تابستان دشوار کنگره آمریکا؛ سناتورها گزینه جنگ با ایران را انتخاب می کنند یا صلح را؟ :



تمدید تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا بررسی می شود , احتمال جنگ ایران و آمریکا با انتخاب شدن ترامپ , سفارت ایران در آمریکا

خبر خوب این است که اگر آمریکایی ها در تعداد زیاد مخالفت خود را با جنگ اعلام کنند ، سنا ، صلح را انتخاب می کند.

هافینگتون پست نوشت : سنای آمریکا تابستان امسال بین جنگ و صلح انتخاب خواهد کرد.

به گزارش «تیک»، اگر تصمیم درست اتخاذ شود ، توافق هسته ای در حال شکل گیری اوباما با ایران تداوم خواهد داشت و از جنگ و دستیابی ایران به بمب هسته ای جلوگیری می شود. اگر رای اشتباه داده شود ، دیپلماسی شکست می خورد و ایران و آمریکا بار دیگر در مسیر جنگی فاجعه بار قرار می گیرند که جنگ عراق در برابر آن کوچک خواهد بود.

 خبر خوب این است که اگر آمریکایی ها در تعداد زیاد مخالفت خود را با جنگ اعلام کنند ، سنا ، صلح را انتخاب می کند.

این رای گیری مهم به احتمال زیاد پس از ژوئیه پس از دستیابی به توافق برگزار می شود پیش از آنکه اعضای کنگره به تعطیلات تابستانی بروند. سنا پنجشنبه گذشته با نود و هشت رای موافق و یک رای مخالف طرح نظارت بر توافق هسته ای ایران را تصویب کرد. پیش بینی می شود مجلس نمایندگان بررسی در مورد این طرح را این هفته آغاز کند و بعد رئیس جمهور با امضای طرح آن را به قانون تبدیل کند.

اساسا ، این طرح اختیارات اوباما را در خصوص تعلیق مجازات ها در زمانی که کنگره در حال بررسی پذیرش یا رد توافق است کاهش می دهد.

رای مخالف کنگره اختیارات رئیس جمهور را برای پیشنهاد کردن کاهش قابل ملاحظه تحریم ها به طور دائم لغو می کند. بنابراین ، آمریکا نمی تواند این توافق را اجراء کند.

اگر تندروهای کنگره موفق شوند مانع توافقی شوند که مذاکره کنندگان ما در مورد آن توافق می کنند نه تنها سابقه ای بد برای همه تلاش های دیپلماتیک آینده آمریکا بوجود می آید بلکه محدودیت های هسته ای و تحریم های بین المللی بر ضد ایران متلاشی می شود و جنگ در اولویت قرار می گیرد.

رای مخالف برای تصویب نیازمند شصت رای در سنا و اکثریتی ساده در مجلس نمایندگان خواهد بود. اگر طرفداران صلح در این رای گیری بازنده شوند ، رئیس جمهور چاره ای جزء وتوی این قطعنامه نخواهد داشت. بعد ، طرف دیگر درصدد لغو وتوی رئیس جمهور بر می آید و برای این کار به دو سوم آرای سنا و مجلس نمایندگان نیاز خواهد داشت یعنی شصت و هفت رای در سنا و دویست و نود رای در مجلس نمایندگان.

در حال حاضر به نظر می رسد طرفداران توافق از تعداد کافی برای وتو کردن رای منفی و محافظت از توافق برخوردارند.

همزمان با اینکه سنا این طرح را تصویب کرد ، صد و پنجاه و یک نماینده دموکرات با ارسال نامه ای برای رئیس جمهور از چارچوب توافق هسته ای تمجید کردند و خواستار آن شدند دیپلمات ها ما به توافق نهایی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه بیش از یک سوم از اعضای مجلس نمایندگان این توافق را امضاء کردند ، وتوی رئیس جمهور نافذ خواهد بود. آن نامه قطعا موجب این طرز تلقی در ایران خواهد شد که اوباما می تواند از هدف آمریکا در خصوص توافق هسته ای حمایت کند.

یکی از اعضای قبلی ایپک ( کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل ) گفت با این وجود ، هیچ چیزی قطعی نیست بویژه در مورد رویا رویی رای گیری که گروههایی قدرتمند مانند این گروه به مدت یک دهه خود را برای آن آماده کرده اند. علاوه بر این ، اگر اوباما برای محافظت از توافق فقط بتواند از وتو استفاده کند ، ایپک می تواند طرفداران طرح را به تغییر نظر خود ترغیب و تلاش های بیشتری را برای مانع شدن از اجرای طرح یا تضعیف آن دنبال کند.

اگر تلاش برای از بین بردن توافق در تابستان امسال شکست بخورد ، می تواند تلاش های بیشتری برای بررسی مجد طرح در کنگره صورت بگیرد ،رئیس جمهور برای اجرای توافق با محدودیت روبرو و برای از بین بردن توافق ، تحریم های تازه ای تصویب شود.

پایان بازی به سرعت در حال نزدیک شدن است. آمریکا و ایران تابستان امسال احتمالا توافق اصولی خود را به توافقی تاریخی تبدیل می کنند. بعد کنگره در رای گیری مهم مشخص می کند آیا آمریکا در مسیر صلح یا در مسیر جنگ حرکت خواهد کرد.

این توافق در صورت پذیرفته شدن ، آغازی برای پایان بیش از سه و نیم دهه دشمنی ایران و آمریکا خواهد بود. در هفته های آینده ، مهم است مردم آمریکا اطمینان یابند کنگره در طرف صحیح تاریخ قرار دارد.

 

 اخبار  سیاست خارجی  -  تیک 


ویدیو : تابستان دشوار کنگره آمریکا؛ سناتورها گزینه جنگ با ایران را انتخاب می کنند یا صلح را؟