تعدادی از اطرافیان رئیس‌جمهور دستگیر شده‌اند ولی... : برخورد با کسانی که با ...


برخورد با کسانی که با انتشار مطالب غیرواقعی و بی‌اساس به اختلافات میان قوا دامن می‌زنند/ ارجاع برخی از تخلفات دولت به قوه قضائیه از طرف هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون اصل 90/ پرونده مدیران سابق ایران خودرو/ پیگیری پرونده فائزه هاشمی/ پیگیری قضایی هتاکی روزنامه ایران/ تمرکز دادستانی ها بر جرائم محیط زیستی/ لیست مفسدان اقتصادی رئیس جمهور همان 250 نفر است/ تائید گفته‌های احمد توکلی/ پرونده حمله اوباش به یک روحانی در تهران و ماجرای خمینی شهر/ حمایت دستگاه قضا از طرح ارتقاء امنیت اجتماعی.  سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دستگاه قضایی با کسانی که با انتشار مطالب غیرواقعی و بی‌اساس به اختلافات میان قوا دامن می‌زنند برخورد می‌کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این کنفرانس خبری اظهار داشت: از طرف هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون اصل 90 برخی از تخلفات دولت به قوه قضائیه اعلام شده که هر کدام به بخش‌های مختلف ارجاع داده شده ‌است.

دستگیری برخی از اطرافیان رییس جمهور

بنا بر این گزارش، اژه ای همچنین گفت: تعدادی از اطرافیان رئیس‌جمهور دستگیر شده‌اند ولی از لحاظ قانونی اجازه اعلام اسامی آنها را نداریم.

پرونده مدیران سابق ایران خودرو
دادستان کل کشور در ادامه خبر دستگیری برخی از مدیران سابق ایران‌خودرو را تأیید کرد و گفت:‌ این افراد به دلیل مسائل مالی بازداشت شده‌ و عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.


پرونده فائزه هاشمی
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده فائزه هاشمی گفت: به تازگی تحقیق و تفحص درباره ‌پرونده فائزه هاشمی كه مربوط به آخرین اظهارات وی مبنی بر اداره كشور توسط عده ای اراذل و اوباش بوده است، به پایان رسیده  و این پرونده از سوی سوی شعبه تحقیق منجر به صدور كیفرخواست شد و بدین ترتیب پرونده به دادگاه رفت.

پیگیری قضایی هتاکی روزنامه ایران
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینكه یك روزنامه نزدیك به دولت و پرتیراژ در ویژه نامه اخیر خود یك فرمانده ارشد نظامی و یك شخصیت حوزوی و رئیس قوه قضائیه را اقتدارگرا معرفی كرده، اقدام قوه قضائیه در این خصوص چیست؟ اظهار داشت:‌ با توجه به اینكه یك روزنامه نزدیك به دولت به یك شخصیت حوزوی و رئیس قوه قضائیه تهمت زده حق شكایت را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.

گفتنی است روزنامه دولتی ایران در روزهای اخیر اقدام به انتشار وی‍ژه‌نامه‌ای كرده بود كه در آن یك فرمانده ارشد نظامی و یك شخصیت حوزوی و رئیس قوه قضائیه به اقتدارگرایی متهم شده بودند.

تمرکز دادستانی ها بر جرائم محیط زیستی
وی افزود: بر اساس نتایج این کارگروه قوه قضائیه از این پس تعرضاتی را که نسبت به محیط زیست می شود با حساسیت بیشتری دنبال می کند و سازمان های ذیربط مانند سازمان جنگل ها، محیط زیست و منابع طبیعی اگر با مواردی نظیر تعرض به محیط زیست و خاک و جنگل ها روبرو شوند باید با حساسیت و سرعت عمل بیشتری تخلفات را گزارش دهند.


اژه ای با بیان اینکه در مواردی که این سازمان ها نتوانند مستقلا از این تعرض جلوگیری کنند دادسراهای کل کشور با فوریت و خارج از نوبت به این گزارش ها رسیدگی می کنند گفت: دادستان های کل کشور از این پس در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در حوزه محیط زیست و حفظ حریم جنگل ها و رودخانه ها تلاش بیشتری می کنند.

وی با اشاره به شورای حفظ حقوق بیت المال که در زمان ریاست قوه قضائیه آیت الله شاهرودی تشکیل شده بود گفت: تغییراتی در این شورا اعمال شده و پیش بینی شده است که شورای عالی آن در تهران و سایر شوراها در شهرستانها فعالتر از گذشته عمل کند.

لیست مفسدان اقتصادی رئیس جمهور همان 250 نفر است
محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور در آخرین نشست خبری خود لیست مفسدان اقتصادی را 312 نفر عنوان کرده بود در حالیکه در نشست های قوه قضائیه این لیست را 250 نفر دانسته، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در آخرین سخنرانی خود عنوان کرد اینکه کسی مفسد اقتصادی باشد تشخیصش به عهده قاضی است ما تنها اسامی را اعلام می کنیم. این تغییر و اصلاح که تشخیص فساد اقتصادی به عهده قاضی است خوب است.

وی ادامه داد: لیست همان تعدادی است که من اعلام کرده ام و اگر بعدا به صورت پراکنده اسامی اعلام شده هنوز به دست قوه قضائیه نرسیده است. همچنین اگر اسامی توسط معاونین و وزارتخانه ها مطرح شده باشد نیز به این تعداد اضافه نمی شود. آنچه از سوی رئیس جمهور مطرح شده همان 250 نفر است.

 تائید گفته‌های احمد توکلی در مورد مذاکرات سه قاضی عالیرتبه با رئیس جمهور در مورد معاونش
دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از سوی احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرده که سه قاضی عالیرتبه نزد رئیس جمهور رفته تا اتهاماتی را که متوجه معاون اول اوست  پیگیری کنند، گفت: اصل موضوع را که نمایندگانی از طرف قوه قضائیه نزد رئیس جمهور رفتند و در این خصوص صحبت کردند درست است.



پرونده حمله اوباش به یک روحانی در تهران و ماجرای خمینی شهر
وی افزود: در خصوص پرونده حمله اوباش به یک روحانی در تهران، 2 دختر و 2 پسر دستگیر شده‌اند که با خواندن شرح حال آنان بسیار متأسف شدم. خانواده‌ها در فصل تابستان بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین در خصوص ماجرای شهر خمینی شهر اصفهان نیز گفت: در این باره تعدادی دستگیر شده و تعدادی نیز تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. اگر افراد حاضر در مهمانی کمی بیشتر رعایت می کردند احتمال وقوع این حادثه کمتر بود.

حمایت دستگاه قضا از طرح ارتقاء امنیت اجتماعی
 سخنگوی دستگاه قضا همچنین گفت: قوه قضائیه از طرح ارتقای امنیت اجتماعی حمایت می‌کند و لازم است مردم خودشان حدود حجاب را رعایت کنند تا کار به دادگاه‌های تخصصی کشیده نشود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه تأکید کرد: شخصا از اجرای طرح امنیت اجتماعی حمایت می‌کنم.

درباره ریزگردها و آلودگی هوا
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقدامات دادستانی در مبارزه با عوامل آلوده‌کننده هوا و حفظ جان شهروندان گفت: منشاء آلودگی هوا در خارج از مرزها است اما به خاطر جلوگیری از به خطر افتادن جان هزاران نفر در کشور، امیدواریم دستگاه‌ها اقدامات مؤثری برای مبارزه با آلودگی‌ها داشته باشند.

درباره گودبرداری های غیر اصولی
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در رابطه با گودبرداری‌های غیراصولی كه خسارت‌های مالی و بعضا جانی را به دنبال دارد، گفت: بیش از نیاز به قانون به اعمال و اجرای قانون نیاز داریم. مهندسان ناظر باید به تكالیف خود بیشتر عمل كنند. در موردی كه اخیرا در تهران روی داد، دادستان بلافاصله وارد شد، افرادی بازداشت و افراد دیگری نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و دادستان تهران در حال مذاكره با شهرداری و دستگاه‌های ذیربط است.

وی یادآور شد: اگر با همین قوانین موجود ساخت و ساز، اجراهای صحیح داشته باشیم اینگونه اتفاقات به ندرت روی می‌دهد. قوه قضائیه پیگیر اجرای درست قوانین موجود است.

حكم بدوی «بقایی» در تجدیدنظر رد شده است
خبرنگار دیگری در خصوص آخرین نتیجه‌ی رسیدگی به پرونده حمید بقایی در دیوان عدالت اداری سوال كرد كه سخنگوی قوه قضائیه گفت: اعتراض به رای یك روال معمولی است. بسیاری از احكام قابل تجدیدنظرخواهی هستند و خیلی اوقات افراد نسبت به رای صادره اعتراض می‌كنند. پس از اعتراض پرونده در مرجع تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد وحتی در مواردی كه حكم قطعی است ممكن است درخواست اعاده دادرسی، اعمال ماده 18 و ... شود. این پرونده نیز در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفت و حكم صادر شد. حكم صادره مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. دادگاه تجدیدنظر حكم دادگاه بدوی را تائید نكرده است اما به این نتیجه رسیدند كه اشتباهی رخ داده است. پس از تذكر به اشتباه این پرونده در مرحله رسیدگی بعدی قرار دارد.

زمین‌خواری ‌8 هزار متری در بازار تهران در حال بررسی است
خبرنگار دیگری به زمین‌خواری هشت هزار متری در بازار تهران از سوی فردی با هویت «ع.الف» اشاره كرد و از سخنگوی دستگاه قضایی سوال كرد كه آیا گزارشی در خصوص این موضوع در دستگاه قضایی مطرح است؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: یكی از انواع نظارت‌های قوه قضائیه از سوی سازمان بازرسی كل كشور اعمال می‌شود. اقدامات خوب سازمان بازرسی كل كشور نشانگر انجام وظیفه از سوی این سازمان است و جا دارد از مسئولان این سازمان قدردانی كنیم. زیرا معمولا ما از برخی از تخلفات عقب می‌ماندیم اما در این دوره بازرسی‌های این سازمان به روز شده است. یكی از مكانیزم‌های دیگر قوه قضائیه در جهت نظارت از سوی دیوان عدالت اداری اعمال می‌شود و آمار عملكرد این دیوان نشان از فعال بودن این حوزه دارد. رییس دیوان عدالت اداری نیز با مدیران دولتی در تهران و استان‌ها جلسات برگزار می‌كنند و حتی با بعضی از وزرا تماس می‌گیرند و موضوعاتی را در جریان می‌گذارند. دیوان عالی و دادستانی كل كشور نیز دو مرجع دیگر دستگاه قضایی برای اعمال نظارت هستند.

وی یادآور شد: در خصوص این پرونده نیز پس از مشاهده خبر با دادستان تهران تماس گرفتم و جویای موضوع شدم و اكنون این مساله در حال بررسی است اما این كه آیا خلافی صورت گرفته، در چه سطحی بوده و توسط چه كسی انجام شده، باید بررسی شود.

آخرین وضعیت پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای
دادستان كل كشور در خصوص رسیدگی به پرونده شهید علی‌محمدی و دیگر دانشمندان هسته‌یی گفت: یكی از این پرونده‌ها به دادگاه ارسال شد كه دادگاه نیز نقص گرفت و هنوز نهایی نشده است.

پاسخ تفصیلی سخنگو درباره علت فوت «هدی‌ رضازاده صابر»
خبرنگاری پرسید درباره‌ی فوت «هدی‌ رضازاده صابر»، برخی رسانه‌های غربی ادعا كردند كه فوت ایشان در اثر عدم رسیدگی در زندان و تاخیر در انتقال به بیمارستان بوده است لطفا در این زمینه توضیح دهید. كه محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال اظهاركرد: برخی از كسانی كه به آنچه دشمن گفته گوش می‌دهند به دلیل بی‌اطلاعی و كم‌اطلاعی است. هدی رضازاده صابر از كسانی بود كه جرایمی داشت و حكم او قطعی شده بود و در زندان محكومیت خود را تحمل می‌كرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: سازوكار قانونی در مورد زندان این است كه سازمان زندان‌ها متولی نگهداری زندانیان و موارد بازداشت موقت است و اگر كسی مریضی پیدا كرد بر اساس ضوابط و مقررات سازمان زندان‌ها اختیار دارد كه اگر زندانی نیاز به پزشك داشت حتی بدون اخذ نظر قاضی و دادستان مگر در موارد خاص امنیتی بلافاصله او را به مركز پزشكی و بهداری كه در خود زندان مستقر است منتقل كنند. اگر معاینات در بهداری زندان امكان‌پذیر است در همان جا انجام می‌شود و اگر نیاز به مراجعه به مراكز تخصصی بیرونی باشد باید به دادستان اطلاع دهند.

وی در ادامه به اطلاع دادن موضوع از سوی دادستان به خانواده متهم اشاره كرد و گفت: اگر فردی نیاز به اقدامات پزشكی داشته باشد خانواده او را مطلع می‌كنند زیرا گاهی این افراد پزشك خانوادگی دارند و یا خانواده تشخیص می‌دهند كه می‌خواهند فرد را برای مثال به بیمارستان بهتری منتقل كنند. البته این شامل موارد خاص امنیتی كه ممكن است ممنوعیت انتقال از بیمارستان وجود داشته باشد نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در مورد این فرد بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و دادستانی تهران، وی در ساعات اولیه صبح 20 خرداد اظهار ناراحتی می‌كند، او را به بهداری اوین می‌برند، دكتر او را معاینه می‌كند و نوار قلب می‌گیرد اما ملاحظه می‌كند مشكلی از ناحیه قلب وجود ندارد، چند ساعت بعد مجددا احساس ناراحتی می‌كند این بار معاینات بیشتری انجام می‌شود و می‌گویند بهتر است به مركزی در بیرون زندان برده شود و مورد آزمایش تخصصی قرار گیرد. آنجا كه برده می‌شود تشخیص می‌دهند ناراحتی قلبی درست است و او سكته كرده و این باعث می‌شود فردای آن روز هم فوت كند.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: افرادی ممكن است در داخل منتقد باشند كه آیا همه‌ی این مسیر انجام شده است یا خیر؟ آیا به دادستان یا زیر مجموعه دادستان یا خانواده وی خبر داده شده یا خیر؟ آیا پرسیده شده یك پزشك خانوادگی دارید یا نه؟ آیا می‌خواهید در این بیمارستان درمان شود یا به بیمارستان دیگری منتقل شود؟ پاسخ این سوالات را هنوز به من نداده‌اند و اگر مواردی انجام نشده باشد، پیگیری خواهیم كرد. اگر كسی در داخل نسبت به این موضوعات منتقد باشد باید انتقادش را بپذیریم و اگر نقیصه‌ای وجود دارد رفع كنیم.

وی درباره كالبدشكافی جسد نیز توضیح داد: اگر قرائن و شواهدی وجود نداشته باشد، طرف هم منع كند یا درخواستی داده نشود كالبدشكافی انجام نمی‌شود. اگر مواردی ضرورت پیدا كند كالبدشكافی انجام می‌شود. جز دو سه سوالی كه مطرح كردم و هنوز پاسخی داده نشده است، بقیه موارد این موضوع روال عادی خود را طی كرده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت خانمی كه مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و وقفه‌ای در اجرای حكم اسیدپاش ایجاد شد، اظهار كرد: این حكم اگر فرد مجنی‌علیه رضایت به اجرا دهد، اجرا می‌شود. زجری كه این خانم و خانواده او كشیده‌اند حتی با قصاص التیام نمی‌یابد اما به هر میزانی كه ممكن است، باید خواست آنها را اجرا كرد.

قصاص مرد اسیدپاش در صورت اصرار آمنه اجرا می‌شود
وی خاطر نشان كرد: این خانم ظاهرا برای ادامه معالجات به خارج تشریف برده‌اند. مقدمات پزشكی اجرای حكم فراهم شده و به محض آمدن این خانم اگر بر خواسته خود باقی باشند، حكم اجرا می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسید تمامی عوامل فتنه‌های 88 محاكمه شده‌اند اما برخی افراد مثل فائزه هاشمی هنوز مورد محاكمه قرار نگرفته‌اند. آیا قرار است تغییر رویه‌ای در پرونده ایشان صورت گیرد؟

منبع: تابناک


ویدیو : تعدادی از اطرافیان رئیس‌جمهور دستگیر شده‌اند ولی...