تقویم تاریخ 22فروردین : 34م:توطئه دولت روم برضد شاه ايران و انجام كودتا در ...



34م:توطئه دولت روم برضد شاه ايران و انجام كودتا در سال 35 ميلادي - اشاره به ترس تيبريوس از جنگ با ايران

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

505م:آناستاسيوس يكم Flavius Anastasius كه از سال 502 تا 505 ميلادي با امپراتوري ايران جنگيد و شكست خورد .

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون


1331ش:23فروردين 1331 مطابق با 12 آوريل 1952 دكتر مصدق نخست وزير وقت شصت تن از رجال و انديشمندان و دلسوزان كشور را به خانه خود دعوت كرد تا راهي براي رفع بدبختي هاي مردم ايران كه از آغاز آن نزديك به 150 سال مي گذشت به دست دهند.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


1350ش:دولت وقت21 فروردین 1350 (دهم اپریل 1971) اعلام کرد که جمعیت تهران به مرز 3 میلیون تن رسیده و بیش از این نباید بشود.

 

1358ش:سپيده دم 22 فروردين 1358 (11 آوريل 1979 ) درادامه اعدام مقامات نظام پيشين ايران، 11 تن ديگر از آنان اعدام شدند. محاكمه اين 11 نفر همان شب در زندان قصر انجام شده بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

اعدام شدگان عبارتند از:سپهبد ناصر مقدم آخرين رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك)، مهندس عبدالله رياضي رئيس پيشين مجلس (كه در جريان انقلاب در ايران نبود و بعدا به منظور دريافت مستمري معوقه! به تهران بازگشته و بازداشت شده بود. وي تصور مي كرد كه چون جرمي مرتكب نشده است، دستگير نخواهد شد)، عباسعلي خلعتبري وزير امور خارجه اسبق، سرلشكر حسن پاكروان وزير اطلاعات و جهانگردي اسبق، منصور روحاني وزير كشاورزي و آب و برق اسبق، سپهبد حجت كاشاني رئيس تربيت بدني اسبق، سپهبد محمد تقي مجيدي رئيس اسبق دادگاه نظامي، غلامرضا نيك پي شهردار اسبق تهران، سرلشكر علي نشاط، سرتيپ حسينعلي بيات و سناتور سابق محمد علي علامه وحيدي نيابت توليت مدرسه سپهسالار.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

2006م:در پي درز كردن گزارش «سيمور هرش» كه متن كامل آن 17 آوريل 2006 در مجله «نيويوركر» منتشر شد، مبني بر طرح كاخ سفيد به بمباران ايران و حتي با موشك اتمي، و اظهار نظرهاي مقامات مختلف درباره آن؛ بارديگر «ايران» دهم و يازدهم آوريل 2006 خبر صفحه اول روزنامه هاي آمريكا شده بود.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

2007م:اين زن «السي مك لين» نام دارد، آمريكايي و 102 ساله است، اما هنوز به بازي گلف ادامه مي دهد. يازدهم آوريل 2007 السي با زدن هدف (يك ضرب) از فاصله 108 متري، خبر صفحه اول روزنامه ها شده بود.

 

2006م:ششم آوريل 2006 رسانه ها گزارش دادند كه اين تلسكوپ كه در جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي ساخته و نصب شده است بقدري دقيق و نيرومند است كه مي تواند حركت يك مورچه در كره ماه را ببيند و فيلمبرداري كند. گفته شده که دقت اين تلسكوپ در ساعات شب بيشتر است.


135م:يازدهم آوريل زادروز «سه وروس» امپراتور روم است که در 135 ميلادی به دنيا آمد. وی نخستين رئيس يک کشور در جهان بود که امر کرد زادروز او هر سال جشن گرفته شود و مقامات نظامی و کشوری برای گفتن تبريک به ديدار او بروند و هديه ببرند. اين اين رسم از همان زمان تا به امروز، در پاره ای از کشورها ادامه يافته است.

 

1241م:يازدهم آوريل سال 1241 مغولها به فرماندهي باتو خان نوه چنگيز خان (پسر جوجي) در منطقه موهي ارتش مجارستان را شكست دادند. «باتو» بر متصرفات شمالغربي و اروپايي امپراتوري مغولها از جمله روسيه امروز، اوكراين و قفقاز شمالي حكومت داشت. نيروهاي باتو معروف به «گلدن هورد» تا اروپاي مركزي پيشروي كرده بودند.

 

1951م:یازدهم اپریل 1951 هري ترومن رئيس جمهور وقت آمريكا مك آرتور، ژنرال پنج ستاره و فرمانده نيروهاي اين كشور در منطقه اقيانوس آرام از جمله ژاپن و كره را از كار بركنار كرد و ژنرال ريجوي، افسر چترباز را برجاي او گمارد. ت


2001م:11 آوريل سال 2001 جت هاي نظامي جمهوري توده اي چين يك هواپيماي جاسوسي آمريكا را كه برفراز آبهاي چين در پرواز بود در جزيره هاينان فرود آوردند و خدمه آن را بازداشت كردند. اين آمريكاييان بعدا پس از عذرخواهي دولت آمريكا آزاد شدند، ولي چيني ها هواپيما را اوراق كردند و قطعات آن را به آمريكا پس دادند و اعلام داشتند: هواپيمايي كه به قلمرو چين تجاوز كند نبايد با نيروي خودش از اينجا خارج گردد. اين كار چيني ها درسي بزرگ و كم سابقه بود.

 

2005م:تظاهرات چند روزه ضد ژاپني در چين که در دومين هفته آوريل 2005 صورت گرفت و ضمن آن به سفارت، كنسولگري هاي ژاپن و محل كسب و كار ژاپني ها هم حمله شده بود مي رود که در تاريخ، سرفصلي تازه شود (فصل به ياد ماندن ظلم و تعرض و خاموش نشدن صداي اعتراض به آن - و احتمالا انتقامگيري در زمان مناسب و حتي خيلي دير).

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر

2006م:جلد اين كتاب از پوست انسان ساخته شده است. اين مطلب (در آوريل 2006) هنگامي فاش شد كه كتاب در انگلستان بسرقت رفت و سپس كشف شد. كتاب حدود 300 سال پيش جلد شده است. از انگيزه كار و صاحب پوست اطلاعي در دست نيست. در اين زمينه، اصحاب نظر به رسانه ها گفته بودند كه در آن زمان (3 قرن پيش) در برخي از نقاط اروپا رسم بود كه در مواردي، از پوست انسان براي شيرازه كردن و جلد كتاب استفاده شود و عمدتا پوست فردي بكار مي رفت كه مرتكب قتل شده بود و پوست او به خانواده مقتول داده مي شد تا با استفاده از آن تسلّي خاطر يابد!.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ

 

1034: رومانوس سوم امپراتور روم شرقی (قسطنطنيه ) به دست زنش کشته شد.

1204: ارتشهاي صليبيون در سر راه خود به زادگاه مسيح شهر قسطنطنيه را تصرف و غارت كردند.

1898: مك كينلي رئيس جمهوري وقت آمريكا از كنگره اين كشور خواست كه به اسپانيا اعلان جنگ دهد.

1943: دكتر مصطفي مصباح زاده (ناشر كيهان) در اين روز در سال 1322 هجري خورشيدي رئيس سازمان انتشارات و تبليغات وابسته به نخست وزيري شد. اين سازمان بعدا «انتشارات و راديو»، سپس «وزارت اطلاعات و جهانگردي»، آنگاه «وزارت ارشاد ملي» و اينک «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» نام گرفته است.

1950: صادق هدايت نويسنده نامدار در اين روز در پاريس خودكشي كرد.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

1950: يک بمب افکن آمريکايي ب _ 29 بر فراز قلمرو شوروی در لتونی سرنگون شد.

1991: شورای امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه ای به حالت جنگ آمريکا با عراق پايان داد.


ویدیو : تقویم تاریخ 22فروردین