بورس تهران پشت چراغ قرمز : اخبار اقتصادی - بورس تهران پشت چراغ قرمز بورس اوراق ...



بورس تهران , شاخص بورس تهران , بازار بورس تهران

اخبار اقتصادی - بورس تهران پشت چراغ قرمز

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت افت 62/1درصدی، منفی‌ترین هفته کاری تابستان را پشت سر گذاشت.

در هفته گذشته شاخص کل بورس در سایه کمبود نقدینگی و گرایش معامله‌گران به سهام کوچک شاهد افت قیمتی شرکت‌های بزرگ بازار بود تا در نهایت با کاهش هزار و 191واحدی مواجه شود و در رقم 72هزار و 121واحد آرام بگیرد؛ امری که باعث شد شاخص کل بورس در 6 ماهه نخست امسال رقم زیان 7/8درصد را نشان دهد، به این ترتیب با احتساب 11درصد سود اوراق مشارکت برای همین مدت عدم‌النفع و زیان معامله‌گران را حداقل به میزان 20 درصد می‌رساند.


در بازار سهام اکثر کارشناسان با گذشت دو هفته از ضرب‌الاجل بانک مرکزی به بانک‌ها برای کاهش سود کوتاه‌مدت از تاثیر این امر بر بازار نام برده‌اند، به ویژه آنکه بانک‌ها به سادگی با اعلام سپرده‌های تا 22درصد یکساله بدون جریمه لغو سپرده شرایط گذشته را ادامه داده‌اند. از دیدگاه این کارشناسان با توجه به شرایط خاص نظام بانکی عملا کاهش سود در شرایط کنونی مقدور نیست.

 

در همین حال با توجه به وضعیت خاص بازار سهام اکثر معامله‌گران به امید تغییراتی مانده‌اند که بتواند یخ کنونی بازار را آب کند. توافق سیاسی در مذاکرات هسته‌ای‌، کاهش کارمزدهای معاملاتی، کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان و گزارش‌های 6 ماهه و انجام عرضه‌های اولیه مواردی هستند که هر یک می‌تواند به تنهایی یا با همراهی عوامل دیگر به کاهش رکود بازار کمک کند.


 در تحولات کلان بازار سهام مذاکرات ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده غربی گروه پنج به‌علاوه یک موجب حساسیت بازار در مورد این مذاکرات شده است. در حالی که نگاه‌ها به سوی مذاکرات آتی در نیویورک است مذاکرات کنونی نیز دارای اهمیت نسبی برای نزدیک کردن نظرات دو طرف ارزیابی می‌شود.


در همین رابطه عراقچی در دیدار چهار ساعته با طرف فرانسوی در گروه 1+5 درباره آخرین وضعیت موضوع هسته‌ای و موارد اختلاف دو طرف، گفت‌وگو کرد.


در تحولات اقتصادی اما تعطیلی مجلس شورای اسلامی موجب شده است تحولات اقتصادی به جز بحث‌های بانکی در حاشیه قرار گیرد. در تحولات اقتصادی همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: تخصیص 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، 70 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه و نیز استفاده از منابع بانکی برای توسعه اشتغال از طریق شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است.


در همین حال در تحولات اقتصادی، بازارهای جهانی نیز ثبات نسبی را شاهد هستند؛ در بازار جهانی فلزات بهای مس به 6 هزار و 927دلار در هر تن رسید و بهای سه فلز روی‌، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و 372دلار، 2هزار و 217دلار و 2هزار و 78دلار رقم خورده است.
در بازار سهام همچنین هفته گذشته عرضه اولیه شرکت کوچک مسکن زاینده‌رود و استقبال بازار از این عرضه اولیه موجب ابراز تمایل کارشناسان به از سر‌گیری عرضه‌های اولیه در بازار شده است.

 

در حالی که مدیران بازار به ویژه در شرکت بورس به بهانه وضعیت بازار نزدیک به 9 ماه است عرضه‌های اولیه را متوقف کرده‌اند کارشناسان و معامله‌گران با‌سابقه خواهان عرضه شرکت‌های جدید با هدف ایجاد هیجان و جذب سرمایه‌های مردم به بازار سهام هستند. از دیدگاه این گروه از صاحب‌نظران تجربه عملکرد بازار سهام در زمان رونق بازار نیز نشان داده است که نوعی بی‌توجهی سیستماتیک به اهمیت عرضه‌های اولیه و افزایش شمار بازیگران بازار سرمایه وجود داشته است. از دیدگاه این گروه عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی می‌تواند به بهبود شرایط بازار کمک کند.

 در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازار ضعیف و بی‌انگیزه‌ای بود که در آن شاخص کل با 110واحد کاهش معادل 15/0درصد مواجه شد، در همین حال ارزش معاملات نیز چندان چنگی به دل نمی‌زد. در بازار چهارشنبه همچنان بازار به سوی شرکت‌های کوچک در گروه‌های حاشیه‌ای بازار گرایش داشت و تلاش‌های صورت گرفته برای رشد بازار نیز نتوانست به کارنامه‌ای مثبت منجر شود تا در دومین هفته کاری شهریورماه بازار یکپارچه قرمز‌پوش باشد. در بازار روز چهارشنبه در گروه تصفیه نفت همچنان موضوع افزایش نرخ 12درصدی روغن خودرو مورد توجه بود.

 

در این گروه ایرانول نیز با شایعه تعدیل 25درصدی همراه شده است. در همین حال نفت پارس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افزایش نرخ محصولات را در صورت‌های مالی خود دیده و از این نظر این افزایش نرخ تاثیری در سود شرکت ندارد.


در این گروه نفت بهران نیز در گزارش شفاف‌سازی خود مجوز افزایش نرخ فروش محصولات را اعلام کرده است که این مجوز صرفا مختص انواع روغن موتور تولیدی این شرکت است و طبق مقررات شامل سایر محصولات تولیدی شرکت نفت بهران نمی‌شود. لذا بر‌اساس سنوات قبل به منظور اطلاع‌رسانی به سهامداران شرکت ابتدا مجوز و درصد افزایش اعلام و پس از آن در اسرع وقت محاسبات فروش انجام و پیش‌بینی درآمد هر سهم به‌صورت دقیق اعلام خواهد شد. ضمنا بررسی اولیه اثرات ریالی این افزایش نرخ بر EPS شرکت حاکی از رشد کمتر از 20 درصد است.
در همین حال صادرات‌محور بودن نفت سپاهان تاثیر افزایش نرخ داخلی در صورت‌های مالی این شرکت را کاهش داده است.


در گروه شوینده‌ها گمانه‌زنی‌ پیرامون دریافت مجوز افزایش نرخ فروش شوینده‌ها در حالی میان فعالان بازار سرمایه شنیده می‌شود که پس از معاملات روز گذشته بورس، نماد معاملاتی «شگل» به دلیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی متوقف شده است. در گروه پتروشیمی محموله 10 هزار تنی متانول پتروشیمی زاگرس به مقصد چین در رینگ بین‌الملل بورس به‌طور مستقیم به یک شرکت خارجی فروخته شد.


در گروه لاستیک‌سازان، بازگشایی نماد کویر تایر با استقبال معامله‌گران مواجه شد.
در گروه غذایی، قشهد با شرایط مناسبی بازگشایی شد. در این گروه صنعتی مینو اعلام کرد که با توجه به شرایط بازار و همچنین درخواست شرکت توزیع‌کننده (قاسم ایران) نرخ‌های جدید به تدریج در شهریور ماه قابل اعمال خواهد بود که با توجه به این شرایط آثار سود و زیان این افزایش در 6 ماهه دوم نمایان خواهد شد.


در گروه پلاستیک، نماد پر‌حاشیه سال‌های دور بازار، گاز لوله شاهد خبرهای تازه‌ای بود؛ در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت گاز لوله عنوان کرد: در پی تایید ورشکستگی این مجموعه طی اواخر سال 92، فعالیت‌های شرکت زیر نظر اداره تسویه امور ورشکستگی از 29 اردیبهشت‌ماه امسال انجام می‌شود.


سیاوش بابایی با تکذیب خبر انحلال شرکت گاز لوله، در این خصوص افزود: انحلال این مجموعه طبق قانون منوط به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران و تصمیم‌گیری سهامداران و هیات مدیره درخصوص انحلال یا تداوم فعالیت‌های آن است.  این در حالی است که در حال حاضر ناظر تسویه مشخص شده و نماینده آن نیز در مجمع عمومی عادی برگزار شده طی تیر‌ماه امسال حضور داشته است.

 

در گروه بیمه‌ای، شرکت بیمه دی پس از مدت‌ها توقف و بی‌خبری با اعلام زیان 458ریالی به کار خود در سال 92 خاتمه داد. در همین حال به نظر می‌رسد رقابت شدید و رکود اقتصادی کار شرکت‌های بیمه‌ای را دشوار کرده است که در کنار بیمه دی دراین صنعت بیمه توسعه متعلق به موسسه توسعه نیز به شدت درگیر مشکلات شده است.

 

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری بی‌رمق و منفی بود که به جز شماری از نمادهای کوچک رکود در بازار به شدت به چشم می‌خورد. در بازار روز چهارشنبه ارزش معاملات در بورس به 143میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ضعیف ارزش معاملات در کل هفته با 26درصد کاهش نسبت به هفته ماقبل خود به 652میلیارد تومان بالغ شد. تعداد خریداران نیز در در هفته گذشته با 1/9درصد کاهش به 63هزار و 161نفر بالغ شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : بورس تهران پشت چراغ قرمز