بی اخلاقی در محرم اخلاق :  ماجرای دیروز و امروز نیست؛ الان مدت‌هاست که برخی ...



پیام های اخلاقی از زبان بزرگان اخلاق , مباحث مهم اخلاقی از زبان عالمان علم اخلاق , محرم


 ماجرای دیروز و امروز نیست؛ الان مدت‌هاست که برخی بداخلاقی‌ها در فضای سیاسی کشور به وفور مشاهده می‌شود. این موضوع گاهی در تریبون‌های رسمی به چشم می‌خورد و گاه در فضای عمومی دیده می‌شود.

 

هر چند برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که بداخلاقی‌هایی که در تریبون‌هایی مانند مجلس مشاهده می‌شوند، بر بروز بداخلاقی در فضای عمومی بی‌تاثیر نیستند. در حالی که این رفتارها از دوران دولت‌های نهم و دهم روند رو به رشد و فزاینده‌ای داشته است، اما سوال این جاست که در نهایت چه زمانی باید جلوی آن‌ها گرفته شود؟ماجرای فحاشی و پرتاب مهر نماز و لنگه کفش به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هنگام سخنرانی در مراسم 22 بهمن سال 91 از یادها نرفته است.

 

حتی اگر گذر زمان این موضوع را رنگ فراموشی زده باشد، رفتارهایی که هنگام سخنرانی آیت‌الله سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سال‌های گذشته و نیز شعارهایی که هنگام سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در همین مراسم در خرداد امسال از سوی عده‌ای معدود داده شد، در یادها هست.

 

پرتاب لنگه کفش به محمدجواد ظریف در هنگامه بازگشت از یکی از دورهای مذاکرات هسته‌ای، حمله به علی مطهری در شیراز و رفتارهای مشابه دیگر از جمله بداخلاقی‌های سیاسی است که در محیط عمومی دیده شده‌اند. این در حالی است که چنین رفتارهایی در تریبون‌های رسمی همچون مجلس نیز به کرات دیده شده است. هجمه‌های مهدی کوچک‌زاده به محمدجواد ظریف، رفتارهای حمید رسایی در جریان تصویب برجام در مجلس، حمله به علی مطهری در هنگام نطق و تلاش برای پایین کشیدنش از پشت تریبون و .... از جمله مواردی هستند که وجهه نامناسبی را از یکی از فضاهای رسمی کشور به نمایش گذاشته‌اند.


بروز بداخلاقی سیاسی در شب‌های معنویت و اخلاق
حال در شرایطی که پس از تصویب برجام در مجلس و تایید آن توسط رهبر انقلاب، امیدهای تندروها برای مقابله با آن ناامید شده است، این رفتارها همچنان چهره‌هایی را که به عقیده این جریان‌ها در تصویب برجام مقصرند، مورد هجمه قرار می‌گیرند.


فرارسیدن ماه محرم و برپایی مراسم عزاداری حسینی فرصتی را در اختیار این عده گذاشت که از یک سو از تریبون‌های عزاداری برای بیان اغراض و اهداف خود استفاده کنند و از سوی دیگر در هنگامه حضور برخی چهره‌ها در مراسم عزاداری، با شعارها و رفتارهای خود، مخالفت خود را نشان دهند. در دهه اول محرم، گاهی از تریبون‌های عزاداری وزیر امور خارجه مورد توهین مستقیم قرار می‌گیرد که «غلط کرد با اوباما دست داد» و گاهی به کنایه یاد می‌شود که امام حسین(ع) با عمر سعد دست نداده یا بدون در نظر گرفتن رفتار، منش و سیره این امام در طول زندگی و پیش از واقعه عاشورا، نتیجه‌گیری می‌شود که راه حسینی، راه عدم سازش و مذاکره و تنها راه جنگ و ستیز است.

 

در مراسم عزاداری محرم که در شب‌های گذشته با حضور رهبر انقلاب و برخی مقام‌های عالی‌رتبه نظام نیز برگزار شد، در هنگام حضور رئیس‌جمهوری و شب بعد از آن از کمی پیش از حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، شعارهایی کنایه‌آمیز از سوی پاره‌ای از افراد تندرو حاضر در مجلس به گوش می‌رسید. «خواص بی‌بصیرت؛ مایه ننگ ملت»، «امان‌نامه برجام؛ تلاش بی‌سرانجام»، «مرگ بر منافق» و «هیهات منا الذله» از جمله شعارهایی بودند که در این مراسم به گوش رسیدند و البته تنها منحصر به زمان حضور این مقام‌ها هم نبودند.


توهین به افراد، با آموزه‌های اسلام سازگار نیست
حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی با جماران، ضمن اشاره به چنین بداخلاقی‌هایی، با تاکید بر این که توهین به افراد در هیچ جا شایسته نیست، گفت: در مجالس امام حسین (ع) باید از هرگونه اظهاری که موجب اهانت به افراد یا بهره‌برداری جناحی و سیاسی می‌شود، خودداری کرد. وی با بیان این که روشن است که توهین به افراد در هیچ جا شایسته نیست، اظهار کرد: توهین به افراد، با آموزه‌های اسلام سازگار نیست و در مجالس سیدالشهدا (ع) به طریق اولی نباید به احدی اهانت شود؛ مجالس سیدالشهدا، مجالس وعظ و بیان احکام دین است. وی تصریح کرد: شهادت سید الشهدا(ع) برای احیای احکام دین و امر به معروف و نهی از منکر بود و قطعا در مجالس امام حسین(ع) نمی‌شود مرتکب منکر شد؛ بنابراین همه باید حرمت مراسم عزاداری امام حسین(ع) را حفظ کنند. عضو مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: واعظان و مداحان به ذکر مناقب و مصیبت‌های اهل بیت(ع) و به تبیین فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) بپردازند و از هرگونه اظهاری که موجب تفرقه بین مسلمین یا خدایی نکرده اهانتی به افراد، یا موجب بهره‌برداری جناحی و سیاسی می‌شود باید خودداری کنند. وی ادامه داد: مجالس امام حسین(ع) باید مظهر وحدت و انسجام امت اسلامی و توسعه اخلاق و ادب اسلامی باشد.

 

انصاری درمورد دیدگاه امام راحل نسبت به مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) نیز اظهار کرد: اهتمام امام(ره) نیز به اقامه عزای سیدالشهدا(ع) بود و تاکید داشتند که محرم و صفر و عاشوراست که اسلام را زنده نگه داشته است. وی اضافه کرد: آنچه که از مجالس سید الشهدا(ع) انتظار می‌رود، احیای اسلام است، به خصوص در دوران کنونی که دست‌های مشکوک و شیطنت‌آمیز دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها در کار هستند که جهان اسلام را دچار اختلاف و برادرکشی کنند و به جان هم بیاندازند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری یادآور شد: اکنون بیش از گذشته باید به مساله اتحاد جهان اسلام توجه داشته باشیم و از ظرفیت عاشورا و از ظرفیت مجالس امام حسین (ع) صرفا برای توسعه وحدت و همدلی جهان اسلام، تامین منافع مسلمین و امربه معروف و نهی از منکر استفاده کنیم.


از دست دادن موقعیت سیاسی، عامل رفتارهای تندروانه
بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز در همین ارتباط با تاکید بر لزوم پرهیز از رفتارهای تفرقه انگیز در کشور به ایسنا گفت: قوه قضاییه و دادستان کل کشور باید با تندروها و افرادی که رفتارهای تندروانه در پیش گرفته‌اند برخورد کنند؛ به خصوص با آنهایی که به مسئولان نظام توهین می‌کنند. وی با اشاره به توهین اخیر به رئیس مجلس گفت: توهین به رئیس مجلس بار اول نیست؛ این تندروی‌ها و توهین از سوی افرادی تمامیت‌خواه که تنها خودشان را می‌بینند و کاری به کشور و مشکلات مردم ندارند‌، انجام می‌شود.

 

آنها به دلیل نرسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند از هیچ ابزاری برای پیگیری مسائل خود دریغ نکنند. وی با اشاره به تجمع عده‌ای مقابل مجلس در ماه گذشته در اعتراض به طرح نحوه اجرای برجام گفت: این تجمع نشان داد که این افراد از کجا آمده‌اند؛ افرادی سازمان‌دهی شده که حاضرند برای رسیدن به اهدافشان هر کاری بکنند. آنها علاوه بر توهین به رئیس مجلس در گذشته از توهین به رئیس‌جمهوری و نوه امام نیز دریغ نکردند، اینها رفتارهای مذموم و ناپسندی است که در نهایت به مجموع نظام لطمه می‌زند. این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه مجلس بعد از دو ماه کار کارشناسی و استماع نظرات مخالفان و موافقان به طرح نحوه اجرای برجام رای مثبت داد گفت: این طرح به تایید مقام معظم رهبری رسید و ایشان در نامه به رئیس‌جمهوری این طرح را بازدارنده بسیاری از مسائل دانستند؛ حال اینکه رئیس مجلس به دلیل چنین طرحی به منافق و برهم‌ زننده برجام متهم شود‌، نشان می‌دهد که چنین افرادی به اهدافشان نرسیده‌اند که این توهین‌ها را انجام می‌دهند.

 

نعمتی با تاکید بر اینکه اجرای برجام تصمیم کلی نظام است گفت: یادمان نرود که مصوبات مجلس زمانی به قانون تبدیل می‌شود که به تایید فقهای شورای نگهبان برسد؛ این مصوبه را شورای نگهبان تایید کرد؛ نهادی که با هیچ کسی تعارف ندارد و اگر برجام مشکل داشت قطعا آن را رد می‌کرد و یا خواستار اصلاح آن می‌شد که این اتفاق رخ نداد. وی افزود: به نظر بنده این عده به دلیل از دست دادن موقعیت سیاسی‌شان متوسل به این اقدامات تندروانه می‌شوند و حتی از اتهام زدن به مسئولان نظام همچون ضد انقلاب‌، خیانت و منافق دریغ نمی‌کنند که این کار جفا به آنها است. نعمتی گفت: اگر مسئولان قوه قضاییه حفاظت اطلاعات سپاه یا وزارت اطلاعات برخورد مناسبی با مسببان حادثه قم در توهین به رئیس مجلس انجام می‌دادند اکنون کار به اینجا کشیده نمی‌شد که این عده به خودشان اجازه دهند در حضور رهبری پرخاشگری و تندخویی کنند و شعارهای آنچنانی بدهند؛ قطعا در این قضیه باید قوه قضاییه قاطعانه وارد شده و برخورد کند.

 

وی با تاکید بر اینکه نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری درمورد برجام باید برای همه فصل‌الخطاب باشد‌، گفت: رویکرد این افراد تندرو عین بی‌بصیرتی است؛ نکند زمانی از تندرویی بی‌بصیرت شویم. این افراد باید بدانند که در مورد برجام کلیت نظام توافق کرده است و آقای لاریجانی با شهامت‌، جسارت‌، شجاعت‌ و از خودگذشتگی برجام را به اینجا رساند و نمایندگان تایید کردند. پس ایشان نباید مورد ظلم واقع شود که اگر این پرده‌گر افتد‌، نه تو مانی و نه من.

 اخبار سیاسی  -  ابتکار 


ویدیو : بی اخلاقی در محرم اخلاق