تغییر ناگهانی شیوه بازپرداخت وام خرید کالا : در حالی که تولیدکنندگان مشارکت ...


در حالی که تولیدکنندگان مشارکت کننده در طرح «تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق کارت اعتباری» برای بازپرداخت 24 ماهه این تسهیلات برنامه‌ریزی کرده بودند، شب گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای بازپرداخت این تسهیلات را 18 ماهه اعلام کرد. خبرگزاری آنا:  ادر حالی که تولیدکنندگان مشارکت کننده در طرح «تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق کارت اعتباری» برای بازپرداخت 24 ماهه این تسهیلات برنامه‌ریزی کرده بودند، شب گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای بازپرداخت این تسهیلات را 18 ماهه اعلام کرد.

این تغییر باعث بالا رفتن مبلغ اقساط ماهانه و به دنبال آن نگرانی تولیدکنندگان مشارکت کننده در این طرح شده است.

متن اطلاعیه تکمیلی که شب گذشته روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت بدین شرح است: « به آگاهی می‌رساند تسهیلات به دارندگان کارت اعتباری خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی، با نرخ سود سالانه 12 درصد و در قالب تسهیلات با اقساط حداکثر هجده ماهه ارایه خواهد شد.»

این در حالی است که در اطلاعیه ابتدایی توضیحی راجع به مدت بازپرداخت این کالاها نیامده بود.

به گفته محمد غزنوی، یکی از تولیدکنندگان مشارکت کننده در این طرح، در ابتدا قرار بر این بود که این طرح 24 ماهه باشد، ولی تحت فشار بانک مرکزی مدت بازپرداخت به 18 ماه کاهش یافت.

وی گفت: امروز صبح که از کاهش زمان بازپرداخت به 18 ماه مطلع شدیم، شوکه شدیم، اما قرار است ظهر امروز در دیداری با وزیر صنعت، معدن و تجارت این مساله مورد بحث قرار بگیرد.

به گفته غزنوی، در طرح قبلی اگر شخصی تمام مبلغ 10 میلیون تومان را وام می‌گرفت، باید 11 میلیون و 200 هزار تومان طی 24 ماه بازپرداخت می‌کرد که اقساط ماهیانه آن 466 هزار تومان محاسبه شده بود.

وی افزود: در طرح کنونی کل رقم بازپرداخت 10 میلیون و 900 هزارتومان و طی 18 ماه، اقساط آن 605 هزار تومان خواهد بود، اما این مبلغ برای بسیاری از مردم غیرقابل پرداخت است و طرح را قطعا دچار مشکل می‌کند.


ویدیو : تغییر ناگهانی شیوه بازپرداخت وام خرید کالا