به یاد مرد بزرگوار تجلی عدالت :    اخباراجتماعی -  به یاد مرد بزرگوار تجلی ...



دیوان عدالت اداری , سهام عدالت , دانشگاه عدالت

 

 اخباراجتماعی -  به یاد مرد بزرگوار تجلی عدالت

مولای متقیان نه‌تنها برای ما شیعیان که پیرو او هستیم، بزرگ‌ترین شخصیت و شاخص اسلام و تجلی‌دهنده تعلیمات قرآن مجید و سیره و سنت رسول اکرم و در حقیقت مبین واقعی رسالت رسول خدا(ص) هستند بلکه برای تمام خردمندان جهان و مصلحان دنیا، عدالت‌جویان و عدالت‌خواهان هم، بدون تردید بهترین الگویی هستند که در جهان هستی می‌توانسته روی کره‌زمین وجود داشته باشد.

حضرت علی‌(ع)، در مقام عدالت و در مقام اجرای عدالت با دوست، با دشمن و با فرزندان خودشان چنان قاطعانه عمل می‌کردند که بعضی از کارشناسان سیاسی هم‌عصر ایشان، او را گاه به اینکه ایشان سیاست نمی‌دانند متهم می‌کردند؛ یا حتی گاهی حضرت را با معاویه مقایسه می‌کردند و معاویه را به‌عنوان اینکه از زیرکی و هشیاری بیشتری برخوردار است در برابر حضرت قرار می‌دادند و حضرت در پاسخ چنین مطلبی با صلابت می‌گفتند: «والله ما معاویه لیس بادهی منی لکنه یغدر و یسجر» به این معنا که به خدا قسم معاویه از من زیرک‌تر نیست اما او خدعه می‌کند و فریب می‌دهد و از موازین شرعی و اخلاقی خارج شده و مرتکب عمل جنایت‌آمیز و فسق می‌شود.

 

آنچه معاویه انجام می‌دهد و برای او سیاست است، فریب و ظلم و فسق و تبعیض است و این سیاستی است که مولای متقیان آن را مردود اعلام می‌کنند. جای دیگری هم جمله‌ای دارند که سیاست ایشان را برملا می‌کند «ااطلب العدل بالجرم؟» با این مضمون: آیا من با ظلم به عدالت برسم؟ آیا با جرم به عدالت دست پیدا کنم؟ یعنی در مقام اجرای عدالت باید مرتکب ستم بشوم که چنین اقدامی از من ساخته نیست و از نظر من حتی محکوم هم هست.


سیاستی که حضرت داشتند و عدالتی که به لحاظ فراگیری یکی از وسیع‌ترین عرصه‌های عدالت بوده، سیاستشان سیاستی بود توأم با اجرای عدالت و رعایت اخلاق و تامین حقوق همه افراد، حتی آنان که مسلمان نبودند اما در حوزه حکومت ایشان زندگی می‌کردند و حضرت مقید بودند که طوری عمل کنند تا آنها هم از امنیت کامل برخوردار باشند و احساس تبعیض و دوگانگی نکنند.

 اخبار اجتماعی - حسین انصاری‌راد,شرق


ویدیو : به یاد مرد بزرگوار تجلی عدالت