تغییرات اساسنامه‌ای چالش جدید فدراسیون : انتخابات فدراسیون فوتبال به زودی برگزار ...


انتخابات فدراسیون فوتبال به زودی برگزار خواهد شد و در این بین صحبت از برخی تغییرات در اساسنامه به گوش می‌رسد همچنین درباره حق رای وزیر ورزش و جوانان در مجمع این فدراسیون برخی مسائل مطرح شده است. روزنامه آرمان: انتخابات فدراسیون فوتبال به زودی برگزار خواهد شد و در این بین صحبت از برخی تغییرات در اساسنامه به گوش می‌رسد همچنین درباره حق رای وزیر ورزش و جوانان در مجمع این فدراسیون برخی مسائل مطرح شده است.

دست‌كاری و غلط املایی در اساسنامه؟!

علی‌اكبر ابرقویی‌نژاد، رئیس هیات فوتبال استان اصفهان و عضو مجمع فدراسیون فوتبال در این خصوص به تسنیم گفت: «پیش‌نویس اساسنامه‌ای را كه برای ما فرستاده‌اند یك مقدار دست‌كاری شده است. این تغییرات بحث شكلی اساسنامه بوده و درباره مواردی است كه غلط‌های املایی، اشكالات دستوری یا جملات نامناسب بوده كه اكنون جملات مناسبی جایگزین آنها شده است. یك‌سری تغییرات هم ماهیتی بوده و تعداد این تغییرات هم زیاد است و تغییرات سنگینِ صورت گرفته نیاز به دقت و مطالعه همه اعضای مجمع دارد.

باید اطلاعات اساسنامه پیشنهادی و اساسنامه فعلی را كنار هم گذاشته و با توجه به جمیع جهات و شرایط فعلی فوتبال ببینیم كدام تغییرات می‌تواند در فوتبال ما تأثیرات بیشتری داشته باشد و كدام‌یك به‌سود فوتبال نیست» اساسنامه نیاز به تغییرات اساسی داشته و این مساله‌ای است كه بسیاری از اهالی مجمع در چند وقت اخیر اعلام كرده بودند، اما آیا این تغییرات با هماهنگی بوده یا نه و آیا فدراسیون فوتبال می‌توانسته آیین‌نامه را بدون نظر مجمع، حتی به‌صورت پیشنهادی دستخوش تغییر كند؟ ابرقویی‌نژاد در این خصوص گفت: «هیات رئیسه فدراسیون فوتبال حتی به‌صورت پیشنهادی هم نمی‌توانسته اساسنامه را دستخوش تغییرات كند. معتقدم اساسنامه نیاز به بررسی و تغییرات دارد، اما با توجه به ماده 30 اساسنامه فعلی و ماده 29 اساسنامه پیشنهادی تغییرات باید توسط اعضای مجمع شكل بگیرد. نیاز است كه درباره چگونگی تغییرات خود اعضای مجمع نظر بدهند»

تغییرات قانونی است؟!

هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگو با تسنیم در واكنش به اظهارات علی‌اكبر ابرقویی‌نژاد، رئیس هیات فوتبال استان اصفهان كه هیات رئیسه را فاقد حق قانونی برای اصلاح اساسنامه دانسته است، گفت: این روند كاملاً قانونی است و رئیس هیات فوتبال اصفهان در مصاحبه خود، به طور كامل به بند 2 ماده 30 عنایت نداشته است، زیرا برای قانونگذار قیدی بوده كه پیشنهاد اصلاح اساسنامه توسط اعضای فدراسیون فوتبال یا هیات رئیسه به دبیركل ارسال شود. به همین دلیل هیات رئیسه در راستای اختیارات حاصل از این ماده، دارای حق قانونی برای پیشنهاد اصلاح بوده و این پیشنهاد هم‌اكنون در اختیار 75 عضو مجمع است. وی افزود: ارسال اساسنامه برای اعضای مجمع به این دلیل بود كه اگر اصلاحاتی مدنظر اعضاست اعلام كرده تا در اساسنامه نهایی منظور شود و اگر با آن موافق هستند، حمایت و تأیید خود را به صورت كتبی به دبیركل فدراسیون اعلام كنند.

جایگاه وزیر ورزش

امیر عابدینی در گفت وگو با ایرنا درباره تغییرات اساسنامه فدراسیون فوتبال، گفت: كارشناسان فدراسیون فوتبال ایران در جلسات فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) كه اكتبر سال 2014 میلادی برگزار شد، بر جایگاه وزیر ورزش و جوانان ایران در مجامع این فدراسیون اصرار داشتند. وی به جلسات متعدد كارشناسان فدراسیون فوتبال و نمایندگان فیفا اشاره كرد و گفت: آنان از قاموس وزیر ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش ایران دفاع كردند كه در نهایت فیفا با حضور وزیر به عنوان رئیس مجمع و داشتن حق رای در مجامع فدراسیون فوتبال موافقت كرد.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس افزود: نكته حائز اهمیت این است كه در صورت غیبت وزیر ورزش و جوانان، نماینده یا معاون این وزارتخانه نمی‌تواند ریاست مجمع فدراسیون فوتبال را برعهده گیرد. عابدینی درباره تغییرات اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: قرار است اعضای مجمع نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را به صورت مكتوب به فدراسیون ارائه دهند تا در مجمع درباره آنها تصمیم‌گیری شود. وی ادامه داد: معتقدم تغییراتی كه بر اساس قوانین فیفا در اساسنامه لحاظ شده، خوب و منطقی است اما برخی دیگر از تغییرات مانند اختیارات كمیته ها، نحوه هدایت فوتبال و... مورد تایید سازمان لیگ نیست. در جلسه گذشته هیات رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران مقرر شد، در نشستی با حضور من، منصور قنبر‌زاده مدیرعامل باشگاه نفت و هوشنگ نصیرزاده رئیس كمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال ایرادات هیات رئیسه مطرح و به جمع‌بندی نهایی در این زمینه دست یابیم. وی تصریح كرد: اگر رئیس كمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال نتواند ما را متقاعد كند، در مجمع به اساسنامه جدید رای نخواهیم داد.


ویدیو : تغییرات اساسنامه‌ای چالش جدید فدراسیون