تقویم تاریخ -12 اردیبهشت : 81514پیش ازمیلاد:بوغابيش (بگابيش) ژنرال پارسي كه ...



81514پیش ازمیلاد:بوغابيش (بگابيش) ژنرال پارسي كه درسال 514 پيش از ميلاد، در نيمه فروردين ماه با هزار سرباز از درياي مرمره را گذشته بود تا در اروپاي جنوب شرقي اقوام غير متمدن را از نزديكي مرزهاي ايران براند دوم ماه می این سال (12 ارديبهشت) نيروهاي خود را دو دسته كرد، دسته اي روانه مقدونيه ساخت و دسته ديگري را مامورکرد تا منطقه تراس (تراكيه، مناطق شمالي درياي اژه ـ جنوب بلغارستان امروز)را تصرف كنند. اين لشكر كشي به تصميم داريوش بزرگ انجام شده بود. داريوش نيز بمانند كوروش بزرگ نمي خواست كه با نزديك شدن اقوامي با تمدن و فرهنگ عقب مانده و منحط به مرزهاي ايرانزمين، به منش ايرانيان ـ رفتار و كردار و فرهنگ پيشرفته آنان آسيب وارد شود.ورود همان اقوام از آسیای شمال شرقی به ایران در قرون هشتم و نهم میلادی و دنباله آن تا قرن سیزدهم (پس از سقوط ساسانیان) و قبلا به روسیه و اروپای شرقی و جنوبی؛ فرهنگ و روانشناسی مردم دو منطقه را دگرگون ساخته و از عوامل درگیری های داخلی، عقب ماندگی و بی ثباتی بوده است. خودخواهی افراد، چاپلوسی و دروغگویی و تفرقه ریشه در همین مهاجرت ها دارد. دولت های ایرانی پیش از نیمه قرن هفتم مانع از این مهاجرت ها به ایران بودند.


364پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان ارمني و به نقل از آنان، تاريخنگاران روس؛ يك سپاه از ارتش ايران به فرماندهي «اسپهبد مهرداد» دوم ماه مه سال 364 پيش از ميلاد عمليات پاك كردن مناطق ساحلي درياي سياه (در قفقاز و آسياي صغير) را از وجود فرمانداراني كه وفاداري آنان نسبت به دولت ايران مورد ترديد قرار گرفته بود به پايان رسانيد.

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ


1932م:برغم کشتار بی رحمانه زرتشتیان ایران (پارسیان خالص) در دوران صفویه و بویژه در قرن هفدهم و کاسته شدن شمار آنان از چند میلیون به چندصدهراز، دوم ماه می 1932 «دينشاه ايراني» رئيس وقت انجمن پارسيان هند در پنجمين روز اقامت خود در تهران ضمن تمجيد از برانگيخته شدن مجدد احساسات ميهندوستانه ايرانيان و توجه آنان به گذشته باعظمت وطن و اخلاقيات اصيل ايراني، از دولت وقت خواست تا پارسياني را كه در قرون هفتم و هشتم ميلادي (پس از تعرض عرب و سقوط ساسانیان) اجبارا ترك وطن كرده و عمدتا در هند اقامت گزيده ولي خود را همچنان ايراني (پارسی) مي دانند و به ايران وفادار مانده و به ترويج منش (خصال) ويژه و تمدن ايرانيان پرداخته اند، از مزاياي اتباع ايران برخوردار سازد تا بتوانند با استفاده از اين مزايا، به آباداني و توسعه وطن نياكان با تاسيس مدارس و بيمارستانها و نيز سرمايه گذاري در صنعت و كشاورزي كمك كنند.


1300ش:12 ارديبهشت 1300 خورشيدي در تهران اعلام شده بود كه ميرزاده عشقي از 4 روز بعد روزنامه منتشر خواهد كرد كه شامل خبر، مقاله، طنز و نيز شعر خواهد بود.

اين روزنامه 16 ارديبهشت 1300 انتشار يافت. آن زمان، روزنامه نگاري ايران مطابق قاعده نبود و هركس كه سواد و معلوماتي داشت مي توانست نشريه بدهد. نشريات معمولا به صورت ابزار سياسي بكار گرفته مي شدند تا وسيله رسانيدن «خبر» و «نظر». امروزه و 9 دهه پس از آن زمان، ديده نشده است كه در ايران، حتي به يك روزنامه نگار حرفه اي قديمي (حرفه اي در استاندارد بين المللي) پروانه انتشار روزنامه داده شده باشد! تا ما روزنامه خوب به مفهوم آنچه كه بايد باشد؛ داشته باشيم.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1324ش:دوازدهم ارديبهشت 1324 محمد صادق طباطبايي رئيس وقت مجلس در آغاز جلسه خطاب به نمايندگان گفت: جنگ جهاني دوم در اروپا پايان يافت، ولي در ايران، ما هنوز پس از دو هفته نتوانسته ايم براي كشورمان نخست وزير تعيين كنيم و به نااطميناني و شايعات كه به گسترش ناامني و گردنكشي كمك مي كند پايان دهيم و ....

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


1331ش:در اين روز در سال 1331 كه احساسات ملي ايرانيان به غليان درآمده بود و دولت وقت (دكتر مصدق) تحت فشار قرار گرفته بود تا با توسل به هر وسيله از جمله نيروي مسلح، بحرين را به قلمرو وطن بازگرداند، دولت انگلستان با صدور يك «بدانسته باش» شديدالحن، به دولت ايران تاكيد كرد كه فراموش نكند كه بحرين تحت الحمايه انگلستان است و انگلستان در صورت لزوم از سرزمين هاي تحت الحمايه دفاع مسلحانه خواهد كرد. شاه اواخر دهه 1340 از بحرين که طبق مصوبه مجلس استان چهاردهم ايران بود (بدون اين که چنين اختياري داشته باشد) صرف نظر کرد!.

 

1331ش:به دستور دكتر مصدق نخست وزير وقت، در اين روز از ارديبهشت سال 1331 شرح مذاكرات جلسه 23 فروردين همين سال انديشمندان را در باره دشواري هاي وطن به صورت بخشنامه به كارمندان دولت ابلاغ شد تا با دادن امضاء آن را دريافت دارند و براي حل مشكلات همكاري كنند. شرح مذاكرات قبلا به صورت خبري نسبتا كوتاه در روزنامه ها انتشار يافته بود، كه ظاهرا كافي تشخيص داده نشده بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور


1961م:شهر تهران در نیمه دوم اپریل 1961 و نخستين هفته ماه مي صحنه اعتصاب و راهپيمايي انبوه معلمان پايتخت بود كه تا کناره گیری نخست وزیر ادامه داشت. معلمان هر روز در صفوف منظم چندين هزار نفري و ظاهرا دراعتراض به دريافتي ماهانه خود در خيابانهای تهران راهپيمايي مي كردند. کلاسهاي درس اين معلمان در زمان اين راهپيمايي ها تعطيل بود. شايد اين نخستين اعتراض معلمان از اين دست در تاريخ ايران بود.

 

1519م:امروز سالگشت درگذشت «لئوناردو داوينچي» معمار، نقاش، مجسمه ساز، شاعر، رياضي دان، موسيقي دان، زيست شناس و مخترع فلورانسي (ايتاليايي) است كه در 1492 متولد و دوم مه 1519 درگذشت.

با اين كه در قرن پانزدهم دائره معلومات بشر آن چنان وسعت نداشت كه يك فرد نتواند بر همه آنها مسلط شود، معذلك داوينچي يك نابغه بود و مرد رنسانس (تجديد حيات انديشه، ادبيات و علوم). ابن سيناي ما هم بر همه دانش زمان خود مسلط بود.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , 28 اردیبهشت در تقویم میلادی , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی


1331ش:ساختمان تازه آرامگاه استاد سخن پارسي و اندرزگوي بزرگ، مصلح الدين سعدي كه به همت انجمن آثار ملي ساخته شده است 11 ارديبهشت 1331 (55 سال پيش) در زادگاهش، شهر شيراز، گشايش يافت.

سعدي ــ نهم دسامبر سال 1292 ميلادي در زادگاه خود شهر باستاني شيراز وفات يافته است. وي بسال 1210 ميلادي در شيراز به دنيا آمده بود. سعدي در سال 1257ميلادي بوستان كه عمدتا نثر است و سال بعد گلستان را كه غالبا نظم است به پايان رسانيد.

 

تقویم تاریخ 2 آذر 1395 , تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر

 

2006م:ايزابل دنوار، زن 38 ساله فرانسوي اول ماه مه 2006، پنج ماه و چند روز پس از پيوند صورت گفت كه حس لامسه اعضاي پيوندي به حالت طبيعي درآمده و نگراني ندارد. وي نخستين انساني است در جهان كه تحت عمل جراحي پيوند صورت قرار گرفته و قسمتي از چانه، بيني، لب و گونه او متعلق به زن ديگري است كه ديگر زنده نيست. ايزابل در جريان حمله يك سگ، تقريبا نيمي از صورت خود را از دست داد و سگ قسمتهايي را كه با دندان كنده بود خورده بود. اين عمل پيوند كه در فرانسه انجام گرفت، راه را براي پيوند صورت گشوده است.

 

تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر , تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه

 

1885م:دوم مه سالروز انتشار مجله ويژه بانوان به نام «خانه داري خوب» است كه در سال 1885 انتشار يافته است.

دوم مه 2006 به مناسبت گذشت 121 سال از انتشار مجله «خانه داري خوب» ، استادان روزنامه نگاري و اصحاب نظر در اين حرفه در چند ميزگرد تلويزيوني به بحث درباره اهميت مجله هاي تخصصي در دنياي امروز (قرن 21) از لحاظ ارتقاء معلومات عمومي و نياز مخاطبان پرداخته و پيش بيني كرده بودند كه سرانجام، روزنامه هاي عمومي هم تخصصي خواهند شد و بناچار هركدام تلاش خود را روي يك نوع موضوع متمركز خواهند ساخت تا مخاطب بداند كه كداميك را براي خواندن انتخاب مي كند.

 

تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر , تاریخ امروز , تقویم


1762م:كاترين دوم پادشاه آلماني تبار روسيه كه از 1762 به مدت 34 سال بر روسيه حكومت كرد دوم ماه مه 1729 به دنيا آمده بود . در زمان پادشاهي كاترين بود كه روسيه عملا در صدد توسعه به جنوب افتاد يافت و در قفقاز و بعدا آسياي مركزي با منافع ايران در گير شد و در پي دوجنگ بزرگ در قفقاز و در گيري هاي ديگر در آسياي ميانه، ايران را پس از هزاران سال از اين مناطق خود دور ساخت.

 

تبدیل تاریخ , تقویم 95 , تاریخ

 

1860م:تئودور هرتسل روزنامه نگار اتريشي كه جنبش صهيونيست را تاسيس كرد دوم ماه مه 1860 در مجارستان كه در آن زمان قلمرو امپراتوري اتريش بود به دنيا آمد. وي از جانب روزنامه اي در وين كه در آن كار مي كرد مامور شد به پاريس برود و گزارش محاكمه دريفوس را تهيه كند و به اتريش بفرستد.

 

تقویم 96 , تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین

 

1969م:دوم مه 1969 فرانتس پاپن صدراعظم پيشين آلمان در 89 سالگي درگذشت. وي كه يك ناسيوناليست آلماني بود در زمان صدارت خود به حزب نازي و هيتلر كمك بسيار كرد و همين كمك باعث پيروزي آنها در انتخابات شد.

 

مبدل تاریخ , تقویم روز , تقویم سال 1395

 

1941م:در اين روز در سال 1941هيتلر «مارتين بورمان» را به جاي « هس» معاون خود كرد . هس در جريان انجام ماموريتي محرمانه در انگلستان دستگير شده بود. هواپيمايي كه هس خلباني آن را برعهده داست در آسمان انگلستان دچار نقص فني شده بود و در ميان درختان فرود اجباري كرده بود. گفته شده است كه وي ماموريت داشت با مقامات انگليسي ملاقات و در باره صلح با آنان مذاكره كند.

 

تاریخ روز , تقویم سال 95 , تاریخ ایران

 

1982م:درجريان جنگ انگلستان و آرژانتين بر سر جزاير فالكلند، دوم ماه مه 1982 نبردناو سنگين «ژنرال بلگرانو» متعلق به نيروي دريايي آرژانتين براثر اصابت دو اژدر غرق شد و تلفات سنگين به بار آمد.

 

تقویم سال 96 , تقویم 1395 , تقویم ایرانی

 

2006م:درست پنجاه و چهار سال پس از تشكيل دولت دكتر مصدق قهرمان جهاني مبارزه با استعمار و استثمار خارجي كه نفت ايران را ملي كرد، و دو روز پس از ديدار سه چپ در هاوانا، و نيز به مناسبت روز جهاني كارگر، ايوو مورالس رئيس جمهور سوسياليست كشور بوليوي، اول مه 2006 ملي كردن منابع طبيعي اين كشور را با به دست گرفتن امور گاز طبيعي بوليوي آغاز كرد و اعلام داشت كه گام بعدي وي؛ نفت خواهد بود.

 

تاریخ شمسی , تقویم امروز , تقویم فارسی

 

2006م:مسابقه جهاني ريش و سبيل سال 2006، اواخر ماه آوريل در شهر «هسل» آلمان برگزار شد. در اين مسابقه يكصد مرد از هشت كشور شركت كرده بودند. عكس بالا از «ويلي شواليه» يكي از شركت كنندگان در مسابقه برداشته شده است كه نشان مي دهد ريشش را هم به شكل سبيل در آورده است. با پايان يافتن جنگ جهاني اول، عصر سبيل هاي بزرگ و از بناگوش در رفته نيز به پايان رسيد، ولي نه براي شركت در مسابقه جهاني.

 

تقویم ایران , تاریخ میلادی امروز , تقویم رومیزی


1833: نيكلاي تزار روسيه فروش عمومي سرفها را ممنوع ساخت.

 

1927: نخستين كنفرانس جهاني اقتصاد و تجارت آغاز بكار كرد كه در آن نمايندگان 52 دولت شركت كرده بودند.


ویدیو : تقویم تاریخ -12 اردیبهشت