تجمع موش در خیابان ستارخان! : مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ...


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار موش دارد. خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار موش دارد.

 رضا قدیمی در نشست خبری مانور سالانه عوامل اجرایی کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری اظهار داشت: ۲ سال است که موضوع کنترل جانوران مضر شهری به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران سپرده شده است که ما دو موضوع را در این دو سال در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: موضوع اول رسیدگی به وضعیت معیشت کارکنان بود. برخی از این کارکنان چند ماه حقوق دریافت نکرده بودند که با ابلاغ آقای شریفی حقوق آنها مانند کارکنان دیگر بخش های شهرداری پایان هر ماه پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به آموزش این افراد توضیح داد: موضوع مهم دیگر، آموزش مناسب این افراد بود که در این دو سال به صورت مداوم صورت گرفت، تجهیزات به‌روز شد و تجهیزات متحدالشکل مورد استفاده قرار گرفت.

فست‌فودها عامل اصلی ایجاد کلونی موش در تهران

قدیمی اضافه کرد: استفاده از روش‌های تلفیقی فیزیکی و شیمیایی و آموزش اصناف زباله‌ساز مانند صاحبان میوه‌فروشی‌ها و فست‌فودها که ایجاد کلونی موش می‌کردند، در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به فراوانی کلونی‌های موش در تهران گفت: در خیابان ستارخان و بعد از آن خیابان ولیعصر(عج) به دلیل حضور گسترده مغازه‌های ساندویچی و میوه‌فروشی، بیشترین موش را داریم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: این آموزش‌ها هم به اصناف و هم به شهروندان در چهار دوره استقبال از بهار و مهر با برپایی چادر در میادین اصلی شهر داده شد.

۳۰۰ نیروی آموزش‌دیده مسئول مقابله با موش‌های شهری


قدیمی در ادامه با اشاره به ۳۰۰ نیروی آموزش‌دیده برای مقابله با جانوران موذی در تهران گفت: این ۳۰۰ نیرو با استفاده از سمومی که مورد تایید بوده و استانداردهای بین‌المللی را دارا است، به مقابله با موش‌ها می‌پردازد.

وی تاکید کرد: این سموم برخلاف برخی ادعاها معضلات و آسیب‌های زیست محیطی ندارد و برای شهروندان و فضای سبز مضر نیست.

کاهش ۴۰۰ هزار عددی موش‌های تهران در یکسال گذشته

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه آمار فعلی موش‌های تهران یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار عدد است، اظهار کرد: تعداد موش‌های تهران به نسبت سال گذشته ۴۰۰ هزار عدد کاهش یافته است.

قدیمی اضافه کرد: در واقع ما نه تنها جلوی تکثیر موش‌ها را گرفته‌ایم، بلکه از تعداد آنها نیز کاسته‌ایم.

وی با بیان این مطلب که روش‌های مقابله با موش در دو سال اخیر مثمرثمر بوده است، گفت: اگر این شیوه‌ها کارآمد نبود، تعداد موش‌ها تاکنون به ۳ میلیون می‌رسید.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به برخی آمار توهمی درباره ۲۰ تا ۳۰ میلیون موش در تهران اظهار کرد: این آمار اصلا صحت ندارد و ما در سال ۹۵ وضعیتمان به مراتب بهتر از امسال خواهد بود.

قدیمی افزود: ما شیوه انسداد منافذ به شیوه تزریق را داریم که به ریشه درختان آسیب وارد نمی‌کند و این شیوه از فروردین ماه به صورت جدی آغاز خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که هر شهروند باانصافی می‌داند تعداد موش ها نسبت به دو سال قبل بسیار کاهش یافته است، توضیح داد: ما منکر وجود موش نیستیم، ضمن اینکه اگر موش ها کلا نابود شوند هم به اکوسیستم ضربه زده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرو در بحث مبارزه و کنترل جانوران مضر شهری است و به الگویی برای بسیاری از کلانشهرها در این زمینه تبدیل خواهد شد.

۳۰ نیروی آموزش‌دیده ویژه زنده‌گیری سگ‌ها

قدیمی در ادامه صحبت‌های خود به بحث سگ‌های ولگرد اشاره کرد و گفت: در بحث سگ‌های ولگرد ما فرآیندمان را تغییر داد و از سه سال پیش تاکنون از کشتن سگ‌ها به زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه زنده‌گیری سگ‌ها کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: ما ۳۰ نیروی آموزش‌دیده حرفه‌ای برای این موضوع داریم که از ساعت ۳ بامداد تا ۸ صبح نسبت به زنده‌گیری سگ‌ها اقدام می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به درخواستش از سازمان های مردم‌نهاد گفت: درخواست ما از NGOها این است که به جای هیاهوها، اعتراضات تبلیغاتی و بیهوده به واقعیات بپردازند و در زمینه حیوانات خانگی نسبت به ارتقاء فرهنگ شهروندی در قبال آنها اقدام کنند.

قدیمی با بیان این مطلب که حیوان خانگی عروسک نیست بلکه جان‌دار است، تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید در زمینه آموزش مردم و جلوگیری از تضییع حقوق حیوانات خانگی به دلیل آموزش‌های نامناسب اقدام کنند.

بیش از ۴۰ درصد سگ‌های رهاشده، پلاک‌دار هستند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه بیش از ۴۰ درصد سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌شوند، پلاک‌دار هستند، یعنی صاحب داشته‌اند و صاحب آنها امکان نگهداری آنها را نداشته و حیوان خانگی خود را رها کرده است.

وی با اشاره به برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: به جای اینکه با تبلیغات پرهیاهو و نمایش تصویرهایی از پای شکسته یک سگ یا گربه، حساب بانکی باز کنند، در زمینه آموزش شهروندی اقدام کنند.

قدیمی اضافه کرد: بیایند مسائلی را آموزش دهند که بازار سیاه ایجاد نشود. متاسفانه در تهران خانه‌هایی داریم که در آنها «توله‌کشی» می‌شود. باید مردم آموزش ببینند تا شاهد این اتفاقات نباشیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: الان متاسفانه فضا یک مقدار هیاهویی است. باید به حل ریشه مسائل بیاندیشیم.

آمارگیری جمعیت موش‌های تهران به روش کپچر به کپچر

مرتضی قدیمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چطور به این آمار دقیق درباره جمعیت موش‌های تهران رسیده‌اید، در حالی که درباره سرشماری جمعیت تهران نمی‌توان با این دقت صحبت کرد، توضیح داد: ما برای آمارگیری جمعیت موش از روش (کپچر به کپچر) استفاده کرده‌ایم که روشی پذیرفته شده در دنیا است. در این روش، کلونی‌های اصلی شناسایی می‌شوند، موش‌ها زنده‌گیری، علامت‌گذاری و رهاسازی می‌شوند، بعد از مدت زمان معین در همان محل دوباره همین مراحل صورت می‌گیرد و از تکرار این روش از فراوانی موش‌های علامت‌گذاری‌شده به یک عدد می‌رسند.

وی تاکید کرد: این کار را هم شهرداری تهران انجام نمی‌دهد، بلکه دکتر حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران بر آن نظارت دارد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه فرآیند زنده‌گیری سگ‌ها به چه شکلی است و سگ‌هایی که عقیم‌سازی می‌شوند، آیا دوباره رها می‌شوند یا خیر، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور زنده‌گیری از طریق بیهوشی توسط تفنگ‌های ساخت داخل صورت می‌گیرد، سپس در قرنطینه اولیه سگ‌هایی که مضر شناخته می‌شوند، به شیوه مرگ یونیتایز (مرگ بدون درد) از بین می‌روند. در تمام دنیا این شیوه برای سگ‌های مضر بکار گرفته می‌شود.

قدیمی اضافه کرد: آنهایی که بیماری ندارند، عقیم‌سازی و ۴ هفته نگهداری می‌شوند، سپس در اختیار مراکزی برای نگهبانی و... گذاشته می شوند.

وی تاکید کرد: این سگ‌ها به هیچ وجه در خیابان رهاسازی نمی‌شوند.

۳۰ معتاد پاک‌شده برای زنده‌گیری سگ‌ها آموزش دیده‌اند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اظهار کرد: در بازدیدهایی که از کمپ ها داشتیم، برخی معتادان کارتن خواب ها عنوان می کردند اگر کار داشته باشیم دیگر سراغ اعتیاد نمی رویم.

قدیمی افزود: بسیاری از آنها می‌گفتند چون سابقه داریم، کسی به ما کار نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: از این معتادان پاک‌شده، در مرحله اول ۶۰ نفر را انتخاب کردیم که بعد از بررسی‌های اولیه به گزینه ۳۰ نفره رسیدیم. این گروه ۳۰ نفره هر دو هفته یکبار تحت آزمایش قرار می‌گیرند و در دو سال گذشته فقط دو نفر به سمت اعتیاد بازگشتند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خاتمه گفت: برخی از این معتادان ازدواج کردند، تشکیل زندگی دادند و ما می‌خواهیم کل جمعیت را از آنها استفاده کنیم.


ویدیو : تجمع موش در خیابان ستارخان!