تشكیل پرونده برای متهمان حادثه شیراز : آخرین ماه سال ۹۳ بود كه علی مطهری برای ...


آخرین ماه سال ۹۳ بود كه علی مطهری برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه راهی شیراز شد اما افرادی سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی به سمت ماشین او پرتاب کردند. روزنامه آرمان: آخرین ماه سال ۹۳ بود كه علی مطهری برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه راهی شیراز شد اما افرادی سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی به سمت ماشین او پرتاب کردند.

مطهری اینچنین تعریف كرده كه «ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ اسفند۹۳ وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌كننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آنها اصرار دارند كه با یك تاكسی زردرنگ برویم. ظاهرا متوجه شده بودند كه عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود. من متوجه ماجرا نبودم و در فكر مطالب سخنرانی بودم.

حدود صد متر كه جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ نفر رو به روی ما هستند و یك نفر خود را روی كاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد كرد ولی كمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود كه به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو كاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود كه از نزدیك استفاده كردند و حدود یك دقیقه نفسم بند آمده بود.» علی مطهری از عاملان این حمله شكایت كرد.

چه اتفاقی رخ داد

وكیل علی مطهری كه پس از حمله ۱۸ اسفند ۹۳ معترضان به این نماینده مجلس در شیراز با دستور كار اقامه دعوا و پیگیری حقوقی شكایت در این رابطه در شیراز حضور دارد گفت: غروب دوشنبه ۲۵ اسفند در دیدار با سردار ذوالفقاری معاون وزیر كشور و رئیس هیات تحقیق این وزارتخانه درباره وقایع شیراز، نكاتی را به صورت مكتوب از طرف موكلم اعلام كردم. ترك همدانی گفت: این نكات شامل شرح ماوقع، میزان قصور و تقصیر مقصران و محركین حمله‌كنندگان به آقای دكتر مطهری و همچنین پشتیبان‌ها و مباشرین حمله‌كنندگان بود. او گفت: گفت‌وگوها و مطالب این جلسه محرمانه است و نمی‌توان گزارشی از آنها ارائه داد. وكیل علی مطهری گفت: با توجه به پیگیری‌های خوب استاندار فارس گمان می‌كنم كه به زودی نتیجه بررسی هیات تحقیق وزارت كشور مشخص شود.

صدور حكم بدوی برای ۱۱ متهم


۱۳ دی ۹۴ بود كه وكیل مدافع علی مطهری از صدور حكم بدوی ۱۱ متهم حمله به علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان سفر سال گذشته وی به شیراز خبر داد. مصطفی ترك همدانی به تسنیم گفت كه حكم قضائی برای ۱۱ متهم حمله به علی مطهری در جریان سخنرانی وی در دانشگاه شیراز در سال گذشته، صادر شده است كه میان آنها ۸ نفر حمله‌كننده و ۳ نفر نیز دانشگاهی هستند. وی در توضیح آرای صادره اظهار داشت: در این حكم ۸ صفحه‌ای كه به من ابلاغ شده، برای ۶ نفر از حمله‌كنندگان ۲ ماه حبس به‌علاوه ۱۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده كه این احكام به‌مدت ۲ سال تعلیقی هستند. ترك همدانی افزود: برای ۲ نفر دیگر از حمله‌كنندگان به نماینده تهران نیز ۴ ماه و نیم حبس به‌علاوه ۳۷ ضربه شلاق در نظر گرفته كه این احكام هم به‌مدت ۱ سال تعلیقی هستند.

وكیل مدافع مطهری تصریح كرد: از میان ۳ دانشگاهی محكوم پرونده، یك نفر مسئول به ۲ سال انفصال از خدمت با ۲ سال تعلیق محكوم شده و نفر دیگر از مسئولان دانشگاه نیز، ۲ سال انفصال از خدمات دولتی قطعی گرفته است. وی ادامه داد: دانشجوی دعوت‌كننده از آقای مطهری نیز در این پرونده به‌دلیل معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه، به پرداخت یك‌میلیون تومان جزای نقدی محكوم شده است. ترك همدانی در پایان متذكر شد كه احكام صادره بدوی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است اما درخواست تجدیدنظر از سوی مطهری منوط به نظر شخصی اوست.

تشكیل‌پرونده برای متهمان آمریت در حمله به مطهری

وكیل مدافع علی مطهری از تشكیل پرونده برای متهمان آمریت در حمله به علی مطهری خبر داد و اظهار كرد: این پرونده در دادسرای نظامی استان فارس در حال رسیدگی است و به زودی ضابط دادگستری نتیجه تحقیقات خود را به مرجع قضائی اعلام می‌كند. مصطفی ترك‌همدانی با بیان اینكه در این بخش از پرونده، موكلش شاكی خصوصی است گفت: بخش نخست پرونده كه پیشتر در شعبه ۱۰۱ دادگاه كیفری دو شیراز رسیدگی و حكم صادر شد، به هشت نفر از حمله‌كنندگان، دو نفر از مسئولان دانشگاه و همچنین دانشجویی كه از موكلم برای سخنرانی دعوت كرده بود، اختصاص داشت.

 ترك‌همدانی اضافه كرد: در جریان تحقیقات و رسیدگی به بخش نخست پرونده، حمله‌كنندگان مدعی شدند افرادی به آنها دستور داده‌اند و به همین دلیل پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات آمران این حمله در دادسرای سازمان قضائی نیروهای مسلح استان فارس تشكیل شد. وكیل مدافع علی مطهری در پاسخ به این سئوال كه تعداد متهمان بخش دوم پرونده مشخص شده است یا خیر گفت: از نظر ما تعداد متهمان مشخص است اما باید ببینیم مقام قضائی در رسیدگی‌های خود به چه نتیجه‌ای می‌رسد.


ویدیو : تشكیل پرونده برای متهمان حادثه شیراز