تقویت بافت‌های بدن به وسیله ماساژ : دكتر مارك استینسون، نویسنده كتاب «هزار ...


دكتر مارك استینسون، نویسنده كتاب «هزار و یك راه برای درمان پوست و مو» و متخصص برجسته پوست و مو در كانادا به چند سوال مهم درباره لیزر موهای زائد پاسخ می‌دهد

وسیله ماساژ , ماساژ , تقویت کننده آنتن موبایل

پادشا:  دكتر مارك استینسون، نویسنده كتاب «هزار و یك راه برای درمان پوست و مو» و  متخصص برجسته پوست و مو در كانادا  به چند سوال مهم درباره لیزر موهای زائد پاسخ می‌دهدبه هر دری كه می‌زنید از شرشان خلاص نمی‌شوید، زیرا حذف موهای زائد با روش‌های معمول تنها به‌طور موقت آن‌ها را از بین می‌برد و چند هفته بعد می‌بینید كه دوباره سروكله این موهای آزار‌دهنده پیدا می‌شود؛ موهایی كه ریشه‌كن كردن‌شان هم درد زیادی دارد و هم وقت‌گیر بوده ولی موقت است. در میان این روش‌های رنگارنگ، از حذف موهای زائد با كمك لیزر به‌عنوان یكی از ماندگارترین و كم‌خطرترین روش‌ها یاد شده است؛ روشی كه گرچه سال‌هاست انجام می‌شود اما ممكن است هنوز اطلاعات دقیقی در موردش نداشته باشید. در این صفحه دكتر مارك‌استینسون به سوالات شما در این مورد پاسخ می‌گوید.ماساژدرمانی یكی از شیوه‌های درمانی طب مكمل است كه امروزه در بسیاری از مكاتب درمانی نظیر طب سنتی چین، طب سنتی هند «آیورودا»، طب سنتی ایران، طب سنتی تبت و حتی بسیاری از شیوه‌های درمانی طب رایج به ارائه خدمات درمانی و پیشگیرانه می‌پردازد. در این شیوه فواید و خواص درمانی متعددی از قبیل رهایی از استرس، كاهش اضطراب، درمان افسردگی، كاهش و كنترل درد، تعدیل فشار خون و بهبود عارضه‌های به‌وجود آمده از تمرینات و حركات ورزشی را به مخاطبش ارائه می‌كند؛ این شیوه درمانی حتی در مواردی پا را فراتر می‌‌گذارد و به‌صورت مستقل یا به‌عنوان یك شیوه درمانی مكمل در كنار دیگر شیوه‌های درمانی در طب رایج و طب‌های سنتی به درمان بیماری‌ها می‌پردازد. در این شماره با «فرامرزقمصری»، مدرس شیوه‌های درمانی مشرق زمین به گفت‌و‌گو نشستیم تا بیشتر از فواید و خواص درمانی ماساژدرمانی به‌ویژه ماساژهای شرقی آگاه شویم.



از «فشیا» چه می‌دانید

در بدن انسان بافت‌هایی وجود دارد كه در طب رایج با نام «فشیا» یا «وتر» شناخته می‌شوند. این بافت‌ها اگر چه از جمله بافت‌های ظریف بدن محسوب می‌شوند اما بسیار مقاوم و مستحكم هستند و متخصصان ماساژ درمانی هنگام اجرای تكنیك‌های یداوی بیش از هر چیز روی این بافت‌ها مانور می‌دهند. بافت «فشیا» از جمله مهم‌ترین بافت‌های بدن است و حكم سازه‌های یك ساختمان را در بدن دارند از این‌رو توجه به سلامت و استحكام آن‌ها در بدن بسیار اهمیت دارند زیرا این بافت‌ها از جمله بافت‌هایی هستند كه اطراف تمامی اندام‌ها از جمله قلب، كبد، كلیه، ریه و مغز را در بر گرفته‌اند. از این‌رو امروزه درمانگران ماساژدرمانی در طب رایج و سنتی در جهان بیشترین تكنیك‌ها را روی «فشیا» كه در تمامی ساختار بدن وجود دارند، اعمال می‌كنند؛ در ماساژهای ارائه شده توسط طب سنتی چین درمانگران با 2 رویكرد ماساژدرمانی را به بیمار ارائه می‌كنند؛ یكی در قالب ارائه ماساژهای فیزیكی و دیگری ماساژهای غیرفیزیكی كه با ارتعاشات صوتی همراه است.



اگر ضربه عاطفی خوردید، بخوانید

در طب سنتی چین كه قدمت آن به 9 هزار سال می‌رسد به بیمارانی كه دچار ضربه‌های عاطفی می‌شوند نوعی ماساژ ارائه می‌كردند كه به بهبود حال بیمار كمك می‌كرد؛ همانطور كه می‌دانید درمانگران مكتب طب چین بر این باورند كه بیماری‌های جسمی بر روح و بیماری‌های روحی به مرور زمان بر سلامت جسم نیز اثر می‌گذارند از این‌رو آن‌ها به افرادی كه در زندگی دچار شكست عاطفی شده‌اند یا یكی از نزدیكان‌شان را از دست داده‌اند تكنیكی را آموزش می‌دهند كه با انجام این تكنیك علاوه بر آن‌كه مركز عاطفه فرد در ناحیه سینه ماساژ دریافت می‌كند بلكه «فشیا»ها و بافت‌های اطراف قلب وی نیز تحت‌تاثیر ماساژ و حركات صوتی-ارتعاشی كه درمانگر به او ارائه می‌دهد تقویت شده و توان بیشتری پیدا می‌كنند زیرا فردی كه ضربه عاطفی خورده است به مرور با ضعف بافت‌ها و «فشیا»ی اطراف قلب نیز روبه‌رو می‌شود و گه‌گاه دردهایی را در ناحیه سینه احساس كرده و به‌طور ناآگاهانه «آه» می‌كشد.



ترس عامل ابتلا به بیماری‌های كلیوی

در متون كلاسیك طب چینی به این نكته اشاره شده كه افرادی كه در كودكی و حتی در بزرگسالی دچار ترس هستند و نسبت به مسائل مختلف ترس و نگرانی دارند، استعداد زیادی برای ابتلا به بیماری‌های كلیوی و بیماری‌های رایج مجاری ادراری دارند. خوشبختانه در طب سنتی چین و دستورات حفظ الصحی كه در این مكتب وجود دارد تكنیك‌ها و حركات ارتعاشی- صوتی وجود دارد كه درمانگر با آموزش آن به بیمارش به او كمك می‌كند تا این مسئله را كنترل كرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های كلیوی شود.



تسكین اسپاسم با ماساژ عضلانی

ماساژهای عضلانی از جمله ماساژهایی هستند كه لایه‌های درونی‌تری را دربر می‌گیرند. در این نوع ماساژ عضلات و بافت‌های زیر پوست ماساژ دریافت می‌كنند. این نوع ماساژ توسط درمانگران برای از بین‌بردن انقباض‌ها و اسپاسم‌های عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپاسم‌های عضلانی به 3 صورت «انقباض یا تنش عضلانی»، « انقباض توده‌ای» و «كرمپ‌ها» یا «پیچیدگی‌های عضلانی» در بدن دیده می‌شود. این پیچیدگی‌های عضلانی حتی ممكن است در عضلات روده، معده یا شكم بیمار دیده شود كه خوشبختانه در شیوه ماساژ درمانی ژاپنی «شیاتسو» برای درمان آن‌ها تكنیك‌های مفیدی وجود دارد.درمانگران ماساژدرمانی برای هر3 نوع انقباض و اسپاسم تكنیك‌هایی را سراغ دارند كه به راحتی می‌توانند بیمار را از شر این نوع اسپاسم‌ها رها كنند و درد بیمار را تسكین دهند.



رابطه كبد و ابتلا به افسردگی

درمانگران طب سنتی چین افزایش حرارت درونی كبد را یكی از دلایل ابتلا به افسردگی و برخی از بیماری‌های روحی می‌دانند. این درمانگران علاوه بر درمان این وضعیت و كنترل میزان حرارت كبد، قادرند با ارائه تمرینات و ماساژهایی خاص به كنترل حرارت درونی كبد و تخلیه گرما در این ناحیه كمك كنند و مانع از ابتلای افراد به افسردگی یا كنترل و درمان بیماری شوند. امروزه كودكان چینی در مدارس ابتدایی چین با برخی از این نوع ماساژها و تكنیك‌های ساده كه قابل انجام در منزل است آشنا می‌شوند و می‌دانند با كمك كدام تكنیك‌ها می‌توانند سلامت و تندرستی خود را تقویت كرده و بیماری‌های جسمی و روحی را از خود دور كنند.



حفظ و ارتقای سلامت با ماساژدرمانی

درمانگران طب چینی با 3 رویكرد ماندگاری فشار روی عضله خاص، ماندگاری كشش روی عضله و در نهایت انجام حركات فشاری، چرخشی و ارتعاشی روی ماهیچه‌ها و «فشیا»ها در بدن كار می‌كنند؛ آن‌ها در این مسیر با ارائه حركات یداوی با كمك انگشتان دست روی عضلات و وارد كردن فشار در بخش‌هایی خاص به درمان برخی بیماری‌ها یا تسكین دردها كمك می‌كنند. در مواردی درمانگر با ایجاد كشش روی عضله كه قالبا با كمك بادكش انجام می‌شود، به درمان می‌پردازد و گاهی به‌طور توامان از حركات فشاری، چرخشی و ارتعاشی روی «فشیا» و عضلات بهره می‌گیرد. در هر 3حالت درمانگر تلاش می‌كند با ارائه بهترین روش برای بهبود حال بیمار اقدام كند و حتی ماساژی را به افراد سالم ارائه كند كه به حفظ سلامت و ارتقای تندرستی آن‌ها كمك كند.



وارن بافت , تقویت حافظه , بافت مو

تقویت بافت‌های بدن با ماساژ شكم

درمانگران و متخصصان ماساژ درمانی در جهان و به‌طور كلی تمامی درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان بدن را یك كل واحد می‌دانند و معتقدند اعضا و اندام‌های این كل به هم پیوسته با یكدیگر در ارتباط هستند؛ این موضوع درباره «فشیا» یا بافت‌های عضلانی بدن نیز صادق است. براساس دیدگاه درمانگران «فشیا»ها به مركزیت ناف و در خلاف جهت عقربه ساعت در بدن قرار گرفته‌اند و به هم محكم شده و در ارتباط هستند به همین دلیل است كه وقتی فردی به درمانگر مراجعه می‌كند و می‌گوید گردنم درد می‌كند ما علاوه بر عضلات این ناحیه، مچ پای او را نیز ماساژ داده و تكنیك‌های درمانی را روی آن انجام می‌دهیم تا تاثیر درمان و تكنیك‌ها افزایش یابد. با وجود این در شرایط طبیعی وقتی درمانگر شكم فردی را ماساژ دهد، عملا كل «فشیا»ها و بافت‌های عضلانی او را تحریك كرده و در جهت بهبود ساختار و عملكرد آن‌ها اقدام كرده است.



ماساژ پوستی و افزایش آرامش

در ماساژهای پوستی درمانگر تمركز اصلی را روی پوست می‌گذارد و تكنیك‌هایی را كه سراغ دارد، روی پوست ارائه می‌كند. در این نوع ماساژ ریلكسی و آرامش خاصی از طریق پوست به بیمار منتقل می‌شود. ماساژ «البور» یكی از این ماساژهاست كه روی پوست كار می‌كند و درمانگرانش بر این باورند كه در ماساژ نباید هیچ‌گونه فشاری را به بدن بیمار وارد كرد و درمانگران‌شان را از این عمل منع می‌كنند چون بر این باورند كه ارائه فشار به بدن فرد ماساژگیرنده، خود می‌تواند موجب ایجاد استرس شود.



استرس و ضعف بافت‌های عضلانی

امروزه انسان‌ها در مقایسه با گذشته توانایی كمتری برای رویارویی با فشارها، استرس‌ها و تنش‌های روزمره دارند. در زمان‌های گذشته مردم مبدل‌های قوی‌تری داشتند و به‌راحتی قادر بودند استرس‌ها و تنش‌هایی را كه به آن‌ها منتقل می‌شد كنترل كرده و به آرامش پس از اضطراب یا استرس دست پیدا كنند؛ این توانایی در میان انسان‌های امروزی به‌ویژه جوانان بسیار كم شده است؛ به این معنا كه افراد كمتر قادرند پس از گذراندن یك فشار عصبی یا استرس خیلی سریع آرامش را در خود ایجاد كنند و این مسئله تاثیر زیادی روی «فشیا»‌ها و بافت‌های عضلانی بدن دارد و به مرور موجب كاهش توان و عملكرد آن‌ها در بدن می‌شود و از طرفی چون این بافت‌ها و عضلات در اطراف اندام‌های درونی بدن نیز وجود دارد به مرور بر عملكرد این اندام‌ها نیز اثر می‌گذارد.



چه روغنی برای انواع ماساژ مناسب است

در برخی از شیوه‌های درمانی مانند «یومی هوتراپی» درمانگران علاوه بر ارائه ماساژ در 3 سطح پوست، عضله و استخوان از رایحه‌درمانی یا روغن‌درمانی نیز استفاده می‌كنند و به‌طور همزمان از هر 2 روش برای بهبود حال بیمارشان بهره می‌گیرند. در این شیوه درمانگران برای هر یك از 3 نوع ماساژ روغن‌های خاصی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این درمانگران زمانی‌كه ماساژهای سطحی و پوستی به بیمار ارائه می‌دهند از روغن زیتون استفاده می‌كنند. زیرا روغن زیتون امكان نفوذ به لایه‌های زیری را ندارد و در ناحیه پوست متوقف می‌شود اما از طرف دیگر برای ارائه ماساژهای عضلانی كه تمركز تكنیك‌ها به روی عضلات است روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن بادام شیرین را توصیه می‌كنند. زیرا این روغن‌ها امكان نفوذ از لایه پوست به لایه زیری را دارند و به این ترتیب موجب تسریع روند درمانی می‌شوند. درنهایت برای ارائه ماساژ به مفاصل و استخوان‌ها درمانگران روغن كنجد، روغن بادام تلخ و روغن شترمرغ را توصیه می‌كنند كه از 2 لایه پوست و عضله عبور می‌كند و حتی قادر است به استخوان‌ها نیز نفوذ كند.



از انواع ماساژ چه می‌دانید

درمانگران ماساژ درمانی در سراسر جهان متناسب با نیاز بیمار و مخاطب خود از شیوه‌های مختلف ماساژ برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده می‌كنند. برخی از ماساژ‌ها روی پوست انجام می‌شوند و تنها روی این ناحیه تاثیر دارند. برخی ماساژها عمیق‌تر هستند و علاوه بر پوست، عضلات بدن را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و درنهایت برخی ماساژها استخوانی-مفصلی هستند كه تمركز بیشترشان به روی بافت‌های استخوانی بدن است. در برخی از شیوه‌های درمانی، از یك یا چند نوع از ماساژها برای درمان استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال شیوه درمانی «یومی‌هوتراپی» از هر 3نوع ماساژ پوست، عضله و استخوان برای درمان و حتی حفظ سلامت و تندرستی در مراجعانش استفاده می‌كند.



ماساژ تایلندی , تقویت مو , ماساژ درمانی

چه افرادی نباید ماساژ بگیرند

برخی توصیه‌ها وجود دارد كه توجه به آن‌ها به حفظ سلامت افراد جامعه بیشتر كمك می‌كند. در همه مكاتب و شیوه‌های درمانی استثناهایی وجود دارد كه آگاهی از آن‌ها ضروری و لازم است.
 درمانگران ماساژدرمانی به مادران باردار توصیه می‌كنند كه از دریافت ماساژ خودداری كنند. به‌ویژه اگر ماه‌های بارداری آن‌ها از 4 ماه گذشته است. این گروه تنها در شرایطی خاص و با نظارت متخصص زنان و متخصص ماساژدرمانی می‌توانند از برخی از تكنیك‌های ماساژدرمانی استفاده كنند.

 افرادی‌كه واریس دارند به‌ویژه گروهی‌كه واریس‌های پیشرفته دارند، نباید ماساژ دریافت كنند. دریافت ماساژ در موضع مبتلا به واریس ممكن است موجب حركت لخته‌های خون شده و در نهایت خطر سكته‌قلبی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

 اگر از داروی خاصی مصرف می‌كنید پیش از دریافت ماساژ این موضوع را با متخصص ماساژ درمانی خود در میان بگذارید.

 ماساژدرمانی برای افرادی‌كه مبتلا به دیسك داخلی هستند، به‌خصوص آن‌ها كه دیسك آن‌ها به سمت نخاع حركت كرده توصیه می‌كند كه از این شیوه به‌ویژه شیوه‌هایی كه در آن به ارائه «كركینگ» پرداخته می‌شود، پرهیز كنند.

 افراد مبتلا به سرطان نیز بهتر است ماساژ دریافت نكنند یا این كار را با مشاوره متخصص و درمانگر خود تجربه كنند.

 درصورتی‌كه به روغن یا رایحه خاصی حساسیت دارید، پیش از دریافت ماساژ با روغن این موضوع را با درمانگرتان مطرح كنید.


ویدیو : تقویت بافت‌های بدن به وسیله ماساژ