تقابل بزرگان در گروه مرگ یورو 2016 : بی شک رقابت های گروه پنج یورو 2016 جذاب ...


بی شک رقابت های گروه پنج یورو 2016 جذاب ترین دیدارهای مرحله گروهی این رقابت‌ها خواهد بود؛ جایی که به گروه مرگ معروف شده است و چهار تیم ایتالیا، بلژیک، سوئد و ایرلند در آن حضور دارند. خبرگزاری ایسنا: رقابت های یورو 2016 اواخر هفته جاری با دیدار فرانسه و رومانی آغاز خواهد شد تا به طور رسمی رقابت 24 تیم برای حضور در رقابت های یورو 2016 شروع شود. در ادامه معرفی گروه های این دوره از رقابت ها به سراغ گروه پنج می رویم جایی که به گروه مرگ معروف شده است و تیم های بلژیک، ایتالیا، سوئد و ایرلند حضور دارند.

** بلژیک

بلژیک کشوری در غرب اروپا در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال همسایه است. خط جدایی فرهنگی ژرمن‌ها و رومی‌زبانان از میانه‌های کشور بلژیک می‌گذرد. این کشور به علت دوزبانگی همواره با بحران وحدت و هویت روبرو بوده است. گرچه اختلافات بیشتر در ظاهر، جنبه زبانی و فرهنگی دارند، ولی در دهه‌های اخیر جنبه های اقتصادی نیز بیش از پیش در آنها دخیل شده‌ است. بلژیک کشوری پادشاهی است و وجهه ملی و دموکراسی مجلسی که پس از جنگ جهانی دوم از یک ایالات متحده به یک اتحادیه تبدیل شد در آن دیده شده است. بلژیک کشوری کوچک، صنعتی، با تراکم جمعیت بالا و دارای منابع طبیعی اندک است.

تیم ملی بلژیک با قدرتمندترین تیم فوتبال خود پس از سال 1980 به عنوان مدعی وارد رقابت های یورو می شود. تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل بلژیک که یکی از مدعیان قهرمانی در یورو 2016 محسوب می‌شود در گروه سختی قرار گرفته و باید در گروهی که به گروه "مرگ" معروف شده است برابر ایتالیا، ایرلند و سوئد به میدان برود. شیلطین سرخ فوتبال اروپا با حضور در جام جهانی 2014 به 12 سال غیبت خود در تورنمنت های مختلف پایان داد و وقتی به یک هشتم جام جهانی راه یافتند رتبه نخست فیفا را به خود اختصاص دادند. مارک ویلموتس و شاگردانش با صعود مقتدرانه به یورو 2016 در شرایط آرمانی به سر می برند و در فرانسه آنها چشم به قهرمانی دارند.

*اولین جام اروپایی

آنها در سال 1972 در نیمه نهایی برابر آلمان غربی پرستاره با نتیجه دو بر یک شکست خوردند و به دیدار رده بندی رفتند. در دیدار رده بندی و جایی که 6 هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند به دیدار مجارستان رفت که برابر شوروی شکست خورده بود. شیاطین سرخ فوتبال اروپا موفق شدند در دیدار رده بندی حریفشان را با نتیجه 2 بر یک شکست دهند و برای اولین بار یک جام اروپایی کسب کنند و در رده سوم قرار گیرند.

نایب قهرمانی یورو

با این حال بهترین عنوان آنها در رقابتهای یورو در یورو 1980 بود که نایب قهرمان شدند. این بار نیز سدی به نام آلمان غربی مانع جاه طلبی این تیم شد و توانست در دیدار نهایی ترمز بلژیک را بکشد. این دوره با حضور بازیکن بزرگی چون انزو شیفو به دوران طلایی بلژیک معروف شده بود چرا که درخشش در جام جهانی نیز برای آنها ادامه داشت. آنها در جام جهانی 1986 به رتبه چهارم رسیدند. از آن زمان به بعد بلژیک فقط در دو جام ملت ها از گروه خود بالا آمدند، یورو 1984 و یورو 2000 که میزبان بودند تا اینکه نسل طلایی دیگری از فوتبال بلژیک از راه رسید و اکنون خیلی ها امیدوار هستند تا این کشور در جام 2016 به بهترین عنوان خود برسد.

بدون شک نمی توان بلژیک پرستاره را در رقابت های یورو دست کم گرفت، چرا که آنها طی سال های گذشته نشان داده اند که توانایی خاصی در پرورش ستاره ها دارند. بلژیک در حال حاضر به جمع تیم های برتر قاره سبز بازگشته است و بی صبرانه منتظر موفقیت در یورو است. آن ها در یورو 2000 حضور داشتند اما نه به خاطر کسب سهمیه بلکه به خاطر اینکه میزبان بودند البته به همراه هلند. در دور گروهی با ایتالیا، ترکیه و سوئد همگروه بودند با کسب 3 امتیاز در گروه سوم شدند و از این رقابت ها حذف شدند.

*سرمربی

مارک ویلموتس سرمربی 47 ساله بلژیکی ها است که در جام جهانی قبل نیز روی نیمکت این تیم نشست. او در سال 2003 در تیم شالکه به دوران حرفه ای خود پایان داد. ویلموتس در رده های سنی بلژیک بازی کرده است. مدتی در تیم ملی دستیار بوده است و از سال 2012 سرمربی شیاطین سرخ است. او سابقه 70 بازی ملی و 28 گل را در کارنامه دارد.

*ستاره

پیدا کردن ستاره در تیم ملی بلژیک کار خیلی سختی است. بازیکنانی چون تیبو کورتوا، ادن هازارد، روملو لوکاکو و کوین دی بروین همگی از ستاره های این تیم هستند که از این بین با در نظر گرفتن فرم یک سال اخیر آنها باید از کوین دی بروین نام برد. او در ابتدای فصل از وولفسبورگ به سیتی آمد. نقش مهمی در راه یابی منچسترسیتی به جمع 4 تیم پایانی لیگ قهرمانان داشت. این ستاره موبور 37 بازی ملی انجام داده است و 11 گل به ثمر رسانده است.

• ایتالیا

کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده ‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه ‌یافته است و بین هشت کشور صنعتی جهان به‌شمار می‌آید. هر ساله بطور میانگین حدود بیست میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می‌کنند و این رقم طبیعتا علاوه بر میلیونها ایتالیایی می‌باشد که کشورشان را برای گذراندن تعطیلاتشان انتخاب می‌کنند. مرز مشترک ایتالیا با سوئیس و فرانسه و اتریش و اسلونی است. در واقع همسایه های این شبه جزیزه کشورهایی پر رفت و آمد هستند که بر شهرت ایتالیا نیز افزوده اند. سه دریایی که ایتالیا را احاطه کرده اند لیگوریان، ساردینیان و تیرهنیان در سمت غرب ایتالیا و در جنوب با دریای سیسیلیان و لونیان و درن هایت از سمت شرق هم با آدریاتیک هم مرز است.

• آتزوری چهار ستاره در جام جهانی

فوتبال مدرن در ایتالیا با آمدن یک تاجر انگلیسی به این کشور وارد شد و در شهرهای شمالی جنوا ، تورینو و میلان ،این ورزش آهسته آهسته جای خود را در میان طرفداران آن باز کرد. فدراسیون فوتبال ایتالیا در سال 1898 رسما تاسیس شد و آنها در سال 1905 به عضویت فیفا در آمدند. اولین بازی رسمی تیم ملی ایتالیا در سال 1910 مقابل تیم ملی فرانسه بود که نتیجه آن به سود آتزوریها رقم خورد . این پیکار در میلان انجام شد و ایتالیایی ها 6 بر دو حریف خود را شکست دادند. ایتالیا در آغاز با بدشانسی های بسیاری مواجه شد.این تیم برای رسیدن به یک تیم پر قدرت و تبدیل شدن به یک نیروی قوی در فوتبال جهان به زمان نیاز داشت. شکست هفت بر یک در مجارستان در سال 1924 نشان از تایید این موضوع داشت که آنها باید تلاش کنند. با وجود این ایتالیا 30 سال است که تبدیل به یک تیم پر قدرت شده و در زمره ی پادشای جهان به شمار می رود.

ایتالیا به مربیگری ویتوریو پوتزو و الهام گرفتن خوب از فوتبال آرژانتینی ها در جام جهانی 1934 در ایتالیا مقابل تیم ملی چکسلواکی به پیورزی دو بر یک رسید و فاتح این جام شد. این پیکار در ورزشگاه رم برگزار شد. آنها 4 سال بعد هم قهرمانی خود را تکرار کردند تا نشان دهند تیم اول دنیا هستند. رفته رفته ایتالیا جایگاه خود را از دست داد. در جام جهانی 1966 آتزوری یک شکست تحقیر کننده و بسیار بد مقابل کره شمالی پذیرفت، باختی که تا مدتها کابوس ایتالیایی ها شد. اما 2 سال بعد آنها با فراموش کردن این باخت به موفقیت و دوره خوب پیروزی بازگشتند. در فینال اروپای 1968ایتالیا در شهر رم با شکست دو بر یک یوگسلاوی فاتح این جام شد تا برای اولین بار قهرمان جام ملت ها شوند و به این ترتیب مردم ، خاطره ی 1966 را به کلی از ذهن خود حذف کردند.

ایتالیا چهار سال بعد تا فینال جام جهانی 1970 در مکزیک رسید اما در هر حال ایتالیا در فینال 4 بر 1 به برزیل باخت تا به عنوان دومی جام بسنده کند. با این حال ایتالیا در جام جهانی 1982 توانست بار دیگر این بار برای سومین بار قهرمانی را در جام جهانی کسب کنند. پائولو روسی ستاره آنها در این جام بود و خوشحالی آلتوبلی حالاحالاها از خاطره ایتالیایی ها پاک نمی شود. جام جهانی 1990 به میزبانی ایتالیا برگزار شد. آنها تا مرحله نیمه نهایی با قدرت پیش آمدند اما مقابل آرژانتین کم آوردند. این پیکار در ناپولی انجام شد و ایتالیا بازی را ضربات پنالتی به حریف پر قدرت خود که کاپیتان دیگو آرماندو مارادونا را در اختیار داشت واگذار کرد .

• ایتالیا و یک قهرمانی در یورو

ایتالیا در سال 1968 توانست به عناون قهرمانی در یورو دست یابد. آنها در دیدار نهایی با دو گل ریوا و آناستازی سوگوسلاوری را شکست دادند تا تنها قهرمانی آنها در یورو شکل بگیرد. آنها البته دو بار در یورو به دیدار نهایی رسیدند. در سال های 2000 و 2012 آنها به دیدار نهایی رسیدند که از رسیدن به قهرمانی بازماندند. امسال در یورو 2016 تاحدودی سخت است که ایتالیا را مدعی قهرمانی بدانیم ولی وقتی شور و شوق آنها را هنگم خوامندن سرود تیم ملی کشورشان می بینیم ناخودآگاه ایتالیا را جزو مدعیان قهرمانی می دانیم. در فهرست ایتالیا برای یورو، بازیکنانی همچون بوناونتورا، روگانی، مونتولیوو، زاپاکوستا، جورجینیو، آستوری و بناسی خط خورده اند. همچنین بازیکنانی همچون پیرلو، وراتی، مارکیزیو، جووینکو، گابیادینی، براردی، سانسونه، وازکز، آچربی و پادلی، ایتالیا را در فرانسه همراهی نخواهند کرد.

هدایت ایتالیا را آنتونیو کونته بر عهده دارد که قرار است بعد از ارین رقابت ها هدایت چلسی را بر عهده گیرد و به همین دلیل آخرین روزهای خود را به عنوان مربی ایتالیا تجربه می کند.

*سوئد

سوئد کشوری زیبا در بخش شمالی قاره اروپا است و در منطقه اسکاندیناوی قرار گرفته است. کشورهای فنلاند و نروژ با این کشور هم مرز هستند و این کشور پر از جاذبه های گردشگری از زیبایی های طبیعی گرفته تا مکان های تاریخی و فرهنگی است. گوتنبرگ پایتخت سوئد غربی است. در این شهر شاهد کانال های خوش ساخت، خیابان های سنگفرش و فضاهای سبز گسترده از جمله باغ گیاهشناسی با بیش از 16000 گونه گیاهی هستید. در کنار این شهر، مالمو بزرگترین شهر این کشور است. در سال های اخیر تمرکز و توجه بیشتری به مسائل فرهنگی، معماری خلاقانه و ویژگی های اجتماعی این شهر شده است.

تیم ملی سوئد تابستان امسال ششمین حضور خود در جام ملت های اروپا را تجربه میکند. آنها اولین بار در سال 1964 در یورو حاضر شدند که در نهایت در یک هشتم با شکست برابر یوگوسلاوی از این رقابت ها کنار رفتند. در دور مقدماتی یورو 1972 که با حضور 32 تیم برگزار می شد، آنها در گروه ششم با تیم های ایتالیا، اتریش و جمهوری ایرلند همگروه بودند. در نهایت با دو پیروزی و دو شکست و با 6 امتیاز در گروه خود سوم شدند. در سال 1980 سوئد در گروه 5 که گروه سختی بود با تیم های رومانی، ایتالیا، چکسلوواکی و قبرس همگروه بود. در آخر سوئد بالاتر از ایتالیا و چکسلواکی در رده دوم قرار گرفت و با یک امتیاز اختلاف نسبت به رومانی از صعود بازماند. در یورو 92 طلسم حضور نداشتن آن ها در مسابقات شکست و آنها به دلیل میزبانی در این بازی ها حضور داشتند. سوئد در گروه 1 مسابقات با تیم های دانمارک، انگلیس و فرانسه همگروه بود. در این گروه سوئد با 5 امتیاز اول شد و دانمارک به 3 امتیاز دوم شد و انگلیس با 2 امتیاز در گروه آخر شد. با این حال شکست برابر آلمان در نیمه نهایی باعث حذف آنها شد. در یورو 2004 آنها حضور خوبی داشتند و در گروه خود اول شدند در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هلند رفتند. بازی خوبی انجام دادند اما تا 120 دقیقه بازی صفر بر صفر ادامه یافت و در ضربات پنالتی پنج بر چهار شکست خوردند. در انتخابی یورو 2012 با کسب 24 امتیاز از 10 بازی بعد از هلند به یورو صعود کردند.

هدایت این تیم بر عهده اریک هامرین است. اریک هامرن، 58 ساله و سوئدی است و در تیم های مطرحی مربیگیری نکرده است. شاید روزنبرگ تیم های مطرحی باشند که او هدایشتان را بر عهده داشته است. از سال 2009 سرمربی سوئد است و بالا و پایین های این تیم را می شناسد. همچنان ستاره تیم ملی سوئد نیز زلاتان ابراهیموویچ است که هنوز تیم خود را برای فصل بعد انتخاب نکرده است.

ایرلند

جمهوری ایرلند یکی از کشورهای شمال غرب اروپاست. مرزهای کنونی این کشور پنج ششم خاک جزیره ایرلند را دربر می‌گیرد. این کشور از شمال با ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است، از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق با دریای ایرلند همسایه است. این کشور در جنگ جهانی دوم بی طرف ماند و در 1949 – با عنوان جمهوری ایرلند – از جامعه کشورهای مشترک المنافع کناره گیری کرد. روابطه میان جنوب و شمال بریتانیا در طی اغتشاشات در ایرلند شمالی (از 1968) غالبا پر تنش بوده است. جمعیت ایرلند چهار میلیون و 109 هزار و 86 نفر است که میانگین سنی آنها 34.3 سال است.

پس از حضور ضعیف در دوره گذشته جام ملت های اروپا، حالا فرصت خوبی نصیب نسل کنونی فوتبال ایرلند شده تا خود را در دنیای فوتبال مطرح نماید. با توجه به اینکه کشور همسایه و رقیب تاریخی آنها یعنی ایرلند شمالی با اقتدار به یورو صعود کرده بود، اگر مارتین اونیل و تیمش از پلی آف عبور نمی کردند و به مرحله نهایی یورو 2016 صعود نمی کردند، بدون شک سرنوشت خوبی در انتظارشان نبود.

جک چارلتون ایرلند را برای اولین بار به یک تورنمنت بزرگ رساند و آن یورو 88 بود برتری یک بر صفر برابر انگلیس در این جام در اشتوتگارت هنوز در خاطره آنها مانده است. آن ها پس از تساوی برابر اتحاد شوروی در دیدار بعدی خود، نیاز داشتند که از هلند امتیاز بگیرند تا به نیمه نهایی راه یابند، اما یک بر صفر بازی را واگذار کردند و از صعود به مرحله بعد بازماندند. در سال 2012 تراپاتونی توانست ایرلند را یک طی پیروزی در بازی پلی اف برابر استونی به لهستان-اوکراین برساند اما به رغم تمام ستایش هایی که از این تیم می شد، بازیکنان این تیم یکی از بی روحیه ترین و بی کیفیت ترین تورنمنت های خود را تجربه و هر سه بازی گروهی خود را واگذار کردند. شکست برابر اسپانیا، ایتالیا و کرواسی برای ایرلند جای تعجب نداشت، تعجب از نمایش های بی انگیزه ی آن ها بود. در یورو 2016 اولین چالش مارتین اونیل انتخاب دروازه بان اول است. در بازی های مقدماتی، درن رندولف دروازه بان اصلی ایرلند در غیاب شی گیون مصدوم بود اما با بازگشت احتمالی شی گیون کهنه کار، شاید انتخاب بین این دو دروازه بان، یک امر دشوار برای اونیل باشد. راب الیوت دروازه بان نیوکاسل نیز یکی از گزینه های اونیل است.

ستاره تیم ملی ایرلند شان لانگ است که کیفیت خوبی به خط هافبک و حمله آنها بخشیده است و مارتین اونیل که در لیگ برتر و لیگ اساتلند مربیگری کرده است هدایت این تیم را بر عهده دارد.


ویدیو : تقابل بزرگان در گروه مرگ یورو 2016