به کودکتان شکلات جایزه ندهید :     امروزه اکثریت والدین نسبت به تحصیل فرزندان ...



 

شکلات , جایزه , شکلات تلخ

 

امروزه اکثریت والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود حساسیت زیادی نشان می دهند و برخی از آنها با فراهم کردن امکانات بیشتر تحصیلی اعم از خرید انواع کتاب، گرفتن معلم خصوصی و دادن پول توجیبی بیش از حد نیاز به دانش آموز تصور می کنند شرایط ارتقای تحصیلی را برای فرزند خود مهیا ساخته اند، اما هرچند که داشتن امکانات در امر تحصیل بی تاثیر نیست، ولی کافی هم نیست.

 

نکته قابل توجه آن است که والدین بیش از هر چیز باید نسبت به تغذیه فرزندان خود در این دوران حساس باشند. متاسفانه برخی از کودکان در سنین مدرسه از خوردن مواد غذایی که برای بدن آنها بسیار لازم و ضروری است، امتناع می کنند و در عوض تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی فاقد ارزش و پرکالری نظیر چیپس، پفک، نوشابه و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس دارند.هرچند هم که والدین آنها را در مصرف این قبیل خوراکی ها کنترل کنند، متاسفانه در فصل مدارس به دور از نظر والدین از طریق بوفه مدارس یا به هنگام خروج از مدرسه اقدام به خرید و مصرف این نوع خوراکی ها می کنند.

 


● چه باید کرد؟


اگر کودک شما تازه به کلاس اول می رود چند نوع از خوراکی های مناسب را به او معرفی کنید و ترجیحا خودتان آنها را آماده کرده و در کیف او بگذارید. آبمیوه های طبیعی، کیک های خانگی، نان و پنیر و گردو و ساندویچ کوکو سبزی همگی خوراکی های مناسبی در زنگ تفریح برای کودک شماست، ضمنا تنوع غذایی فراموش نشود چرا که کودک از یکنواخت بودن مواد غذایی خیلی زود خسته شده و نسبت به مصرف آن بی میل می شود.


بسیاری از کودکان تحت تاثیر دوستان خود در مدرسه غذایی را که از منزل آورده اند کنار می گذارند و با پول توجیبی خود از بوفه خرید می کنند. در حقیقت بیشتر بچه ها ترجیح می دهند اصلا از خانه غذایی نیاورند و همه میان وعده های خود را از طریق خوراکی های بوفه تامین کنند. از این رو، باید پول توجیبی فرزندتان را کنترل کنید.


در برخی مواقع والدین به دلیل عدم وقت کافی به محض رسیدن کودک به خانه تا آماده شدن ناهار تنقلاتی را به منظور سیر شدن موقتی به او می دهند، در این صورت تمایل کودک به مصرف ناهار کم خواهد شد.


امتناع والدین از خوردن برخی ازغذاها موجب می شود که کودکان نیز این غذاها را هر چند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند نخورند، بنابراین توصیه می شود والدین مواد غذایی مناسب را انتخاب کرده تا الگوی غذایی مناسبی برای کودکان خود باشند.


از دادن شکلات، آب نبات، پفک و... به عنوان جایزه به کودکان خود خودداری کنید و بیشتر آنها را به مصرف تنقلات مفید نظیر: نخودچی، کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، میوه های خشک و انواع برگه ها تشویق کنید.



منبع:روزنامه جام جم


ویدیو : به کودکتان شکلات جایزه ندهید