تجربه رانندگی با اینفینیتی FX50S : ثابت شده است که تجربه و گذر زمان، باعث بهبود ...


ثابت شده است که تجربه و گذر زمان، باعث بهبود و تکامل یک محصول می‌شود. حتی بهترین برندهای خودروسازی نظیر مرسدس بنز نیز در طول زمان، خودروهایشان را بهبود می‌بخشند. مجله تخت گاز - سامیار راشد: ثابت شده است که تجربه و گذر زمان، باعث بهبود و تکامل یک محصول می‌شود. حتی بهترین برندهای خودروسازی نظیر مرسدس بنز نیز در طول زمان، خودروهایشان را بهبود می‌بخشند و نقص‌های یک نسل از یک مدل را در نسل‌های بعدی اصلاح می‌کنند اما در این میان نیز استثناء وجود دارد و برجسته‌ترین مثال برای این استثنا برند ژاپنی اینفینیتی است.

این برند با تنها 25 سال تجربه در ساخت و طراحی خودرو، خود را رقیب بزرگانی نظیر بنز و ب‌ام‌و می‌داند! شاید بسیاری، این ادعای اینفینیتی را خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب تلقی کنند، اما آنها سخت در اشتباهند چراکه اینفینیتی در اغلب آزمایش‌های گروهی؛ از شاسی بلند گرفته تا سدان، در زمره چند جایگاه اول قرار می‌گیرد. بنابراین، اینفینیتی یک خودروساز پرمدعا نیست، بلکه رقیبی جدی برای بزرگان به‌شمار می‌رود. یکی از بهترین و سرشناس‌ترین محصولات این برند ژاپنی، شاسی بلند FX (با نام جدید QX70 است) که از زمان ورودش به بازار، نفس رقبایش را بریده است! اما چه چیز باعث شده است تا اینفینیتی FX تا این حد محبوب و پرطرفدار باشد؟

تجربه رانندگی با آلفارومیو جولیتا , تجربه رانندگی با پاژن , تجربه رانندگی با رانا

طراحی ظاهری

بدون شک، اولین انگیزه تمامی‌خریداران شاسی بلند FX، ظاهر متفاوت و اسپرت آن است. طراحی متفاوت و اسپرت بدنه این شاسی‌بلند ژاپنی است که خریدار را برای خرید آن گول می‌زند. وقتی آن‌را به تنهایی می‌بینید، شاید زیبایی آن به چشم نیاید، اما وقتی که آن‌ را در کنار سایر شاسی‌بلندها مقایسه می‌کنید، به زیبایی و بدیع بودن طراحی آن پی می‌برید. جلوپنجره صاف و بدون انحنا که از پایین با انحنایی زیاد به سپر جلو و از بالا با شیبی ملایم، به کاپوت می‌رسد. انحنای سپر جلو، از نمای جانبی کاملا محسوس است که با شیبی زیاد به زیر بدنه می‌رسد.

برجستگی‌های اغراق آمیز طرفین کاپوت نیز به عضلانی جلوه دادن نمای جلو کمک شایانی کرده است ضمن اینکه نباید چراغ‌های جلو را در این امر، از قلم انداخت. چراغ‌های جلو چه از نمای جلو و چه از نمای جانبی، به‌طور کامل نمایان هستند و طراحی منحصر به فرد آنها که در محل دو نورافکن نور پایین و نور بالا، پایین آمده و مجددا در محل چراغ راهنما اوج می‌گیرد و باریک می‌شود، جلوه منحصر به فردی را از FX پدید آورده است. در کل نمای جلو FX به مانند یک جنگجوی خشمگین است که چشم‌های خود را تا نیمه بسته و در حال اخم کردن است.

در نمای جانبی، انحنای خط سقف و ستون C، آن‌را از سادگی مفرط خارج نموده است. اینفینیتی به‌جای اینکه پنل سقف را با انحنای زیادی پایین بیاورد، همین کار را با خط سقف و ستون C انجام داده است تا از فضای سر برای سرنشینان عقب کاسته نشود. گویی اینفینیتی از اشتباه ب‌ام‌و در طراحی X6 عبرت گرفته است. رینگ‌های غول پیکر 21 اینچی و خروجی هوای پشت گلگیر جلو نیز، چاشنی‌های اسپرت FX در نمای جانبی هستند.

اکثر خودروها در نمای عقب به زیبایی نمای جانبی و جلو نیستند اما نمای عقب FX، جزو معدود خودروهایی است که به اندازه نمای جلو آن، زیبا طراحی شده است. چراغ‌هایی متناسب با چراغ‌های جلو، شیشه باریک عقب، انحنای زیاد سقف که در نمای عقب باعث می‌شود تا پهن‌تر به نظر برسد، سپر و گلگیرهای عضلانی و خروجی‌های بزرگ اگزوز، حقیقتا جلوه خاصی را به این بخش از FX ارزانی داشته است. طراحی نورپردازی چراغهای عقب نیز کاملأ خاص و منحصر به فرد هستند و غیرممکن است که در تاریکی شب، FX را با خودرویی دیگر اشتباه بگیرید.

کابین

کابین FX هم‌چون بدنه آن، کم نظیر و فوق‌العاده است. مهم‌ترین ویژگی آن، ترکیب رنگی کرم و خاکستری و ادغام آن با تزیینات چوبی است که برخلاف بسیاری از خودروها که پنل‌های کابین تماما مشکی رنگ هستند، فضایی بزرگ، دلنشین و شاداب را پدید آورده است. تقریبأ برای هر عملکردی از خودرو، یک دکمه وجود دارد. اینفینیتی همیشه کنسول‌های مرکزی شلوغی داشته است که البته خوشبختانه، این شلوغی به نوعی دسته‌بندی شده است تا حداقل گیج‌کننده نباشد.

نخستین تجربه رانندگی با وانت فوتون تونلند , تجربه رانندگی با رنو داستر , تجربه رانندگی با مزدا 2

فضای سر و پا در ردیف جلو و ردیف عقب، مناسب است، هم‌چنین سرنشینان از دید به بیرون خوبی برخوردار هستند. درب صندوق بار را که باز می‌کنید با فضای مناسب بار 707 لیتری مواجه می‌شوید که به اندازه وسایل هر 5 سرنشین، گنجایش دارد. در فضای کف صندوق بار و در زیر پوشش این قسمت، تایر زاپاس، آچار و جک وجود دارد.

آزمایش رانندگی

اولین ویژگی‌ای که در مورد FX50S بحث برانگیز خواهد بود، سواری آن است چرا که یک شاسی بلند است و می‌بایست قابلیت‌های خارج از جاده داشته باشد. سیستم تعلیق قابل تنظیم آن، عملکرد خوبی دارد اما تایرهای 21 اینچی بزرگ آن، عملکرد نرم آنها را خدشه‌دار می‌کنند. این چرخ‌های بزرگ و اسپرت، یکی از عناصر کلیدی در زیبایی ظاهری این شاسی بلند هستند، اما عملکرد آن را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. این چرخ‌ها نه تنها باعث می‌شوند تا کوچک‌ترین ناهمواری مسیر به کابین منتقل شوند، بلکه سر و صدای بیشتری را از چرخ‌های کوچکتر تولید می‌کنند. با FX50S، از مسیرهای ناهموار بیم نخواهید داشت چراکه در هر صورت یک شاسی بلند است، اما نباید انتظار زیادی را نیز از آن داشته باشید.

پدال گاز آن به قدری نرم و واکنش پذیر است که احساس می‌کنید در حال سر و کله زدن با کلیدهای دسته یک کنسول بازی هستید! حتی با نوازش پدال گاز، FX به حرکت در می‌آید. 385 اسب بخار قدرت، FX را به یک شاسی بلند بازیگوش تبدیل کرده است که برای گاز دادن و حرکت یکنواخت یا باید از کروز کنترل استفاده کنید و یا اینکه کنترل و دقت بالایی بر روی پای راستتان داشته باشید. شاید برخی این ویژگی را منفی ببینند و برخی دیگر مثبت، اما از نظر ما این مورد، یکی از مهیج‌ترین ویژگی‌های FX50S است که برای یک شاسی‌بلند، دور از ذهن به نظر می‌رسد چراکه چنین ویژگی‌ای را می‌بایست در خودروهای اسپرت جست‌وجو کرد. این پدال گاز، انتظار شما را از سیستم ترمز نیز بالا می‌برد اما سیستم ترمز به خوبی سایر بخش‌های فنی، عمل نمی‌کند اما عملکردی قابل قبول دارند.

از تمامی‌مشخصات فنی و عملکردهای FX50S که بگذریم، نمی‌توان از عملکرد بی‌نقص و بی‌نظیر موتور 8 سیلندر 385 اسب بخاری آن به راحتی گذشت. این موتور 5 لیتری، بدون شک یکی از بهترین موتورهای 8 سیلندر حال حاضر در دنیاست. اگر هنوز به عملکرد این موتور ایمان نیاورده‌اید، بد نیست بدانید که این موتور، جثه 2.1 تُنی آن را در تنها 5.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت می‌رساند!

البته شایان ذکر است که این زمان در طول آزمایش، 5.8 ثانیه به‌دست آمد. اما مهیج‌ترین بخش این موتور، غرش طنین‌انداز آن است. صدای موتور 8 سیلندر نیرومند این شاسی بلند، غرشی شفاف و سرزنده، در حد کوپه‌های اسپرتی نظیر فورد موستانگ و شورلت کامارو است. اگر آن‌را نبینید و تنها صدای آن‌را بشنوید، بدون شک باور نخواهید کرد که این صدا از اگزوزهای یک شاسی بلند خارج می‌شود.

ختم کلام

اگر به دنبال چشم و هم چشمی‌ نیستید تا با خرید ب‌ام‌و، بنز یا لکسوس، اصالت را به رخ همسایه‌ها و اطرافیانتان بکشید، شاسی‌بلندی بهتر از FX50S را نخواهید یافت که در عین داشتن هویت یک شاسی‌بلند، از قابلیت‌های اسپرت بالایی برخوردار باشد. 385 اسب بخار قدرت، طراحی زیبا و خیره کننده، فضای بار مناسب، امکانات لوکس، سواری راحت، شتاب و سرعت راضی کننده، و قابلیت‌های راضی کننده (اما نه خوب و بدون نقص!) در مسیرهای ناهموار. آیا از یک شاسی بلند انتظاری بیش از این دارید؟

تجربه رانندگی با نسل جدید هیوندای توسان , جریمه رانندگی , پرداخت جریمه رانندگی


ویدیو : تجربه رانندگی با اینفینیتی FX50S