تفاهم؛ رأی‌ گیری یا ریش‌ سفیدی : سرلیست و منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم ...


سرلیست و منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم روز گذشته در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه خوارزمی، با اشاره به ردصلاحیت یکی از منتخبان مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان، گفت: «این منتخب بنا به تعبیری هنوز معرفی نشده است. قانون می‌گوید بعد از برگزاری انتخابات، اگر سندی از فردی پیدا شد باید در زمان بررسی اعتبارنامه او در مجلس رسیدگی شود». روزنامه شرق: محمدرضا عارف، سرلیست و منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم و رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، روز گذشته در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه خوارزمی، با اشاره به ردصلاحیت  یکی از منتخبان مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان، گفت: «این منتخب بنا به تعبیری هنوز معرفی نشده است. قانون می‌گوید بعد از برگزاری انتخابات، اگر سندی از فردی پیدا شد باید در زمان بررسی اعتبارنامه او در مجلس رسیدگی شود».

انتقاد از بی‌اخلاقی درباره منتخب اصفهان

عارف با اشاره به اینکه من این موضوع را از دوم فروردین‌ماه امسال می‌دانستم و خودم جلسه‌ای با این فرد منتخب داشتم، گفت: «ما با رویکرد اخلاقی این موضوع را رسانه‌ای نکردیم و من به ضرورت حفظ آرامش اعتقاد دارم و معتقدم این موضوع باید در مجلس بررسی شود». نماینده منتخب مردم تهران همچنین به انتشار تصویر جعلی این نماینده منتخب در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «اینکه به اسم دفاع از ارزش‌های دینی و برخلاف شرع، تصویری جعلی از این فرد.که متعلق به خانواده دیندار و شناخته‌شده‌ای است در فضای مجازی منتشر می‌شود، جای سؤال دارد‌.

ای‌کاش دم از اخلاق نمی‌زدیم و کاش می‌گفتیم که این‌چنین کار‌هایی برای حذف رقیب است. متأسفانه این بداخلاقی‌ها به اسم دین صورت می‌گیرد و توصیه من به افرادی که پیام مردم را هنوز نگرفته‌اند این است که همراه مردم باشند و دست از این بداخلاقی‌ها بردارند». عارف ادامه داد: «این تصویر جعلی تکذیب می‌شود اما باز هم اصرار می‌کنند که این‌طور نیست. جای سؤال دارد که شرع مقدس چه می‌گوید و چرا حد مسائل شرعی رعایت نمی‌شود؟

انتظار ما از نهادهای قانونی که هرگونه حرکت در فضای مجازی را تحت نظر دارند این است که این موضوع را پیگیری کنند. چرا این نهاد‌ها در مقابل بداخلاقی‌ها سکوت کرده‌اند؟» عارف تأکید کرد: «در ۴۰ روز گذشته نسبت به این موضوع موضع‌گیری نکردم و امیدوارم هم‌زمان با ورود نمایندگان منتخب به مجلس این مسئله حل شود. مسئله مربوط به نماینده منتخب مردم اصفهان باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد».

از  کاهش قیمت نفت خوشحالم

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه رونق اقتصادی قطعا اولویت اول کشور است، افزود: «خط فقر در کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است و خوشحال هستم رهبر انقلاب امسال را سال اقدام و عمل نام‌گذاری کردند». عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خوشحال هستم که قیمت نفت افت پیدا کرده چراکه باعث می‌شود وابستگی ما به بودجه نفتی کاهش یابد، گفت: «نگاه دولت‌ها به بودجه حاصل از فروش نفت قیم‌مآبانه است و ما در برنامه سوم در موضوع کاهش وابستگی به نفت وضعیت خوبی داشتیم». عارف با اشاره به اینکه منزلت اجتماعی معلمان باید ارتقا یابد، گفت: «البته معلمی که در مسئله معیشت خود مشکل دارد نمی‌تواند روی تزکیه دانش‌آموزان کار کند و نمی‌تواند الگوی خوبی برای دانش‌آموزان باشد».

مدیریت فعلی مجلس اجازه تصویب باعجله برنامه ششم را ندهد

عارف در بخش دیگری از این برنامه با بیان این مطلب که از مدیریت مجلس فعلی انتظار داریم نگذارد برنامه ششم باعجله تصویب شود، گفت: «این عجله باعث ایجاد گرفتاری خواهد شد. مجلس باید اجازه دهد که برنامه ششم در مجلس دهم به تصویب برسد. نگران بودجه ۹۶ هم نباشند، ما سعی می‌کنیم بودجه را تا شهریورماه تطبیق و ابلاغ کنیم. برداشت ما این است که این یک حرکت سیاسی است و معتقدیم که برنامه ششم باید در یک فضای آرام و کار‌شناسی به تصویب برسد».

برای ریاست، رقابتی در کار  نیست

عارف همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه برخی می‌گویند رقابت بین شما و آقای لاریجانی برای ریاست مجلس فضای مجلس را دوقطبی می‌کند، گفت: «رقابتی در کار نیست. موضعمان را بارها اعلام کردیم که همان شکل‌گیری مجلس تعاملی‌ است و همه فراکسیون‌ها و تمامی نمایندگان باید در آن مشارکت داشته باشند». او تأکید کرد: «درعین‌حال وقتی برای جایگاه و پستی دو یا سه‌نفر کاندیدا باشند قطعا با سازوکاری به یک‌نفر می‌رسند که این مکانیسم می‌تواند تفاهم، رأی‌گیری یا ریش‌سفیدی باشد».

انتظار داریم به میثاق‌نامه عمل کنند

منتخب مردم تهران در مجلس در پاسخ سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود اعضای لیست امید تهران میثاق‌نامه‌ای را برای حمایت از ریاست شما در مجلس امضا کرده‌اند، گفت: «اولا گفتمان اصلاحات در یک فرد متوقف نمی‌شود زیرا گفتمان اصلاحات فردی نیست، یک رویکرد است و ما گفتمان انقلاب را در آن دنبال می‌کنیم. در زمینه میثاق‌نامه‌ای هم که گرفته‌ایم اصل موضوع این است که همه دوستانی که در لیست امید می‌آیند در مجلس هم بر مبنای فراکسیون امید شرکت کنند. طبیعتا در هر مورد هم براساس نظر فراکسیون انتظار داریم همه عمل کنند».

لاریجانی هم در فهرست ما بود


عارف در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه فراکسیون اصولگرایان ظاهرا با ١٧٠ عضو شکل گرفته، فراکسیون امید چه تعداد از نمایندگان را به خود اختصاص داده است، گفت: «ما به‌دنبال تشکیل فراکسیون امید هستیم. آخرین آمارمان از مرحله اول و دوم انتخابات حضور احتمالی ١٦٨ عضو در این فهرست است. متأسفانه بعضی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عدد ١٢٤ را که برای مرحله اول انتخابات بود مطرح کردند که باعث خوشحالی رقبای ما شد که البته ما هم از خوشحالی آنان خوشحال شدیم، ولی تا ١٦٨ نفر پتانسیل عضویت در ائتلاف امید را دارند». او اضافه کرد: «بخشی از مستقلین هم اعلام آمادگی کردند زیرا در فهرست ما مستقلین و برخی از اصولگرایان هم حضور داشتند و خود آقای لاریجانی در فهرست ما در قم بود اما اینکه چه افرادی بمانند یا نمانند، حق نمایندگان است و ان‌شاءالله بعد از تشکیل فراکسیون تعداد نهایی اعلام می‌شود».


ویدیو : تفاهم؛ رأی‌ گیری یا ریش‌ سفیدی