بیماری MS چگونه درمان می شود؟ : نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ...


نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ای است كه بیماری درآن تشخیص داده می شود. عصر ایران: نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ای است كه بیماری درآن تشخیص داده می شود ولی در مجموع MS با علائمی شامل اختلالات حسی سفتی عضلانی، اختلال ادراری گوارشی اختلال تعادل، مشكل گفتاری، عدم تحمل به گرما، خستگی و سرگیجه و حتی درد اعضاء خود را نشان می دهد.

علائم این بیماری را بشناسیدبیماری MS در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل بوده و می توان از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

دکتر بهروز نیکنام متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد چگونگی ابتلا به بیماری MS و روش های درمان این بیماری گفت: بیماری MS  یك بیماری التهابی وابسته به سیستم دفاعی بدن است كه سلول های عصبی اكسون و میلین را مورد تهاجم قرار می دهد.

وی ادامه داد: نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ای است كه بیماری درآن تشخیص داده می شود ولی درمجموع MS با علائمی شامل اختلالات حسی سفتی عضلانی، اختلال ادراری گوارشی اختلال تعادل ،مشكل گفتاری ،عدم تحمل به گرما ،خستگی و سرگیجه و حتی درد اعضاء خود را نشان می دهد.

این متخصص مغر و اعصاب ادامه داد: در تعدادی از بیماران اختلالات شناختی ،عدم تمركز و كاهش حافظه و مشكل تصمیم گیری ، هم چنین افسردگی و یا بالعكس حالت سر خوشی و شخصیت دو قطبی هم دیده می شود.

دکتر نیکنام در مورد روش های تشخیص این بیماری گفت: MRI  و گرفتن نوار بینایی و شنوایی از روش های تشخیص بیماری MS است . همچنین در مواردی كهMRI كمك كننده نباشد بررسی مایع نخاع از نظر پروتیین های خاص انجام می شودكه البته مثبت یا منفی بودن آن ، بیماری را تایید یا رد نمی كند .

این متخصص مغر و اعصاب با بیان اینکه بیماری MS نسبت به سیر آن به چند نوع تقسیم می شود خاطر نشان کرد: این بیماری به 5 نوع عود كننده ، بهبودی یابنده ، به طور ثانویه پیشرونده ، به طور اولیه پیشرونده و نوع خوش خیم  تقسیم می شود.

دکتر نیکنام در مورد درمان این بیماری گفت: دردرمان بیماری MS از 2 روش تعدیل اختلالات ایمونولوژیك بدن و درمان علایم و كاهش عوارض بیماری استفاده می شود که در بیمار با وضعیت حاد درمان معمولا از طریق كورتن انجام شده و یا در موارد شدید تر تعویض پلاسمای خون نیز توصیه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه  انجام شیمی درمانی در موارد حاد ابتلا بهMS  انجام می شود خاطر نشان کرد: از درمان های تعدیل كننده سیستم ایمنی كه مورد تایید اداره غذا و دارو نیز می باشد استفاده از دارویی به نام اینتر فرون است كه انواع مختلف داشته و بسته به مرحله بیماری و نوع بیماری توسط پزشک متخصص انتخاب می شود.

دکتر نیکنام ادامه داد: در درمان های علامتی بیمار نیز تجویز دارو برای برطرف كردن علایمی از قبیل خستگی سفتی اندام ها، اختلالات اسفنكتری و اختلالات خلقی انجام می شود.

 این متخصص مغز و اعصاب در پایان خاطر نشان کرد: با تشخیص بیماری MS نباید نگران و مضطرب شد زیرا اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شده و درمان به موقع و مناسب نیز انجام شود و بیمار با اعتماد به پزشك خود در درمان همكاری لازم را انجام دهد ، بیماری قابل كنترل شده و خاموش می شود.


ویدیو : بیماری MS چگونه درمان می شود؟