تركیه‌ 33 بار دیگر لرزید!! / عکس های جدید : سازمان زمین‌شناسی امریكا اعلام ...


سازمان زمین‌شناسی امریكا اعلام كرد كه از زمان این زمین‌لرزه 2/7 ریشتری در تركیه تاكنون 33 پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است كه بزرگترین آن 6 ریشتر گزارش شده است كه این پس‌لرزه ساعت 23:45:37 به وقت محلی روز گذشته شرق تركیه را لرزاند. بنا براعلام مقامات تركیه‌ای، شمار تلفات زمین‌لرزه 7.2 ریشتری روز گذشته تركیه به 270 نفر رسیده و بیش از یكهزار نفر مجروح شدند؛ همچنین صدها خانه فرسوده در شهر «وان» و منطقه «ایركیش» تخریب شده است.

نیروهای امدادی مستقر در مناطق زلزله‌زده با بیان اینكه ده‌ها نفر در میان آوارها گیرافتادند اعلام كردند كه كار جستجو در حالی ادامه دارد كه تعداد بی‌شماری از مردم از ترس پس‌لرزه‌ها در خارج از منازل خود به سر می‌برند.

به گفته شبكه تلویزیونی NTV مردم عادی نیز به كمك نیروهای امدادی شتافته و در تلاش برای نجات زیرآوارماندگان و مصدومان حادثه هستند.

نیروهای امداد در منطقه «ایركیش» استان «وان» توانستند سه نفر از جمله دو كودك را پس از 20 ساعت از میان آوار بیرون آورند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یكی از زلزله‌زدگان از میان آوار و با فرستادن پیامك توانست از زیرآوار زنده بیرون آید.

به گزارش رسانه‌های داخلی تركیه یكهزار و 275 نیروی امدادی از 38 شهر تركیه با 145 آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

نیروهای امدادی از مردم خواستند كه از نزدیك شدن به ساختمان‌ها خودداری كنند چرا كه در پی پس لرزه‌ها احتمال ریزش آوارها وجود دارد.

به نوشته بی‌بی‌سی گفته می‌شود که تلفات این زلزله به خصوص در شهر ارجیش در نزدیکی مرز ایران جایی که ده‌ها ساختمان تخریب شد بالاست.

بر اثر این زلزله حدود 80 ساختمان از جمله یک خوابگاه دانشجویی در شهر ارجیش در حدود 60 کیلومتری شمال وان فروریخت همچنین 10 ساختمان نیز در شهر وان فروریخت.

مصطفی اردیق، مدیر رصدخانه قندیلی گفت: ما تخمین می زنیم که حدود هزار ساختمان خسارت دیده و صدها نفر جان باخته باشند. آمار تلفات می تواند 500 تا یكهزار نفر باشد.

این شدیدترین زلزله در 30 سال اخیر در این منطقه توصیف می شود.

عبور چندین گسل بزرگ از محدوده جغرافیایی ترکیه باعث شده است این کشور بارها دچار زمین‌لرزه شود.

در تصاویر تلویزیونی که پیشتر منتشر شد ساختمان‌هایی ویران و خودروهایی آسیب‌دیده به چشم می‌خوردند و مردم آشفته در خیابان‌ها حضور داشتند.

به گفته یكی از زلزله‌زدگان «همه چیز در چند ثانیه اتفاق افتاد و وقتی به خودم آمدم دیدم كه تمام ساختمان‌ها درحال لرزیدن هستند.»

 جست‌وجوی امدادگران برای نجات زلزله‌زدگان در حالی ادامه دارد كه تعداد بی‌شماری از مردم، شب گذشته را از ترس پس‌لرزه‌ها در خارج از منازل خود و در سرمای زیر صفر درجه به سر بردند.

نخست‌وزیر تركیه رجب طیب اردغان نسبت به افزایش شمار قربانیان این زمین‌لرزه ابراز نگرانی كرده و وضعیت منطقه ایركش در استان وان را تاسف‌بار خواند.

براساس گزارش مركز لرزه‌نگاری تركیه، تلفات این زمین لرزه بین 500 تا یك هزار نفر تخمین زده شده است.

سازمان زمین‌شناسی امریكا اعلام كرد كه از زمان این زمین‌لرزه 2/7 ریشتری در تركیه تاكنون 33 پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است كه بزرگترین آن 6 ریشتر گزارش شده است كه این پس‌لرزه ساعت 23:45:37 به وقت محلی روز گذشته شرق تركیه را لرزاند.

به گزارش تلویزیون TRT، پس از وقوع این زمین‌لرزه حدود 150 زندانی یكی از زندان‌های استان «وان» فرار كرده‌اند اما مقامات زندان این تعداد را تایید نكردند.

در تاریخچه زلزله‌های تركیه در 30 سال گذشته دو زلزله هفت ریشتری 20 هزار قربانی داشته است.



ویدیو : تركیه‌ 33 بار دیگر لرزید!! / عکس های جدید