تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت مسکن :   اخبار اقتصادی -  رییس اتحادیه ...



افزایش قیمت مسکن , تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن , قیمت های حامل های انرژی از سال 87

 

اخبار اقتصادی -  رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران

افزایش قیمت حامل های انرژی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران می گوید: افزایش ها در حامل های انرژی، هدفمندی یارانه ها و ... خیلی نمی تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. نباید انتظار داشته باشیم مسکن هم مانند دیگر کالاهایی که به صورت مستقیم با مسائل هزینه بر دیگری در ارتباط هستند افزایش پیدا کند. به همین دلیل من فکر می کنم که در بهار 93 یک رونق نسبی وجود داشته باشد.

 "رکود" و "نوسان" دو واژه متناقض هستند که تنها در بازار مسکن ایران در کنار یکدیگر قرار گرفتند. بازار مسکن از سال 91 روند صعودی چشمگیری پیدا کرد اما پس از رکوردشکنی های پیاپی، مدتی است که رکود بر بازار مسکن حاکم شده است. پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها برخی کارشناسان می پویند بیم آن می رود که با این تحولات اقتصادی، بازار مسکن افزایش قیمت کنترل نشده داشته باشد. اما حسام عقبایی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با این نظر مخالف است.

او به تدبیر می گوید: "چون هنوز به مسکن با دید سرمایه ای نگریسته می شود پس اگر با توجه به شرایط با سود و افزایش قیمت هم همراه باشد این سود یک سود منطقی است."

عقبایی درباره وضعیت مسکن  عنوان می کند: "با توجه به سپری شدن سال 92 و رکود تورمی که در این سال داشتیم، در سه ماهه آخر سال 92 شاهد افزایش حجم معاملات بودیم، به طوری که سیر صعودی معاملات را در دی، بهمن و اسفند داشتیم. در اسفند حجم معاملات بیشتر از دی و بهمن و در بهمن هم بیشتر از دی بود و این امید به وجود آمد که ان شاالله در سال 93 هم شاهد افزایش حجم معاملات و رونق بازار مسکن باشیم."

او درباره وضعیت حال حاضر مسکن می افزاید: "فروردین به دلیل تعطیلی هایی که داشته نمی تواند معیار و مصداق وضعیت بازار باشد، ما معمولا اردیبهشت را معیار قرار می دهیم. اما روند معاملات مبین افزایش حجم مراجعات مردم است. افزایش حجم مراجعات مردم، افزایش حجم معاملات را به همراه خواهد داشت. چون پروسه خرید و فروش مسکن یک پروسه حداقل یک ماهه خواهد بود، قاعدتا افزایش حجم مراجعات و زمانی که باید پول و فایل را تهیه کنند به اواخر اردیبهشت و خرداد کشیده می شود و من فکر می کنم که در بهار 93 شاهد حجم معاملات باشیم. امید دارم که از مدت مشابه سال 92 بهتر باشد با توجه به اینکه اردیبهشت 92 بیشترین حجم معاملات را در آن سال داشتیم."

عقبایی ادامه می دهد: وضعیت در بهار 93 با توجه به اتفاقاتی که افتاده از جمله تورم 25 درصدی، افزایش قیمت صدور پروانه های ساختمانی، افزایش حامل های انرژی و هدفمندی فاز دوم یارانه ها و ... مسکن قیمت واقعی خود را پیدا کرده و به کف رسیده است و قیمت واقعی یعنی قیمتی که سود منطقی و واقعی برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد. قاعدتا این سود منطقی پوشش دهنده تورمی که در بازارهای عمومی و اقتصاد عمومی و کلان ما وجود دارد، هست.

 

رییس اتحادیه صنف  مشاوران املاک تهران توضیح می دهد: افزایش ها در حامل های انرژی، هدفمندی یارانه ها و ... خیلی نمی تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. نباید انتظار داشته باشیم مسکن هم مانند دیگر کالاهایی که به صورت مستقیم با مسائل هزینه بر دیگری در ارتباط هستند افزایش پیدا کند. به همین دلیل من فکر می کنم که در بهار 93 یک رونق نسبی وجود داشته باشد.

او ادامه می دهد: در این مدت من گرانی ندیده ام، در مواردی بعضی افراد قیمت ها را افزایش داده اند اما کسی خریدار نیست. قدرت خرید در حدی نیست که از افزایش قیمت استقبال کند به همین دلیل بیشتر فروشندگان مسکن را با همان قیمت سال 92 ارائه کرده اند. بنابراین در بهار امسال ثبات وجود دارد. اما در تابستان با توجه به جمع بندی مردم، تامین نقدینگی توسط آنها و گذراندن آن پروسه ای که گفتم برای خرید لازم است، احتمال دارد که شاهد افزایش متقاضیان بیشتری باشیم و این افزایش تقاضا می تواند از عوامل تحریک کنده بازار باشد. برای جلوگیری از این تحریک دولت با سیاست هایی که دولت درحوزه بانکی لحاظ کند و بتواند سیاست های بانکی را افزایش دهد و به قدرت خرید مردم از طریق دادن وام کمک کند امید دارم که شاهد افزایش قیمت در بقیه سال هم نباشیم.

همچنین این ثبات باعث شود که مردم با آرامش بیشتری نسبت به خرید و فروش مسکن اقدام کنند زیرا این قیمت ها واقعی هستند.

عقبایی اما درباره اجاره بها تاکید می کند: در حوزه اجاره مقداری دغدغه وجود دارد، چون بعضی از مردم از طریق اجاره بها معاش خود را تامین می کنند، اجاره بها را با میزان تورم مقایسه می کنند و انتظار دارند که این فاصله را از طریق افزایش اجاره بها تامین کنند. این منطقی نیست چون اجاره بها باید با توجه به قیمت مسکن باشد، زمانی که قیمت مسکن افزایش ندارد، نباید اجاره بها هم افزایش پیدا کند. انتظار داریم که مالکان عزیز یه این امر توجه داشته باشند. با توجه به قدرت خرید مردم و وضعیت بازار اگر صاحب خانه ها هم در خواست افزایش اجاره بها را داشته باشند، فکر نمی کنم میزان این افزایش بیشتر از تورم قابل پیش بینی باشد.

اخبار اقتصادی - تدبیر

 


ویدیو : تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت مسکن