تاثیرانتخابات انگلیس بر روابط ایران و بریتانیا : روز پنجشنبه بریتانیایی‌ها ...



روابط دختر و پسر در ایران , روابط ایران و آمریکا , روابط ایران و آلمان

روز پنجشنبه بریتانیایی‌ها از جمله اسکاتلندی‌ها برای تعیین دولت بعدی خود پای صندوق‌های رای رفتند.

اگر چه بسیاری از تحلیلگران، حزب کارگر را پیروز کارزار انتخاباتی بریتانیا می‌دانستند، اما در برابر ناباوری برخی، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس موفق شد با کسب 326 رای در انتخابات پارلمانی پیروز شود. انتخابات پارلمانی بریتانیا به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران از جمله مرتضی مکی شگفتی آفرین بود، زیرا برای اولین بار درطول ۲۳ سال گذشته محافظه‌کاران توانستند اکثریت مطلق را در مجلس عوام بریتانیا به دست آورند.

مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا درباره انتخابات پارلمانی اخیر در بریتانیا که به پیروزی دیوید کامرون از حزب محافظه کار منجر شد گفت: این انتخابات یکی از متفاوت ترین انتخابات بود زیرا پیش از انتخابات کامرون هیچ امیدی به آن نداشت. خوشبینانه ترین تحلیل در این باره این بود که اگر کامرون پیروز شود باز یک دولت ائتلافی ایجاد کند اما اینگونه نشد. وی ادامه داد: انتخابات اخیر بریتانیا نشان داد که جامعه انگلیس دچار تغییر شده است و به نوعی این مسئله پیش بینی انتخابات را دشوار کرده چون به طور معمول انتخابات اروپا بر اساس برخی داده های برگرفته از نظر سنجی ها به دست می آید.

این کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: کامرون سعی کرد با تاکید بر تعیین سیاست های مهاجرتی برگزاری همه پرسی درباره اتحادیه اروپا بتواند آرای انگلیسی های ناراضی را به سمت خود جلب کند. در مقابل حزب کارگر تلاش کرد بیشتر بر روی مسائل اقتصادی تاکید کند بر همین اساس شاهد یک رقابت تنگاتنگ میان احزاب مختلف در این کشور بودیم. وی با اشاره به عملکرد کامرون در طول 5 سال گذشته تصریح کرد: نخست‌وزیر بریتانیا در طول پنج سال گذشته تلاش کرد که از نظر اقتصادی کسری بودجه را مدیریت کند و در سال گذشته این کشور در میان کشورهای بزرگ رشد قابل توجهی در حوزه اقتصاد داشته است . این کارنامه اقتصادی و شعارهای جدید کامرون و ضعف حزب کارگر باعث ایجاد شگفتی در انتخابات اخیر بریتانیا شد.

مکی درباره تاثیر انتخابات اخیر بریتانیا بر روابط با ایران با توجه به تصمیم مقامات دو کشور بر بازگشایی سفارت خانه ها تشریح کرد:‌ سیاست خارجی انگلیس میان احزاب چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. ممکن است در اتخاذ رویکردها و ابزار با یکدیگر تفاوت داشته باشد. بر همین اساس با توجه به نتایج انتخابات گفت‌وگوهای دو کشور برای ترمیم روابط ادامه می‌یابد و به نظر می رسد که دو طرف با عزم بیشتری به سمت ترمیم روابط و مذاکرات حرکت کنند.

از دیگر شگفتی‌آفرینان این انتخابات، ملی‌گرایان اسکاتلندی یا همان استقلال طلبان هستند که توانستند با کسب 56 کرسی از ۵۹ کرسی ، سومین حزب بزرگ پارلمان باشند و این یک پیروزی تاریخی برای اسکاتلندی هاست. این کارشناس مسائل اروپا دراین باره افزود:‌ اسکاتلند همواره یکی از پایگاه های اجتماعی حزب کارگر بوده است و اکثر کرسی های اسکاتلند در کنترل این حزب بود اما اکنون استقلال طلبان اسکاتلند توانستند کرسی های بیشتری را به دست آورند و حتی می توان گفت یکی از فاکتورهای مهم شکست حزب کارگر از دست دادن پایگاه بزرگ اجتماعی خود در اسکاتلند است .

وی اضافه کرد: برای اسکاتلندی ها همین پیروزی می تواند گامی رو به جلو برای تلاش بیشتر در جهت به دست آوردن اختیارات گسترده تر در حوزه های بودجه و مالیات بشود و این موضوع می تواند میان دولت محلی اسکاتلند و دولت مرکزی انگلیس تنش ها را افزایش دهد. تکلیف دولت جدید بریتانیا باید تا 18 مه و پیش از تشکیل جلسه مجلس عوام مشخص شود. ملکه الیزابت قرار است روز 27 ماه مه (ششم خرداد) برنامه دولت جدید را رسما در پارلمان بخواند. ملکه در بریتانیا رسما ریاست هیات دولت را برعهده دارد٬ اما این فقط عنوانی صوری است و وی با انتصاب نخست‌وزیر قدرت سیاسی را تفویض می‌کند.

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا
 


ویدیو : تاثیرانتخابات انگلیس بر روابط ایران و بریتانیا