تصاویر خارق‌العاده از زیباترین و بی‌نظیرترین انفجار ستاره‌یی : اخبار علمی - ...



اخبار علمی - تصاویر خارق‌العاده از زیباترین و بی‌نظیرترین انفجار ستاره‌یی

دگرگونی باشکوه یک ستاره در تصاویر خارق‌العاده یک انفجار ستاره‌یی در فاصله 20 هزار سال نوری به نمایش در آمد.

این انیمیشن ، یک انفجار عظیم را از سوی ستاره قرمز رنگ V838 Monocerotis در صورت فلکی تک‌شاخ ثبت کرده است.

این ستاره پیش از انفجار به اندازه‌ای بزرگ شد که به یکی از بزرگترین ستاره‌های مشاهده شده توسط ستاره‌شناسان تبدیل شده و 600 هزار برابر نور بیشتری از خورشید تولید می‌کرد.

V838 در زمان انفجار یک پژواک نوری در حال گسترش را تولید کرد که غبار کیهانی اطرافش را روشن کرده و زیباترین تصاویر رصد شده توسط تلسکوپ فضایی هابل تا به امروز را بوجود آورد.

در این تصاویر از مجموعه‌ای از تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل در سال 2002 تا 2006 استفاده شده که در آن زمان ستاره V838 Monocerotis یک تلالو ستاره‌ای بسیار درخشان را که تا آن روز دانشمندان ندیده بودند، از خود تولید کرده بود.

چنین تلالو ستاره‌یی، بسیار بی‌نظیر بود چرا که ابرنواخترها و نواخترها به طور معمول، ماده‌ای را در فضا منتشر می‌کنند که آنها را از دید پنهان می‌کند.

در حالیکه این تصاویر به نمایش انتشار ماده توسط ستاره V838 در فضا می‌پردازند، آنچه در حقیقت در حال نمایش آن است یک پژواک نوری متحرک از تلالو درخشان به سمت بیرون بوده که یک میلیون برابر درخشش خورشید است.

به گفته ناسا، نور این تلالو در زمان پژواک با حلقه‌های متوالی دورتر در مجموعه پیچیده غبار محیطی بین‌ستاره‌ای که اطراف ستاره را گرفته است،‌ منعکس می‌شود.

ساختارهای شبیه گرداب در ستاره در این تصاویر قابل مشاهده هستند و ممکن است با آثار میدانهای مغناطیسی فضای بین ستاره‌ای ایجاد شده باشند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه چیز باعث این انفجار شده است. آنها در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که ستاره‌شناسان در حال تماشای یک ابرنواختر یا پالس نوری یک ستاره در حال مرگ هستند.

اما این نظریه‌ها پس از کشف اینکه V838 احتمالا یک ستاره جوان بوده،‌ رد شدند.

مقاله‌ای با مشارکت محققان رصدخانه نیروی دریایی آمریکا، دانشگاه آریزونا و سازمان فضایی اروپا نتیجه گرفت: این ویژگیها در ترکیب با درخشش بسیار زیاد و رفتار انفجاری غیرعادی نشان می‌دهند که ستاره V838 Monocerotis نوع ناشناخته‌ای از انفجار ستاره‌یی است که هیچ توضیح رضایت‌بخش فیزیکی در مورد آن وجود ندارد.

ستاره V838 Monocerotis در فاصله 20 هزار سال نوری در صورت‌فلکی تک‌شاخ قرار داشته و پژواک نوری به تصویر درآمده از قطری حدود شش سال نوری برخوردار است.

 

تصاویر خارق العاده دنیا , تصاویر خارق العاده از طبیعت , تصاویر خارق العاده

 مراحل انفجار ستاره‌ای در فاصله 20 هزار سال نوری

خارق العاده , تصاویر زیباترین مکان های دنیا , زیباترین تصاویر دنیا

مراحل انفجار ستاره‌ای در فاصله 20 هزار سال نوری

 بناهای خارق العاده معماری یر ینیا , مازیچال، یکی از زیباترین مناطق ایران تصاویر , زیباترین تصاویر از گل های خاص

مراحل انفجار ستاره‌ای در فاصله 20 هزار سال نوری

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : تصاویر خارق‌العاده از زیباترین و بی‌نظیرترین انفجار ستاره‌یی