بورس؛ پیشرو در واگذاری‌های دولتی :   از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ...



بورس , بورس تهران , بورس کالا

 

از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاری‌ها از طریق بورس اوراق بهادار انجام شده است.

از سال 84 و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بالغ بر 132 هزار و 456 میلیارد تومان سهم دولتی واگذار شده است که از این میزان 71 هزار و 543 میلیارد تومان از طریق بورس اوراق‌بهادار فروخته شده که 54 درصد کل واگذاری‌های خصوصی‌سازی را دربرمی‌گیرد.

 

  همچنین در این مدت، 45 هزار و 455 میلیارد تومان سهم دولتی از طریق مزایده، 15 هزار و 322 میلیارد تومان از طریق فرابورس و 185 میلیارد و 900 میلیون تومان از طریق مذاکره واگذار شده که به ترتیب با 3/34، 6/11 و 1/0 درصد، رتبه‌های دوم تا چهارم واگذاری‌های دولت را به خود اختصاص می‌دهند.

 

افزون بر این از سال 84 تاکنون 126 هزار و 980 میلیارد تومان سهم دولتی شامل 8/95 درصد کل واگذاری‌ها به صورت بلوکی، 4 هزار و 210 میلیارد تومان شامل 2/3 درصد کل واگذاری‌ها به‌صورت تدریجی و هزار و 337 میلیارد تومان شامل یک درصد کل واگذاری‌ها در غالب سهام ترجیحی واگذار شده است. 

 

همچنین در این مدت، 45 هزار و 9 میلیارد تومان سهم دولتی متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 87 هزار و 446 میلیارد تومان متعلق به گروه دو واگذاری‌ها به فروش رسیده است که به ترتیب 34 و 66 درصد واگذاری‌ها را شامل می‌شود. این گزارش می‌افزاید: به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا صد درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 88، اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.

ردپای سفته‌بازی در بازارها
 خروج مجدد حقیقی‌ها
از سوی دیگر، بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بار دیگر با افت شاخص کل، فعالیت سهامداران حقیقی نیز کاهش یافت. به این ترتیب، طی ماه گذشته تغییر مالکیتی به ارزش 146 میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد (در لحظه تنظیم این گزارش، آمار مربوط به روزهای 29 و 30 دی ماه در سایت شرکت بورس به روزرسانی نشده بودند). به این ترتیب، سرمایه حقیقی‌ها به ارزش 146میلیارد تومان از بازار خارج شد. همچنین، سهامداران حقیقی که در آذر ماه مشارکت بیشتری در معاملات داشتند، میزان مشارکت آنها در دی ماه و در نقش خریدار به 34درصد کاهش یافته است.


 چهار صنعت مثبت در یک ماه
از طرف دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی ماه گذشته در میان 36 گروه بورسی، تنها چهار صنعت با رشد شاخص مواجه بودند. به این ترتیب، استخراج زغال‌سنگ، استخراج نفت و گاز، دستگاه‌های برقی و مواد دارویی به ترتیب با 3/2، 5/0، 4/0 و 3/0 درصد رشد تنها صنایع مثبت ماه گذشته بودند. در این میان، صنعت چاپ، قندی و سایر معادن به ترتیب با 21، 17 و 14 درصد افت، زیان‌ده‌ترین گروه‌های دی ماه بودند. همچنین، گروه‌های خودرویی، بانک‌ها و کانه‌های فلزی بیشترین حجم معاملات را در ماه گذشته به خود اختصاص دادند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : بورس؛ پیشرو در واگذاری‌های دولتی