تقویم تاریخ - 16 تیر : 1071م:مورخان، متفق القول، هفتم ژوئیه (16 تیرماه) سال ...



1071م:مورخان، متفق القول، هفتم ژوئیه (16 تیرماه) سال 1071 میلادی را روزی می دانند كه حسن صبّاح كار دیوانی [امور اداری دولتی] را رها كرد تا راه مبارزه با فساد، تجاوز، سلطه گری و زورگویان را در پیش گیرد و جهان بهتری بسازد. وی از نظر فلسفی معتقد به آزادی اجتماعی، تعاون، برادری، عدم تصرف مناطق و برتری بر ملل دیگر با توسل به نیروی مسلح بود و بخشودن پشیمان شدگان را تشویق و «حرص مال زدن» را نهی می كرد.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

1811م:دولت وقت ایران (دوران فتحعلی شاه) هفتم ژوئیه سال 1811 میلادی دو ایرانی را به عنوان دانشجو روانه انگلستان كرد. این تصمیم كه از سوی عباس میرزا ولیعهد وقت گرفته شده بود به تایید وزیر اعظم هم رسیده بود و سبب اتخاذ این تصمیم افزایش رفت و آمد فرستادگان انگلستان به ایران و نیاز مبرم به مترجم ماهر و مورد اعتماد بود و نیز كسانی بود كه انگلستان را دیده و از اوضاع واقعی آن آگاه باشند.

سه سال بعد (1814) به همین ترتیب پنج دانشجوی دیگر از سوی عباس میرزا به انگلستان اعزام شدند.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1358ش:16 تیرماه 1358 (7 ژوئیه 1979) مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت مصوبه شورای انقلاب را مبنی بر ملی شدن صنایع تحت عنوان «قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران» اعلام داشت. یك پاراگراف از مقدمه این مصوبه چنین می گوید :

«نظام گذشته صنایع كشور را به صورت وسائلی برای چپاول سرمایه های ملی به دست عمّال خود و وابستگی اقتصاد ایران به سرمایه داری خارجی و مصرفی ساختن كشور درآورده بود.».

 

2004م:در سالروز اعلام فرضیه «دمكراسی محدود» از جانب دكتر احمد سوكارنو رئیس جمهوری وقت اندونزی، دختر او (رئیس جمهوری وقت - سال 2004) نتوانست در انتخابات پنجم ژوئیه 2004 اكثریت آراء را به دست آورد و یك ژنرال، آراء بیشتری كسب كرد. نفر سوم هم یك ژنرال دیگر بود! و به همین لحاظ هم بود كه فرضیه دمكراسی محدود بار دیگر مورد تحلیل قرار گرفته است.

دكتر سوكارنو پنجم ژوئیه سال 1959 پارلمان اندونزی را منحل كرد و اعلام داشت كه تا مردم اهمیت و جزئیات دمكراسی را درك نكنند و ارزش و بهای «آراء» خود را ندانند بهتر است كشور دمكراسی محدود داشته باشد و سران احزاب و كارشناسان دلسوز به جای منتخبین آنان تصمیم گیری كنند. اندونزی كه از 13 هزار جزیره به وجود آمده، در ژوئیه 2004 با 210 میلیون نفوس چهارمین كشور پر جمعیت و بزرگترین كشور اسلامی جهان بوده است.


1351ش:نیمه تیرماه 1351 (ژوئیه 1972) كتاب «چهره مطبوعات معاصر» تالیف غلامحسین صالحیار، حاوی تاریخچه مطبوعات و شرح احوال و عكس روزنامه نگاران وطن انتشار یافت و به هر روزنامه نگار یك جلد از آن داده شد. در گردآوری مطالب این كتاب رفرنس (مرجع)، چند روزنامه نگار دیگر ازجمله «منصور رهبانی» همكاری كرده بودند. مطالعه این كتاب، تاحدی قابل ملاحظه مسیر تكامل ژورنالیسم ایران را كه در میهن ما حرفه ای «خودجوش» است و الگوی معین (وارداتی) نداشته است به دست می دهد. تا اواخر دهه 1340، تنها در یك مورد و آنهم در سالهای 1336 و 1337، دو استاد آمریكایی به ایران آمدند و مدل این كشور را به روزنامه نگاران شاغل تدریس كردند.

... گلستانه كه هنور در سازمان رادیو تلویزیون ایران به كار ادامه می دهد از اواسط دهه 1320 (دهه 1940 میلادی) كار روزنامه نگاری را از «كیهان» آغاز كرد. در آن زمان نوشتن اخبار حوادث شهری در مطبوعات ایران به گونه ای كه در غرب صورت می گرفت رسم نبود. روزنامه های ایران در رابطه با چنین اخباری (قتل، خودكشی، سرقت، حوادث رانندگی، حریق و ...)، تنها به درج اعلامیه های رسمی موسسات مربوط اكتفا می كردند.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


797م:هفتم ژوئیه سال 797 میلادی، ایرن Irene كه پس از مرگ شوهرش«لئونLeo چهارم»، نایب السلطنه روم شرقی (بیزانتیوم) شده بود تا پسرش به سن لازم برای پادشاهی برسد و سلطنت را به او بسپارد، تحت تاثیر حس خودخواهی، فرزند را كور كرد كه تا آخر عمر قدرت را در دست داشته باشد!.

یك روز پیش از این واقعه، ژنرالهای ارتش و مقامات تراز اول كشوری در ملاقاتی به «ایرن» توصیه كرده بودند، حال كه سن پسرش به نصاب مقرر رسیده است بهتر است كه اختیارات را به او بدهد و وی همان شب با ترفندی فرزند را كور كرد كه تا پایان عمر نایب السلطنه «شاه نابینا» باقی بماند و بعدا چون متوجه محبوبیت «پادشاه نابینا» كه به نام كنستانتین ششم تاجگذاری كرده بود میان مردم و ارتش شد او را ترغیب به گرفتن زن دوم كرد و سپس محرمانه قضیه را به سران كلیسا اطلاع داد و آنان را وادار به تكفیر فرزند کرد كه با ارتکاب تعدد زوجات، آیین مسیح را نادیده گرفته است. اما، دسیسه های ایرن بر ارتش فاش شد و ژنرالها وی را مجبور به كناره گیری كردند كه بعداً چون خانه نشینی او را كه شیفته بی قرار قدرت بود رنج می داد خودكشی كرد.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور


1898م:هفتم ژوئیه 1898، دولت واشنگتن هاوایی را كه مجمع الجزایری در اقیانوس آرام است و پیش از آن حكومت سلطنتی داشت به قلمرو خود ضمیمه ساخت. قبلا (روز چهارم ژوئیه ـ سالروز صدور اعلامیه استقلال ایالات متحده) كنگره (دستگاه مقننه) این كشور قطعنامه «نیولاندز» را كه مجوز الحاق هاوایی به آمریكا بود تصویب كرده بود و هفتم ژوئیه مكینلی رئیس جمهور وقت آمریكا با امضای مصوبه، آن را به صورت قانون درآورد. بعدا مجمع الجزایر هاوایی به صورت یک ایالت آمریکا در آمد. آخرین پادشاه هاوایی ملکه هاوایی ملکه« لی لیواوکالانی» بود که در دوم سپتامبر 1838 در هونولولو به دنیا آمده بود و پس از مرگ برادرش از سال 1891 پادشاه هاوایی شده بود.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395


1875م:احزاب سوسیالیست آلمان كه در ماه مه سال 1875 با هم ائتلاف كرده و با گزینش بخش هایی از عقاید و فرضیه های «ماركس» و «لاسال»، تحت نام «سوسیال دمكراسی» متحد شده بودند هفتم ژوئیه این سال ضمن صدور اعلامیه ای خواستار آموزش عمومی اجباری و رایگان، تعطیل عمومی اجباری یكشنبه ها برای همه، غیر قانونی شدن اشتغال زنان در اموری كه برای سلامت آنان زیان آور و خلاف اخلاق است، انتخاب مدیران كارگاه ها توسط كارگران و كاركنان و وضع قانونی تازه برای تملك و یا مشارکت در تملک وسایل تولید توسط كاركنان شدند. قسمت آخر اعلامیه از نظریه «لاسال» گرفته شده است، زیرا «ماركس» خواهان مالكیت عمومی وسائل تولید بوده است.

 

2004م:یك كاست ویدویی كه برای مجله خبری تایم ارسال شده و این مجله 5 ژوئیه 2004 جزئیات آن را منتشر ساخته بود نشان می دهد كه مخالفان سیاست آمریكا و مداخله این دولت در امور كشورهای عربی صاحب نفت كه دسته ـ دسته و یا منفردا به عراق رخنه و وارد مبارزه مسلحانه برضد آمریکا و دولت های موتلف می شوند و در این راستا از جان شیرین می گذرند و انفجار انتحاری به وجود می آورند، می روند تا آتش یك جنگ بین المللی ویژه و نوظهور را روشن سازند ـ جنگی كه یك طرف آن غیر دولتی است. طبق این ویدیو؛ این مبارزان تاكنون از كشورهای مختلفی از الجزایر، تونس، مراكش، مصر و یمن گرفته تا عربستان سعودی و حتی اروپا و نقاط دیگر جهان بوده اند و گروهای مختلفی را تشكیل می دهند كه شناخت مسئول كل برای مذاكره و احتمالا سازش دشوار است.

 

2004م:ششم ژوئیه 2004 در گرماگرم مبارزات انتخاباتی آن سال ایالات متحده كشف تازه كمیسیون ویژه سنای این كشور همه را متعجب كرده بود كه چرا «سیا» پیش از آغاز جنگ عراق اسناد دال بر نبودن اسلحه كشتار جمعی در این كشور را كه به دستش افتاده بود به رئیس جمهوری و سایر مقامات تصمیم گیرنده گزارش نكرده بود؟!.

كمیسیون ویژه اعلام كرد كه نتیجه را پس از انجام تحقیقاتش منتشر خواهد كرد كه چرا و به دستور چه مقامی رئیس جمهوری و دولت از این حقیقت آگاه نشده بودند. یك عضو این كمیسیون گفته بود كه اگر اعضای سنا از این موضوع قبلا آگاه شده بودند؛ هنگام بررسی درخواست رئیس جمهور مبنی بر دادن اجازه جنگ، با چنین درخواستی موافقت نمی كردند.


2008م:گروه 8 كه سران آن از هفتم ژوئیه 2008 در گوشه ای از جزیره «هوكایدو» ژاپن نشست سالانه خود را برگذار كرده بودند و این هفته (هفته دوم ژوئیه 2009) در ایتالیا تشکیل جلسه خواهند داد پیشینه ای 35 ساله دارد.

در پی تحریم صدور نفت از جانب اعراب در اواخر سال 1973، در واكنش به حمله نظامی اسرائیل به مصر و سوریه و حمایت ضمنی غرب از این تعرض و در نتیجه كمبود نفت و افزایش بهای آن در كشورهای بلوك غرب و احتمال ورود آنها به یك ركود اقتصادی؛ در سال 1974سران وقت آمریكا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و آلمان غربی با هدف پیشگیری از یك تحریم دیگر و نیز اقدامات مشابه ملل دارای مواد خام و نیروی كار و بازار خرید میان خود تماس هایی را آغاز كردند و نتیجه اش این شد كه سال بعد (سال 1975) ژیسكار دستن رئیس جمهور وقت فرانسه سران آن ممالك به علاوه ایتالیا را دعوت به تشكیل یك اجلاس مشترك كند و ماحصل این نشست ایجاد «گروه 6» تحت عنوان فوروم كشورهای صنعتی ثروتمند شد و قرار شد وزیران دارایی این كشورها هر سال چهار بار، وزیران امور خارجه هرچندبار كه لازم باشد و سران آنها سالی یكبار و به نوبت در یك كشور عضو گرد هم آیند. جهان دوقطبی آن زمان این فرصت را به دست داده بود تا مفسران بی طرف و چپگرا به انتقاد از تشكیل این گروه دست بزنند و بنویسند كه تازه مردم معمولی كشورهای صاحب نفت متوجه اهمیت این متاع خود (نفت) شده اند كه قبلا براثر سازش دولتهایشان با دولت های صاحب كمپانیهای بزرگ نفتی و احیانا توطئه این كمپانی ها تقریبا به رایگان بفروش می رسیده و بنابراین زیر بار كاهش بها نخواهند رفت. برخی از مفسران حتی كارتل كشورهای نفتدار را «عاملی ساختگی» خواندند. طنزنگاران به نوبه خود مفهوم ایتالیایی فوروم را كه «محلی برای معامله» است پیش كشیدند و نوشتند كه نشست سران كشورهای ثروتمند برای معاملات است.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

1753: پارلمان انگلستان قانون اعطای تابعیت انگلستان به یهودیان را تصویب كرد.

1815: نیروهای متحدین پس از شكست ناپلئون در جنگ واترلو و تسلیم شدنش ، وارد پاریس شدند.

1937: با تعرض ارتش ژاپن به حومه پكن ، جنگ پرتلفات ژاپن با چین اغاز شد.

1966: ( 1345 خورشیدی ) : قانون ایجاد شوراهای داوری در مناطق شهری ایران لازم الاجرا شد. اعضای این شوراها كه انتخابی بودند اختلافهای كوچك را از راه داوری و كدخدا منشی حل می كردند ، تقریبا همان كاری كه خانه های انصاف در روستاها انجام می دادند. تشكیل این شوراها بار دادگستری را تا حدی كم كرد.

1966: ( 1345 ) : ایران دارای خطوط هواپیمایی ملی ( دولتی ) در سطح بین المللی شد . قانون اساسی جمهوری اسلامی هم دولتی بودن شركتهای هوایی ایران را تصریح كرده است.

1978: (1357 خورشیدی ) : بخش فارسی رادیو دولتی انگلستان ( بی بی سی ) بر میزان مطالبی كه ضدیت با شاه وقت ایران در آنها آشگار بود به صورتی چشمگیر افزود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ - 16 تیر