تاثیر افزایش بنزین بر تورم :   اخبار اقتصادی - افزایش بنزین تأثیری بر تورم ...



افزایش نرخ ارز افزایش تورم , تاثیر دکوراسیون مناسب محل کار در افزایش کارایی , تاثیر ورزش در افزایش قد

 

اخبار اقتصادی - افزایش بنزین تأثیری بر تورم نمی‌گذارد!

هر که صحبت می‌کند، دم از حقوق مردم می‌زند. پروژه‌های بسیاری در کشور نیمه‌کاره مانده است. ساخت بسیاری از بیمارستان‌ها، جاده‌ها، دانشگاه‌ها و آب‌رسانی به روستا‌ها و... متوقف شده و علت آن هم این است که پول و منابع مالی لازم وجود ندارد.

افزایش بنزین تأثیری بر تورم نمی‌گذارد!این روز‌ها همه جا، ‌صحبت از افزایش نرخ بنزین، گاز، گازوئیل و خلاصه حامل‌های انرژی است و همه می‌‎پرسند بنزین چند؟

اما چیزی که مشخص است، اینکه مجلس ریش و قیچی قیمت‌گذاری بنزین را دست دولت داده تا خود بنا بر سقف اعلامی مجلس، قیمت ‌تعیین کند.

‌به گزارش «تابناک»، نکته اساسی این است که رقم افزایش، شامل همه حامل‎های انرژی می‌‎شود و مجلس دست دولت را باز گذاشته تا این مبلغ را به صلاح خود اعمال کند. گران شدن حامل‎های انرژی، از جمله خبرهایی است که پیامدهای آن باعث می‌‎شود نرخ اقلام وابسته، تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم بگذارد.

از آنجا‌ که گران شدن شیر تا برنج و روغن و دارو همیشه به بالا و پایین رفتن نرخ بنزین مربوط می‌‎شده، این بار نیز این حس وجود دارد که با تعیین نرخ جدید بنزین، اقلام با نرخ‎های جدید ـ که تاب و توان را از مردم گرفته است ـ عرضه شود.

بنا بر این گزارش، با نزدیک شدن به روز موعود و افزایش بهای سوخت در یکم اردیبهشت، صدا‌های جدیدی به گوش می‌رسد و با اینکه این انتظار می‌رفت تا کالاهای اساسی از چند نرخی بودن خارج شود، صحبت از دو نرخی شدن نرخ بنزین می‌شود و گویا پیشنهادهایی شده ‌‌که بهای آن در شهر‌های گوناگون با توجه به جمعیت آ‌ها متغیر باشد.

مؤید حسینی صدر در مورد سرانجام تعیین بهای بنزین توسط دولت با بیان اینکه هر گاه کالایی دو نرخی شود به دنبال آن سوءاستفاده‌هایی ‌خواهد شد، گفت: امیدوارم روزی کشور ما واقع‌بینانه و به دور از رفتارهای دو‌گانه اداره شود.

وی افزود: هر کسی صحبت می‌کند، دم از حقوق مردم می‌زند. پروژه‌های بسیاری در کشور نیمه‌کاره مانده است. ساخت بسیاری از بیمارستان‌ها، جاده‌ها، دانشگاه‌ها و آب‌رسانی به روستا‌ها و... متوقف شده است. علت آن هم این است که پول و منابع مالی لازم وجود ندارد. بخشی از منابع مالی این پروژه‌ها از فروش نفت و بنزین تأمین می‌شود. باید در این زمینه تصمیم غیراحساسی و منصفانه گرفته شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قیمت‌ نه باید اینقدر بالا باشد که خارج از تحمل مردم باشد و نه اینکه اینقدر شعاری عمل شود و بگویند که بنزین نباید گران شود. باید معقولانه قیمت‌گذاری شود و اگر تک نرخی هم باشد، بهتر است چون جلو‌ سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شود. قیمت یک لیتر بنزین از ‌یک لیتر آب معدنی کمتر است. این قیمت باعث می‌شود که در ‌‌نهایت کشور زمینگیر شود و نتواند پروژه‌های عمرانی خود را اداره کند.

وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود با افزایش قیمت بنزین تورم ایجاد خواهد شد، بزرگنمایی است و همین حاشیه‌سازی‌ها، خود باعث تورم می‌شود. اگر یک خانواده در ‌ماه ۶۰ لیتر بنزین مصرف کند و هر لیتر بنزین۵۰۰ تومان گران شود، مجموع هزینه‌ای که به هزینه‌های این خانواده افزوده شده‌، ۳۰ هزار تومان است و این در اوضاع کنونی رقمی نیست که بخواهد اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد و آسیب جدی برساند. دولت ناچار به افزایش قیمت‌هاست و قیمت زیر ۱۰۰۰ تومان هم برای بنزین زیاد نیست و تورم خاصی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: یک پیشنهاد هم این است که بنزین در شهرستان‌ها به بهای کمتری از شهرهای بزرگ باشد. پیشنهاد من این است که در شهرهای بزرگ، بابت فروش بنزین عوارض بیشتری گرفته شود و این پول در حساب خاصی زیر نظر سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات، وزارت کشور و شهرداری‌ها ذخیره‌ و برای حمل و نقل عمومی و محیط زیست‌‌ همان شهر‌ها استفاده شود.

حسینی گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی رضایت‌بخش نیست و برای بهبود آن منابع مالی مورد نیاز است. ‌دولت هم بودجه‌ای ندارد و پروژه‌های نیمه تمام زیادی روی دستش مانده است. همه این‌ها باید به سرانجام برسد و ناگفته نماند که با وضعیت کنونی برای محیط زیست و حمل و نقل عمومی منابعی ‌نمی‌ماند.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو : تاثیر افزایش بنزین بر تورم