تفکیک به کنکور سراسری و آزاد رسید : تصمیمات یک به یک در حال بازگشت است و پس ...


تصمیمات یک به یک در حال بازگشت است و پس از برکناری مدیر دانشگاه آزاد حالا نوبت به برگزاری کنکور این دانشگاه رسیده و قرار شده کنکور دانشگاه آزاد طبق روال سال های پیش برگزار شود.        روزنامه هفت صبح: تصمیمات یک به یک در حال بازگشت است و پس از برکناری مدیر دانشگاه آزاد حالا نوبت به برگزاری کنکور این دانشگاه رسیده و قرار شده کنکور دانشگاه آزاد طبق روال سال های پیش برگزار شود.

«در هیات رئیسه دانشگاه تصویب کردیم که تمامی آزمون های دانشگاه آزاد از سال آینده به صورت جداگانه از دیگر آزمون های سازمان سنجش برگزار شود. برگزاری تجمیعی آزمون ها به نفع جوانان نیست چرا که درصورت برگزاری جداگانه آزمون ها دانشجویان دو بار فرصت خواهند داشت تا رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.»

این جملات حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد است که از این اتفاق خبر داده و داوطلبان دانشگاه باز هم باید خود را برای دو کنکور آماده کنند. با این تصمیم گیری چه اتفاقی برای داوطلبان خواهد افتاد و نحوه کنکورها چگونه خواهد بود؟ جداسازی کنکورها به نفع داوطلبان است یا به ضرر آنها؟ پاسخ همه این سوالات در گزارش امروز هفت صبح.

ماجرا چیست؟

سرپرست جدید دانشگاه آزاد از زمان روی کار آمدنش ترجیح داده بود کمتر رسانه ای شود و خبر خاصی از فعالیت او منتشر نشده بود تا اینکه صحبت های او در روز گذشته حسابی سر و صدا کرد. صحبت هایی که نشان می داد داوطلبان باز هم باید دو کنکور در سال بدهند و دانشگاه آزاد عزم جدی کرده تا تمرکز خود را روی تحصیلات تکمیلی بگذارد. بخشی از صحبت های او را می خوانید.

ماجرا چیست؟


سرپرست جدید دانشگاه آزاد از زمان روی کار آمدنش ترجیح داده بود کمتر رسانه ای شود و خبر خاصی از فعالیت او منتشر نشده بود تا اینکه صحبت های او در روز گذشته حسابی سر و صدا کرد. صحبت هایی که نشان می داد داوطلبان باز هم باید دو کنکور در سال بدهند و دانشگاه آزاد عزم جدی کرده تا تمرکز خود را روی تحصیلات تکمیلی بگذارد. بخشی از صحبت های او را می خوانید.

1- در هیات رئیسه دانشگاه تصویب کردیم که تمامی آزمون های دانشگاه آزاد از سال آینده به صورت جداگانه از دیگر آزمون های سازمان سنجش برگزار شود. برگزاری تجمیعی آزمون های سازمان سنجش برگزار شود. برگزاری تجمیعی آزمون ها به نفع جوانان نیست چرا که در صورت برگزاری جداگانه آزمون ها دانشجویان دوباره فرصت خواهند داشت تا رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

2- دانشگاه آزاد اسلامی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد یک پردیس مشترک علم و فناوری موافقت کرده است. موافقتنامه این پردیس تا دو هفته آینده امضا خواهد شد و ایجاد این پردیس ها منحصر به تهران نیست.

3- دانشگاه آزاد به طور کلی 19000 رشته محل مجاز دارد که در سال های اخیر تقاضا برای 7000 رشته محل وجود نداشته است بنابراین باید از این ظرفیت ها برای توسعه تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم.

4- در برخی از این رشته محل ها حتی کنکور را حذف کرده و شهریه را کاهش دادیم اما متقاضی همچنان وجود ندارد که بخشی از این موضوع به بحث ترکیب جمعیتی کشور و کاهش افراد 18 و 24 ساله برمی گردد و ملاحظه می شود که در حال حاضر متقاضی برای توسعه تحصیلات تکمیلی داریم اما مجموعه دانشگاه های آزاد و دولتی بیش از 300 هزار نفر را نمی توانند جذب کنند. به همین سبب بسیاری از جوانان کشور برای تحصیل به خارج از کشور می روند و چون هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا و آمریکا گران است به ناچار به کشورهای همسایه می روند که از لحاظ آموزشی بسیار پایین تر از ایران هستند.

کنکور 92 چگونه برگزار شد؟

پس از تغییر رئیس دانشگاه آزاد در دولت قبلی و روی کار آمدن وزیر وقت علوم به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، بسیاری از برنامه های این دانشگاه به طور کامل تغییر کرد و دگرگونی های زیادی در این دانشگاه ایجاد شد. به جز تغییرات گسترده در مدیران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و برنامه ریزی برای تفکیک جنسیتی در این دانشگاه، تغییر در نحوه برگزاری کنکور دانشگاه آزاد یکی دیگر از برنامه های مهم فرهاد دانشجو بود.

این دانشگاه تصمیم گرفت کنکور دانشگاه آزاد و سراسری با یکدیگر تجمیع شود و کنکور در برخی رشته های این دانشگاه حذف شود. مسئولان دانشگاه آزاد قانون مجلس درخصوص حذف کنکور و همچنین کاهش هزینه ها را مبنای این تصمیم قرار دادند اما برخی کارشناسان معتقد بودند این تصمیم سیاسی بوده و برای دولتی شدن دانشگاه آزاد اتخاذ شده است.

با همه این حواشی در تیر ماه امسال اولین کنکور تجمیع شده دانشگاه آزاد و سراسری برگزار شد. نحوه برگزاری کنکور به این صورت بود که داوطلبان هر دو دانشگاه به یک دفترچه سوال پاسخ دادند اما انتخاب رشته برای هر دانشگاه متفاوت بود. داوطلبان می توانستند برای دانشگاه سراسری 150 رشته و برای دانشگاه آزاد 20 رشته انتخاب کنند و گزینش هر دانشگاه جداگانه صورت گرفته بود.

این انتخاب رشته البته نکات مثبتی هم برای آنها داشت و از جمله آن که داوطلبان دانشگاه آزاد مجبور نبودند به سیاق سابق از 6 ماه قبل انتخاب رشته کنند. پیش از این داوطلبان فقط می توانستند شش رشته محل را از شش ماه قبل از برگزاری کنکور انتخاب کنند و در صورت رد شدن انتخاب اول، قبولی در انتخاب های دیگر به شدت مشکل بود. با این وجود اما همه چیز قرار است به روال سابق بازگردد و البته طبق شنیده های تغییراتی نیز در انتخاب رشته این دانشگاه صورت خواهد گرفت. تغییرات به این صورت خواهد بود که انتخاب رشته آزاد هماتنند دانشگاه سراسری بعد از برگزاری کنکور و براساس رتبه انجام خواهد شد. به این ترتیب به بزرگترین انتقاد داوطلبان در نحوه گزینش دانشگاه آزاد پاسخ داده خواهدشد و در عین حال این دانشگاه کنکوری جداگانه از سراسری برگزار و استقلال خود را حفظ خواهد کرد.

کارشناسان چه می گویند؟

برگزاری تجمیعی کنکور دانشگاه سراسری و آزاد در سال 92 چهع نتایجی به همراه داشت و نکات ضعف و قوت آن چه بود؟ در این خصوص جهانبخش میرزایی، کارشناس ارشد مشاوره و برنامه ریزی به هفت صبح می گوید: «برگزاری کنکور جداگانه دانشگاه آزاد و سراسری بیشتر از همه برای دانش آموزان ممتاز خوشایند نبود. در آن نوع کنکور به عنوان مثال 500 نفر برای قبولی در رشته مکانیک دانشگاه علوم تحقیقات کنکور به رقابت می پرداختندو تراز این رشته بسیار بالا می رفت.

در این مواقع احتمال داشت دانش آموزی با تراز 6 هزار دراین رشته قبول نشود و اگر مکانیک دماوند را به عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده بود آن انتخاب هم رد می شد. با این وجود اگر داوطلبی مکانیک دماوند را به عنوان اولویت اول خود انتخاب می کرد حتی امکان داشت با سطح علمی پایین تر و ترازهایبسیار پایین تر، مثلا 5 هزار در آن رشته قبول شود.در کنکور سال 92 اما داوطلبان سراسری 150 رشته و آزاد 20 رشته انتخاب می کردند.»


ویدیو : تفکیک به کنکور سراسری و آزاد رسید