تقویم تاریخ -15شهریور : 1294م:15 شهریور 1294 (ششم سپتامبر 1915) معاون كنسولگری ...



1294م:15 شهریور 1294 (ششم سپتامبر 1915) معاون كنسولگری انگلستان در بوشهر مورد حمله قرار گرفت و به ضرب گلوله مجروح شد. این حادثه كه متعاقب تیراندازی دهم شهریور به كنسول انگلستان در اصفهان صورت گرفته بود دو بهانه به دست انگلیسی ها كه در انتظار آن بودند داد تا:

1 ـ حضور نظامی خود در ایران مخصوصا در خوزستان را گسترش دهند.

2 ـ به «مستوفی» نخست وزیر وقت اولتیماتوم دهند كه استاندار فارس را عزل كند كه مستوفی چنین كرد!.

دولت لندن انجام چنین کارهایی را در ایران، طبق قرار داد سن پترز بورگ (تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ) حق خود می دانست!. از نظر لندن (قدرت وقت) این اقدامات استعماری و تعرض به حقوق و حاکمیت ملل دیگر؛ غیر مشروع، ناقض موازین و خلاف منطق در روابط بین المللی نبودند.

بموجب آن موافقتنامه كه در آگوست 1907 میان انگلستان و روسیه (با میانجگیری قبلی فرانسه) در سن پترز بورگ امضاء شده بود، انگلیسی ها جنوب و شرق ایران را در كنترل داشتند و به مركزیت كرمان، برای خود یك نیروی نظامی به نام «اس. پی. آر.» به وجود آورده بودند و به عبارت دیگر؛ دولتی در دولت.


1306ش:اجباری شدن درس ورزش در مدارس ایران از چنین روزی در سال 1306 قانون شد و قرار شد كه از آغاز سال تحصیلی (دو هفته بعد) بر برنامه هفتگی مدارس اضافه شود.

لایحه مربوط چند روز پیش از این از تصویب مجلس گذشته بود كه پس از طی مراحل مرسوم، از 15 شهریور 1306به صورت قانون درآمد. در آن زمان هدف از درس ورزش، تندرستی و آشنا شدن دانش آموزان با تاریخچه و اصطلاحات بازی ها بود، نه تماما تمرین فوتبال و والیبال و .... در اجرای این قانون، از همان سال در مدارس كشور وسائلی از قبیل پارالل و بارفیكس نصب شد. دویدن، شنا كردن، قدم آهسته و رژه رفتن نیز از برنامه های درس ورزش مدارس قرار گرفت و به دانش آموزان تاكید می شد كه خمیده ننشینند، با قدم های استوار راه بروند و .... سالها گذشت تا به تدریج به سبك مدارس آمریكا، بازی هایی كه در این كشور حرفه ای هستند (یك شغل و كسب و كار به حساب می آیند و درآمد كسب می كنند) از قبیل بسكتبال و ... جای ورزش (تندرستی) را كه هدف قانونگذار بود در مدارس ایران ( و حتی در دوره تعلیمات عمومی) گرفت!.

 

1335ش:دكتر محمد مصدق پانزدهم شهریور ماه 1335 به تبعید غیر قانونی خود به احمد آباد ساوجبلاغ (نزدیك كرج) اعتراض كرده بود، زیرا كه به چنین تبعیدی محكوم نشده بود. خود وی نوشته است كه در آستانه اتمام دوه محكومیت (محكومیت خلاف قانون)، او را تحت الحفظ از زندان به احمد آباد بردند و در اینجا به حالت تبعید قرار دادند.

ظاهرا به این اعتراض دكتر محمد مصدق كه حكومت او در اثر كودتای 28 مرداد عمدا و جبرا پایان یافته بود رسیدگی نشد.

دكتر مصدق كه 3 سال زندان او در لشكر 2 زرهی در مرداد سال 1335 به پایان می رسید، چند روز پیش از اتمام زندان به روستای احمد آباد تبعید شده بود و از این زمان تا پایان عمر در این روستا تحت نظر قرار داشت بدون اینكه به این تبعید محكوم شده باشد كه خود، آن را زندانی غیر قانونی در "قلعه" توصیف كرده است. دشمنی شاه با دكتر مصدق از زمانی شدت یافت که مصدق گفته بود حكومت از آن ملت است، نه شاه؛ و بارها تكرار كرده بود كه انگلستان چون موفق نشد كه از طریق قرارداد وثوق الدوله صاحب اختیار ایران شود؛ رضا شاه را روی كار آورد و بسیاری از خواستهای خود از جمله تمدید امتیاز انحصاری نفت را در سال 1933 و كشیدن راه آهن خرمشهر - بندر شاه را كه جنبه اقتصادی نداشت به او تحمیل كرد. هدف از كشیدن این راه آهن تسهیل حمله نظامی احتمالی غرب به شوروی بود كه بعدا بهانه اشغال نظامی ایران قرار گرفت و انگلیسی ها به همان گونه كه رضا شاه را آورده و شاه كرده بودن وی را در شهریور 1320 بركنار كرده و به خارج از ایران تبعید كردند. دكتر مصدق بارها به شاه تاكید كرده بود كه ایران، ایران واقعی نخواهد شد مگر اینكه توسل به غرب، دریافت وام از غرب، و دعوت از آنها برای سرمایه گذاری در كشورمان و دادن هرگونه امتیاز به غربی ها را كلا به فراموشی یسپاریم كه هیچ بلكه از قاموس واژه هایمان هم بیرون كنیم.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ


2007م:16 ماه از روزی می گذرد كه ژنرال «نیكلای بردیوژا Nikolai Bordyuzha» دبیركل سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (CSTO) به ایران توصیه كرد كه به این پیمان دفاعی به پیوندد. وی كه یك ژنرال كارشناس نیروهای موشكی است و برای یك دوره پنج ساله به سمت دبیركلی انتخاب شده است در ماه مه سال 2007 درتوجیه این توصیه خود گفته بود كه ایران به هر سازمان و پیمانی كه تاجیكستان در آن شركت و عضویت دارد می تواند به پیوندد. ژنرال «بردیوژا» از آن پس چندبار دیگر گفته است كه درهای این سازمان به روی ایران همچنان باز است. مدودیف رئیس جمهور روسیه اخیرا با تاكید گفته است كه دنیای پس از هشتم آگوست 2008 (روز آغاز دفاع روسیه از اوستیای جنوبی) دنیای دیگری است ـ دنیایی است كه در آن «یك دولت مشخص» بمانند 17 سال گذشته نخواهد توانست هركاری را كه بخواهد و یا به مصلحتش باشد انجام دهد. این بیان، بسیاری از محذورات را منتفی می كند (برای مثال: یوگوسلاوی از موسسان جنبش عدم تعهد بود كه با توطئه و مداخله «ناتو» متلاشی شد و ... و مشاهده همین رویدادها، اندیشه دفاع گروهی را میان لاتین های قاره آمریكا تقویت كرد).

در پی دعوت ژنرال «بردیوژا» از ایران، سران كشورهای عضو در ششم اكتبر 2007 رای به توسعه سازمان «سی اس تی او» و فعالیتهای نظامی آن ازجمله صلحبانی بین المللی (با تصویب و یا بدون تصویب سازمان ملل) دادند. در همین جلسه تصویب شد كه صنایع نظامی روسیه به اعضای سازمان، به همان بهایی كه جنگ افزار به ارتش روسیه تحویل دهند بفروشند و این بها میان اعضای سازمان یكسان خواهد بود. آخرین نشست سران «سی اس تی او» پنجم سپتامبر 2008 (هفته گذشته) در مسكو تشكیل شده بود و شركت كنندگان از واكنش سریع روسیه در برابر تعرض نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی كه به این منطقه تلفات سنگین و ویرانی وارد ساخت پشتیبانی كرده و آن را مورد تایید قراردادند. «نشست» همچنین عمل گرجستان در تعرض به اوستیای جنوبی را كه با حمایت (و احتمالا اشاره واشنگتن) صورت گرفته بود محكوم كرد. رئیس جمهور روسیه گفته است خرسند خواهد بود كه اگر اعضای سازمان «سی اس تی او» استقلال آبخازیا (طبق اسناد دوران صفویه؛ آبخیزستان) و اوستیای جنوبی را برسمیت بشناسند ولی برای این كار، آنها را زیر فشار نخواهد گذارد.

سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (سی اس تی او) در اكتبر سال 2002 مركب از كشورهای روسیه، بلاروس، تاجیكستان، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تاسیس شده است كه در ژوئن 2006 ازبكستان نیز به عضویت آن درآمده است. طبق اساسنامه این پیمان دفاع جمعی كه هفتم اكتبر 2002 به تصویب رسید و انتشاریافت، تعرض به یكی از اعضای این سازمان به منزله تعرّض به همه آنها خواهد بود كه در برابر متجاوز دست به دفاع مشترك خواهند زد.

این اتحادیه دفاع گروهی در اكتبر 2007 با سازمان همكاریهای شانگهای در زمینه های متعدد و ازجمله همكاری های امنیتی و مبارزه با ترافیك مواد مخدر وجنایتكاران سازمان یافته قرارداد امضاء كرد.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

2008م:احمدشاه متخلص به "فراز" شاعر بزرگ پاکستانی و استاد ادبیات پارسی در دانشگاه پیشاور بیستم ماه اوت 2008 درگذشت. وی هنگام مرگ 77 ساله بود. فراز که عمدتا به زبان اردو شعر سروده است به بیماری کلیوی دچار او. احمدشاه که یک پشتون بود نثرنگاری ماهر بود و شهرت به ساده نویسی داشت. او می گفت بگونه ای باید نوشت که همگان بتوانند بخوانند. بسیاری از ادیبان، فراز را از شاعران همردیف علامه محمد اقبال پارسی - اردو سرای معروف شبه قاره بشمار می آورند.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


1522م:ششم سپتامبر 1522 از پنج كشتی و 265 ملوان كه ماژلان (تلفظ درست ماجلانFerdinando Magellan) به منظور یافتن راه دریایی آسیا از غرب، بندر سویل اسپانیا را ترك كرده بودند یك كشتی (ویتوریا) با 17 ملوان با اسپانیا بازگشتند، ولی همین سفر دریایی طولانی عملا ثابت كرد زمین كروی شكل است كه به جایی متكی و متصل نیست. هدف ماژلان از این سفر كه سه سال طول كشید خدمت به علم جغرافیا نبود بلكه در اصل ماموریتی تجاری و مستعمراتی بود؛ زیرا كه پرتغالی های راه دریایی به آسیا را از طریق جنوب آفریقا (دماغه امید نیك) یافته بودند و بر مناطق متعدد در سر راه مستولی شده و به تجارت ادویه دست زده بودند كه اسپانیا می خواست بدون درگیری با رقیب،‌ از طریق دیگر به این هدف برسد. ماژلان كه زاده پرتغال بود و به خدمت اسپانیا در آمده بود و هدف انتقام جویی از زادگاه خود كه وی را مورد بی مهری قرار داده بود نیز داشت. پس از عبور از جنوب قاره آمریكا، عرض اقیانوس آرام را در 98 روز طی كرد و به جزایری كه بعدا به نام فیلیپ پادشاه اسپانیا "فیلیپین" نامگذاری شده است رسید.

وی در جزیره "سبوCebu" موفق شد رییس یك قبیله را به قبول مسیحیت وادارد و این رییس قبیله در عوض از او خواست كه در جنگ با قبیله دقیب او را كمك كند كه در این جنگ ماژلان كشته شد. افراد قبیله ای كه ماژلان را با تیر، ضربت شمشیر و نیزه كشتند پی به هدف سلطه گری و استعمار اروپاییان برده بودند.ك پس از كشته شدن ماژلان، یكی از افسران او با باقیمانده نفرات از طریق جنوب آفریقا كه قبلا از آن آگاه بود به اسپانیا بازگشت. در این سفر چهار كشتی و بقیه همراهان ماژلان بر اثر جنگ، توفان و شورش داخلی از دست رفته بودند. به هر صورت دولت اسپانیا فیلیپین را نزدیك به چهار قرن مستعمره خود كرد و در اوایل قرن 20 آن را به آمریكا باخت.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور


1566م:سلیمان اول سلطان عثمانی ششم سپتامبر در سال 1566 میلادی درگذشت. مورخان او را سلیمان (Lawgiver) می خوانند زیرا كه وی در طول سلطنت خود به قضا و قانون بیش از هر چیز دیگر توجه می كرد. سلیمان در هر كوی و برزنی در قلمرو عثمانی دادگاه دایر كرده بود و در جوار دفتر خود نیز یك شورای قضایی داشت. وی می گفت: از هر دستی كه بریده شود خون جاری می شود، جز دستی كه قاضی قطع كند و این اصطلاح از همان زمان در خاورمیانه سر زبانها افتاده است. در دوران سلطان سلیمان متصرفات عثمانی به اوج وسعت خود رسید. دشمنی عثمانی با ایران كه از زمان سلطان سلیم آغاز شده بود در زمان سلطان سلیمان ادامه داشت و به جنگ او با شاه طهماسب صفوی انجامید.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395


1808م:ششم سپتامبر زادروز «عبدالقادر جزایری» قهرمان ملی الجزایری ها است كه در 1808 به دنیا آمد و در ماه مه 1883 در 75 سالگی در دمشق درگذشت. وی نه تنها یك رهبر سیاسی ـ نظامی، بلكه یك فیلسوف و اندیشمند بود. او سالها با فرانسه جنگید تا وطنش مستعمره نشود و در طول این جنگها، نوعی تازه از جنگهای غیر منظم (گریلا وارفر) را ابتكار كرد. او با اسیران فرانسوی رفتاری جوانمردانه داشت و گاهی آنان را آزاد می كرد. علت شكست او پس از سالها مقاومت قهرمانانه این بود كه برخی از قبایل به وعده خود در جمع آوری داوطلب برای ادامه مبارزه وفا نكرده بودند. عبدالقادر كه چنین دید خواست با باقیمانده نیروهایش به مراكش پناه ببرد كه مقامات مراكشی درخواست او را رد كردند و دولت فرانسه وی را با خانواده اش به پاریس منتقل و در آنجا تحت نظر قرار داد كه عبدالقادر از آنجا به سوریه رفت و در دمشق فوت شد و سالها بعد جسد او را به وطن منتقل و مدفون ساختند. مورخان عبدالقادر را از قهرمانان ملی بزرگ قرن نوزدهم اعلام كرده اند.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

1901م:ششم سپتامبر سال 1901 هنگامی كه ویلیام مك كینلی W. Mckinley بیست و پنجمین رئیس جمهوری آمریكا از یك نمایشگاه در شهر "بافالو" در ایالت نیویورك دیدن می كرد هدف گلوله یك آنارشیست 28 ساله (به اصطلاح دهه اول قرن 21: تروریست) به نام "لئون ژلوگوژ Leon Czologosz " قرار گرفت و هشت روز بعد در گذشت و معاون او تئودور روزولت كه شهرت دارد امپریالیسم آمریكا با حكومت او پا به عرصه وجود گذاشته است بر جای وی نشست. لئون كه همان دم دستگیر شد 53 روز بعد (29 اكتبر) اعدام شد. وی به پیروی از فرضیه آنارشیسم (آنارکیسم) كه در آن روزگار عالمگیر شده بود اعتراف كرده بود و زنی كه همدست او بود نیز دستگیر شد. با اینكه ریشه آنارشیسم از روسیه بود كه به سایر قسمتهای اروپا و بویژه فرانسه و ایتالیا گسترش یافته بود، در آن زمان برای مبارزه با آن (همانند افغانستان دهه اول قرن 21) به روسیه و فرانسه لشكركشی نشد. در آن سالها بسیاری از رجال اروپا ازجمله رئیس جمهور فرانسه و پادشاه ایتالیا به دست آنارشیستها ترور شده بودند كه آنارشیستها خواستار «حكومت گروهی = رهبری جمعی» و برضد حکومت فرد بودند حتی اگر این فرد رئیس جمهور و انتخابی باشد. مك كینلی سومین رئیس جمهوری آمریكا بود كه تا آن زمان ترور شده بود.

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر

 

1915م:ششم سپتامبر سال 1915 (دومین سال جنگ جهانی اول)، تانك برای نخستین بار آزمایش شد. این آزمایش توسط ارتش انگلستان صورت گرفت كه این جنگ افزار تازه برای آن ساخته شده بود. این جنگ افزار پس از دو آزمایش دیگر روانه جبهه فرانسه شد. توپهای نخستین تانكها در طرفین آنها نصب شده بود تا قسمت جلو تانك سنگین نباشد. جلو تانكها به گونه ای ساخته شده بود كه بتواند از موانع بالا برود و از زمین ناهموار بگذرد. عكس زیر یك تانك انگلیسی از این دست (از نوع Mark_2) را نشان می دهد كه در جریان جنگ جهانی اول، سربازان آلمانی آن را تصرف كرده اند.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ

 

1941م:ششم سپتامبر سال 1941، دولت آلمان به یهودیان قلمرو این كشور اطلاع داد كه به منظور مشخص بودن در جامعه، از 19 سپتامبر (13 روز بعد) باید بر سینه خود ستاره داود (شش گوشه) زرد رنگ كه روی آن كلمه "یهودی" با خط سیاه نوشته شده باشد نصب كنند و این كار برای یهودیان از شش ساله به بالا اجباری است و در صورت تمرد هر بار به شش هفته زندان و یا 150 مارك جریمه نقدی مجازات می شوند. به علاوه بدون كسب اجازه نمی توانند محل اقامت خود را ترك كنند و ...

 

1956م:دولت افغانستان ششم سپتامبر 1956 (52 سال پیش) اعلام كرد كه از این پس از شوروی كمك نظامی بلاعوض دریافت خواهد كرد و این كمك با اصل بی طرفی آن دولت مغایرت ندارد و بابت این كمك، امتیازی به مسكو نخواهد داد. دولت افغانستان پس از خروج از سلطه انگلستان در سال 1919، با مسكو قرارداد عدم تجاوز امضاء كرده بود. كمك نظامی بلاعوض شوروی به افغانستان كه غرب مطلقا مایل به آن نبود تحولات و حوادث خونینی را در پی داشت كه هنوز ادامه دارد. غرب مایل نبوده است كه افغانستان از توان نظامی برخوردار شود تا مدعی آن قسمت از اراضی خود شود كه انگلیسی ها از آن جدا كردند و به هندوستان وقت دادند كه اینك بخش بزرگی از پاكستان را با 28 میلیون جمعیت تشكیل می دهد كه خودرا پاتان (پشتون) می دانند ازجمله منطقه پرحادثه وزیرستان. افغانستان با قرارگرفتن میان چین، شبه قاره هندوستان، ایران و آسیای میانه یك منطقه بسیار حساس جهان را تشكیل می دهد و .... افغانها پس از افزوده شدن نظامیان سایر كشورهای عضو «ناتو» بر نیروهای آمریكایی كه از سال 2001 در آنجا بوده اند به سبك عراقی ها (جنگ و گریز، شبیخون زدن و انفجارهای انتحاری) دست به مبارزه با آنان زده اند و این مبارزه از سال 2006 رو به شدت گذارده است. افغانها در دهه 1980 به همین ترتیب شوروی را مجبور به ترك افغانستان كرده بودند و .... اغماض غرب به افزایش محصول تریاك با هدف ساكت كردن برخی از افراد (افرادی معیّن) در افغانستان بوده است. ناآرامی های پاكستان نتیجه مستقیم وضعیت بی ثبات افغانستان است. به پیش بینی اصحاب نظر، با پایان یافتن ماه عسل 17 ساله در مناسبات مسكو و غرب، تردید نیست كه مسائل افغانستان پیچیده تر خواهد شد.

 

1965م:بامداد ششم سپتامبر سال 1965 (1344 هجری خورشیدی)، دومین جنگ هند و پاكستان بر سر كشمیر با حمله نیروهای هندی به منطقه لاهور آغاز شد. زد و خوردهای پراكنده دو كشور از ماه اوت (امرداد) آغاز شده بود. پاكستان در واكنش به حمله تمام عیار هند، همان روز (ششم سپتامبر) در راجستان هند چترباز پیاده كرد. در جریان این جنگ، ایران به پاكستان كمك غیرعلنی كرد و تعدادی هواپیمای نظامی ساخت آمریكا (از نوع اف - 86) به آن كشور تحویل داد. در جریان این جنگ، امیر عباس هویدا نخست ویر وقت نیز در صدر هیاتی از پاكستان دیدن كرد.

جنگ دوم هند و پاكستان، با پادرمیانی شوروی ـ دوست هند، پس از این كه نیروهای چین با هدف حمایت از پاكستان در مرزهای هند تقویت شدند پایان یافت. دولت چین ششم سپتامبر و ساعتی پس از آغاز حمله همه جانبه هند به پاکستان اعلام کرده بود که ضرور می بیند نیروهای خود را در مرزهای مشترک تقویت کند و به حالت آماده باش درآورد که در آن زمان اخطاری به هند تلقی شده بود.

هنگامی كه سران دولت های هند و پاكستان به میانجیگری شوروی در آسیای میانه با هم مذاكره می كردند، لعل بهادر شستری نخست وزیر وقت هند بر اثر سكته مغزی درگذشت و بانو ایندیرا گاندی برجایش نشست و نخست وزیر هند شد.

 

1971م:نخستین جنگ دو كشور در سال 1947 انجام شده بود و سومین آن در سال 1971. مسئله كشمیر (که به نوشته برخی از مورخان، در جریان تقسیم هندوستان میان دو جامعه هندو و مسلمان انگلیسی ها آن را به وجود آوردند) همچنان لاینحل باقی مانده و آتشی است در زیر خاكستر.

 

1966م:"هندریك فرورد H.verwoerd" نخست وزیر دولت آپارتید (تبعیض نژادی) فدراسیون آفریفای جنوبی ششم سپتامبر 1966 در پارلمان این كشور به دست یك كارمند (پیغام رسان سپید پوست) این پارلمان كشته شد.

قاتل گفته بود كه به این انگیزه "فرورد" را كشت كه وی در قبال سیاهپوستان كوتاه می آمد!. حال آن كه "فرورد" كه هوادار نازیسم بود شهرت به سختگیری نسبت به سیاهپوستان داشت و خود از بانیان دولت تبعیض نژادی بود.

در پی مرگ "فرورد"، "فورستر" نخست وزیر دولت سپیدپوستان شد.

سپیدپوستان آفریقای جنوبی عمدتا فرزند زادگان مهاجران هلندی هستند.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

1972م:ششم سپتامبر 1972 و 36 ساعت پس از به گروگان گرفته شدن 9 ورزشكار اسرائیلی در مونیخ آلمان، دولت آلمان موافقت كرد كه هلی كوپتر در اختیار گروگانگیرها كه از مبارزان فلسطینی بودند بگذارد تا بدون خونریزی از آلمان خارج شوند. گروگانگیرها پذیرفتند و با گروگانها با هلیكوپتر به فرودگاه منتقل شدند.

طبق گزارش رسانه های وقت، پلیس آلمان در فرودگاه به سوی گروگانگیرها شلیك كرد كه گروگانگیرها هلی كوپتر حامل 9 گروگان را منفجر كردند كه همه آنان كشته شدند. سپس میان پلیس آلمان و فلسطینی ها زد و خورد صورت گرفت كه یك پلیس و چهار فلسطینی كشته و چهار فلسطینی دیگر دستگیر شدند. ورزشكاران اسرائیلی برای شركت دربازیهای المپیك تابستانی به مونیخ رفته بودند. فلسطینی ها برای آزاد كردن گروگانها خواستار آزاد شدن 200 زندانی فلسطینی شده بودند. عكس زیر هلی كوپتر آلمانی را پس انفجار در فرودگاه نشان می دهد.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

 

1941م:شهر لنینگراد كه از چهارم سپتامبر 1941 در محاصره ارتش آلمان قرار گرفته بود از ششم سپتامبر (دو روز بعد)، به دستور شخص هیتلر زیر گلوله باران لاینقطع قرار گرفت. محاصره طولانی لنینگراد ((که دوباره به سن پترزبورگ تغییر نام داده است) همزمان با حمله نیروهای شوروی به ایران بود. این محاصره كه منجر به مرگ یك میلیون تن از جمعیت شهر شد، تا سال 1944 ادامه داشت.


2003م:در سال 2003 در این دنیای پر از مشكلات و غوغا، "مسواتیMswati" پادشاه (در آن سال 35 ساله) كشور آفریقایی سوازیلند فارغ از هر غم و اندوه در جستجوی همسر دوزادهم بود. طبق یك رسم كهن، دخترانی كه بخواهند همسر پادشاه سوازیلند Swaziland شوند در برابر او در یك برنامه رقص سه ساعته شركت می كنند و او بكی را كه بپسندد از میان آنان انتخاب می كند. این رقص پنجم سپتامبر 2003 در شهر لوبامبا Lobamba با شركت نزدیك به پنجاه هزار دختر برگزار شد و «مسواتی» در پایان مراسم اعلام كرد كه چند دختر را پسندیده كه نظر خود را در باره انتخاب یكی از آنان بعدا پس از بررسی بیشتر اعلام خواهد كرد. وی در آن زمان دارای ده همسر و یك نامزد بود. طبق یک رسم کهن، دختری كه انتخاب می شود، برای مدتی باید نامزد پادشاه باشد تا با آداب و تشریفات كاخ سلطنتی آشنا شود. "مسواتی" ده روز پس از مراسم رقص پنجم سپتامبر 2003 نظر خودرا اعلام داشت و دختر مورد پسند نامزد او شد.

 

تقویم روز , تقویم سال 1395 , تاریخ روز

 

1968م:سوازیلند 17 هزارکیلومتر مربعی در دل فدراسیون افریقای جنوبی قرار گرفته و قبلا مستعمره انگلستان بود که در سپتامبر 1968 به آن استقلال داد. درصد بیماران ایدزی در سوازیلند بیش از هر کشور دیگر جهان است. طبق یک آمار، 39 درصد از افراد بزرگسال این کشور به بیماری ایدز دچار هستند و در نتیجه متوسط طول در این کشور خیلی پایین است.

1620: یك دسته از مهاجران انگلیسی تحت نام «زائر» بندر پلیموت این كشور را با كشتی «می فلاور» به سوی آمریكای شمالی ترك كردند تا در این سرزمین (متعلق به ساکنان بومی اش و بدون کسب رضایت آنان) و به دور از غوغای اروپا و اختلافات مذهبی و سیاسی زندگی كنند.

1776: توفان دریایی گوادلوپ كه در اقیانوس اطلس پدید آمده بود در مسیر خود در كارائیب و سواحل شرقی آمریكای شمالی بیش از شش هزار تن را بی جان ساخت. این توفانهای دریایی هرسال در ماههای معینی و بویژه در سپتامبر در همان منطقه پدید می آیند و تقریبا در همان مسیر همه ساله حرکت می کنند. میزان شدت آنها بستگی به گرمی هوا در منطقه دارد.

1907: Sully Prudhomme شاعر و نویسنده فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل سال 1901 درگذشت. از وی 17 كتاب و از جمله یك مجموعه شعر تحت عنوان «فرانسه» باقی مانده است كه در وصف وطنش سروده است.

1939: در پی انگلستان و مهاجرنشینانش، دولت آفریقای جنوبی نیز به آلمان (كه به لهستان حمله برده بود) اعلان جنگ داد.

1983: دولت شوروی تایید كرد كه یك هواپیمای كره جنوبی (پرواز KAL _ 007) را كه بدون اجازه، وارد آسمان آن كشور شده بود برفراز ساحل غربی ساخالین سرنگون ساخته است. در این رویداد 269 تن از جمله یك عضو كنگره آمریكا كه عازم كره جنوبی بود كشته شده بودند.


ویدیو : تقویم تاریخ -15شهریور