تاریخ طنزآمیز- تخیلی به روایت پیرمردی صد ساله : رمان پیرمردی صد ساله ای که ...


رمان پیرمردی صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد در سراسر دنیا محبوب شده و میلیون ها نسخه از آن فروش رفته است. مرور کوتاهی بر این کتاب را بخوانید.    

پادشا- محمودرضا حائری:  رمان پیرمردی صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد در سراسر دنیا محبوب شده و میلیون ها نسخه از آن فروش رفته است. مرور کوتاهی بر این کتاب را بخوانید:

پیرمرد صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

یوناس یوناسن

ترجمه ی شادی حامدی

انتشارات به نگار

چاپ اول 93
 
تعریف تاریخ چنگیز خان به روایت داستان , تاریخ به روایت تصویر , ازدواج پیرمردی با دختر 6 ساله عکس

آلن کارلسن، قهرمان صد ساله ی رمان، شاهد زنده ای است که تاریخ قرن بیستم را برای ما روایت می کند اما نه آن طور که مورخان تاریخ این دوره را برای ما روایت کرده اند قرن بیستمی که یکی از سیاه ترین دوره های اخیر تاریخ بشر است. آلن کارلسن جنگ و کشمکش ها و سردمدارن آن را جوری برای ما روایت می کند که به این سیاهی ها بخندیم. آلن سه کلاس بیشتر سواد ندارد او کارگری ساده در کارخانه ی دینامیت سازی است  که به شکل اتفاقی در اکثر وقایع مهم قرن بیستم حضور پیدا می کند.

این  ماجراجویی طولانی با حضور در جنگ داخلی اسپانیا شروع می شود . این قهرمان خونسرد و بی خیال که در جوانی توسط یک روان پزشک اخته شده است به زنان بی اعتنا است  و سودای تشکیل خانواده در سر ندارد. همین مورد باعث شده نویسنده او را به راحتی در سراسر جهان در طول قرن بیستم بچرخاند. آلن نه از روی علم بلکه بوسیله ی تخیلش به پرفسور اوپنهایمر در ساخت بمب اتم کمک می کند و چند وقت  بعد در حالی که از نوشیدن ودکا مست شده است روش ساخت بمب اتم را به دانشمند روسی آموزش می دهد.

آلن در قرنی که ایدئولوژی ها بر جهان حکومت کردند به سیاست بی اعتنا ست وقتی صحبت از سیاست می شود او ناخودآگاه خود را به نشنیدن می زند و در دلش به ریش سیاست پیشگان می خندد. این بی توجهی به سیاست موجب شده که او از لطف سیاستمداران از جبهه های مختلف سیاسی برخوردار شود اول در طول این رمان به ترتیب از لطف ژنرال فرانکو دیکتاتور فاشیست  اسپانیا، هری ترومن رئیس جمهور آمریکا، مائو رهبر انقلاب کمونیستی چین برخوردار می شود در حالی که به سیاست و ایدئولوژی همگی آنها بی اعتنا است. در طول این ماجرای طولانی آلن کارلسن به تهران نیز سفر می کند این سفر در اوایل دهه بیست شمسی رخ می دهد او در این قسمت از ماجرا از طرف سازمان امنیت ایران ماموریت پیدا می کند که وینیستون چرچیل را ترور کند اما او از زیر این ماموریت شانه خالی می کند و ایران را ترک می کند. آخرین ماموریت آلن جاسوسی از زرادخانه اتمی شوروی برای آمریکایی ها ست که این ماموریت پس از روی کارآمدن رونالد ریگان تمام می شود و او پس از سالها به سوئد بر می گردد و با پول هنگفتی که بابت جاسوسی اش از آمریکایی ها گرفته زندگی می کند تا اینکه در نود و نه سالگی خانه اش را منفجر می کند بعد از این اتفاق او را به خانه سالمندان منتقل می کنند جایی که مجبور است طبق مقررات سختگیرانه خانم مدیر آسایشگاه زندگی کند.

تاریخ امروز , تبدیل تاریخ , تاریخ

او هر شب در خانه سالمندان با آرزوی مرگ به خواب می رود تا اینکه در روز جشن تولد صد سالگی اش تصمیم می گیرد از پنجره فرار کند و این خود آغاز ماجراجویی تازه ی آلن در صد سالگی است...

یوناس یوناسن ،نویسنده این کتاب ، روزنامه نگار چهل و نه ساله ی سوئدی است که هیچ گاه فکر نمی کرد اولین رمانش پرفروش ترین رمان سوئد شود.

رمان «پیرمرد صدساله...» تا کنون به بیش از ۳۵ زبان ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفته است. این رمان توسط شادی حامدی به فارسی ترجمه شده و ترجمه دیگری از آن نیز به قلم فرزانه طاهری توسط انتشارات نیلوفر  منتشر شده است. در سال 2013 فیلمی از روی این رمان توسط کارگردان سوئدی فلیکس هرنگرن ساخته شده است. البته این اقتباس سینمایی همه ی ماجراهای رمان را در بر نمی گیرد و بخش حضور آلن در ایران در این فیلم به تصویر کشیده  نشده است.

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

تاریخ روز , تاریخ ایران , تقویم تاریخ

تاریخ شمسی , تاریخ میلادی امروز , تاریخ اربعین 95


ویدیو : تاریخ طنزآمیز- تخیلی به روایت پیرمردی صد ساله