بیژن بنفشه خواه، بازیگر جدی یا کمدی؟ : بیژن بنفشه‌خواه از آن دست بازیگرانی ...



بیژن بنفشه‌خواه از آن دست بازیگرانی است که هم نقش طنز زیاد در تلویزیون بازی کرده و هم جدی و تقریبا با تمام کارگردانانی که در تلویزیون اثر طنز ساخته‌اند، همکاری کرده است.

بیژن بنفشه‌خواه از آن دست بازیگرانی است که هم نقش طنز زیاد در تلویزیون بازی کرده و هم جدی و تقریبا با تمام کارگردانانی که در تلویزیون اثر طنز ساخته‌اند، همکاری کرده است.

 

از جمله کارهای او می‌توان به «نوروز 75» به کارگردانی داریوش کاردان، «همسران» بیژن بیرنگ و مسعود رسام، «حرف تو حرف» و «این چند نفر» مهران غفوریان، «بدون شرح» مهدی مظلومی، «مرد دو هزار چهره» و «قهوه تلخ» مهران مدیری، «پیامک از دیار باقی» سیروس مقدم، «پژمان» سروش صحت، «دزد و پلیس» و «روزهای بد به در» سعید آقاخانی، اشاره کرد.

 

او این روزها در سریال «حالت خاص» به کارگردانی افشین اربابی در نقش دکتر وحید خان‌زاده ـ یک روانپزشک نه‌چندان موفق ـ را بازی می‌کند. این سریال هرشب از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 

بیژن بنفشه خواه , بیژن بنفشه‌خواه , بیوگرافی بیژن بنفشه خواه

 

از آن دست بازیگرانی هستید که نقش‌های متنوع با کارگردان‌های متعدد بازی کرده‌اید. انگار با همه گروه‌هایی که طنز می‌سازند، رفاقت دارید؟
به من هر نوع نقشی پیشنهاد شود، قبول می‌کنم؛ فرقی ندارد جدی باشد یا کمدی. نقشی را که دوستش داشته باشم، می‌پذیرم و آنقدرها برایم اهمیت ندارد جزو چه نوع آثاری است، عامه‌پسند یا روشنفکرانه. فقط کافی است آن را دوست داشته باشم.

 

این دوست داشتن را چه چیزی تعیین می‌کند؟
همین که یک نقش بتواند مرا به عنوان بازیگر ارضا کند و از ایفای آن لذت ببرم و عذاب نکشم، یعنی می‌توانم این نقش را دوست داشته باشم.

 

نقش دکتر خان‌زاده این ویژگی‌ها را داشت که آن را قبول کردید؟
از مدت‌ها پیش آقای افشین اربابی کارگردان این سریال و خانم هاشمی دستیار ایشان را می‌شناسم. با آقای اربابی در سریال زیر‌آسمان شهر همکاری داشتیم و با خانم هاشمی هم در چند کار دیگر مثل تله‌فیلم شرف خانواده فاضل، سریال مرد دو هزار چهره و بمب خنده.

 

سینما و تلویزیون ما بدنه خیلی بزرگی ندارد. به هر حال شما به هر کاری دعوت شوید، یکی دو نفر را می‌شناسید. این خیلی طبیعی است!
نه همیشه این طور نیست، اما وقتی این شناخت وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری راحت‌تر می‌شود. بازیگر خیالش آسوده است؛ چون روحیه و سلیقه آدم‌ها را می‌شناسد.

 

خود نقش چطور؟
آن هم مهم است. من در این سریال و همه آثاری که بازی کرده‌ام، نقشم را دوست داشتم. وقتی به سریال «حالت خاص» دعوت شدم، هم آدم‌های آشنا و هم قصه و شخصیت دکتر خان‌زاده برایم جالب بود.

من در این سریال نقش یک دکتر روانشناس را بازی می‌کنم که با وجود تحصیلات و استعداد، نه در کارش و نه در زندگی شخصی خیلی موفق نبوده است. او پدر و مادرش را از دست داده، از همسرش جدا شده است و احساس ناکامی می‌کند.

 

بنابراین با انگیزه بسیار به کلینیک روانپزشکی می‌آید و قصد دارد از صفر شروع کند. او بارها به بن‌بست رسیده و دوباره از نو شروع کرده است. این بار هم می‌خواهد تلاش کند و برایش خیلی مهم است که به کلینیک رونق بدهد.

 

بیژن بنفشه خواه و دخترش یاسمین و پسرش امیرعلی , cinemakhabar بیژن بنفشه خواه , بیژن بنفشه خواه بیوگرافی

 

با توجه به این که این مجموعه طنز است، ویژگی‌ روحی خاصی برای دکتر خان‌زاده در نظر گرفته شده یا نه؟
شخصیت او براساس همین ویژگی‌ها که تعریف کردم، طراحی شده است. چیز بیشتری نیست.

 

معمولا مراجعه به روانشناس و به‌خصوص روانپزشک در کشور ما خیلی خوشایند نیست و ‌‌‌آدم‌ها آن را مخفی می‌کنند. شما چطور؟
راستش اهل مشاوره گرفتن هستم و به کتاب‌های روانشناسی هم علاقه دارم، اما به صورت حرفه‌ای پیگیر مباحث روانشناسی نیستم.

 

آخرین بار کی به مشاور مراجعه کردید؟
شش سال پیش.

 

دکترتان را به یاد می‌آورید؟ و از خصوصیات او چیزی بوده که در این نقش به دردتان بخورد؟
بازیگر هنگام ایفای هر نقشی، چیزی از زندگی خودش به نقش وارد می‌کند و به همین دلیل مهم است یک نقش را چه زمانی بازی کنیم. مسلما اگر این نقش ده سال پیش یا حتی یک سال پیش به من پیشنهاد می‌شد، طور دیگری آن را بازی می‌کردم، چون هرچه زمان می‌گذرد؛ هم تجربه و نگاه یک بازیگر عوض می‌شود و هم نقش‌های مختلف به مرور بر او تاثیر می‌گذارد.

 

یعنی امروز چیزهای بیشتری از یک روانشناس می‌دانید و بهتر می‌توانید آن را ایفا کنید؟
بله. فکر می‌کنم همین طور باشد.

 

بازی در نقش آدم‌های ضعیف و شکست‌خورده را دوست دارید یا این نقش‌ها به شما داده می‌شود؟ اتفاقا به نظر می‌رسد در این نقش‌ها موفق‌تر هستید و مخاطب بیشتر شما را در چنین شمایلی دوست دارد؟
درباره دکتر خان‌زاده اشتباه نکنید. او شکست خورده و ضعیف نیست! فقط به آن اندازه که خودش می‌خواهد و دوست دارد، موفق نیست. اصلا آدم ضعیفی نیست. من نقش‌های متنوعی بازی کرده‌ام و همه شکست‌خورده نبوده است.

 

شاید در سریال «پژمان» نقشم این طور بود و در هیئت مردی ظاهر شده بودم که خیلی تحت تسلط زنش قرار داشت، اما در سریال ساختمان پژشکان این طور نبود و با آن که دکتر زیبایی بود، به دکتر نیما خط می‌داد و حتی هدایتش می‌کرد.

 

بله اما نقش شما در سریال پژمان بیشتر دیده شد و جذاب‌تر بود.
شاید. با این همه دکتر خان‌زاده، آدم شکست خورده و ضعیفی نیست. شاید من او را درست به شما توضیح ندادم.

 

بیژن بنفشه خواه عکس , بیژن بنفشه خواه و برادرش , عکس بیژن بنفشه خواه

 

فکر می‌کنید به بامزگی نقش بهرام در سریال یژمان بشود؟
نمی‌دانم. باید کمی از پخش سریال بگذرد و ببینیم مردم چه نظری دارند.

 

خودتان چه برداشتی دارید؟ نمی‌توانید براساس شواهد و قرائن پیش‌بینی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
نه، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. کار بسیار سختی است. باید صبر کنیم، زمان بگذرد و ببینیم نقش بعد از تدوین در کل سریال چطور از آب درمی‌آید و مردم درباره آن چه نظری دارند.

 

درباره خود سریال هم باید منتظر بازخورد مخاطبان بمانید؟
بله همین طور است، اما یکی از مشکلات ما این است که اصلا درباره سریال تبلیغ نشده است. فکر می‌کنم شیوه درست این است که سه ماه قبل از شروع یک سریال پخش تیزرهای آن شروع شود، اما متاسفانه درباره حالت خاص اصلا این طور نشد.

 

نامرتب بودن زمان پخش هم مزید علت شده است. مخاطب اصلا نمی‌فهمد از چه زمانی و در چه ساعتی می‌تواند سریال را تماشا کند، مدام زمان پخش عوض شد و این امروز و فردا کردن‌ها مخاطب را سردرگم کرد.

 

حتی من و دوستانم که در شبکه‌های مجازی به مخاطبان خبر می‌دادیم، به‌دلیل به هم ریختن برنامه پخش باید مدام عذرخواهی می‌کردیم. این بی‌برنامه بودن به هر کاری لطمه می‌زند. صمن این که اگر شبکه‌های دیگر به این سریال توجه ندارند، دست‌کم خود شبکه نسیم می‌تواند تبلیغ کند.

 

عکس بیژن بنفشه خواه و همسرش , نام دختر بیژن بنفشه خواه , عکس جدید بیژن بنفشه خواه در

 

از کی تصویربرداری را شروع کرده‌اید؟
تقریبا از دو ماه و نیم پیش مشغول کار هستیم. از همان زمان می‌شد تبلیغ کنند، اما نکردند. هیچ جای دنیا هیچ کاری بدون تبلیغ پخش نمی‌شود. به هر حال برای خرید یا تولید یک اثر هزینه می‌شود و باید تبلیغ بشود که مخاطب آن را تماشا کند.

 

قبل از پخش هر سریال تبلیغات آن شروع می‌شود. در آغاز تبلیغات کوتاه و بعد از آن هرچه زمان پخش نزدیک می‌شود، تبلیغات طولانی‌تر می‌شود و حتی همزمان با پخش هم تبلیغ ادامه می‌یابد. اصلا تبلیغ و ساخت تیزر یک تخصص است.
اخبار فرهنگی - جام جم،برترین ها


ویدیو : بیژن بنفشه خواه، بازیگر جدی یا کمدی؟