تارانتینو یا نولان؟ : یك مجله فرانسوی به محبوبیت بی‌سابقه دو فیلمساز پرداخته ...


یك مجله فرانسوی به محبوبیت بی‌سابقه دو فیلمساز پرداخته است كه حالا دیگر سینماگران و حتی بازیگران را نیز پشت سر گذاشته‌اند.

روزنامه هفت صبح:
یك مجله فرانسوی به محبوبیت بی‌سابقه دو فیلمساز پرداخته است كه حالا دیگر سینماگران و حتی بازیگران را نیز پشت سر گذاشته‌اند.

آیا او محبوب‌ترین مرد سینمای امروز جهان است؟ این سوالی است كه كایه دو سینما طرح كرده است.  آیا این نابغه جاهل ‌مسلك جلوتر از وودی آلن و اسپیلبرگ و اسكورسیزی مرد اول فیلمسازان دنیاست؟ اگر از منتقدان بپرسید پاسخ‌شان منفی است. آنها اسكورسیزی‌،‌هانكه‌، لینچ و یا وونگ كاروای و حتی كیارستمی‌ را بر تارانتینو ارجح می‌دانند اما عشاق سینما یك صدا او را ستایش می‌كنند. فیلم‌های او همان چیزهایی را به مخاطب می‌دهد كه آنها می‌خواهند. هیجان، نوستالژی، فانتزی‌، ارجاعات سینمایی‌، حادثه و شگفتی. فیلم‌هایش نمونه‌های اعلا از پست مدرنیسم هستند.‌(فصل افتتاحیه بیل را بكش و صحنه كاراته مرگبار اوما تورمن با زن گانگستر سیاهپوست آن هم در خانه دلباز و در كنار كودك زن گانگستر به عنوان مانیفست سینمای پست‌مدرن تدریس می‌شود).

کریستوفر نولان , نولان , جاناتان نولان

عشاق سینما قصه‌های عامه‌پسند و حرامزاده‌های لعنتی را در حد بزرگ‌ترین شاهكارهای تاریخ سینما ستایش می‌كنند. جالب است بدانید كه در رای‌گیری هر 10 سال یكبار سایت اند ساند قصه‌های عامه‌پسند در رده 137 قرار گرفته است(كلوزآپ عباس كیارستمی‌ مثلا در رتبه 43 قرار دارد‌!) اما برای عشاق سینما این رتبه‌های منتقدان ملاك نیست و تارانتینو مفهوم معاصر سینماست. مرد تیزهوشی كه از كارمند یك مغازه كرایه ویدئو در سال 92 با ساخت فیلم سگدانی همه را شیفته خود كرد.

 این واقعیتی است كه تسلطش بر تاریخ سینما و ژانرهای آن چیز كم سابقه‌ای در تاریخ سینما نبوده است. ژان لوك گدار بین سال‌های 59 تا 65 مجموعه‌ای از بازخوانی‌های شگفتش از ژانرها و فیلم‌های كلاسیك را بدل به شاهكارهایی درخشان كرد(ازنفس‌افتاده، پی‌یرو خله، دسته جدا و...‌) رابرت آلتمن هم در دهه 70 بازیگوشی‌های خود را با ژانرهای سینمایی به نمایش گذاشت اما تارانتینو این بازخوانی را در كنار تمام مزایای كارهای گدار و آلتمن پرهیجان و مطایبه‌آمیز به تصویر می‌كشد و فیلم‌هایش را از آن نمایش‌های خودآگاهانه و روشنفكرانه آلتمن و گدار به آثاری بی‌نهایت سرزنده بدل می‌سازد.

او در مقام محبوب‌ترین فیلمساز معاصر، چهره‌هایی مثل اسكورسیزی و جیمز كامرون یا برادران كوئن را كنار زده اما یك رقیب قدر انگلیسی دارد. كریس نولان كه با مجموعه فیلم‌های پرفروشش در یك دهه گذشته و تسلطش بر قرار دادن سیگنال‌های شبه روشنفكرانه در میانه داستان‌های عامه‌پسندش كلی هواخواه و طرفدار دارد كه حاضرند شوالیه تاریكی و اینسپشن را در حد آثار عمیق فلسفی ارزیابی كنند. آنها حتی آثار نازل‌تری مثل پرستیژ و شوالیه تاریكی بر‌می‌خیزد را نیز شاهكار قلمداد می‌كنند. 

بتمن نولان , فیلم های نولان , کویین تارانتینو

به لحاظ انتقادی وضعیت نولان خیلی از تارانتینو بدتر است. منتقدان هیچ كدام از آثار نولان را شاهكار نمی‌دانند و در فهرست 500 فیلم برتر تاریخ سینما  در انتخابات 10 سال یك‌بار سایت اند ساند اسمی ‌از هیچ فیلم نولان نیست كه خب اینجا هم طرفداران فیلمساز برای آرای منتقدان تره خرد نمی‌كنند!

جالب آنكه به ندرت سینمادوستی پیدا می‌شود كه جفت این دو غول را ستایش كند. هواداران‌شان  به هم احترام می‌گذارند اما هرگروه، فیلمساز محبوب خود را لایق عنوان بزرگترین فیلمساز معاصر می‌دانند. روز گذشته تارانتینو در اظهار‌نظری دو پهلو بتمن را كلا قهرمان محبوبی ندانست و با اكراه گفت كه در میان بازیگران نقش بتمن، مایكل كیتون را ترجیح می‌دهد. یادتان باشد كه نولان یك سه‌گانه بتمن مشهور دارد كه قهرمان هر سه آنها كریستین بیل است و مایكل كیتون بازیگر بتمن در دو فیلم دهه نودی تیم برتون هستند.

هر دوی این غول‌های محبوب در تدارك ساخت پروژه‌های آینده خود هستند. پروژه‌هایی كه مطمئنا پرسروصدا‌تر از فیلم هر فیلمساز دیگری خواهد بود. میزان محبوبیت این دو نفر در تاریخ سینما بی‌نظیر بوده است. شاید فقط در دهه 20 سینما و چارلی چاپلین به عنوان یك سینماگر محبوبیت مشابهی را تجربه كرده باشد. خبرهایی درباره آخرین اظهار‌نظرهای تارانتینو درباره بتمن و كشف یك اسپیلبرگ آسیایی را در صفحه 8 بخوانید.

کوئنتین تارانتینو در سفری غیرمنتظره به جشنواره فیلم پوسان با بونگ جون-هو فیلمساز کره‌ای دیدار و در مصاحبه‌ای مشترک با او شرکت کرد.

نابغه کریستوفر نولان , بیوگرافی کریستوفر نولان , نولان از بازی تخت و تاج الهام

به گزارش خبرآنلاین، تارانتینو روز جمعه در این مصاحبه که در حاشیه جشنواره پوسان انجام شد از بونگ جون-هو به عنوان یکی از خلاق‌ترین فیلمسازان نسل خود یاد کرد. کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که دو بار برنده اسکار شده، پس از دریافت جایزه‌ای افتخاری در ماکائو چهارشنبه پیش به پوسان رفت تا به گفته خودش با جون-هو گپی بزند.تارانتینو با اشاره به اینکه بدون برنامه‌ریزی قبلی در این جشنواره آسیایی شرکت کرده، گفت: «وقتی اولین بار «میزبان» (The Host) ساخته جون-هو را دیدم، منفجر شدم.» تارانتینو بعدا این فیلم را که تولید سال 2006 است با «خاطرات یک جنایت» (2003)، دیگر فیلم جون-هو در سالن سینمای خود در لس آنجلس به نمایش گذاشت. او گفت: «در میان تمام فیلمسازان 20 سال اخیر، او چیزی دارد که استیون اسپیلبرگ در دهه 1970 داشت. سطحی از سرگرمی و کمدی در فیلم‌های او هست. «میزبان» و «خاطرات یک جنایت» هر دو شاهکار و به شیوه خود فوق‌العاده هستند.»

لیسا جوی نولان , دانلود فیلم های کریستوفر نولان , گاف های فیلمنامه ای نولان

این دو فیلمساز وجوه مشترک زیادی دارند. هر دو با دیدن فیلم‌های تعریف‌شده در ژانرهای مختلف بزرگ شده‌اند و هر دو این راه را در سینما ادامه داده‌اند. تارانتینو که برای فیلم‌های «داستان عامه‌پسند» و «جانگو آزاد شده» برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده، خود را «یک دانشجوی سینما» نامید و گفت: «روزی که فارغ‌التحصیل شوم، روز مرگ من خواهد بود.»تارانتینو با اشاره به اینکه هنوز از استادان فیلمساز مانند سرجو لئونه یاد می‌گیرد، از تلاش برای خلق دوباره ژانر به سبک خود گفت و افزود: «من عاشق سرجو لئونه هستم، اما بعضی فیلم‌ها تولید دوران خود هستند. من می‌کوشم از منظر سال 2013 به این مسئله نگاه کنم.» جون-هو 44 ساله که مانند تارانتینو طرفدار فیلم‌های دهه 1970 است، گفت سعی می‌کند نوعی پیچ و خم کره‌ای به ژانر بدهد.

    اظهار نظر تارانتینو درباره بتمن


کوئنتین تارانتینو کم حاشیه ندارد. این فیلمساز تحسین شده که البته منتقدان بسیار پا به جفتی هم دارد درباره انتخاب‌های عجیب امسالش توضیح داده است. به گزارش کافه سینما او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه چاپ فرانسه گفته که فیلم‌های بتمن را دوست ندارد چون کلا این ابرقهرمان را جذاب نمی‌داند! او در مورد حضور بن افلک در این نقش هم می‌گوید: «واقعیتش اصلا نظری ندارم. چرا؟ چون بتمن شخصیت خیلی جذابی نیست. از هیچ جهت. چیز زیادی برای بازی در این نقش وجود ندارد.

فکر می‌کنم بهترین بازی را مایکل کیتون انجام داد و برای بن افلک هم آرزوی موفقیت دارم.

فیلم های کریستین نولان , نولان و کریستین , جوایز کریستوفر نولان

اما می‌دانی چه کسی می‌توانست یک بتمن فوق‌العاده باشد؟ الک بالدوین در دهه ۸۰.» تارانتینو سراغ انتخاب عجیبش که یک شکست تجاری مفتضحانه نیز بود رفت و از وسترن سه بعدی گور وربینسکی حمایت کرد: «۴۵ دقیقه اول عالی است. ۴۵ دقیقه دوم کمی کسل‌کننده است. ایده بدی بود که آدم بدها را به دو گروه تقسیم کند و ساعت‌ها برای توضیح ماجرا وقت لازم بود و برای هیچ کس هم مهم نبود. بعد آن صحنه قطار آمد-باورنکردنی! وقتی دیدمش با خودم فکر کردم این همون فیلمیه که همه می‌گن آشغاله؟ جدا؟»

كارنامه تارانتینو

سگدانی -1992(4/8)
قصه‌های عامه‌پسند-1994(0/9)
جكی براون -1997(5/7)
بیل را بكش -2003(1/8)
بیل را بكش‌2 -2004(0/8)
ضد مرگ -2007(1/7)
حرامزاده‌های لعنتی -2009(3/8)
جانگو آزاد شده-2012(5/8)

كارنامه كریس نولان


تعقیب -1998(5/7)
ممنتو-2000(6/8)
بی‌خوابی -2002(2/7)
بتمن آغاز می‌كند-2005(3/8)
پرستیژ-2006(4/8)
شوالیه تاریكی -2009(0/9)
اینسپشن -2010(8/8)
شوالیه تاریكی بر می‌خیزد-2012(6/8)


ویدیو : تارانتینو یا نولان؟