تحلیل «هیل» از جواب ظریف به سناتورها : نشریه هیل رسانه رسمی کنگره آمریکا، نامه ...


نشریه هیل رسانه رسمی کنگره آمریکا، نامه اخیر 47 عضو سنا را ناشی از ناآگاهی آنها از حقوق بین الملل و اختیارات سنا و نشانه فروپاشی سیاست خارجی واشنگتن دانست و تاکید کرد این وزیر خارجه ایران بود که در جواب خود موازین حقوق بین الملل را به این سناتورها درس داده است. خبرگزاری ایرنا:  نشریه هیل رسانه رسمی کنگره آمریکا، نامه اخیر 47 عضو سنا را ناشی از ناآگاهی آنها از حقوق بین الملل و اختیارات سنا و نشانه فروپاشی سیاست خارجی واشنگتن دانست و تاکید کرد این وزیر خارجه ایران بود که در جواب خود موازین حقوق بین الملل را به این سناتورها درس داده است.

سرهنگ ریچارد ال کلاس از افسران بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و از کارشناسان اندیشکده پروژه امنیت آمریکا، در نوشتاری در نشریه The Hill (هیل) رسانه رسمی کنگره، در نقد نامه 47 سناتور جمهوری خواه آمریکایی به مقامات کشورمان درباره توافق هسته ای احتمالی بین ایران و غرب نوشت:

من نمی دانم اگر گفت و گوهای هسته ای ایران شکست بخورد، چه کسی مسوولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؟ آیا جان بینر، رییس مجلس نمایندگان که در اقدامی یک جانبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسراییل را به کنگره دعوت کرد، مسوولیت این شکست را خواهد پذیرفت یا تام کاتن سناتور تازه از راه رسیده ای که آن نامه بی ربط، گستاخانه و پر از ایراد را نوشته است؟ آیا سناتورهای جمهوری خواه که الان از خوشی سر از پا نمی شناسند، متوجه هستند با اقدامات خود سیاست خارجی آمریکا را بر باد می دهند و به شدت از نفوذ آمریکا در سراسر جهان می کاهند؟

این نظامی سابق ارتش آمریکا که به خاطر حضور طولانی مدتش در جنگ ویتنام در جامعه نظامی و سیاسی شخصیتی برجسته و شناخته شده است، در انتقاد از عملکرد تام کاتن، نویسنده اصلی نامه مذکور، افزود:

رویکرد سناتور کاتن در خصوص مذاکرات هسته ای ایران کاملا واضح است چرا که خودش در ماه ژانویه اعلام کرد با هرگونه توافقی در این خصوص مخالف است، اما هدف خود از نامه اخیر را آموختن اصول قانون اساسی آمریکا به ایرانی ها عنوان کرده ، اما او معلم بسیار بدی است چرا که نقش سنا را در تصویب قراردادها و توافقنامه ها درست نمی داند.

نویسنده این یادداشت، با یادآوری استدلال حقوقی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر واهی بودن ادعاهای مطرح شده در این نامه، افزود:

اما ظریف وزیر امور خارجه ایران، درس خوبی در زمینه حقوق بین الملل به این سناتورها داد. او خاطر نشان کرد که اکثر توافقنامه های بین المللی (international agreements)اعتبار اجرایی دارند و معاهده (treaty) نیستند و بنابراین از سوی دولت ها (قوه مجریه کشورها) لازم الاجرا هستند و اجرای آنها به تایید قانون گذاران هر کشور نیازی ندارد. وزیر خارجه ایران همچنین به اطلاع امضا کنندگان این نامه رساند که جهان، فقط در ایالات متحده خلاصه نمی شود و این قوانین حقوق بین الملل است که ناظر بر روابط بین کشورهاست نه قوانین داخلی آمریکا.

این نظامی بازنشسته آمریکایی همچنین تاکید کرد: اکنون اعتبار و آبروی ایالات متحده به عنوان یکی از شرکای مذاکره کننده به خطر افتاده است. اگر معلوم شود عملکرد سیاست خارجی ما نیز مثل سیاست داخلی ما بر اساس خواسته های یک حزب اداره می شود و مختل شده است، جایگاه آمریکا در جامعه بین المللی به شدت صدمه خواهد دید.

وی یادآور شد که تعداد زیادی از سناتورهای جمهوریخواه از جمله رییس کمیته روابط خارجی سنا این نامه را امضا نکرده اند و در پایان نوشت:

اکنون باید آرامش خودمان را حفظ کنیم و عقل مان را به کار بیندازیم. باید صبر کنیم و ببینیم که نتیجه مذاکرات چه خواهد شد و قبل از اینکه اقدامی صورت دهیم، آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم. ما نباید این توافق را به عنوان یک توافق عالی و ایده آل بررسی کنیم بلکه باید آن را گزینه ای بدانیم که در برابر تبعات خواسته و ناخواسته عدم پذیرش آن و انتخاب سایر گزینه ها، پیش روی ما قرار گرفته است.


ویدیو : تحلیل «هیل» از جواب ظریف به سناتورها