تقویم تاریخ -19بهمن :     1265م:هولاگوخان، ایلخان متصرفات مغولان در آسیای ...



 

 

1265م:هولاگوخان، ایلخان متصرفات مغولان در آسیای غربی و از جمله ایران هشتم فوریه 1265 میلادی (19 بهمن ماه) در 48 سالگی درگذشت و در جزیره كبود واقع در دریاچه ارومیه دفن شد. [اعراب «هُلاكو» می نویسند زیرا كه حرف «گ» ندارند]. وی كه نوه چنگیز و برادر قوبیلای قاآن (خان بزرگتر مغولان و خاقان چین) بود در طول ایلخانی خود، بین النهرین، سوریه و قسمتهای دیگری از آناتولی را تصرف كرد، شهر بغداد را در دهم فوریه 1258 و شهر دمشق را در یكم مارس 1260 میلادی تصرف، قتل عام و ویران ساخت و به خلافت «اسمی» عباسیان [در بغداد] و حكومت ایّوبیان [برسوریه] پایان داد، ولی ارتش او در سوم سپتامبر 1260 در ناحیه «عین جالوت» از نیروهای سلطان مصر (از دودمان مملوك) شكست خورد و فلسطین و بیشتر سوریه را ازدست داد و به شرق فرات عقب نشست. هولاگو (هُلاكو) كه مادرش مسیحی نسطوری و زنش [دوقوز خاتون] نیز عیسوی بود از حمایت مسیحیان منطقه و اروپا برخوردار بود و با سلاطین دیار فرنگ و پاپ مكاتبه داشت. برخی از مورخان، وی را ضد مسلم نوشته اند. هلاكو پس از انتصاب به سمت ایلخان آسیای غربی، ایرانیان «لُر ـ بختیاری» را كه دربرابرش ایستاده بودند شكست داده بود و پیروان حسن صباح (فدائیان) را با تصرف و انهدام دژهای کوهستانی شان از میان برداشته بود.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

1627م:هشتم فوریه سال 1627 بانو «نورجهان» همسر ایرانی جهانگیرشاه امپراتور گوركانی هند كودتای ژنرال محبت خان فرمانده پادگان دهلی را برضد شوهرش سركوب و توطئه گران را به بند كشید. هنگام كودتا، جهانگیرشاه در بستر بیماری بود و ژنرال محبت خان در نظر داشت كه پس از پیروزی كودتا، «خرّم» پسر نابینای شاه را بر تخت بنشاند و خود، عملا صاحب اختیار هند شود؛ حال آن كه «اورنگ زیب» پسر دیگر جهانگیرشاه شایستگی بیشتری داشت و با فساد و خودسری دولتمردان مخالف بود.

جهانگیرشاه بسال 1605 پس از درگذشت پدرش اكبرشاه بر جای او نشسته بود و چهار پسر به نام های خرّم، خسرو ، دارا شكوه ، و اورنگ زیب داشت. نورجهان كه نام او قبلا «نورالنساء» بود همسر دوم جهانگیرشاه بود. از علاقه جهانگیر شاه نسبت به همسر ایرانی اش با وجود دو شكست نظامی از ایران در دهه 1620 در منطقه قندهار كاسته نشده بود و پدر او را هم به وزارت منصوب و از كمك به گسترش فرهنگ، هنر و ادب ایرانی در هند فرو گزار نكرده بود.

جهانگیر شاه كه از اواخر سال 1626 میلادی بیمار و بستری شده بود 28 اكتبر 1627 درگذشت. پیش از بیماری او هم، امور كشور عملا در دست نورجهان بود، زیرا جهانگیرشاه به علم و هنر و ادب بیش از سیاست علاقه داشت.

«توماس رو Thomas Roe» انگلیسی در خاطرات خود از اقامت در هند نوشته است كه به سبب بی علاقگی جهانگیرشاه به امور سیاست، در بیشتر سالهای سلطنت او، زمام امور هند عملا در دست همسرش بانو «نورجهان» دختر اعتمادالدوله ایرانی بود كه زنی باهوش و جسور بود و اطلاعات منطقه ای و تاریخی فراوان داشت. به نوشته توماس رو ، جهانگیرشاه پژوهشهای علمی و بحث و همنشینی با دانشمندان و ادیبان را بر كار سیاست ترجیح می داد. یك نمایشگاه بزرگ مینیاتور و یك هزار و 400 نقاشی ترسیم شده بر پرده داشت. زبان دربار او «فارسی» بود و شاعران فارسی گو بیش از شاعران هندی به آنجا رفت و آمد داشتند. نورجهان تعمدا از داخل حرمسرا حكومت می كرد؛ زیراکه نمی خواست مقامات اداری به او دسترسی داشته باشند، چاپلوسی کنند، دروغ بگویند و نظر اورا تغییر دهند . او حتی احكام اعدام را از جانب شوهرش امضاء می كرد. نورجهان از همان نخستین روز ازدواج با جهانگیرشاه، کار اندرزدادن به او را آغاز كرده بود.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1908م:هشتم فوریه سال 1908 (19 بهمن) دولت روسیه در پی دادن اخطار به دولت عثمانی (تركیه) كه نیروهایش را از مرز ایران باز گرداند به اعزام واحدهای تازه نفس به مرزهای عثمانی دست زد. دولت مسكو در اخطاریه خود به دولت استانبول به جای بردن نام ایران نوشته بود: «منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه»!. این هشدار یك سال و پنج ماه و هشت روز پس از امضای سازشنامه مورخ 31 اوت 1907 انگلستان و روسیه معروف به معاهده سن پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ میان این دو قدرت اروپایی به عثمانی داده شده بود.

 

1348ش:دولت عراق [دولت حزب بعث] نوزدهم بهمن 1348 (هشتم فوریه 1970) ضمن صدور اعلامیه ای شدیداللحن دولت وقت ایران را متهم كرد كه در توطئه كودتای عراق كه سركوب شده بود به آمریكا كمك كرده و در تحریك كردها برضد دولت بغداد ابزار سیاست آمریكا شده و آمریكا از طریق ایران پول و اسلحه به كردهای عراق می رساند. دولت ایران پاسخی صریح به این اعتراض دولت عراق نداد. دولت عراق در همین سال با کردهای این کشور به توافق رسید و به آنان امتیازهایی داد تا شاید از تحریک خارجی بکاهد. دولت بغداد بعدا از اجرای توافقنامه سر باز زد و درگیری با کردها ازسرگرفته شد که از 1974 شدت گرفت. در این درگیری دوباره، آمریکا و ایران ایفای نقش سابق را ازسرگرفتند و همچنین اعتراض های مجدد دولت بغداد.

مندرجات كتاب خاطرات هنری كیسینجر مقام وقت دولت آمریكا که دو دهه بعد انتشار یافت نشان داد که اعتراض فوریه 1970 و اعتراض های بعدی دولت عراق بی مورد نبود. طبق خاطرات کیسینجر، دولت ایران كمكهای آمریكارا به كردهای عراقی كه با دولت این كشور در حال جنگ بودند منتقل می کرد، رابط دو طرف بود و بعدا به مصطفی بارزانی اجازه داده بود كه در ایران سكونت و از اینجا مبارزه و ضدیّت با حكومت بغداد را رهبری كند.

این رویداد شباهت معکوسی به مبادله اعتراضیه های شوروی و ایران نسبت به یکدیگر در سال 1326 (سوم فوریه 1948) داشت. دولت مسكو اعتراض كرده بود كه چرا ایران بر خلاف قراداد 1921 رفتار كرده و با مساعی آمریكا بر ضد شوروی همكاری می كند و دولت ایران در پاسخ 14 بهمن ماه سال 1326 خود به اعتراض دولت مسكو متقابلا به این دولت اعتراض كرده بود كه چرا مصطفی بارزانی را كه همدست تجزیه طلبان ایران [قاضی محمد] بوده پناه داده است.


1823م:بانو «آن رادكلیف (وارد) Ann Radcliffe Ward» داستان نویس معروف هفتم فوریه 1823 چشم ازجهان فروبست. وی که 59 سال عمر كرد، نهم جولای 1764 به دنیا آمده و بیش از ده داستان ترس آور و نیز روماتیك نوشت كه كار او رومانتیک نویسی او سرخط برای زنانی شده است كه در دو قرن اخیر داستان نوشته اند. H0race Walpole بود که نوشتن داستانهای ترس اور و اصطلاحا گوتیک را در قرن هجدهم باب کرد.

نگارش بانو آن رادکلیف روان و محاوره ای است. داستان را بدون توجه به روش علمی كتاب نویسی، از جایی شروع و به جای دیگر ختم می كند. توجه او معطوف به امور روزمره شخصیت های دادستان است تا نتیجه گیری از آن.

داستانهای معروف او عبارتند از: رمانس جنگل، قصرهای اتلین، كار مرموز آدولفو، روزهای زندگی (سفرنامه)، و «ایتالیایی» كه داستان اخیررا یك شاهكار ادبی خوانده اند.

 

1587م:هشتم فوریه سال 1587، هشت روز پس از امضای حكم اعدام ماری استیوارت Mary stuart= Mary Stewart ملكه اسكاتلند از سوی الیزابت یكم ملكه انگلستان (اینگلند)، وی گردن زده شد. انگلیسی ها ملكه اسكاتلند را متهم كرده بودند كه مخفیانه از پادشاه اسپانیا خواسته بود كه به انگلستان لشكر بكشد و این سرزمین را تصرف كند. ماری که خویشاوند الیزابت یکم بود همچنین متهم شده بود که برای قتل الیزابت و ضمیمه اسکاتلند ساختن اینگلند توطئه طرح کرده بود. در آن زمان اسكاتلند استقلال داشت و در لحظه گردن زده شدن ماری، پسر او پادشاه اسکاتلند بود. ملكه ماری پس از ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود و بعداز فوت شوهر حاضر به دست کشیدن از این مذهب که انگلیسی ها با آن مخالفت داشتند نشده بود. ماری هنگام اعدام 41 ساله بود.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران

 

1862م:هشتم فوریه سال 1862 و در جریان جنگهای داخلی آمریكا، نخستین ناو توپدار ـ زره دار جهان متعلق به كنفدراسیون آمریکا (ایالات جنوبی) اولین ماموریت جنگی خودرا آغاز كرد و در دهانه خلیج «چساپیك»، در محلی كه اینك بزرگترین پایگاه دریایی آمریکا قرار گرفته است ـ نورفك ویرجینیا ـ كشتی های جنگی فدراسیون آمریکا (ایالات شمالی) را گلوله باران کرد و به آتش كشید، بدون این كه آسیب ببیند. ملوانان فدراسیون در این روز برای نخستین بار با ناوی رو به رو شده بودند كه شبیه لاك پشت بود و گلوله توپ بر آن كارگر نمی افتاد.

این كشتی كه «مریماك» نام داشت و بعدا به «ویرجینیا» تغییر نام داد مدتها یكه تاز میدان بود تا این كه شمالی ها با کمک یک مهندس سوئدی زره داری مشابه آن به نام «مانیتور» ساختند و این دو «زره دار» آن قدر یكدیگر را كوبیدند كه هر دو آسیب دیدند و از میان رفتند. مریماك که در سال 1861 (150 سال پیش) ساخته شده بود ظاهری شبیه زیردریایی های امروز داشت كه در سطح آب عمل می كرد. شرح عملیات مریماک و نبرد آن با مانیتور فصلی از تاریخ نظامی جهان را تشکیل می دهد.

ساخت مانیتور این اصل را به دست داده است كه «جنگ و یا حالت آمادگی دفاعی یک ملّت» باعث تكمیل جنگ افزارها و پیدایش سلاحهای تازه و تاكتیك های نوین می شود. در پی موفق بودن مریماك و مانیتور سایر كشور ها دست به ساختن ناو رزهدار زدند.

طرح زره دار مریماك كه پس از150 سال باردیگر مدل آن مورد توجه قرار گرفته و قرار است ناوهای جنگی به این شكل ـ همانند تانك ـ ساخته شوند


1904م:سحرگاه هشتم فوریه سال 1904 (نهم فوریه به وقت محلی - خاور دور)، بدون صدور اعلان جنگ، ناوگان ژاپن که با کمک انگلستان نوسازی شده بود به ناوگان روسیه در پورت آرتور (لوشون Lushun) حمله غافلگیرانه برد ـ درست همانند حمله ای كه 37 سال بعد به پرل هاربور Pearl Harbor كرد. ناآرامی و تظاهرات در سن پترزبورگ این فرصت را به ژاپنی ها داده بود که روسیه را در خاور دور مورد تعرض نظامی قراردهند. با این حمله، ناوگان روسیه در خاور دور درهم كوبیده شد و ژاپنی ها با تصرف پورت آرتور، به سیبری نیز دست اندازی كردند و در قلمرو روسیه دست به پیشروی زدند. جنگ ژاپن و روسیه كه تا سال 1905 طول كشید و به شکست روسیه انجامید تظاهرات خیابانی ناراضیان روس را به یک رشته انقلاب پیاپی تبدیل کرد كه بالاخره به اضمحلال نظام سلطنتی این كشور انجامید. لوشون واقع در دماغه شبه جزیره لیائودونگ Liaodong چین است که روس ها به عنوان یکی از قدرت های وقت در آنجا مستقر شده بودند. در آن زمان، قدرت های وقت هرکدام گوشه ای از چین را زیر نفوذ خود قرارداده بودند. ژاپنی ها که به منچوری چین و همه شبه جزیره کره نظر داشتند مایل به حضور روسیه در آن منطقه نبودند. ژاپنی ها لوشون (پورت آرتور) واقع در ناحیه لوشونکو Lashunkou را که یک بندر استراتژیک است کلید منچوری می دانستند. پورت آرتور از نام ناوسروان انگلیسی ویلیام آرترwilliam Arthur گرفته شده است که در جریان جنگ دوم تریاک (با چین) در سال 1860 در آنجا یک تعمیرگاه موقت کشتی دایر کرده بود.

تعرض ژاپن به ناوگان روسیه هدف امپریالیستی داشت. ژاپنی ها از طریق لندن متوجه شده بودند که تزار روسیه به منچوری چین و نیز شمال شبه جزیره كره چشم طمع دارد و طرح شبیخون به پورت آرتور یک پیشدستی و عقب راندن روسیه از آن منطقه کلیدی بود. قبلا ژاپنی ها بیشتر قسمتهای شبه جزیره كره را از دست چینی ها خارج ساخته بودند كه روسها به رقابت پرداخته، راه آهن کشیده و وارد لوشون ـ نه چندان دور از شمال كره شده بودند.

انگلیسی ها رقیب استعماری روسها که از دیرزمان نگران گسترش نفوذ روسیه در چین بودند در خفا ژاپنی ها را تحریك می كردند. بالعکس، دولت آمریكا كه با وارد آوردن یک شکست نظامی به اسپانیا و تصرف فیلیپین، گوام و پورتوریکو و استقرار در کوبا تازه وارد صحنه سیاست بین المللی شده بود قدرت گیری ژاپن را به مصلحت خود نمی دید و به همین دلیل باشتاب تمام میان ژاپن و روسیه به میانجیگری پرداخت و موفق شد كه دو كشور متخاصم را به امضای قرارداد ترك مخاصمه راضی سازد كه در تاریخ به قرارداد پورتسموت (شهری در شمال شرقی آمریكا) معروف شده است. تعرض به روسیه و تحولات بعدی ناشی از آن بود که ژاپن را وارد باشگاه ابرقدرتهای جهان كرد که چهل سال باقی بود. تعرض به چین در دهه 1930 و تصرف مناطق شرقی و شمال شرقی این کشور دنباله ابرقدرت شدن ژاپن بود.

 

1919م:هشتم فوریه زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در جهان است. در این روز در سال 1919 نخستین هواپیمای شركت ای .ا. سی. تی. «برلن ــ پاریس ــ لندن» به نام «گلیاتGoliath » از لندن به پاریس به صورت بازرگانی (فروش بلیت) مسافر حمل كرد و فاصله دو شهر را در 3 ساعت و 30 دقیقه با سرعت 155 كیلومتر در ساعت طی كرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، دیگر قطع نشده است.

خلبان هواپیما به روزنامه نگاران گفت كه در طول سفر، باد شمال چند بار هواپیما را دچار تلاطم ساخت و مسافران، بدون وقفه سیگار دود می كردند و به بازی «بریج» پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش كنند.

وی گفت كه قرار است به زودی ترتیب دادن قهوه، ساندویچ و نیز روزنامه به مسافران داده شود. فعلا استفاده از گرامافون هندلی و پخش موسیقی در هواپیما دشوار است، زیرا كه با هرتكان هواپیما سوزن گرامافون از روی صفحه خارج می شود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1920م:نیروهای انقلاب شوروی موسوم به ارتش سرخ (سرخها) درسیبری بر نیروهای ضد انقلاب معروف به سپیدها (مقابل واژه سرخها) پیروز شدند و فرمانده آنها دریاسالار الكساندر كولیچاك را كه در سیبری با حمایت دولتهای اروپای غربی، ژاپن و آمریكا تشكیل حكومت ضد بلشویكی داده بود دستگیر و هشتم فوریه سال 1920 اعدام كردند.

كولیچاك كه تجربه جنگهای با ژاپن در سالهای 1904 و 1905 را داشت در جنگ دریایی سال 1916 ناوگان عثمانی در دریای سیاه را نابود و شهرت زیاد كسب كرده بود. در سال 1917 فرمانده ناوگان روسیه در دریای بالتیك بود كه انقلاب بلشویكی پیروز شد و بلشویکها قدرت را به دست گرفتند و از همان زمان كولیچاك با كمونیستها وارد جنگ شده بود.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

1957م:امروز زادروز كتابخانه سیار (بوك موبیل) است ـ وسیله ای بسیار مفید که ما ایرانیان فاقد آن هستیم. نخستین واحد «كتابخانه سیار» فوریه 1957 در شهر سانفرانسیسكو آغاز بكاركرد كه این ابتكار به سرعت جهانی شده است.

كتابخانه های سیّار شعب كتابخانه های عمومی هستند كه از بام تا شام در ساعات معین در میدانها و نقاط مشخص شهر متوقف می شوند و شهروندان به آنها مراجعه می كنند. این واحدها معمولا در یك اتوبوس از رده خارج شده شهری قرار دارند كه رنگ آمیزی مجدد و میزگذاری و قفسه بندی می شود. هر كتابخانه عمومی شهر دارای چند واحد سیار است كه هركدام مسیر مشخص دارند و شهرداری ها هزینه آنها تقبل می كنند.

این اتوبوسها كتب رفرنس (مرجع كه عاریه دادن آنها ممنوع است) و مجلات تخصصی، نوار کتاب (کتابهای ضبط شده در نوار)، سی. دی. روزنامه ها و کتابها و كاست فیلمهای آموزشی و فیلمهای سینمایی را (جهت عاریه دادن) باخود حمل می كنند و از قرن 21 متصل به اینترنت شده اند که افراد از طریق آن می توانند ایمیل رد و بدل کنند و از رویدادها آگاه شوند و از مطالب مورد نظر کاپی رایگان بگیرند. این بوک موبیلها دارای ماشین فتوکپی برای رفع نیاز ارباب رجوع هستند. در سابق، كارتهای كاتالوگ كتابها را با خود می بردند که اینك به كامپیوتر حاوی فهرست كتابها بر حسب نام مولف، عنوان كتاب و یا موضوع آن مجهزند. در هر اتوبوس یك كتابدار حرفه ای كار می كند كه عمدتا رانندگی اتوبوس را هم برعهده دارد. ساكنان محل اگر كتابی را بخواهند عنوان و مولف و موضوع را به كتابدار می دهند. كتابدار دربازگشت به كتابخانه عمومی مربوط كتاب را دریافت می دارد و اگر موجود نباشد از یك كتابخانه دیگر در هرگوشه كشور كه باشد عاریه می كند و تلفنی به متقاضی اطلاع می دهد كه چه روزی و ساعتی برای دریافت كتاب به «بوک موبیل» مراجعه كند. همچنین كسانی كه از هر كتابخانه شهر كتاب عاریه كرده اند می توانند كتاب را به این واحد سیّار بازگردانند و لزومی به رفتن به كتابخانه نیست. مردمی كه كتاب اضافی درخانه دارند و یا بخواهند كتاب به كتابخانه عمومی شهر اهداء بكنند به همین واحدها مراجعه می كنند و كتاب را تحویل می دهند. تلفنی هم می شود از كتابخانه شهر كتابی را خواست و روز بعد در این واحدها تحویل گرفت.

در كشورهای انگلیسی زبان «كتابدار حرفه ای» فردی است كه در این رشته از دانشگاههای مشخصی دست كم فوق لیسانس گرفته باشد، زیرا كه باید قادر باشد به هر پرسشی پیرامون هر موضوعی با مراجعه به كتب و منابع مرجع پاسخ دهد.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر


1963م:هشتم فوریه سال 1963 ژنرال عبدالكریم قاسم كه در سال 1958 به نظام سی و چند ساله سلطنتی عراق پایان داده، این کشور را از اتحادیه نظامی غرب موسوم به پیمان بغداد خارج ساخته،و مدعی کویت شده بود دركودتای مشترك افسران ناصری - بعثی كشته شد.

عراق از کودتای مشترک ژنرال عبدالکریم قاسم (متمایل به کمونیسم) و سرهنگ عبدالسلام عارف (پان عربیست ـ ناصریست) در 14 ژوئیه 1958 وضعیت ثابت و آرام نداشته است. هشتم فوریه 1963 عبدالسلام عارف با کمک بعثی ها کودتا کرد و برجای قاسم که کشته شده بود نشست. وی بعدا بعثی ها را که دو دسته شده و یک دسته از آنها با آمریکا ارتباط برقرار کرده بود کنار زد و یک حزب سوسیالیست عربی تشکیل داد و دم از وحدت عربی به صورت یک جمهوری زد و یک شورش مسلحانه بعثی هارا در سال 1964 شکست داد ولی در 13 آوریل 1966 (فروردین 1345) در سقوط هلی کوپتر در جنوب عراق کشته شد و برادرش عبدالرحمن برجای او نشست که حکومت او در 16 ژوئیه 1868 به دست بعثی ها پایان داده شد و احمد حسن البکر زمام امور عراق را به دست گرفت ولی کارها عمدتا به دست معاون او؛ صدام حسین اداره می شد. البکر که در آوریل 1972 با مسکو پیمان دوستی همه جانبه منعقد ساخت در تابستان 1979 کناره گیری کرد و صدام [که ضد آمریکایی نبود] برجایش نشست و اشتباهات سیاسی ـ نظامی متعدد مرتکب شد و با تعرض نظامی آمریکا در بهار سال 2003 برانداخته شد و دوران بی ثباتی ازسرگرفته شد و ....

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر


2003م:به گزارش «تونی ژرمنوتا» روزنامه نگار آمریكایی، پنجشنبه ششم فوریه 2003 چارلز فریمن سفیر پیشین آمریكا در كشورسعودی (در دوران جنگ آمریكا با عراق بر سر كویت) در سخنرانی خود در نشست «شورای امور جهانی دانشگاه Old Dominion» جنگ با عراق با هدف بركنار كردن صدام حسین را یك اشتباه خوانده بود. هنگام ایراد این سخنرانی، تعرض نظامی آمریکا به عراق قریب الوقوع به نظر می رسید.

فریمن به عنوان رئیس «شورای سیاست خاور میانه ای آمریکا» در این سخنرانی گفته بود: دولت آمریكا این بار حمایت جهانی را با خود ندارد و گمان نمی کند که هیچ دولتی، جز خود آمریكا هزینه این جنگ را برعهده بگیرد. دولتهایی كه تاکنون (فوریه 2003) با طرح آمریکا مبنی بر تعرض به عراق مخالفت نكرده اند، به علامت موافقت تنها سر تكان داده اند و گمان نمی رود که همه آنها كمك عملی چشمگیر كنند و در این شرایط بهتر است دولت پرزیدنت بوش در صدد تغییر وضعیت موجود برنیاید که بحرانی طولانی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه كرده بود كه در جنگ با عراق برسر كویت، ما (آمریكاییان) دارای هدف مشخص بودیم، ولی این بار پایانی برای جنگ در نظر نگرفته ایم و از آن بیم دارم كه «open- end ـ نا محدود بودن» هدف، مارا گرفتار وضعیتی همانند فرانسه در الجزایر پیش از سال 1962 كند. ما در ویتنام در بسیاری از نبردها پیروز شدیم، ولی در مجموع؛ جنگ را باختیم.

فریمن گفته بود كه جورج دبلیو بوش با این هدف گام به كاخ سفید گذارد كه صدام را از اریكه قدرت پایین بكشد و وقت خود را روی این كار گذارده است، حال آن كه مسائل بزرگتری درجهان وجود دارد.

فریمن در سالهای 1993 و 1994 مسئول امور امنیتی وزارت دفاع آمریكا بود.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ

 

1881: بوئر ها در جنگ «ایگوگو» در افریقای جنوبی بر نیروهای برتر انگلیسی پیروز شدند.

1917: ارتش آمریكا برای سومین بار از زمان جنگ امریكا با اسپانیا در كوبا نیرو پیاده كرد.

1933: سوسیال دمكراتهای آلمان در برلن شكست كمونیستها از هواداران هیتلر را جشن گرفتند و این سركوبی را مرگ كمونیسم در آلمان خواندند.

1947: اعراب و یهودیان ، هردو ، یك بار دیگر با طرح تقسیم فلسطین مخالفت كردند.

1953: (1331 ) : مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده كشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام كرد.

1953: (1331 ) : مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده كشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام كرد.

1956: ( 1334) سلوین لوید وزیر خارجه انگلستان به منظور مذاكره درباره مشاركت هرچه بیشتر ایران در مساعی غرب برای محاصره شوروی و نیز مسائل نفت منطقه وارد تهران شد.

1965: لیندن جانسون رئیس جمهوری آمریكا دستور داد كه از 11 فوریه این سال بمباران ویتنام شمالی آغاز شود كه هشت سال طول كشید.

1971: بالاخره زنان سویس اجازه شركت در انتخابات به دست آوردند!.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -19بهمن