ترفند جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران :   اخبار سیاست خارجی - ...



محصولات جدید ایران خودرو , ماشین جدید ایران خودرو , خودروهای جدید ایران خودرو

 

اخبار سیاست خارجی - ترفند جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، فردا ‌رسما در وین آغاز می‌شود؛ اما با آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات و خواسته‌های دو طرف‌ داغ شده است. در این میان، یک روزنامه آمریکایی، مطالبی‌ درباره دستور کار جدید آمریکا در این مذاکرات منتشر کرده که می‌تواند در اصل، ترفندی در مقابل تیم مذاکره کننده ایرانی باشد.

ترفند جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایراندور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، فردا ‌رسما در وین آغاز می‌شود؛ اما با آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات و خواسته‌های دو طرف‌ داغ شده است. در این میان، یک روزنامه آمریکایی، مطالبی‌ درباره دستور کار جدید آمریکا در این مذاکرات منتشر کرده که می‌تواند در اصل، ترفندی در مقابل تیم مذاکره کننده ایرانی باشد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی به بحث درباره رویکرد آمریکا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته و در ضمن این مطلب، به بخش‌هایی از پیشنهادهایی که شاید از سوی آمریکا در این مذاکرات مطرح شود، اشاره کرد‌.
 
این روزنامه مدعی است، هم‌اکنون دیپلمات‌های آمریکایی ‌دریافته‌اند که هرگونه توافق با ایران در موضوع هسته‌ای، تنها در صورتی قابل انجام بوده و امکان اجرایی شدن پیدا خواهد کرد که از دید عامه مردم ایران، عزت و غرور ملی آن‌ها را زیر سؤال نبرد؛ بنابراین، آمریکایی‌ها در پی تدوین توافقی هستند که برای هر دو طرف، سود داشته و «برد» تلقی شود.

لس‌آنجلس‌تایمز اشاره می‌کند، از دید بیشتر مردم ایران، برنامه هسته‌ای، نمادی از دستاورد‌ها و موفقیت‌های کشورشان در نظر گرفته می‌شود و افزون بر این، مقامات ایرانی نیز تأکید دارند که هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای خود را از میان نخواهند برد.

با این مقدمه، این روزنامه به بیان مواردی می‌پردازد که به زعم خود، مقامات آمریکایی تلاش خواهند داشت در چهارچوب راهبرد به اصطلاح تعدیل شده خود به ایران پیشنهاد کنند. در این چهارچوب، یکی از محورهایی که در مذاکرات مورد توجه قرار خواهد داشت و پرداختن به آن ضروری است، موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است.

در این زمینه، لس‌آنجلس‌تایمز مدعی است، این موضوع‌ را می‌توان با انتقال بخشی از تأسیسات غنی‌سازی و سانتریفیوژهای ایران به یک «کشور ثالث» جهت حفظ ایمنی و کسب اطمینان خاطر طرف غربی برطرف کرد؛ البته این نظری است که از سوی «مارک فیتزپاتریک»، از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن بیان شده است.

در بحث از رآکتور اراک ـ که یکی دیگر از موضوعات چالشی مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد ـ نیز «جوفی جوزف»، مدیر سابق بخش عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در شورای امنیت ملی آمریکا پیشنهاد کرده که می‌توان نگرانی‌ها را با تبدیل این مرکز به تأسیسات «آب سبک» برطرف کرد.

اما این پیشنهادهای به ظاهر «منصفانه» در حالی از سوی روزنامه ‌لس‌آنجلس‌تایمز‌ مطرح می‌شود که مقامات ایرانی پیش از این درباره هر دو این موضوعات موضع‌گیری کرده و این گونه پیشنهاد‌ها و امثال آن را رد کرده‌اند.

در زمینه سانتریفیوژ‌ها، مقامات ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی، از جمله سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه کشورمان اشاره کرده که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه کاهش ‌سانتریفیوژ‌ها یا متوقف کردن کار آن را نخواهد پذیرفت.
 
از سوی دیگر، حمید بعیدی‌نژاد، دیگر عضو تیم مذاکره کننده ایرانی نیز روز گذشته درباره موضوع رآکتور اراک سخن گفت و اشاره کرد، هر گونه بحث در این زمینه، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شامل تغییر در‌ اساس این تأسیسات نباشد. بی‌گمان موضوع تبدیل این تأسیسات آب سنگین به آب سبک، در همین چهارچوب قرار گرفته و ‌پذیرفته نخواهد بود.

به این ترتیب، چنین به نظر می‌رسد که طرف غربی و به ویژه آمریکایی، تلاش دارد با پوشاندن پیشنهادهای همیشگی خود در لفافه «رویکرد متوازن و برد ـ برد»، آن‌ها را برای طرف ایرانی موجه نشان داده و زمینه دسیابی به اهداف خود را فراهم آورد. تردیدی نیست که تیم مذاکره کننده ایرانی همچون همیشه با هوشمندی با این ترفند جدید طرف مقابل روبه‌رو شده و درخواست‌های غیرمنطقی را ـ در هر چهارچوب ـ نخواهد پذیرفت.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : ترفند جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران