تقریظ رهبری بر کتاب «دختران آفتاب» : غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از ...


غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "دختران آفتاب" تلاش‌ها و مشکلات مربوط به مسائل زنان را از مهم‌ترین موضوعات امروز جامعه ایرانی دانست. خبرگزاری ایسنا: غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "دختران آفتاب" تلاش‌ها و مشکلات مربوط به مسائل زنان را از مهم‌ترین موضوعات امروز جامعه ایرانی دانست.

عصر امروز 21 مهرماه مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "دختران آفتاب" برگزار شد.

در بخشی از این مراسم غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با موضوع مساله زن در جامعه اسلامی به سخنرانی پرداخت و این موضوع را یکی از مسایل مهم جمهوری اسلامی دانست.

او گفت: وقتی صحبت از چالش‌ها و مشکلات کشور می‌شود ذهن‌ها فورا به سمت مسایل سیاسی و اقتصادی می‌رود اما اهمیت مسائل زنان در جامعه ما کمتر از مسایل سیاسی و اقتصادی نیست و حتی در مسایل سیاسی هم تاثیر دارد.

حدادعادل با اشاره به تاریخ صدساله اخیر گفت: یکی از موارد چالشی دوران صدساله اخیر و از زمانی که تمدن غربی و فرهنگ آن در جامعه آن تاثیر گذاشته همین موضوع زن است که همواره ذهن روشنفکران جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

او گفت: این مساله حتی بعد از انقلاب اهمیتش بیشتر شده است. برای اینکه ما بعد از انقلاب مدعی اداره کردن جامعه اسلامی بوده‌ایم بنابراین می‌بایست برای این موضوع پاسخ مناسبی پیدا کنیم.

حدادعادل ادامه داد: پس از انقلاب رهبران و متفکران ما همچون شهید مطهری به مساله زن و اهمیت آن در جامعه توجه ویژه داشتند و به همین خاطر بخشی از نوشته‌هایشان را به این موضوع اختصاص دادند.

او همچنین گفت: امام (ره) نیز به اهمیت نقش زن در انقلاب به خوبی وقوف داشتند. ایشان وقتی در پاریس حضور داشتند زنان زیادی را به حضور می‌پذیرفتند که این مساله در حوزه‌های علمیه آن زمان رایج نبود و مراجع خیلی به ندرت با زنان دیدار می‌کردند اما امام، زمانی که در پاریس حضور داشتند دست به سنت‌شکنی زدند. بنابراین اگر آگاهی امام از نقشه‌ها و خطرهایی که آینده انقلاب را تهدید می‌کرد نبود هم این سنت‌شکنی را نمی‌کردند.

او همچنین گفت: در زمانی که امام (ره) در پاریس حضور داشتند درباره مساله زن بارها و بارها از جانب خبرنگاران از ایشان پرسش شد. یکی از سوالات پرتکرار خبرنگاران از امام در مصاحبه‌هایشان این بود که اگر انقلاب پیروز شود رفتار شما با زن‌ها چگونه می‌شود؟ این سوال به اندازه سوالی که درباره نفت از ایشان پرسیده می‌شود با اهمیت بود و به همین میزان در مصاحبه‌ها تکرار شده است.

حداد عادل همچنین به اهمیت و جایگاه مساله زن در نگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان از زمان آغاز نهضت پیروزی انقلاب و آغاز رهبری‌شان حساب ویژه ای برای مساله زن در جامعه باز کردند و من هم در اینجا مصرانه از همه می خواهم خط فکری ایشان در این باره دنبال شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: ما باید در جمهوری اسلامی وقتی می‌خواهیم به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم یک نظام همه جانبه‌ برای مسائل مربوط به زنان تنظیم کنیم و از مسایل آنان یک تصویر جامع داشته باشیم. باید یک نظریه جامع برپایه اعتقادات اسلامی و احکام اسلامی که به تمامی سوالات ما درباره حضور و نقش زن در جامعه پاسخ مناسب بدهد، ارائه بدهیم و در این بین دچار افراط و تفریط نیز نشویم. باید به زنان جامعه این واقعیت را اعلام کنیم که هدف ما از تعریف نقش زن در جامعه به هیچ وجه بازگشت به گذشته حتی قبل از دوران قاجار و پهلوی نیست چون ما آن گذشته را مربوط به الگوی زن اسلامی نمی دانیم کما اینکه به هیچ وجه در حوزه مسایل مربوط به زن نمی‌خواهیم از غربی‌ها الگو بگیریم.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش به ابزاری شدن زن در جوامع غربی اشاره کرد و گفت: امروز هم آن‌ها یک زن را علم می‌کنند و غرب‌پسندها نیز که برخی از آن‌ها در داخل هم هستند و در واقع نقش جاده صاف کن آن‌ها را بازی می‌کنند از این راه استفاده می‌کنند و الگوی غرب را تبلیغ می‌کنند. اما باید از تصویری که غرب می‌خواهد از زن بسازد خود را جدا کنیم. باید بگوییم زن و مرد از نظر حقوقی مساوی هستیم اما حقوق مساوی داشتن به معنای حقوق مشابه داشتن نیست.

او با بیان اینکه در حال حاضر جامعه ایران در موضوع زنان با ده‌ها مشکل مواجه است، اظهار کرد: تاخیر و دشواری در ازدواج، فرزندآوری کم و مشکلات مربوط به حجاب از جمله این مشکلات هستند که همه دلبستگان به این ملت و متدینان این کشور باید آن را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این مراسم امیر خوراکیان معاون پژوهشی موسسه فرهنگی انقلاب گفت: اعتقاد ما این است که اندیشه و نگاه و سلیقه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ می بایست تبدیل به رویه نظام‌مند در حرکت کلان فرهنگی کشور شود.

او با اشاره به تقریظ‌هایی که مقام معظم رهبری بر برخی از کتاب‌ها داشته‌اند، گفت: این رویه که در ادامه تبدیل به تشویق کردن و حمایت کردن از اثر فرهنگی شده است می‌بایست تا به حال به یک رویه ثابت و منظم تبدیل می‌شد اما تا به حال چنین نشده است که متولی آن نیز مشخص نیست.

او سپس گفت: موسسه انقلاب اسلامی که موسسه حفظ و نشر آثار ایشان است تصمیم گرفته تقریظهای ایشان را زودتر در معرض بهره‌برداری عموم قرار بدهد که یک نمونه آن تقریظ ایشان بر کتاب دختران آفتاب است که امروز مراسم رونمایی آن را برگزار کردیم.

همچنین کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره سیر کمال انسان و حیات طیبه سخنرانی کرد.

او پیشروی در علم و فناوری و رشد فرهنگی را از مسایلی دانست که حیات طیبه را ارتقا می‌دهد.

خزعلی در بخش دیگری از سخنانش کتاب دختران آفتاب را کتابی برای الگوسازی برای زنان و دختران ایرانی دانست و به بحث‌هایی که درباره مسایل مربوط به زنان در این کتاب آمده است، اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ما تا به حال در دستگاه‌های مختلفی سعی کرده‌ایم با موضوع حل مشکلات زنان از جمله عفاف و حجاب کارهایی انجام دهیم اما به اندازه این کتاب موفق نبوده‌ایم چون این کتاب روایتی داستانی و جذاب همه مسایل مربوط به زنان را توضیح داده است. به همین خاطر است که بایستی از وزارت ارشاد می‌خواهم که یک مسابقه بین دانشجوها برگزار کند تا این کتاب در بین دانشجوها مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر من پیشنهاد می کنم این جایزه به صورت جشنواره در روز زن و در سطح ملی برگزار شود.

همچنین علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مقاله‌ای درباره سبک نوشته‌ها و تقریظ‌های مقام معظم رهبری در کتاب‌ها خواند.

در پایان از امیرحسین بانکی، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند نویسندگان کتاب دختران آفتاب تقدیر شد.


ویدیو : تقریظ رهبری بر کتاب «دختران آفتاب»