به خاطر سالروز تولد آدری هپبورن.... : "کافه سینما" به خاطر سالروز تولد آدری ...



"کافه سینما" به خاطر سالروز تولد آدری هپبورن/20 جمله از نوابغ سینما درباره ستاره "تعطیلات رمی": فقط او "رودخانه ماه" را درک کرد/بعضی‌ها هر وقت بمیرند زود است...

 

آدری هپبورن جایگاه والایی میان سینمادوستان جهان در طول چند دهه دارد. یکی از مهمترین ویژگیهای او به عنوان یک بازیگر بزرگ این است که توانست ترکیبی بی نظیر از کودکی و زنانگی، طنز و نوستالژی، آسیب پذیری و قدرت، و معصومیت و جسارت را روی پرده مجسم کند. هپبورن گوهری یگانه داشت که کارگردانان با کشف آن، به سیمای زن فیلمشان ابعادی جاودانه بخشیدند. شاید اگر آن فیلم ها از قدرت «حضور» این ستاره بی بهره بودند، به این میزان تأثیرگذاری و ماندگاری نمی رسیدند.

 

آدری هپبورن هشتاد و سه سال پیش در چنین روزی در بروکسل پایتخت بلژیک متولد شد. به این بهانه گفته های بزرگان سینما دربارۀ زندگی و آثار این بازیگر محبوب را مرور می کنیم.


 

آدری هپبورن , سالروز تولد , سالروز تولد علی

 

 

از تماشای بعضی بازیگران حضور چیزی را حس می کنی که قبلا تجربه اش نکرده ای. تنها بازیگرانی که در من این احساس را به وجود می آورند، گرتا گاربو، آدری هپبورن و اینگرید برگمن هستند. این خصوصیتِ آنها بسیار نایاب است.

 

بیلی وایلدر / کارگردان «سابرینا» و «عشق در بعدازظهر»

تهیه کنندگان «تعطیلی رمی» اول اصرار داشتند که الیزابت تیلور نقش «پرنسس آن» را بازی کند. اما به محض اینکه آدری هپبورن را دیدند، نظرشان عوض شد. او همۀ امتیازاتی را که به دنبالش بودیم داشت: زیبایی، معصومیت، و استعداد.

 

ویلیام وایلر / کارگردان «تعطیلی رمی» و «ساعت بچه ها»

اولین روزی که هپبورن را دیدم، رفتار و نگاهش دقیقا مثل یک پرنسس بود. او بانویی اصیل، سرزنده، و باکمالات بود. و وقتی شروع به حرف زدن کرد، مطمئن شدم که یک پرنسس واقعی را یافته ام.

 

ویلیام وایلر

 

متن زیبا برای سالروز تولد , پیام تبریک سالروز تولد ایرانی , مصادف با سالروز تولد علی

 

آن تابستان شگفت انگیز در رم شانس بزرگ زندگی ام بود. من این سعادت را داشتم که اولین بازیگر مقابل آدری هپبورن باشم. آن چند ماه شادترین تجربۀ دوران بازیگری من بود.

 

گرگوری پک / بازیگر

آدری هپبورن را اولین بار در «تعطیلی رمی» ساختۀ ویلیام وایلر دیدم. به ندرت اتفاق می افتد که یک بازیگر در نگاه اول روی من تأثیر بگذارد. فقط فرد آستر و مارلون براندو این تأثیر را در اولین نگاه داشته اند. اما وقتی هپبورن را دیدم، خیلی زود در لیست معدود بازیگران قابل ستایش ام جای گرفت: چاپلین، آستر، براندو، و هپبورن.

 

استنلی دانن / کارگردان «چهرۀ مضحک» و «معما»

آدری هپبورن از «آن»ای برخوردار است که جاودانه اش می کند. او مثل و مانند ندارد و نمی توان تکثیرش کرد.

 

بیلی وایلدر

 

 

 متن سالروز تولد خطاب به خودم  , سالروز تولد علی حاتمی نوشته میثم محمدی , زیبایی از نظر آدری هپبورن

 

 

ترانۀ Moon River فقط برای آدری هپبورن نوشته شده. هیچ کس نتوانسته این موسیقی را اینقدر کامل و عمیق درک کند. این ترانه تا به حال بیش از ۱۰۰۰ اجرا داشته! اما اجرای هپبورن قطعا بهترین است.

 

هنری منسینی / آهنگساز «صبحانه در تیفانی»

تنها آرزویم در شب کریسمس این است که در یک فیلم دیگر با آدری هپبورن همبازی شوم!

کری گرانت بعد از بازی با آدری هپبورن در فیلم «معما»

تقریبا بیشتر بازیگران زن هالیوود مصنوعی بازی می کنند. به استثنای اینگرید برگمن، گریس کلی، دبورا کر، و آدری هپبورن.

 

 

کری گرانت

 

گالری عکس آدری هپبورن , آدری هپبورن در پیری , فیلم های آدری هپبورن

 


آدری هپبورن را می توان همتای مؤنث جیمز دین نامید. یک یاغی آرام تر؛ اما همانقدر سازش ناپذیر و ستیزه جو که در مقابل تظاهر زندگی بزرگترها خشمگین می شد.

 

مالی هسکل / منتقد سینما

آدری هپبورن یک ویژگی استثنایی داشت که سایر زنان بازیگر از آن بی بهره اند. او ترکیبی کمیاب از بانویی تمام عیار و دختر بچه ای بازیگوش بود. همکاری با او که استعدادی شگرف و خدادادی داشت یک لذت ناب بود.

 

سیدنی شلدون / نویسندۀ «پیوند خونی»

آدری هپبورن آخرین معصوم سینماست.

پیتر باگدانوویچ / منتقد، کارگردان «آنها همه خندیدند»

بعضی آدمها در هر سنی که بمیرند زود است. مثل آدری هپبورن.

 

پیتر یوستینف / بازیگر

آدری هپبورن به حرفۀ بازیگری وقار و اعتبار بخشید. او نماد معصومیت و صداقت دوران گذشته است.

 

روزنامۀ لوموند

آدری محصول استودیوها نبود و سبک خاص خودش را داشت. اصلا نیازی به این نبود که توسط دیگران خلق شود. چون همیشه خودش بود.

 

لیندا مک ایون

اگر مدت زمان طولانی را صرف کار در هالیوود کنی و تبدیل به محصول دلخواه آن نشوی، یک موفقیت بزرگ کسب کرده ای. آدری برای این کار هوش و ذکاوت زیادی به خرج داد.

 

وان جانسون / بازیگر

آدری هپبورن بهترین بازیگری بود که می توانست پا به عرصۀ وجود گذاشته باشد. بسیار جذاب و بسیار دوست داشتنی. او یک رؤیا بود. رؤیایی که وقتی به یادش می آوری لبخند می زنی.

 

ریچارد دریفوس / بازیگر

بیشتر مردم آدری هپبورن را مثل یک اشراف زاده می دانند. اما به نظر من او یک انسان بی باک و جسور بود. آدری طوری رفتار می کرد که دوست نداشتنش غیرممکن بود.

 

گریگوری پک

آدری هپبورن آدمی فراتر از یک ستارۀ سینما بود. او تبدیل به یک افسانه شد. اول روی پردۀ سینما. و بعد در صحراهای آفریقا.

 

یان وودوارد

در این دنیای پرنقص و بیرحم، شکل زندگی هپبورن ثابت کرد که خداوند امروز هم انسانهایی کامل خلق می کند.

 

رکس رید / منتقد «نیویورک آبزرور»

آدری بانویی زیبا و با وقار بود. علاوه بر این، عشق و محبتش به کودکان محروم در سراسر جهان تحسین برانگیز بود. او فرشته بود.

 

الیزابت تیلور / بازیگر

سبک زندگی مادرم براساس توجه اش به زیبایی درون، احترام به دیگران، و امید به انسانیت شکل گرفت. او در زندگی اش مسیر پاک و درستی را در پیش گرفت؛ چون به قدرت سادگی و بی ریایی ایمان داشت... و به خاطر اینکه نگاه سالم اش به دنیا را در تمام عمرش حفظ کرد، تبدیل به یک شمایل ماندگار شد.

 

شان هپبورن فرر فرزند آدری هپبورن و مل فرر

برای اینکه ستارۀ واقعی سینما شوید، یک عنصر و جوهر خدادادی لازم است که خداوند به همه نمی بخشد. شما با آن متولد می شوید و نمی توانید آن را یاد بگیرید. آدری هپبورن از این نعمت خدادادی بهره مند بود.

بیلی وایلدر

 

دنیا میرکتولی/کافه سینما


ویدیو : به خاطر سالروز تولد آدری هپبورن....