تربیت کودک با احساس! : شناخت احساسات خویشتن و شناسایی و درك احساسات دیگران ...


شناخت احساسات خویشتن و شناسایی و درك احساسات دیگران برای كسب مهارت های اجتماعی پایه و توسعه ی آنهاست. ناتوانی فرد برای درك و بیان احساسات خودش ،عدم درك و پاسخ مناسب به احساسات دیگران را بدنبال دارد. رادیو سلامت: شناخت احساسات خویشتن و شناسایی و درك احساسات دیگران برای كسب مهارت های اجتماعی پایه و توسعه ی آنهاست. ناتوانی فرد برای درك و بیان احساسات خودش ،عدم درك و پاسخ مناسب به احساسات دیگران را بدنبال دارد كه نهایتا باعث عدم موفقیت فرد در روابطش با محیط می شود.

اگر خودتان به راحتی احساسات خود را میشناسید و آنها را بیان میكنید آنرا به فرزندتان هم بیاموزید ولی اگر خودتان هم در پذیرفتن و درك احساسات خود و دیگران چندان مهارت ندارید بدانید كه آموختن آنها برای خو و نیز كودكتان حیاتی است. میتوانید موارد زیر را برای كمك به كودكتان در درك و بیان احساسات به كار بگیرید.

1. از مثال های متعدد استفاده كنید: احساسات را نمی توان یاد داد یا تعریف كرد. بنابراین برای توصیف آنها مثال بیاورید مانند داستان و عكس و ویدیو و زندگی واقعی.

تربیت کودک , کتاب تربیت کودک , تربیت جنسی کودک

2. اهمیت بروز دادن احساسات را برای كودك كاملاروشن كنید. به كودك خود بیاموزید كه صحبت كردن درباره ی احساساتش و نیز بروز آنها بسیار خوب و لازم است. این موضوع را میتوانید با مثالهای واقعی درباره ی احساسات خودتان و شیوه ی روبرو شدن با آنها و نیز برخورد با احساسات دیگران به كودكتان بیاموزید.

3. از شرایط و موقعیت های طبیعی استفاده كنید. مثلا هنگامی كه مشاهده می كنید كودكتان در جمع دوستانش از چیزی عصبانی شده  بگوئید: علی میفهمم كه عصبانی هستی . اكنون به حیاط برو و 3 نفس عمیق و آرام بكش و بازگرد. وقتی بازگشت می توانید از او بخواهید بگوید چه احساسی دارد و درباره اش صحبت كند. او را به خاطر احساس بدی كه دارد سرزنش یا نصیحت نكنید.

4. زمانی را برای تمرین روزانه اختصاص دهید. همانطور كه آموختن ریاضیات نیاز به تمرین دارد بكارگیری  مهارتهای اجتماعی و حتی فردی نیز مستلزم تمرین است. پس روزانه در ساعتی كه فرزندتان آرام و خوشحال است با هم تمرین كنید.

در ادامه تعدادی بازی برای تمرین برخورد با احساسات پیشنهاد شده است:

نقش بازی كردن:چند كارت بازی تهیه كنید كه حاوی كلمه یا تصویر احساسات آدمی باشد. مثلا خوشحالی، عصبانیت و .... از فرزندتان بخواهید كارتی را انتخاب كند و نقش احساسی را كه كارت نمایش میدهد بازی كند.

در بازی كارتها میتوانیدبه این صورت عمل كنید كه یك نفر نقشِ احساسِ نمایش داده شده در كارت را بازی كند و دیگری سعی كند پاسخ مناسب به احساس طرف مقابل بدهد.

یك نقاشی بكشید كه فردی را در حالت خاصی مثل عصبانیت نشان دهد. از كودك  بپرسید:

- این آدم چه حسی دارد؟

- از كجا فهمیدی او عصبانی است؟

- تو چه زمانی همچین حسی داشتی؟

- چكار میكنی اگر دوستت عصبانی باشه؟

- وقتی خودت عصبانی میشی چه كار میكنی؟

هنر میتواند به انسان كمك كند تا ابعاد و زوایای پیچیده ی احساسات را درك یا بیان كند. بچه ها با نقاشی ، نوشتن، موسیقی و سایر هنرها میتوانند بیان احساسات به شیوه های گوناگون را تجربه كنند.

- از او بخواهید شكل یك آدم عصبانی یا خوشحال را بكشد.

تربیت کودک در اسلام , تربیت صحیح کودک , تربیت کودک لوس

- خاطره ی خود را از یكی از مواقعی كه خوشحال یا عصبانی بوده بنویسد.

- میتوانید با هم یك كتابچه درست كنید و هر صفحه را به یك حس اختصاص دهید. در بالای صفحه بنویسید: من میترسم/ خوشحال / عصبانی / می شوم وقتیكه..... .سپس زیر عبارت نقاشی كه نشان دهنده ی آن احساس باشد را بكشید.

بهترین روش تربیت کودک دلبندمان  , تربیت دینی کودک , تربیت کودک از بدو تولد

- این كتابچه را در كتابخانه ی منزل نگهدارید.


ویدیو : تربیت کودک با احساس!