به چه نكاتی در خرید فرش دقت كنیم :       انتخاب از روی سلیقه و آزادی عمل ...



 

 

خرید شارژ ایرانسل , خرید شارژ همراه اول , خرید بلیط اتوبوس

 

انتخاب از روی سلیقه و آزادی عمل در انتخاب تصمیم خرید فرش را حتی‌المقدور در مواقعی كه بازار ساكت‌تر است عملی كنید و با بازدید از چند تجارتخانه معتبر و ملاحظه امكانات و تسهیلاتی كه برای شما فراهم می‌كنند فرش مورد نظر خود را از میان مجموعه فرش‌های آنان انتخاب كنید. نظرات مشورتی فروشندگان خبره فرش را قبول كنید ولی هیچگاه به طور مطلق تسلیم سلیقه و نظر آنها نشوید. فرشی را انتخاب كنید كه مناسب با احتیاج شما و مطابق با بودجه شما و باب سلیقه شما باشد. در موقع خرید بدون روی دربایستی و ملاحظه‌كاری از فروشنده بخواهید تا تمام فرش‌هایی كه در فرم و اندازه دلخواه شما است نشان بدهد و یا اصطلاحاً ورق بزند تا از میان آنها بتوانید چند تخته فرش را كه بیشتر به سلیقه و نظر شما نزدیك است انتخاب كنید. سعی كنید از مؤسساتی فرش خریداری كنید كه آزادی عمل و نیز امتحان فرش‌های انتخاب شده را برای شما بدون هیچگونه الزام خریداری فراهم كند و فرش‌های مطلوب شما را به منزل بیاورند.


بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه

برای خرید فرش به اندازه‌های آن نیز باید توجه كرد. از چند سانتی‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌های بالا و پایین كه اصولاً از مشخصات فرش دستباف می‌باشد می‌توان چشم‌پوشی كرد ولی بیشتر از این حدود بالاخص در قالیچه‌های كوچك عیب فرش به شمار می‌رود. با تا كردن فرش از قسمت میان و روی هم قرار دادن این دو قسمت می‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی كه از مركز فرش می‌گذرند تشخیص داد. این عمل را می‌توان به وسیله متر و یا خط كش مدرج نیز انجام داد و فاصله نقاط مختلف فرش را نسبت به یكدیگر سنجید. تقارن رنگ نیز در اشكال بافته شده در فرش را مورد توجه قرار دهید و همچنین دقت كنید كه موتیف‌ها و اشكال طرح در متن فرش ناتمام گذارده نشده باشد و هر خط و شاخه‌ای شكل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.


مطالعه فرش در نور طبیعی و توجه به رنگ آن و اطمینان از ثبوت رنگ‌های آن

همچنین فرش را باید از زوایای مختلف و در نور طبیعی مورد مطالعه قرار داد. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره‌تر از رنگ آن در جهت عكس خواب فرش به نظر می‌رسد در نتیجه خطوط طرح درجهت عكس خواب به نحو مشخص‌تری دیده می‌شود. همچنین باید رنگ فرش در تمام سطح آن یكنواخت باشد و مخصوصاً در فرش‌های كف ساده دو رنگی و اختلالات رنگ دیده نشود. لذا رنگ فرش به اندازه كافی غنی و كامل باشد و قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد چون این اختلاف نمودار آن است كه فرش با رنگ‌های جوهری رنگ شده است. با مالیدن تكه پارچه مرطوب بر روی قسمت‌های رنگ‌دار مشكوك می‌توانید از ثبوت رنگ‌های فرش اطمینان حاصل كنید.


بررسی كیفیت پرزهای فرش

فرش را از نظر كیفیت پرزهای آن نیز باید مورد بررسی قرار داد. پرز فرش باید با دوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد فرش‌های با پرز نرم نسبت به فرش‌های با پرز ضخیم دوام كمتری دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب گرد و خاك داشته و مانند فرش‌های با پرز خشن نیز تمیز نمی‌شوند.

 

مطالعه پشت فرش از لحاظ نحوة تراكم و كوبیدگی پودها و یكنواختی طرح

شاید مهمرین عاملی كه در انتخاب فرش باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است. برای بررسی چگونگی بافت فرش بهتر است آن را از قسمت پشت مورد مطالعه قرار دهید چون در پشت فرش كیفیت بافت مشخص‌تر است. با مطالعه پشت فرش به بسیاری از نكات آگاهی خواهید یافت كه با بررسی رویه فرش امكان آن میسر نیست از قبیل تعداد گره‌ها، نحوه تراكم و كوبیدگی پودها و همچنین یكنواختی طرح، شمارش دقیق گره‌ها در واحد سطح را به كمك ذره‌بینی كه به یك قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر - اینچ) متصل شده است می‌توان انجام داد. با این وسیله تعداد گره‌ها را در عرض و طول یك قاب جداگانه بشمارید و در یكدیگر ضرب نمایید تا تعداد گره‌های موجود در واحد سطح فرش به دست آید. ولی در این كار نهایت دقت باید معمول شود چه اختلاف شمارش یك و یا دو گره نتایج بسیار غلطی را در محاسبه كلی ارائه خواهد داد. برای صحت بیشتر محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه مختلف فرش انجام داده و معدل آنها را ملاك محاسبه قرار دهید (تراكم قسمت‌های پایین فرش معمولاً بیشتر از قسمت‌های بالایی آن است).در مورد بافت فرش توجه داشته باشید كه پود فرش‌های یك پوده هیچگاه به چشم نمی‌خورد و تنها در فرش‌های دو پوده و بیشتر است كه بعضاً در پشت فرش امتداد پودها دیده می‌شوند و هرگاه ردیف‌های بافته شده بهتر كوبیده شده باشند پودها كمتر دیده می‌شوند.

 

خرید صندلی کامپیوتر , خرید طرح ترافیک , خرید تردمیل

 

بررسی فرش از لحاظ پوسیدگی و همچنین رفوشدگی

 

با ملاحظه پشت فرش قسمت‌هایی را كه بافت ناجور داشته و یا احتمالاً پوسیده و یا رفو شده باشند بهتر می‌توان تشخیص داد قسمت‌های رفو شده معمولاً زبرتر و محكم‌تر از دیگر نقاط فرش است و با كمی دقت علائم سوزن خوردگی را در آن می‌توان مشاهده كرده و بعلاوه با تا كردن فرش در سمت‌های مشكوك به پوسیدگی صدای خفیف و مخصوص شكستگی احساس خواهد شد.در موقع بررسی پرزهای فرش توجه داشته باشید ارتفاع پرز معیار ظرافت فرش نیست. برای كنترل كیفیت پرزهای فرش و چگونگی پرداخت آنها باید پرزها را با دست مالش داد در قسمت‌های مختلف ارتفاع پرزها باید به یك اندازه بوده و اثر از تموج در آنها نباید باشد.یكی از دلایل نامنظم بودن پرزها علاوه بر پرداخت ناجور و نامنظم شستشوی خشن الیاف فرش است.


خرید از تجارت‌خانه‌های معتبر كه فرش خریداری شده را ضمانت می‌كنند.

در مورد مكان خریداری فرش باید گفت كه هیچگاه فرش را از افراد نامشخص و مشكوك خریداری ننمایید. برای از دست ندادن نقدینه خود و جلوگیری از گرفتاری‌های بعدی منطقی‌تر است حتی با قیمت‌های بالاتر فرش را از تجارت‌خانه‌های معتبر و با سابقه و شهرت خوب و یا از فروشندگان مجاز و سیار این مؤسسات خریداری كنید. به هنگام خرید فرش حتماً ورقه خرید و ضمانت‌نامه‌ای كه حاوی تمام مشخصات فرش است از فروشنده درخواست كنید. این مدارك در موقع خرید و فروش بعدی، سرقت، بیمه و حمل و نقل فرش بسیار مفید واقع خواهد شد. در ضمانت‌نامه فرش‌های قدیمی و آنتیك علاوه بر مشخصات معمولی باید سال بافت و حتی‌المقدور شجره‌نامه فرش مندرج باشد.


هماهنگی با دكوراسیون منزل

رعایت برخی اصول در رابطه با انتخاب فرش و دكوراسیون، علاوه بر آنكه نشانگر ذوق و سلیقه خریدار است در دوام و پاكیزگی و نمود هرچه بیشتر فرش نیز تاثیر انكارناپذیری دارد. در این ارتباط باید عوامل رنگ، بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد به عنوان مثال فرش‌های كم دوام، ظریف، ابریشمی، قدیمی و عتیقه و یا زمینه روشن را نباید در اطاق نشیمن، نهارخوری و اطاق‌های كودكان قرار داد. محل‌های مناسب برای اینگونه فرش‌ها معمولاً اطاق‌های پذیرایی، خواب، كتابخانه و به طور كلی مكان‌های كم رفت و آمد می‌باشد. فرش اطاق نهارخوری باید به اندازه‌ای باشد كه پایه‌های صندلی‌های مستقر در اطراف میزنهارخوری كاملاً بر روی آن قرار گیرد. به عبارتی دیگر ابعاد فرش باید از هر طرف حداقل 60 تا 70 سانتی‌متر بزرگتر از اندازه‌های میز نهارخوری باشد. در سالن‌های پذیرایی فرش مقابل مبل‌ها و كاناپه را به اندازه‌ای انتخاب می‌كنند كه ضمن پوشش مساحت مور نظر مقداری از سطح آن نیز زیر پایه‌های مبل‌ها و كاناپه قرار گیرد. توصیه‌ای دیگر در این مورد داریم و آن این است كه هیچگاه مساحت مقابل كاناپه و مبل‌ها را با یك جفت قالیچه مفروش ننمایید كه از نقطه نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و ناخوشایندی دارد. به جای مفروش نمودن اطاق خواب با یك تخته فرش بزرگ كه اجباراً قسمت‌هایی از آن زیر تخت خواب می‌رود توصیه می‌شود از چند تخته قالیچه كوچك و پاتختی ترجیحاً رنگ‌های روشن استفاده شود. عامل طرح در انتخاب فرش برای مكان‌های مورد نظر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به عنوان چند اصل كلی می‌توان گفت كه در منازل و محل‌هایی كه با مبلمان استیل و تزئین شده باشند. طرح‌های گلدار و همچنین فرش‌هایی با طرح‌های هندسی و در آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی كه مبلمان آنها از نوع مدرن است فرش‌هایی با طرح‌های هندسی و شاخه شكسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند. فرش‌های ترنج دار در سالن‌های پذیرایی و در محل‌هایی كه نقش ترنج آن در معرض دید كامل باشد و قالی‌های با نقش سرتاسری و یا خنثی در سالن‌های نهارخوری و پذیرایی و نشیمن و كتابخانه منظره بهتری دارند.

 


ویدیو : به چه نكاتی در خرید فرش دقت كنیم