تاثیر روابط دوستانه ایران و عربستان بر بحران سوریه :  اخبار سیاست خارجی - الشرق ...



بازی ایران سوریه , ایران سوریه , بازی ایران و سوریه


 اخبار سیاست خارجی - الشرق الاوسط بررسی کرد:
تاثیر روابط دوستانه ایران و عربستان بر بحران سوریه

کشورهای مهمی اکنون شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و به هر حال، نتایج این انتخابات بر زندگی بسیاری ها در این منطقه تاثیر خواهد گذاشت. اکنون کشورهای سوریه و افغانستان در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و به رغم همه جنجالی که به پا شده است، قدرتهای منطقه ای باید آماده استقبال از آن انتخابات و نتایج آنها باشند که قرار است تا پایان ماه آینده اعلام شود.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن  خود در مقاله ای با عنوان «ایران و عربستان سعودی و آینده روابط» به قلم "کاملیا انتخابی فرد" نوشت با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در پایان ماه جاری، باید منتظر شکل جدیدی از روابط دیپلماتیک در منطقه خود براثر حوادث مهم منطقه ای باشیم.

به گزارش «تیک»، این گزارش می‌افزاید: کشورهای مهمی اکنون شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و به هر حال، نتایج این انتخابات بر زندگی بسیاری ها در این منطقه تاثیر خواهد گذاشت. اکنون کشورهای سوریه و افغانستان در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و به رغم همه جنجالی که به پا شده است، قدرتهای منطقه ای باید آماده استقبال از آن انتخابات و نتایج آنها باشند که قرار است تا پایان ماه آینده اعلام شود.

روزنامه الشرق الاوسط  نوشت: میان ایران و عربستان سعودی در مقطعی برسر جنگ جاری در سوریه اختلافاتی به وجود آمد. جنگ سوریه به زودی پایان نمی‌یابد و ممکن است انتخابات ریاست جمهوری اختلافات را بسیار بیشتر هم بکند ولی ایران و عربستان اکنون نیازمند گفتگو هستند. در مصر، در پی پشتیبانی ارتش از خواسته مردم و برکنار کردن مرسی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شدکه براساس آن، سپهبد عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش، رئیس جمهور آینده این کشور خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: هنوز جنگ در سوریه به پایان نرسیده است ولی کشورهای غربی آشکارا، شیوه متفاوتی را در قبال این کشور و بشار اسد در پیش گرفته اند و اگر تماس ها برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران در پایان ژوئیه به نتیجه برسد، می توان گفت این امر به منزله فرصتی دیگر برای ایران به منظور تقویت نفوذ و جایگاه خود و تلاش برای تقویت روابطش در منطقه است.

در پی یکی از نشست های سالانه که ظریف و روحانی در آن، بر عزم خود برای تقویت روابط با عربستان سعوی و حتی سفر به ریاض تاکید کردند، رسانه ها اخیرا گزارش دادند ظریف دعوت نامه عربستان سعودی برای سفر به ریاض را دریافت کرده است و عربستان سعودی از ایران هم برای حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده که قرار است در ماه ژوئن آینده برگزار شود، دعوت کرده است.

حسین امیر عبد اللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است: «سفر متقابل شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورهای مقابل در صدر برنامه های ایران است.» یاد آور می شود نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در 18 ژوئن آینده به مدت دو روز در جده برگزار خواهد شد.

الشرق‌الاوسط در پایان نوشت: اکنون گفته می‌شود ایران و عربستان سعودی درصدد مذاکره به منظور بهبود روابط دو جانبه هستند اگر واقعا دو کشور  در این مذاکرات برای یافتن راه حل تلاش کنند، می توانند به راه حلی برای پایان دادن به جنگ در سوریه دست یابند. ممکن است ایران و عربستان سعودی نتوانند رابطه ای دوستانه برقرار کنند ولی همکاری میان این دو کشور و گفتگوی آنها با هم، دست کم می تواند به تحقق صلح و ثبات بیشتر در منطقه منجر شود.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو : تاثیر روابط دوستانه ایران و عربستان بر بحران سوریه