بیماری شایع ولی ناشناخته نوزادان پسر : هیدروسل بیماری نسبتا شایعی در نوزادان ...


هیدروسل بیماری نسبتا شایعی در نوزادان پسر است که از همان ابتدای تولد بروز می‌کند. اما بسیاری از پدر و مادر‌ها از این بیماری اطلاع ندارند و تنها متخصص اطفال می‌تواند آن را در کودک تشخیص دهد نی‌نی سایت: هیدروسل بیماری نسبتا شایعی در نوزادان پسر است که از همان ابتدای تولد بروز می‌کند. اما بسیاری از پدر و مادر‌ها از این بیماری اطلاع ندارند و تنها متخصص اطفال می‌تواند آن را در کودک تشخیص دهد. به همین دلیل ما در گفتگو با دکتر حجت درخشان‌فر، متخصص کودکان و نوزادان،‌درباره هیدروسل و عامل به وجود آمدن آن در کودک پرسیدیم.

دکتر درخشان‌فر درباره هیدروسل در نوزادان می‌گوید:« هیدروسل به جمع شدن آب در اطراف بیضه‌ها می‌گویند که در 10 تا 15 درصد نوزادان پسر شایع است. معمولا پزشکان و متخصصان با معاینه نوزادان می‌توانند این بیماری را در آنها تشخیص دهند. به این صورت که با یک چراغ‌قوه بیضه‌ها را معاینه و بررسی می‌کنند که به این روش ترانس ایلومینیشن می‌گویند.»

هیدروسل ممکن است با فتق‌های ناحیه آلت تناسلی اشتباه گرفته شود. به همین دلیل دکتر درخشان‌فر توضیح می‌دهد:« برای تشخیص دقیق‌تر باید سونوگرافی ناحیه بیضه‌ها انجام شود. اگر مایع دور بیضه زیاد نباشد، جای نگرانی نیست چون این آب بعد از یک‌سالگی کودک جذب بدن می‌شود. اما اگر بعد از یک‌سالگی جذب بدن نشد، باید با جراحی آن را از بیضه‌ها خارج کنند. هیدروسل تأثیری بر باروری و زایایی کودک ندارد و والدین نباید از این جهت نگران شود. تنها بیماری‌هایی مانند بیضه نزول نکرده یا بالا ماندن بیضه (UTC) باروری کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اگر به آن اهمیت داده نشود باعث عقیم شدن و نازایی کودک در آینده می‌گردد.»

بیماری زردی در نوزادان , بیماری شایع , شایع ترین بیماری های دوران سالمندی

بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم جنین تکامل می‌یابند و با افزایش سن، از مسیر مشخص پایین می‌آیند و داخل کیسه بیضه قرار می‌گیرند و در این محل دمای مناسب برای رشد و تولید اسپرم‌ها فراهم می‌شود. بنابر‌این اگر در دوران کودکی بیضه‌ها در جای خود قرار نگیرند، کودک دچار بیماری بیضه نزول نکرده یا بالا ماندن بیضه‌می‌شود.

دکتر درخشان‌فر درباره عامل به وجود آمدن هیدروسل می‌گوید:« عامل به وجود آمدن هیدروسل مادرزادی است و چون در دوره جنینی در سراسر بدن مایعات مختلف وجود دارند قسمتی از آن در بیضه‌ها جمع می‌شود که بعد از مدتی جذب بدن می‌شود. البته هیدورسل بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که به موقع به دنیا نمی‌آیند و یا 7 ماهه به دنیا می‌آیند در صورتی در نوزادانی که پس از 9 ماه و به موقع به دنیا می‌آیند این بیماری بسیار کم دیده می‌شود.»

برای تشخیص هیدروسل در نوزاد، روز‌های اول تولد بسیار مهم هستند و نوزاد باید در آن روز‌ها معاینه و مشکلش تشخیص داده شود. پدر و مادر‌ها معمولا نمی‌توانند هیدروسل را در فرزندشان تشخیص دهند مگر اینکه مادری به شدت حواس جمع، متوجه شود که بیضه بچه‌اش کمی بزرگتر از حد نرمال است و به پزشک مراجعه کنند.

دکتر درخشان‌فر درباره درمان هیدروسل توضیح می‌دهد:« درمان دارویی برای هیدروسل وجود ندارد در صورت نادیده گرفتن آن و عمل نکردن، آب جمع شده در بیضه‌ها و تورم آنها بیشتر می‌شود. چون بیضه‌ها باید در دمای خاصی رشد کنند تا اسپرم‌‌ها بالغ شوند و اگر آن دما برایشان فراهم نباشد باعث ناباروری و عقیم شدن کودک در سنین بزرگسالی می‌شود. جمع شدن آب در بیضه‌ها در بزرگسالی ممکن است بر اثر ضربه باشد که باید توسط پزشک معاینه و بررسی شود.»


ویدیو : بیماری شایع ولی ناشناخته نوزادان پسر