تبلیغات صنایع غذایی را شهرهای بزرگ می بلعند : واقعیت این است که با ورود امکانات ...


واقعیت این است که با ورود امکانات مخابراتی ، اینترنتی و ماهواره ای به این شهرها ، دیگر بهانه مصرف محصولات سنتی در این جوامع و عدم استقبال آنها از محصولات جدید صنایع غذایی پذیرفته نیست و در شرایطی که ماهواره حتی به جوامع عشایری کشور نیز رسوخ کرده ، ناشناخته ماندن برخی محصولات غذایی از جمله سس مایونز در این جامعه که به سوی مصرف گرایی پیش می رود، قابل قبول نیست. کلینیک بزرگ صنایع غذایی ایران , صنایع غذایی برتر , صنایع غذایی مایده درحالی که شهرهای کوچک ،روستاها و حتی مناطق دورافتاده،بازار بالقوه ای برای فروش محصولات صنایع غذایی است،اما تولیدکنندگان ایرانی برای معرفی محصولات خود به این بازار بکر تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند که این انتقاد علاوه بر مدیران کارخانجات ، به مشاوران تبلیغاتی و مدیران بازاریابی نیز وارد است.
به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز،در شرایط فعلی که برخی صنایع غذایی به دلیل اشباع بازار ، با کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می کنند و برای صدور محصولات خود به خارج از مرزها نیز با مشکلات زیادی از جمله ضعف بازاریابی ، عدم امکان رقابت با تولیدات مشابه خارجی، هزینه های بالای حمل ونقل و ... مواجه اند، کارشناسان بازار، ساکنان شهرهای کوچک، روستاها و حتی جوامع عشایری ایران را مشتریان بالقوه ای برای بازار این محصولات می دانند که به دلیل عدم توجه صنایع به معرفی محصولات خود به این جامعه،در واقع بدون بهره برداری مانده است.
بخش عمده ای از محصولات صنایع غذایی تولید داخل که در فروشگاه های شهرهای بزرگ عرضه می شودو به اعتقاد مدیران صنایع ،وجود یا عدم وجود تبلیغات برای آنها تغییر چندانی بر افزایش فروش نخواهد داشت، در شهرهای کوچک و روستا ها کاملا ناشناخته است و به دلیل کوتاهی مشاوران بازاریابی شرکت های صنایع غذایی هیچگونه اطلاع رسانی بای معرفی این محصولات صورت نگرفته است.
واقعیت این است که با ورود امکانات مخابراتی ، اینترنتی و ماهواره ای به این شهرها ، دیگر بهانه مصرف محصولات سنتی در این جوامع و عدم استقبال آنها از محصولات جدید صنایع غذایی پذیرفته نیست و در شرایطی که ماهواره حتی به جوامع عشایری کشور نیز رسوخ کرده ، ناشناخته ماندن برخی محصولات غذایی از جمله سس مایونز در این جامعه که به سوی مصرف گرایی پیش می رود، قابل قبول نیست.
اما مدیران صنایع ، مدیران فروش و بازاریابی و فعالان صنعت تبلیغات یا شناختی از این بازار بزرگ ندارند و یا اینکه تمایل ندارند برای معرفی محصولات خود به این مشتریان بالقوه ، حوصله وهزینه کنند.
در این رابطه مدیرعامل گروه صنایع غذایی" بهروز" که یکی از تولیدکنندگان و کارآفرینان مطرح صنعت غذا است، می گوید:این انتقاد بر ما وارد است که هم اکنون مصرف کنندگان عمده ما در شهرهای کوچک از کمترین امکانات تبلیغاتی برای آگاهی از محصولات جدید برخوردارند و در کل ، تبلیغات ما را شهرهای بزرگ می بلعند.در این زمینه هم صنعت تبلیغات مقصر است و هم تولیدکننده.باید پذیرفت که مشاوران تبلیغاتی نمی دانند که ساکنان شهرهای کوچک هم نیاز به تبلیغات برای آگاهی از محصولات جدید دارند و علت آن در این است که تبلیغات در کشور ما هنوز به صورت علمی شناخته نشده است.
اگر مدیران بازاریابی و مشاوران تبلیغاتی ، به این علم اشراف کامل داشته باشندباید بدانند که تبلیغات در کورترین و دورترین نقاط کشور باید با شهرهای بزرگ همسو باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی تولیدکنندگان سریال های مبتذل خارجی توانسته اند از طریق ماهواره علی رغم شدت تعصب های مذهبی و ملی در میان جامعه روستایی و حتی عشایر ایران تولیدات خود را به دورترین و صعب العبورترین مناطق ایران هم عرضه و برای خود بینندگان وفادار پیدا کنند و حتی چادرنشینان را هم پای سریالهای خود بنشانند، چگونه است که تولیدکنندگان صنایع غذایی ما نتوانسته به عنوان مثال حتی " سس مایونز" را به این جامعه معرفی کنند؟ گفت: صنایع ما یا بودجه ندارند یا تبلیغات و تاثیر گذاری آن در بالا رفتن فروش و کسب سود بشتر را نمی شناسند و یا اینکه از مشاوران بازاریابی و تبلیغات حرفه ای بهره نمی گیرند.
در حال حاضر تبلیغات محیطی بیشتر تابع سلایق ساکنان شهرهای بزرگ شده است و تبلیغات صرفا متناسب با سلیقه جوامع شهرهای بزرگ طراحی می شود در حالی که چنانچه ایده فروش در شهرهای کوچک و روستا ها به باور تبدیل شود، باید در این زمینه کارهای زیربنایی انجام شده و هر تبلیغ متناسب با سلیقه هر قوم و قبیله ای در مناطق هدف صورت بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان بزرگ جهان در ابتدای هر سال جدید، برنامه های یکساله خود را اعم از تولید، تبلیغات، فروش و محصولات جدید به رسانه ها اعلام می کنند ولی در ایران هیچگاه چنین اطلاع رسانی صورت نمی گیرد، تصریح کرد:در یک اقتصاد سالم و شفاف، تولیدکننده قادر خواهد بود که میزان تولید و فروش 5 سال آینده خود را پیش بینی و برای تحقق آن برنامه ریزی و تبلیغات داشته باشد در حالی که در ایران به دلیل آنکه میزان تولید و قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید از قبیل انرژی ،بیمه ،مالیات و ... حتی برای یک سال آینده هم کاملا مشخص نیست، تولیدکننده چگونه می تواند برای یک سال آینده خود برنامه ریزی داشته باشد؟ در مواقعی تولیدکننده حتی از یک ماه آینده خود هم خبر ندارد.نمونه بارز آن، شرایط فعلی است که نمی توان برای یک ماه آینده که سال جدید آغاز می شود هیچ پیش بینی و برنامه ای برای تولید و فروش تدوین کرد چرا که هنوز معلوم نیست قیمت ها افزایش می یابد یا نه و اصلا تولید به صرفه خواهد بود یا نه؟
وی افزود: گروه صنایع غذایی بهروز در حال حاضر 25 محصول جدید را آماده عرضه به بازار دارد اما به دلیل نوسان شرایط و نامشخص بودن وضعیت بازار ، امکان عرضه آنها فراهم نیست.
فروتن یادآورشد: در سال جاری ما 3 محصول جدید شامل سس کم چرب، سس مایونز با عسل و یک نوع کچاب را وارد بازار کردیم اما برای عرضه سایر محصولات جدیدمان به بازار منتظر مشخص شدن شرایط اقتصادی سال آینده هستیم .
وی یکی از الزامات باقی ماندن تولیدکنندگان در بازار را ایجاد تنوع در سبد محصولات و عرضه تولیدات جدید به بازار دانست و گفت:گروه صنایع غذایی بهروز در حال حاضر 70 نوع محصول به بازار عرضه می کند اما در نظر است تا تنوع تولیدات جهت تامین سلایق مختلف مصرف کننده را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنایع غذایی بهروزکه به عنوان یکی از تولیدکنندگان نمونه صنایع غذایی مطرح است، با اشاره به اینکه لازمه باقی ماندن در بازار، تبلیغات آگاهی دهنده در خصوص کالا است ،گفت: با این حال تبلیغات در رسانه های مکتوب هیچ بازخوردی ندارد در حالی که صدا و سیما با وجود گران تر بودن تعرفه های آن از نظر ما رسانه تاثیرگذارتری به حساب می آید.
وی با انتقاد از نگرش برخی مسوولان نسبت به تولیدکنندگان و کارآفرینان نمونه ،گفت: در کشورهای پیشرفته ، تولیدکننده برتر به جهت ارائه محصول با کیفیت به بازار از سوی دولت و از طریق تسهیلات خاصی چون بخشودگی مالیاتی و...مورد تشویق قرار می گیرد در حالی که در ایران نگاه به تولیدکننده برتر آن است که به طرق مختلف از آن پول بگیرند.به طور مثال یکی از بخشهای دولتی برای ارائه لوح کیفیت برتر به تولیدکنندگان ، به جای تشویق از آنها هزینه می گیرد.
وی همچنین نگرش بازاریابان آگهی های تبلیغاتی رسانه ها را به تولیدکنندگان برتر، غیرمنطقی دانست و گفت: کارآفرین یا تولیدکننده ای که با هر سختی به یک شایستگی می رسد آماج حملات بازاریابان تبلیغاتی قرار می گیرد که برای معرفی این شایستگی در رسانه ها اقدام به تبلیغ و پرداخت هزینه بکند در حالی که مدیران موفق قادر خواهند بود با اطلاع رسانی در خصوص تجارب و دلایل موفقیت خود به دیگران در بالابردن سطح آگاهی ها به سایر تولیدکنندگان کمک کنند و این اتفاقی است که در کشورهای پیشرفته می افتد ولی در ایران سعی می کنند که موفقیت های علمی و تجربی خود را کمتر مطرح کنند.
وی از انعقاد تفاهم نامه بنیاد کارآفرینی فروتن با شهرداری تهران خبر داد و گفت: این تفاهم نامه بین معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک تهران و بنیانگذار صنایع غذایی بهروز به منظور همکاری در رشد و توسعه ، ترویج و حمایت از کارآفرینی و اشتغال و برگزاری برنامه های آموزشی مشترک در خانه کارآفرینی منعقد شده است.
این بنیاد اقدام به برگزاری کلاس های کارآفرینی، ایجاد تفکر خلاق ، نوآوری و کسب و کار خواهد کرد.
اهداف این بنیاد، تلاش در جهت ارتقای فرهنگ خودباوری در بین افراد جامعه ، اشاعه فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه ، جمع آوری و به روز رسانی اطلاعات جهانی در زمینه کار و کارآفرینی، ایجاد فضای تحقیق، پژوهش و توسعه فرهنگ کارآفرینی باهمکاری مراکز و سازمان هایی که در این زمینه
فعالند،سنجش و هدایت نیازهای مختلف جامعه در زمینه کار و کارآفرینی، فرصت یابی برای ایجاد اشتغال با استفاده از زیرساختهای فرهنگی ، ایجاد فعالیت های خوشه ای و بازارعرضه کالاهای تولیدشده در منطقه اعلام شده است.

منبع : MBAnews.ir


ویدیو : تبلیغات صنایع غذایی را شهرهای بزرگ می بلعند