تخلف آشکار فدراسیون فوبتال در پرداخت مالیات کارلوس کی‌روش : پرداخت مالیات کارلوس ...



پرداخت مالیات حقوق , پرداخت مالیات , پرداخت مالیات خودرو

پرداخت مالیات کارلوس کی‌روش توسط فدراسیون فوتبال این روزهای یکی از سرفصل‌های اختلافات بزرگ سرمربی پرتغالی تیم ملی و فدراسیون فوبتال ایران است. اختلافی که موجب شده کی‌روش در آخرین کنفرانس خبری‌اش از کوره دبرود و خودش را گروگانی در خاک ایران توصیف کند. اظهار نظری که هم واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت و هم فدراسیون را به تکاپو انداخت تاهرچه زودتر تکلیف این ماجرا را مشخص کند و با اقدام برای پرداخت مالیات کی‌روش به این قائله خاتمه دهد.

به گزارش تابناک، ماجرای پرداخت مالیات سرمربی تیم ملی توسط فدراسیون فوتبال البته ماجرای تازه‌ای نیست. گویا این مسئله تقریبا در فوتبال ما تبدیل به یک عرف شده مالیات‌ توسط کارفرما پرداخت شود و طرف مقابل کاری به این کارها نداشته باشد. مسئله‌ای که هر از گاهی با ممنوع‌الخروج شدن یک بازیکنان سرشناس پرونده‌اش باز و بعد با وساطت حل می‌شود. در پرونده مالیاتی کی‌روش هم ماجرا شرایط متفاوتی ندارد. علی کفاشیان در شرایطی اعلام کرده که بعد از صحبت با معاون وزیر اقتصاد مشکل مالیاتی کارلوس کی‌روش را بر طرف کرده است، که بر اساس اخبار موثق در فدراسیون فوتبال، هنوز اختلافاتی بر سر امضا چک مالیات سرمربی تیم ملی در این مجموعه وجود دارد.

 

طبق قوانین مالیاتی کشور پرداخت مالیات کی‌روش توسط فدراسیون فوتبال غیر قانونی و تخلف است. اما مدیران فدراسیون فوتبال طبق تعهدی که در قرارداد به کی‌روش داده‌اند باید مالیات این مربی را پرداخت کنند.

کارلوس کی روش در آستانه سفر تیم ملی به اتریش برای برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی شیلی و سوئد، به دلیل عدم پرداخت مالیاتش ممنوع الخروج شد. مسئولان فدراسیون در آن مقطع با رایزنی‌هایی که انجام دادند شرایط را برای خروج کی‌روش از کشور فراهم کردند تا در یک زمان مناسب به داستان پرونده مالیاتی این مربی رسیدگی کنند. اما حالا بعد از گذشت بیش از بیست روز از این موضوع کی‌روش باز هم به حل نشدن مشکل مالیاتی‌اش‌اعتراض کرده است.

 

پاسپورت این مربی توسط پلیس فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هنگام بازگشت تیم ملی از سوئد ضبط شد و به دلیل عدم پرداخت مالیات، حتی از خروج دوباره کی‌روش برای حضور در مراسم قرعه‌کشی بازی های مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه جلوگیری به عمل آمد تا مربی پرتغالی انتقادات شدیدی را به خاطر این جریانات در کنفرانس خبری اخیر خود مطرح کند.

علی کفاشیان اخیرا در مصاحبه‌های خود اعلام کرده است که طبق قرارداد منعقد شده، پرداخت مالیات کی‌روش بر عهده فدراسیون فوتبال خواهد بود و آنها ناچار هستند که این مبلغ را به اداره مالیات پرداخت کنند. در این رابطه برای اداره مالیات هیچ فرقی نمی‌کند که بدهی مالیاتی مرد پرتغالی توسط کدام شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت می‌شود و آنها فقط به دنبال وصول پول خود هستند. اما واقعیت اینجا است که پرداخت مالیات این قرارداد توسط فدراسیون خلاف مقررات مالیاتی کشور و در قانون به صراحت در این رابطه توضیحات کامل ارائه شده است.

در بند 12 بخش چهارم قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال آمده است تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود. فدراسیون در صورت نیاز مدارک مربوطه را به وزارت‌‌خانه مالیات کشور محل اقامت کی‌روش ارائه می‌کند تا کی‌روش را از پرداخت مجدد مالیات معاف کند.

نکته قابل توجه درباره این بند قرارداد این است که مدیران فدراسیون فوتبال بدون مشورت با وکلای حقوقی آشنا با قوانین داخلی کشور، زیر بار این تعهد رفتند. چرا که اگر یک فرد حقوقی آشنا با قوانین مالیاتی در جریان مذاکرات فدراسیون فوتبال با کی‌روش قرار می‌گرفت مدیران این مجموعه را رسما از تخلف بودن این بند قرارداد مطلع می‌کرد. سوال اصلی اما اینجا است. فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران در تاریخ 16 فروردین 1393 دستورالعمل رسمی سازمان مالیاتی کل کشور را به تمامی باشگاه‌ها ابلاغ کرده و آنها را از پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی منع کردند. در تاریخ مذکور و به دنبال دستور اداره مالیات مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ و نایب رئیس فدراسیون فوتبال  در نامه‌ای به کلیه باشگاه‌ها اعلام کرد که از این پس باشگاه‌ها اجازه پرداخت مالیات قرارداد بازیکنان و مربیان را ندارند و مودیان مالیاتی (بازیکنان، مربیان و سایر عوامل باشگاه) باید شخصا نسبت به پرداخت مالیاتشان اقدام کنند.

 

سازمان لیگ برتر برای جلوگیری از بروز مشکلات حتی اعلام کرد که امکان پرداخت مالیات بازیکنان، مربیان و کلیه عوامل باشگاه از سوی باشگاه‌ها وجود ندارد. مهدی تاج، رییس سازمان لیگ فوتبال در این رابطه در گفتگو با  یکی از خبرگزاری ها گفته بود: "باشگاه ها به جز پرداخت مالیاتی که برعهده‌شان است حق تقبل کردن پرداخت مالیات دیگری را ندارند و در این رابطه ما در کنار سازمان امور مالیاتی هستیم و اگر مشکلاتی برای بازیکنان و مربیان به وجود آید ما از تصمیمات آنها دفاع می‌کنیم. وی با تاکید بر مصمم بودن سازمان لیگ در اجرای این تصمیم گفت: عملکرد سازمان لیگ نشان داده که بر اجرای تصمیماتش پافشاری می‌کند و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد."

صحبت‌های تاج کاملا درباره قوانین مالیاتی شفاف و واضح بود. حالا سوال اینجا است که فدراسیون چگونه دستورالعمل و قانون اعلام شده توسط خودش را می‌ خواهد زیر سوال ببرد؟


احمدرضا براتی کارشناس حقوقی هم رسما اعلام می‌کند که پرداخت مالیات کی روش توسط فدراسیون فوتبال تخلف آشکار و مغایر با قوانین مالیاتی کشور است. براتی در این‌باره می‌گوید: "برای اداره مالیات هیچ فرقی نمی‌ کند که مالیات قرارداد کی‌روش را چه کسی پرداخت کند. برای این اداره صرفا پرداخت بدهی اهمیت دارد که بالاخره فدراسیون یا کی روش این پول را باید پرداخت کنند.

 

اما فدراسیون فوتبال به عنوان یک موسسه عمومی که اموال و درآمد‌هایش متعلق به بیت‌المال است به هیچ عنوان اجازه ندارد مالیاتی کی‌روش را پرداخت کند. مالیات بر درآمد طبق قوانین باید از سوی خود کی‌روش پرداخت شود. چون او درآمد را حاصل می‌کند و فدراسیون فوتبال به عنوان کارفرما پول قرارداد را فقط باید به این مربی پرداخت کند. حالا اگر فدراسیون مالیات قرارداد کی‌روش تقبل می‌کند دو بحث دارد.

 

هیچ منعی برای پرداخت این پول توسط فدراسیون وجود ندارد و آنها می‌توانند مالیات قابل توجه این قرارداد را پرداخت کنند. اما در بخش دیگر پرداخت این پول توسط فدراسیون خلاف مقررات است و قانون به صراحت اعلام می‌کند که مودیان باید مالیات خود را پرداخت کنند. این کار فدراسیون فوتبال نمونه بارز حیف و میل اموال بیت‌المال به حساب می‌آید و غیر قانونی است. چرا که همان‌طور که اشاره شد، آنها حق ندارند تحت هیچ شرایطی مالیات کی‌روش را به جای این مربی پرداخت کنند. ولو اینکه در قرارداد متعهد شده باشند که این کار را انجام دهند."

در شرایط کنونی به وجود آمده کارلوس کی‌روش هیچ تقصیری ندارد. او به هر دلیلی در مذاکرات خود با فدراسیون توانسته که پرداخت مالیات را به فدراسیون محول کند. نکته مهم اما اینجا است که فدراسیون فوتبال در جریان مذاکرات برای تمدید قرارداد این مربی رسما اعلام کرده بود که کی‌روش حاضر شده به این مجموعه تخفیف بدهد و با همان رقم قرارداد قبلی‌اش برای چهار سال دیگر سرمربی تیم ملی ایران بماند. مساله‌ای که زیاد با واقعیت همخوانی ندارد.

علی کفاشیان بارها اعلام کرده که در قرارداد کی‌روش عنوان شده است که پرداخت مالیات بر عهده فدراسیون فوتبال است.رئیس فوتبال ایران به درستی به این نکته اشاره می‌کند. اما سوال اصلی اینجا است که چرا فدراسیون فوتبال بر خلاف قوانین مالیاتی کشور پرداخت  مالیات را بر عهده گرفته است؟ کارلوس کی‌روش اکنون به خاطر مالیات یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی ممنوع‌الخروج شده و پاسپورتش هم ضبط شده است. اما دلیل بدهی مالیاتی او این است که هیئت رئیسه سال گذشته رسما فدراسیون را از پرداخت بدهی مالیاتی کی‌روش به دلیل مغایرت با قوانین مالیاتی کشور منع کرده بود و به همین دلیل کفاشیان نتوانست مالیات این قرارداد را پرداخت کند تا کار به ممنوع‌الخروجی کی‌روش و وضعیت فعلی برسد.


رئیس فدراسیون فوتبال بدون شک می‌تواند با اشاره به مخالفت هیئت رئیسه با پرداخت مالیات سرمربی تیم ملی برای تمامی اهالی فوتبال و رسانه‌ها شفاف‌سازی داشته باشد. چرا که تمام اعضای هیئت رئیسه حاضر هستند و می‌توانند شهادت دهند که سال گذشته حاضر نشدند مصوبه پیشنهادی کفاشیان برای موافقت با پرداخت مالیات را امضا کنند.

در شرایط کنونی اما فدراسیون از اداره مالیات وقت گرفته است که در سریع‌ترین زمان ممکن چک مالیات قرارداد مرد پرتغالی را به مسئولین این مجموع ارائه بدهد تا این پرونده ختم به خیر شود. اما نکته اینجا است که طبق قوانین انجام این کار توسط فدراسیون فوتبال خلاف و نقض قانون به حساب می‌آید. طبق قوانین مالیات را کسی که درآمد را حاصل می‌کند باید پرداخت کند. حال سوال اینجا است که مدیران فدراسیون فوتبال بر اساس کدام ماده  و تبصره قانونی می‌خواهند مالیات قرارداد یک میلیون و چهارصد هزار یورویی‌ را بدهند که خودشان پرداخت کننده مبلغ این قرارداد هستند؟

در حال حاضر علیرضا اسدی دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال در کنار کفاشیان باید چک مالیات کی‌روش را برای حل این مشکل امضا کند. اما با در نظر گرفتن موضوع غیر قانونی بودن این پرداخت (ولو اینکه در قرارداد کی‌روش آمده باشد پرداخت مالیات بر عهده فدراسیون است) باید دید آیا دبیرکل فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه زیر بار انجام این کار خواهند رفت یا خیر. چرا که اگر آنها این چک را امضا کنند قوانین مالیاتی را نقض کرده‌اند و برای انجام این کار به مجمع فدراسیون و مراجع قضایی باید پاسخگو باشند.

اخبار ورزشی - تابناک

 


ویدیو : تخلف آشکار فدراسیون فوبتال در پرداخت مالیات کارلوس کی‌روش