تریبون​های نماز جمعه علیه هاشمی رفسنجانی :   تریبون​های نماز جمعه علیه هاشمی ...



تریبون نماز جمعه , رحیم پور ازغدی تریبون نماز جمعه , بیانیه بعد از نماز جمعه علیه بازی ایران کره جنوبی

 

تریبون​های نماز جمعه علیه هاشمی رفسنجانی

احزاب و شخصیت‌ها - مصاحبه هاشمی​رفسنجانی با ماهنامه​ای پیش از سال نو، به هیاهویی علیه وی در نخستین ماه سال بدل شد.

 

نسرین وزیری: مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین​المللی، فصلی نو برای منتقدان هاشمی رقم زد تا اینبار یکی از خاطرات وی با امام خمینی(ره)، درباره رابطه با آمریکا مستمسکی برای انتقاداتشان شود. «من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود.

 

گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.»

 

انتقاد به این سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری در این سمت ابقا شده بود، ابتدا در فضای رسانه​ای مطرح شد. چه آنکه کیهان در سرمقاله​ای از او پرسید چرا جواب امام را سانسور کرده است.(اینجا). سپس موج انتقادات به مجلس رسید که از یکسو اظهارات مقام معظم رهبری در مخالفت با برقراری چنین رابطه​ای در برگه​هایی توزیع شد و هاشمی تلویحا «ناآگاه» خوانده شد و از سوی دیگر به دیدار برخی نمایندگان اقلیت با وی منجر شد که طی آن هاشمی بگوید این موضوع صرفا یک خاطره بوده و امام هم پاسخی به آن نداده و چنانچه مخالف بودند، حتما پاسخ می​دادند.

 

تریبون​های نماز جمعه سومین جایگاه برای انتقاد به مواضع دیپلماتیک هاشمی رفسنجانی بود. تریبونی که در غیاب دوساله هاشمی در آن از هفته گذشته تا کنون در شهرهای مختلف بیشترین انتقادات را به او وارد کرده است. در جدول زیر بخشی از این انتقادات را بخوانید:

خبرآنلاین

 

اسامی ائمه جمعه زمان و مکان چکیده اظهار نظر
افشارمنش اکبر 18 فروردین / نماز جمعه عنبرآباد ارتباط با آمریکا و مذاکره با استکبار که هر روز علیه نظام اسلامی و مظلومان عالم توطئه‌های ننگین دارد، هیچ معنا و مفهومی ندارد.  کسانی که دم از ارتباط با آمریکا می‌زنند، بدانند یعنی تسلیم خواسته‌های آمریکا شدند و این کشور جز ظلم و ستم در جهان چیزی دیگر را دنبال نمی‌کند و با جمهوری اسلامی که پرچم‌دار مبارزه با ظلم و ستم و حمایت از مظلوم است، یک‌جا جمع نمی‌شوند.
باریکبین 18 فروردین / نماز جمعه قزوین نظام اسلامی، نظام استکباری را نظامی ظالمانه می‌دانست و به این دلیل نیز راضی به قطع رابطه با آمریکا شد زیرا این ارتباط به معنای تأمین منافع استکبار است و پهلوی نیز به دنبال همین تأمین منافع استکبار بود. تصور آمریکایی‌ها این بود که با قطع رابطه و اعمال تحریم‌ها، مردم با آمریکا سازش کنند ولی امام خمینی (ره) با شجاعت این قطع رابطه را پذیرفتند زیرا این رابطه را یک رابطه ارباب و رعیتی می‌دانستند.
حسینی بوشهری هاشم 18 فروردین / نماز جمعه قم امام فرمودند اگر کارتر در عمرش کاری در جهت خدمت به مستضفین کرده باشد همین کار است که رابطه خودش را با ما قطع کرده است.  برکات قطع ارتباط را در عرصه های مختلف شاهد هستیم اما عده ای در گوشه و کنار زمزمه ارتباط با آمریکا را مطرح می کنند. ما اگر می‌گوئیم رابطه با آمریکا "نه" به خاطر خوی استکباری آمریکاست. با بیان اینکه ما ارتباط متقابل می خواهیم . در طول سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد آیا ارتباط متقابلی از سوی آمریکا دیده شده است. هر موقع این اتفاق افتاد و آنها از اریکه قدرت پائین آمدند ارتباط می‌تواند ایجاد شود.
حیدری محسن 18 فروردین / نماز جمعه اهواز مطرح کردن مسئله رابطه با آمریکا از طرف برخی از مسئولان نظام تاسف‌بار است. یکی از مسئولان پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح کرده که جای تاسف دارد چرا که مذاکره با آمریکا ظالم به معنی تسلیم شدن در برابر این کشور است. در دوران هشت سال دفاع مقدس بحث مذاکره با آمریکا مطرح شد که امام خمینی (ره) با این عمل به شدت مخالف بود و در حال حاضر رهبر معظم انقلاب نیز با این کار بسیار مخالف است و تکلیف این بحث از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری روشن است.
خاتمی سیداحمد 18 فروردین / نماز جمعه تهران پرونده آمریکا تنها در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخصی در هیچ جایگاهی در این رابطه حق اظهار نظر و اقدام ندارد. در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوسان آمریکایی، رابطه ایران و ‌آمریکا قطع شد که البته امام(ره) از آن اقدام پرشور دانشجویان استقبال کردند و فرمودند اگر یک کار آمریکا در پرونده‌اش کرده باشد همین قطع رابطه است.
خدیری محمد 18 فروردین / نماز جمعه پرند این افتخار ملت ایران و انقلاب اسلامی است که بیش از 30 سال به ابرقدرت جهان نه گفت.  امام راحل با قطع روابط سیاسی ایران با آمریکا، آنها را در دنیا خوار و رسوا کرد. امام خمینی(ره) منافع ایران را از حلقوم آمریکا بیرون آورد و دست آلوده آنها را از این کشور کوتاه کرد. ملت ایران هیچگاه مقابل منفعت طلبی آمریکا عقب نشینی نخواهد کرد.
دری​نجف آبادی قربانعلی 25 فروردین / نماز جمعه اراک امام خمینی (ره) فرمودند هر وقت آمریکا آدم شد ما برای برقراری رابطه با آنها فکر می‌کنیم. رابطه بین ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است. تصمیم در این زمینه با مقام معظم رهبری است. آمریکا برای برقراری رابطه با ایران باید کارهای غلط خود را اصلاح کند.
رضایی 18 فروردین / نماز جمعه بیرجند طبق گفته امام راحل رابطه ما و آمریکا شبیه رابطه گرگ و میش است. این بدان معناست که ما با نظامی که اساس آن با تبذیر و دروغ است نمی‌توانیم کنار بیاییم. ما اهل گفتگو هستیم اما زمانی که شرایط آن به وجود آمده و آمریکا از راهی که طی می‌کند تغییر مسیر داده و خود را اصلاح کند، پای میز مذاکره خواهیم نشست.
سعیدی علی 25 فروردین/ نماز جمعه قم رابطه با آمریکا و هر کشوری که به دین و مردم ایران توهین کند، ذلت و خواری محسوب می‌شود/ سخن ملت ما این است که تا زمانی که آنها چنین مواضعی دارند ما همچنان خواهان قطع رابطه با آمریکا هستیم.
شاهچراغی محمد 25 فروردین / نماز جمعه سمنان امام خمینی (ره) گفتند هرگز با قدرتهای جنایتکار سازش نکنید. رابطه با آمریکا سازشکاری با آمریکا است.طبق فرموده حضرت امام خمینی(ره)، مذاکره با آمریکا بی مذاکره با آمریکا و هیچکس در این مورد نباید حرفی بزند.
صادقی حسن 18 فروردین / نماز جمعه گناباد قطع رابطه آمریکا با ایران برای کشور ما یک نعمت بود و در طول سالیان گذشته این مسئله در عرصه های گوناگون بروز و ظهور یافته است.
طباطبایی‌نژاد یوسف 25 فروردین/ نماز جمعه اصفهان سخنان دیگران درباره رابطه با آمریکا اهمیت ندارد؛ نظر رهبری مهم است/طبق قانون اساسی ایران تصمیمات در مورد امور خارجی کشور بر عهده رهبر معظم انقلاب و وظیفه همگان این است که از دستورات ایشان اطاعت کنند.
علم​الهدی احمد 18 فروردین/نماز جمعه مشهد امام خمینی(ره) فرمودند، "رابطه با آمریکا رابطه گرگ با میش است" و متاسفانه هرچند وقت عده‌ای بحث و مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند، اگر مصلحت باشد خود من اولین کسی هستم که رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنم اما مذاکره با آمریکا به مصلحت ما نیست. مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی موضوعیت ندارد.
محمود محسن 18 فروردین / نماز جمعه ورامین برقراری ارتباط با آمریکا، خط قرمز ملت است. تنها مرجع تصمیم گیری رابطه با آمریکا، مقام معظم رهبری است. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی شکستن شاخ آمریکا و شوروی است، در روزی که کسی جرأت نمی کرد در برابر ابرقدرتها بایستد، امام بزرگوار ما بینی مستکبران را به خاک مالید.
محمودی مرتضی 25 فروردین / نماز جمعه ورامین برخی می خواهند رهبری نظام را تضعیف کرده، به همین منظور اظهار نظرات خاصی می کنند، می خواهند دست آمریکا را در مسائل ایران مجددا باز کنند. آمریکا و مزدورانش آرزوی رابطه با ایران را به گور خواهند برد.
مهدوی ابوالحسن 18 فروردین / نماز جمعه اصفهان حضرت امام (ره) به برکات این قطع ارتباط اشاره کردند و فرمودند یکی از خدمات آمریکا به ایران قطع ارتباط سیاسی بود که فرصتی برای جهش علمی و عملی ملت ایران به وجود آورد. از دیگر سو قطع ارتباط سیاسی ایران و آمریکا به اعتراف تمامی اهل فن به نفع ایران تمام شده و بعضی از مجامع علمی آمریکا اعلام کرده‌اند که در طی 10 سال این کشور از اوج قدرت خود به پایین‌ترین سطح از لحاظ قدرت و نفوذ در جهان تنزل پیدا کرده است.
میرعمادی احمد 25 فروردین / نماز جمعه خرم آباد رابطه با آمریکا ضرر دارد. در این شرایط حساس مقاومت و استقامت وظیفه همگان است و هرگونه سازشکاری با مستکبران ننگ است.
/


ویدیو : تریبون​های نماز جمعه علیه هاشمی رفسنجانی