تازه‌ترین رده‌بندی کیفیت خودروهای داخلی : تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای ...


تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بازهم چهار ژاپنی مونتاژی در صدر قرار گرفتند و رده‌های انتهایی نیز توسط پراید اشغال شد. تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بازهم چهار ژاپنی مونتاژی در صدر قرار گرفتند و رده‌های انتهایی نیز توسط پراید اشغال شد.

در این رده بندی که به مهرماه مربوط است، 24خودرو تولید داخل حضور دارند و مانند دوره‌های قبل، در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور»، «‌ترمز»، «تجهیزات الكتریكی»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و برحسب مجموع نمرات منفی کسب شده، به دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شده‌اند.

در واقع هر خودرویی كه نمره منفی آن بین صفر تا 120 شده، به دسته «خیلی خوب» رفته و خودروهای دارای نمره منفی 120 تا 200 نیز در گروه «خوب»‌ها جای گرفته‌اند.از نکات قابل توجه آمار کیفی مهرماه می‌توان به افت کیفی شش خودرو از جمله پژو 405، MVM و تیبا اشاره کرد.

صدر در قرق ژاپنی‌ها

اما به سراغ آمار برویم و ببینیم اوضاع کیفی 24 خودرو تولید داخل در مهرماه به چه شکل بوده است.در این آمار، چهار مونتاژی ژاپنی بازهم با کسب کمترین نمرات منفی، رده‌های برتر را بدست آورده‌اند و در این بین، نیسان تینا باکیفیت‌ترین به حساب می‌آید. این محصول تنها 6/3 نمره منفی بدست آورده که بیشتر آن به بخش رنگ مربوط می‌شود.

پس از تینا، مزدا3 جدید در رده دوم جدول قرار دارد و این در حالی است که نمره منفی رنگ آن بالا به نظر می‌رسد. نیسان ماکسیما نیز به عنوان سومین عضو جدول، در چهار معیار از جمله سیستم تعلیق و بدنه نمره منفی دارد. ویتارا هم به عنوان چهارمین خودرو باکیفیت داخلی، در پنج معیار حائز نمره منفی شده، که بیشترین آن مشترکا در بخش رنگ و تزئینات بدست آمده است.

کیفیت متفاوت تندر

از ژاپنی‌ها که بگذریم، رده پنجم جدول به مگان رسیده است. این خودرو در شش معیار از جمله بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط می‌شود. پس از مگان، هیوندایی اوانته در حالی ششمین خودرو باکیفیت مهرماه شده که فقط در ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد.

کیفیت رنگ این خودرو با توجه به نمره منفی کسب شده‌اش، پایین به نظر می‌رسد. اما رده‌های هفتم و هشتم جدول را تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو در اختیار دارند و اگرچه همنام هستند و هر دو تحت نظارت رنو فرانسه در ایران تولید می‌شوند، ولی کیفیت شان اندكی متفاوت از یکدیگر است.

طبق آمار مهرماه، تندر ایران خودرو در معیارهای سیستم موتور، تزئینات و تجهیزات الکتریکی کیفیت بهتری در مقایسه با تندر پارس خودرو دارد، اما از آن سو، تندر پارس خودرو نیز نمرات منفی کمتری در صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ کسب کرده است.

این تفاوت کیفی، در پژو 206 نیز به چشم می‌آید، به نحوی که مدل‌هاچ بک و صندوقدار آن، در معیارهای 9گانه نمرات منفی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، 206‌هاچ بک دارای تجهیزات الکتریکی، بدنه و ترمز بهتری است، در عوض 206 صندوقدار توانسته نمرات منفی کمتری در سیستم موتور و رنگ کسب کند.

پس از 206، به ریو در رده یازدهم جدول برمی‌خوریم، خودرویی که هنوز هم کیفیت پایینی در سیستم موتور دارد. ریو در تمام معیارها نیز نمره منفی به خود می‌بیند.

پژوپارس خراسان نیز که پشت سر ریو قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی کسب کرده است. سمند نیز همین شرایط را داراست و نمره منفی رنگ و موتور آن بالا به نظر می‌رسد.همچنین هر دو مدل تهرانی و خراسانی پژو 405 نیز در همه معیارها نمره منفی به دست آورده‌اند، که بیشترین آن به تزئینات مربوط است.

افت کیفی چینی‌ها

سری هم به پنج خودرو چینی حاضر در جدول رده‌بندی مهرماه بزنیم، خودروهایی که بهترین آنها MVM مدل 530 است و کم کیفیت ترین شان هم لیفان 520! در این بین، MVM مدل 530 اگرچه در تزئینات، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما همچنان کم کیفیت‌ترین سیستم تعلیق را داراست.

MVM مدل X33 نیز با وجود نداشتن عیب در سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، کم کیفیت‌ترین تجهیزات الکتریکی و بدنه (مشترکا با پراید 131 پارس خودرو) را به خود اختصاص داده است.همچنین MVM مدل 110 نیز در ترمز و صداهای غیرعادی هیچ نمره منفی کسب نکرده و در جایگاه بیستم جدول قرار دارد.

لیفان هم که دو مدل 620 و 520 آن میهمان جدول کیفی مهرماه شده‌اند، در کل از کیفیت پایین‌تری نسبت به سمند و پارس برخوردار است. مدل 620 آن، به جز نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و لیفان 520 نیز بیشترین نمرات منفی را در سیستم موتور، ترمز و صداهای غیرعادی در بین کل 24 خودرو تحت ارزیابی، داراست.

انتهای جدول

سه رده انتهایی جدول کیفی خودروهای تولید داخل را بازهم مدل‌های پراید به خود اختصاص داده‌اند كه البته همه آنها در گروه خوب‌ها جا دارند. در این بین، پراید 131 سایپا، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد، بلکه بیش از سایر خودروها، آب در آن نفوذ می‌کند. این محصول البته در بخش موتور نیز نمره منفی بالایی به خود می‌بیند.

همچنین پراید 132 هم که در رده یکی به آخر جدول جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. نمره منفی 132 هم در بخش موتور، بالا به نظر می‌رسد.

آخرین رده جدول کیفی خودروها نیز طبق معمول میزبان پراید 131 پارس خودرو است و این محصول در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. پراید پارس خودرو همچنین کمترین کیفیت را در تزئینات، رنگ و بدنه (مشترکا با MVM مدل X33) بین 24 خودرو تحت ارزیابی مهرماه داراست.





ویدیو : تازه‌ترین رده‌بندی کیفیت خودروهای داخلی