ترافیک خبرنگاران خارجی در ایران : سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ ...


سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 200 خبرنگار غیرمقیم جهت پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری وارد ایران شده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان: سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 200 خبرنگار غیرمقیم جهت پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری وارد ایران شده‌اند، گفت: امیدواریم رسانه‌های خارجی که پا به پای رسانه‌های داخلی اقدام به پوشش این حماسه سیاسی می‌کنند واقعیت‌های حضور مردم در پای صندوق‌های رای را برای مردم کشورشان و افکارعمومی در سراسر جهان به درستی مخابره کنند.

"محمدناصر حقیقت" سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد خبرنگار خارجی جهت پوشش خبری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری وارد کشورمان شد‌ه‌اند، گفت: تا بامداد صبح پنجشنبه 23 خرداد ماه،‌ 200 خبرنگار غیر مقیم از خارج وارد ایران شده‌اند که از  85 رسانه و 27 کشور هستند.

وی ادامه داد: این تعداد خبرنگاران از رسانه‌های غیرمقیم تاثیرگذاری وارد کشور ما شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است: جمهوری آذربایجان، آلمان، اتریش، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلیس، اکراین، ایتالیا، برزیل، بلاروس، بلژیک، سوئد، دانمارک، روسیه، ژاپن، ترکیه، چین، سوئیس، سوریه، عراق، عربستان، عمان، فلسطین، فرانسه، فنلاند، قطر، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، نروژ، ونزوئلا، هلند، هند، یمن و یونان.

حقیقت افزود: 200 خبرنگار خارجی غیر مقیم از 85 رسانه و 27 کشور و در عین حال 235 خبرنگار غیرخارجی مقیم از 115 رسانه انتخابات فردا را پوشش می‌دهند، بنابراین جمع خبرنگاران خارجی مقیم و غیرمقیم که اخبار انتخابات را پوشش می‌دهند به 435 نفر و جمع رسانه‌ها به 200 رسانه می‌رسد.

سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: کشورهایی که در بالا نام برده شد بیش از 27 کشور بوده که اینها مجموع کشورهایی مقیم و غیرمقیم هستند.

حقیقت به فعالیت رسانه‌های کشورهای خارجی غیرمقیم اشاره و تصریح کرد: این کشورها شامل جمهوری آذربایجان، آلمان، اتریش، اسپانیا، استرالیا،‌آمریکا، انگلستان، اکراین، ایتالیا، بلاروس، بلژیک، ترکیه،‌ دانمارک، روسیه، ژاپن، سنگاپور، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، فرانسه، فنلاند، لبنان، مصر، نروژ، ونزوئلا، هلند، هند، یونان و یمن هستند که جمعا 30 کشور می‌شوند.

وی با اشاره به رسانه‌هایی که جهت پوشش انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه فعالیت خواهند کرد، اظهار داشت: تلویزیون‌های ARD وRTLو ZDF از آلمان، رادیو تلویزیون ORS اتریش، تلویزیون SBS استرالیا، کانال اینتر اکراین، تلویزیون CNN و رادیو نشنال پابلیک از آمریکا، کانال چهار انگلیس، رآی 24، رآی دولتی، تلویزیون TG2 و رادیوی اولترا از ایتالیا، تلویزیون‌های DRو TV2 از دانمارک، رادیو SR از سوئد، رادیو PSR و تلویزیون SRF و رادیو تلویزیون TSR از سوئیس، تلویزیون‌های روسیه 24، راشاتودی و  NTV و REN از روسیه، تلویزیون‌های TBS، فوجی، آساهی از ژاپن، تلویزیون‌های العهد، الاتجاه العربی و انگلیسی، المسار و البلادی از عراق، اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اروپا EBU، المیادین و المنار از لبنان، کانال دو تلویزیون و رادیو بین الملل فرانسه و فرانس 24، TV2 نروژ، تلویزیون تل‌سور ونزوئلا، تلویزیون NOS از هلند، تلویزیون المسیره از یمن، مجله تایم، روزنامه گلوبال پست و مجله مک کلاچی از آمریکا، فرانک فورت آلیماینه و مجله فوکوس و مجله هینترگروند از آلمان، مجله آفتن پستن نروژ، نشریه لاکرووا، لیبراسیون و لیگارو از فرانسه، مجله ساندی ایندیا از هند و روزنامه السفیر لبنان، رسانه‌های فعال در روز 24 خرداد هستند.

حقیقت افزود: اینها مهمترین رسانه‌ها هستند که جهت پوشش خبری انتخابات وارد ایران شدند که البته به جز اینها نیز رسانه‌های خارجی دیگری هم در روز جمعه فعالیت خواهند کرد.

سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود وضعیت استقرار خبرنگاران خارجی در کشورمان چگونه خواهد بود، اظهار داشت: در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود امکان دارد خبرنگاران خارجی که با تاخیر درخواست‌های خود را ارسال کرده‌اند و موفق به اخذ ویزا نشدند درخواست‌های آنها بررسی شود یعنی ما شاهد افراد و رسانه‌های جدیدی از کشورهای مختلف خواهیم بود.

حقیقت ادامه داد: خبرنگاران مقیم و غیرمقیمی که هم اکنون در کشور هستند اگر تقاضایی برای تمدید دهند تقاضاهای آنها بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاریخ ماندن خبرنگاران در ایران بستگی به نوع رسانه و تصمیمی که ما بعد از کشیده شدن به دور دوم می‌گیریم، دارد اما آنچه که مهم بوده این است که اگرانتخابات به دور دوم کشیده شود این امکان وجود خواهد داشت که رسانه‌های جدیدی که در مرحله اول نتوانستند شرکت کنند، حضور یابند.

حقیقت با اشاره به محل استقرار خبرنگاران خارجی و فعالیت‌های آنها گفت: محل استقرار خبرنگاران به طور سنتی در هتل بین‌المللی لاله بوده و همچون سال‌های گذشته خبرنگاران خارجی برای فعالیت‌هایشان در این هتل مستقر شده‌اند.

وی افزود: این هتل از هتل‌های بین‌المللی شهر تهران است و ویژگی‌هایی از جمله نزدیک بودن به وزارت کشور و دوایر دولتی را دارا بوده بنابراین خبرنگاران خارجی در این هتل مستقر شده‌اند.

سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ ما به صورت مستقیم با خبرنگاران در ارتباط هستیم و تا همین دیشب که برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشت کلیه این برنامه‌ها از سوی ستادهای تبلیغاتی این نامزدها به ما اعلام می‌شد و ما هم بلافاصله از طریق سیستم پیامک به خبرنگاران مقیم و غیرمقیم اعلام می‌کردیم و خبرنگاران به طور مرتب در برنامه ستادها و نامزدهای انتخاباتی شرکت می‌کردند.

حقیقت افزود: همچنین خبرنگاران خارجی در سفرهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به استان‌ها حضور داشتند و از نزدیک شاهد فعالیت انتخاباتی نامزدها در خارج از تهران هم بودند و این مهم تا آخرین لحظه تبلیغات ادامه داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما در هتل لاله سالنی را برای مصاحبه‌های مطبوعاتی نامزدها و مسئولین اختصاص دادیم که در این بین دو مصاحبه مطبوعاتی انجام شد؛ یکی مصاحبه " سید محمد غرضی " کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و دیگری " عباس کدخدایی " سخنگوی شورای نگهبان بود.

سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما انتظار داشتیم تعداد بیشتری از نامزدها در هتل لاله حضور یابند و از نزدیک با خبرنگاران کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند اما همانطور که می‌دانید در روزهای پایانی تبلیغات، کاندیداها تلاش دارند از فرصت سفر به استان‌های مختلف استفاده کنند و بسیاری از آنها علی‌رغم تمایلی که برای حضور در هتل لاله داشتند وقت به آنها اجازه نداد که در این مکان حاضر شوند.

حقیقت با اشاره به فعالیت خبرنگاران در روز جمعه، ادامه داد: اگر ستادهای نامزدهای انتخاباتی برنامه رای دادن کاندیدای مورد نظر را به ما اعلام کنند به اطلاع خبرنگاران می‌رسانیم که جهت پوشش خبری در مکان مورد نظر حاضر شوند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران خارجی ابتدا در مراسم رای دادن " مقام معظم رهبری " در " حسینیه امام خمینی (ره) " حضور پیدا می‌کنند و سپس به شعب اخذ رای در سطح شهر عازم می‌شوند و تا ساعات پایانی در آن مکان حضور دارند و گزارش‌های خود را تهیه می‌کنند.

حقیقت ادامه داد: همچنین خبرنگاران خارجی این امکان را دارند با هماهنگی که با وزارت کشور انجام داده‌ایم در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور حضور یافته و از روند فعالیت این ستاد هم گزارش تهیه کنند.

وی ادامه داد: کلیه خبرنگارانی که با اخذ مجوز مطبوعاتی ما وارد کشور شده‌اند در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و تا زمانی که ویزای این افراد معتبر است اجازه فعالیت در کشور ما را خواهند داشت.

سرپرست اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور پرشور مردم در روز جمعه اظهار داشت: همانطور که " مقام معظم رهبری " فرمودند انشاالله جمعه 24 خرداد ماه ملت شریف ایران با حضورشان در پای صندوق‌های رای بار دیگر حماسه‌ای را خلق خواهند کرد و مطمئن هستیم این حماسه سیاسی به وقوع خواهد پیوست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم رسانه‌های خارجی که پا به پای رسانه‌های داخلی اقدام به پوشش این حماسه سیاسی می‌کنند واقعیت‌های حضور مردم در پای صندوق‌های رای را برای مردم کشورشان به درستی مخابره کنند. 


ویدیو : ترافیک خبرنگاران خارجی در ایران