تاثیر اقتصاد بر ازدواج در کره‌ جنوبی : یک تحقیق نشان می‌دهد که در کره‌جنوبی ...


یک تحقیق نشان می‌دهد که در کره‌جنوبی میزان بالایی (٥٩درصد) از زنان مجرد را خانم‌های ٢٩-٢٥‌ سال تشکیل می‌دهند. این‌ درصد به تدریج و با بالارفتن سن کاهش می‌یابد و خانم‌های گروه سنی ٣٤-٣٠‌ سال در مجرد بودن سرعت کمتری نسبت به خانم‌های ٢٩-٢٥‌سال دارند. روزنامه شهروند: یک تحقیق نشان می‌دهد که در کره‌جنوبی میزان بالایی (٥٩درصد) از زنان مجرد را خانم‌های ٢٩-٢٥‌ سال تشکیل می‌دهند. این‌ درصد به تدریج و با بالارفتن سن کاهش می‌یابد و خانم‌های گروه سنی ٣٤-٣٠‌ سال در مجرد بودن سرعت کمتری نسبت به خانم‌های ٢٩-٢٥‌سال دارند.

 درواقع در سال‌های اخیر تغییری بزرگ در رابطه با ازدواج در کره وجود داشته است. اکثرا طلاق را انتخاب می‌کنند و مجرد بودن را ترجیح می‌دهند. این پدیده اجتماعی اثرات خود را بر پیری جمعیت درحال رشد نشان می‌دهد و در انباشته شدن مشکلات اجتماعی و به‌طور مستقیم بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانیم ازدواج نماد ثبات جامعه و کشور است. مرد مشکلات خانوادگی را مدیریت می‌کند و زن نقش آموزش کودکان و انجام کارهای خانه را به عهده دارد. اما با توسعه اقتصادی این مفهوم شکسته شده و زنان مجبور شده‌اند به دنیای کار بپیوندند. در جنوب شرقی آسیا ٥٩درصد از زنان شاغل هستند.

در کره‌جنوبی میزان زنانی که شاغل هستند نسبت به مردان بیشتر است. درواقع زنان امروز از نگرش جدیدی برخوردار شده‌اند و این نگرش باعث می‌شود که آنها ارزش خاصی پیدا کنند، استقلال داشته باشند و کارهای بهتری در جهت پیشرفت برایشان وجود داشته باشد. با این‌که کره مفهوم سنتی جامعه را حفظ کرده، جهان قرن بیست‌ویکم براساس برابری بین زن و مرد ساخته شده است. در نتیجه زنان تحریمات جامعه سنتی را که به آنها اجازه کار نمی‌داد، شکسته‌اند. اما خوشبختانه هنوز نقش خانواده در جامعه پا برجاست و برابری بین زن و مرد برای خوشبختی زوجین مثبت است.

زنان ویتنامی همسران خوب

 برای مردان کره‌ای

دولت کره‌جنوبی باتوجه‌به افزایش بی‌ثباتی در خانواده‌ها و آمار بالای طلاق میان مردان کره‌ای و همسران خارجی آنها، کلاس‌های آموزش همسرداری برای زنان خارجی که همسر کره‌ای دارند، برگزار می‌کند.

 الجزیره در گزارشی نوشت: در یکی از این کلاس‌ها که در شهر هوشی‌مینه در ویتنام برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان با فرهنگ کره‌ای آشنا می‌شوند و کتاب‌هایی به زبان ویتنامی درباره این‌که عروس خانواده کره‌ای چگونه باید عمل کند، می‌خوانند.

این کتاب‌ها پر از تصاویری از لباس‌های سنتی کره‌ای هستند و رهنمودهایی درباره تفاوت میان بچه‌داری کره‌ای‌ها و ویتنامی‌ها، نکاتی درباره رفتار با خانواده همسر و نکات خانه‌داری ارایه می‌کنند.

در یکی از این کتاب‌ها می‌خوانیم: «به یاد داشته باشید، وقتی که میز را می‌چینید، برنج در سمت چپ قرار می‌گیرد و سوپ در سمت راست!»

نرخ ازدواج کره‌ای‌ها با افراد خارجی در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته، به‌طوری‌که طبق آمارهای رسمی، از ٤٧١٠ مورد در‌ سال  ١٩٩٠ به حدود ٣٠‌هزار مورد در ‌سال ٢٠١١ رسیده است.
کیم کی یونگ، مدیر بنیاد تبادلات فرهنگی آسیا که این کلاس همسرداری را در ویتنام برگزار می‌کند، می‌گوید: با افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور، خیلی از مردان کره‌ای که برای مبادلات تجاری به ویتنام می‌روند، با زنان ویتنامی ازدواج می‌کنند.

تعداد زنان ویتنامی که به ازدواج مردان کره‌ای درآمده‌اند از ٧٧ در‌ سال ٢٠٠٠ به بیش از ٧٥٠٠ نفر افزایش پیدا کرده و به این ترتیب، ویتنام از نظر تأمین همسر برای کره‌ای‌ها، چین را هم پشت‌سر گذاشته است.

دولت کره‌جنوبی از این نگران است که چنین ازدواج‌هایی به مشکلات اجتماعی دامن بزنند. به همین دلیل برای افزایش موفقیت ازدواج کره‌ای‌ها با خارجی‌ها، از برگزاری کلاس‌های آموزش همسرداری حمایت می‌کند. کیم می‌گوید، وزارت خانواده و برابری جنسیتی کره ١٠٠‌هزار دلار به این برنامه‌ها کمک کرده است.

واردات عروس به كره‌جنوبی

مسئولان در كره‌جنوبی به كشاورزان ساكن روستاهای این كشور كمك می‌كنند تا هزینه آوردن عروسان سفارشی پستی خود را از كشورهای دیگر بپردازند.

به‌گزارش رویترز، مسئولان استان كیونگ سانگ در كره‌جنوبی در نظر دارند اجرای این برنامه آموزشی را شروع كنند كه براساس آن به هر كشاورز تنها ٦١١٣ دلار (٦ میلیون وول) پرداخت می‌شود تا با زنان خارجی ازدواج كنند.

چون زنان كره‌ای علاقه‌ای به زندگی در روستا ندارند، كشاورزان كره‌ای در سال‌های اخیر اقدام به وارد كردن همسر از دیگر كشورهای آسیا كرده‌اند.

ریو كوم جو یك مقام اداره كشاورزی استان فوق در جنوب كره‌جنوبی گفت چون زنان كره چنین رفتاری در پیش گرفته‌اند ما تصمیم گرفتیم برای یك دوره آزمایشی به مردان كشاورز كمك مالی بدهیم.

تعداد مردان كره‌ای كه در سال‌های اخیر با زنان خارجی ازدواج كرده‌اند به‌شدت افزایش یافته است. چین در تامین عروس اول و ویتنام در مقام دوم است.

قانونمندشدن ازدواج با اتباع خارجی

کره‌جنوبی قصد دارد ازدواج اتباع این کشور با خارجی‌ها را به شکل قانونمند درآورد.

دولت کره‌جنوبی قصد دارد طی ماه جاری میلادی قوانین جدیدی را در حوزه ازدواج اتباع این کشور با خارجی‌ها به اجرا درآورد؛ درحالی‌که منتقدان می‌گویند، دولت به‌جای این قوانین باید مسائل مربوط به جذب خارجی‌ها را به کره حل کند. منتقدان معتقدند دولت کره‌جنوبی به جای فشار به خارجی‌ها باید از اتباع خارجی که به ازدواج شهروندان این کشور درمی‌آیند حمایت کند.

به‌نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت کره‌جنوبی در پی ازدیاد ازدواج اتباع خارجی- به‌خصوص از جنوب‌شرقی و شرق آسیا - با شهروندان این کشور اتخاذ شده است. درحالی‌که قانون گرفتن ویزای ازدواج در ‌سال ٢٠٠٠ در این کشور اجرا شد در ‌سال ٢٠٠٥ با جهشی زیاد مواجه شد و ٣٠‌هزار خارجی از این طریق ویزای ورود به کره‌جنوبی را کسب کردند.

هم‌اکنون و براساس آمارهای سازمان آمار دولتی کره‌جنوبی از ‌سال ٢٠٠٠ تعداد ٢٣٦‌هزار زن خارجی با اتباع این کشور ازدواج کرده‌اند که حاصل آن تولد ١٩٠‌هزار کودک است. ٨٠‌درصد این زنان از چین، تایلند، مغولستان، ویتنام، فیلیپین و کامبوج و در یک فرآیند بسیار ساده و در موارد بسیاری، از راه دور و توسط شرکت‌های ازدواج توانسته‌اند با اتباع کره‌جنوبی ازدواج کنند. دولت کره‌جنوبی در ابتدا وجود این شرکت‌ها را برای کنترل جمعیت و موارد دیگر مفید می‌دانست اما از‌ سال ٢٠١٠ و با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر شکنجه و قتل زنان خارجی توسط شوهران آنها، تصمیم به محدود کردن فعالیت آنها گرفت. براین اساس دو ‌سال زندان در انتظار کسانی است که با دادن اطلاعات غلط یا معرفی یک زن به دو مرد کره‌ای سعی در فریب دولت داشته باشند.

این قوانین خیلی زود اثر خود را گذاشت و تعداد این مجموعه‌های واسطه ازدواج از ١٦٩٧ شرکت در ‌سال ٢٠١١ به ٥١٢ عدد در‌ سال ٢٠١٣ رسید. حالا دولت کره‌جنوبی با سخت‌کردن قوانین، زنان و مردان خارجی را مجبور کرده امتحان زبان کره‌ای بدهند و همچنین ثابت کنند که طرف کره‌ای‌شان حداقل ماهیانه ٨/١٤‌میلیون وون معادل ١٤‌هزار‌دلار درآمد دارد.

دوره تفکر

راهکار جلوگیری از افزایش طلاق در کره‌جنوبی

کره‌جنوبی با اجرای قانونی جدید تلاش می‌کند جلوی افزایش طلاق را بگیرد. کره‌جنوبی برای کاهش‌ درصد طلاق در این کشور تصمیم گرفته است به درخواست زوج‌هایی که می‌خواهند طلاق بگیرند به سرعت ترتیب اثر داده نشود و آنها باید مدتی در انتظار بمانند.

خبرگزاری «یونهاپ» گزارش داد، دادگاه‌عالی کره‌جنوبی اعلام کرد، دستگاه قضایی این کشور برای زوج‌هایی که می‌خواهند طلاق بگیرند یک دوره انتظار تعیین خواهد کرد.

براساس این قانون جدید زوج‌هایی که در کره‌جنوبی می‌خواهند طلاق بگیرند اول باید برای فرزندان خود قیم پیدا کنند. زوج‌هایی که فرزند دارند باید ٣ ماه منتظر بمانند و اگر فرزند نداشته باشند باید یک‌ماه منتظر بمانند که به دوره تفکر موسوم شده است.


ویدیو : تاثیر اقتصاد بر ازدواج در کره‌ جنوبی