تازه‌ ترین موضع گیری حزب الله درباره لبنان : رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان، ...


رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان، مواضع این جنبش درباره مسائل سیاسی مهم لبنان و تحولات منطقه را پس از دیدار با اسقف اعظم مسیحیان این کشور تشریح کرد. خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان، مواضع این جنبش درباره مسائل سیاسی مهم لبنان و تحولات منطقه را پس از دیدار با اسقف اعظم مسیحیان این کشور تشریح کرد.

"ابراهیم امین السید" رئیس شورای سیاسی حزب الله در پایان دیدار با "مار بشاره پطرس الراعی" اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان، بار دیگر "میشل عون" را نامزد اصلح از نظر حزب الله برای تصدی ریاست جمهوری لبنان معرفی کرد.

امین السید بر دیدگاه و نظر حزب الله درباره ویژگی‌های رئیس جمهور آینده لبنان تاکید کرد و گفت از نظر حزب الله رئیس جمهور آینده باید فرد شایسته و لایق و از سوابق تاریخی خوبی برخوردار و بازیگر اساسی برای کمک به حل مشکلات داخلی یا چالش‌ها در منطقه باشد.

وی افزود بر همین اساس، فرد شایسته برای ایفای این نقش، میشل عون است.

موضع رئیس شورای سیاسی حزب الله پس از دیدار هیئتی از سوی این جنبش به ریاست وی با مار بشاره پطرس الراعی اسقف اعظم مسیحیان لبنان در بکرکی بیروت اعلام شد.

هیئت حزب الله در این دیدار، اوضاع کنونی لبنان و در راس آن، پرونده ریاست جمهوری را بررسی کرد، این دیدار حدود یک ساعت طول کشید.

امین السید ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها به عزم و اراده ملی فراگیر و ابتکارهایی برای حل مشکلات سیاسی یا مشکلات اساسی کشور منجر شود.

رئیس شورای سیاسی حزب الله افزود دیدار با اسقف اعظم در چارچوب ارتباط مستمر میان ما و بررسی تحولات صورت گرفت.

وی گفت در دیدار دیدار براهمیت فعالیت ملی به ویژه در چارچوب گفت‌وگو به عنوان یک مجموعه یا به صورت دوجانبه که مسئله خوب ومفیدی است، تاکید شد و امیدواریم که گفت‌وگوها به ارائه ملی فراگیر و ابتکاری برای حل مشکلات چه مشکلات سیاسی و چه مشکلات اساسی منجر شود.

رئیس شورای سیاسی حزب الله بر ضرورت دستیابی به راه‌حل‌هایی متناسب با شروط دشواری که لبنان در آن به سر می‌برد، تاکید کرد و گفت ما بر همین اساس وارد موضوع ریاست جمهوری شدیم و در این چارچوب بر اهمیت رئیس جمهور و جایگاه ریاست جمهوری تاکید و دیدگاه خود را درباره تبعات و تاثیرات منفی خلاء این کرسی بیان کردیم.

وی افزود ما بر دیدگاه خود چه در ارتباط با آنچه در منطقه یا لبنان می‌گذرد، تاکید کردیم، به طوری که با توجه به این شرایط، رئیس جمهور لبنان باید فردی شایسته و توانمند و دارای سابقه تاریخی باشد که وی این شایستگی را پیدا می‌کند تا بازیگر اساسی و گذرگاه اساسی برای مشارکت در ایجاد راه‌هایی برای حل مشکلات ملی یا چالش‌های موجود در منطقه باشد و اینکه لبنان تحت تاثیر اراده‌ و تصمیمات بیگانگان نباشد و از نظر ما ژنرال میشل عون شایسته ترین فرد برای تصدی ریاست جمهوری است و امیدواریم که طرف‌های دیگر به موضوع ریاست جمهوری از این منظر و زاویه نگاه کنند و از منظر مشارکت ملی با آن تعامل کنند نه محاسبات سیاسی تنگ بینانه یا گروهی یا مناقشات سیاسی داخلی با وی تعامل داشته باشند.

رئیس شورای سیاسی حزب الله همچنین تاکید کرد با احترام به هر شخصیت لبنانی، در عین حال از نظر ما، ژنرال میشل عون، فرد شایسته ای است، زیرا وقتی دیدگاه ونظرمان را مبنی بر اینکه ژنرال عون این شایستگی را دارد، بیان می‌کنیم، به معنای بی احترامی به شخصیت‌های دیگر نیست.

وی درباره این سئوال که آیا اسقف اعظم مسیحیان هنگام مطرح شدن نام میشل عون برای تصدی ریاست جمهوری، واکنشی نشان داده است؟ گفت ما از نامزدی ژنرال عون حمایت کرده‌ایم، ولی وی را نامزد نکرده ایم، زیرا او نامزد است و هنگام که نامزد ریاست جمهوری شود، از این نامزدی در چارچوب دیدگاه خود حمایت می‌کنیم، اما این مسئله که میشل عون دوست ندارد که رئیس جمهور شود و این ما هستیم که او را متقاعد کرده ایم که رئیس جمهور شود،صحت ندارد.

از سوی دیگر امین السید درباره تحولات کنونی منطقه ابراز  عقیده کرد تمام گروه‌ها و قشرها و قومیت‌ها و مذاهب منطقه چه مسیحی یا سنی یا شیعی در معرض تهدید گروه‌های مسلح قرار دارند و شمشیر رانده شدن همه را هدف قرار داده است، هر چند مسیحیان ویژگی خاصی دارند که مربوط به اصل حضور میسحیان در جهان عرب است که ما این مسئله را با اسقف اعظم بررسی کردیم.

وی افزود اما اینکه آیا شرایط بین المللی و عربی برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان مناسب است، اسقف اعظم اظهار داشت که تحولات و رخدادهای منطقه روند پرشتابی دارد به طوری که برای هر ناظر سیاسی سخت است که برآورد کند که آیا منطقه در یک ایستگاه معینی ثابت می‌ماند یا خیر، اما شاهد تحرکات بین المللی جدی برای حل مشکلات مناطقی هستیم که شاهد آتش(بحران) هستند، زیرا کسانی که جنگ را شعله ور کردند، اکنون شراره هایش، دامن آنها و منطقه را گرفته و در حال شعله ور کردن آن است و به همین سبب وارد حل و فصل سیاسی شدند تا این آتش دامان آنها را نگیرد.

رئیس شورای سیاسی حزب الله افزود ما از ورود به حل و فصل‌های سیاسی حمایت می‌کنیم نه ادامه جنگ‌ها و ریختن خون در منطقه.

وی افزود اولاند رئیس جمهور فرانسه گفته است حملات هوایی علیه داعش در سوریه را آغاز خواهد کرد، تا ورود آوارگان سوری به فرانسه را کاهش دهد، مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق از نظر ما صرف نظر از نتایج و پیشینه‌ آن مسئله بسیار مهمی است.


ویدیو : تازه‌ ترین موضع گیری حزب الله درباره لبنان