تانک‌های ترکیه وارد سوریه شدند : نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام ...



نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور بامداد امروز (یکشنبه) بقایای پیکر "سلیمان شاه"، جد بنیانگذار سلسله عثمانی را از سوریه خارج و به ترکیه منتقل کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با اعلام این خبر گفت: در جریان انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به داخل ترکیه یکی از نیروهای نظامی ترکیه‌ در خاک سوریه کشته شد که ناشی از یک حادثه بود.

وی ادامه داد: انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به ترکیه برای صیانت از حرمت و جایگاه او و دیگر سلاطین خاندان عثمانی است و پرچم ترکیه و نیروهای ما همچنان در خاک سوریه و در محل آرامگاه وی باقی خواهند ماند.

نخست وزیر ترکیه گفت: این اقدام به خاطر وضعیت موجود در سوریه است و پس از آرام شدن اوضاع، ما بار دیگر بقایای پیکر سلطان شاه را به آرامگاه خود در ترکیه باز خواهیم گرداند.

به نوشته روزنامه حریت، مقبره سلیمان شاه در 30 کیلومتری مرز ترکیه و در داخل سوریه واقع شده و تحت توافق با فرانسه در سال 1921 که در آن زمان قدرت استعماری در سوریه بود، محوطه این آرامگاه به عنوان خاک ترکیه در نظر گرفته شد و آنکارا نیز حفاظت از آن را برای خود محفوظ دانسته است.

سلیمان شاه، رهبر نظامی قرن 12 امپراطوری سلجوقیان بود که جزو اولین گروه‌های ترک بودند که وارد منطقه شده و در آناتولی ساکن شدند.

وی پدربزرگ عثمان اول، بنیانگذار امپراطوری عثمانی در قرن سیزدهم است. آنها شش قرن حکومت کردند و پس از تغییرات نظامی جنگ جهانی اول، امپراطوری عثمانی فروپاشید و در سال 1923 جمهوری ترکیه شکل گرفت.

مقبره سلیمان شاه حدود 40 نگهبان داشت. سی‌ان‌ان ترک گزارش داد که در جریان عملیات تخلیه در اواخر 21 فوریه یک سرباز به صورت اتفاقی کشته شده است. همچنین گزارش شده است که در حین عملیات حضور نظامی سنگین در مرز سوریه و ترکیه وجود داشته و جنگنده‌های ترکیه بر فراز منطقه در حال پرواز بودند.

طبق گزارش حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در جریان نشستی با فرمانده نیروی زمینی و سایر مقام‌های ارتش جزئیات عملیات نظامی را تایید کرده است.

عملیات مذکور چند روز پس از آن انجام شد که گزارش‌هایی مبنی بر محاصره قبر سلیمان شاه به دست تروریست‌های داعش منتشر شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این باره اظهار نظری نکرد. پس از آن رسانه‌ها گزارش دادند که ترکیه با داعش وارد مذاکره شده تا سربازان ترکیه در ازای شبه نظامیان بازداشتی داعش آزاد شوند.

 

ویدیو‌عکس ورود تانک‌های ترکیه به خاک سوریه , حمله ترکیه به سوریه , طارمی و رضاییان در ترکیه ماندنی شدند

 

فیلم عبور تانک از روی مردم ترکیه , اعتراف اصلاح طلبان با رانت و پول وارد لیست امید شدند  , سوریه نفر داعش دستگیر شدند

 اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو : تانک‌های ترکیه وارد سوریه شدند