به جای سولاریوم، سیگار بکشید! : برنزه كردن عمیق پوست ممكن است، زیبایی و اعتماد ...


برنزه كردن عمیق پوست ممكن است، زیبایی و اعتماد به نفس را برای مدتی افزایش بدهد اما متخصصان سلامت تاكید می‌كنندكه در نهایت، این روش به‌دلیل اشعه ماورای بنفشی كه از این دستگاه‌های برنزه كننده كه به سولاریوم هم معروف است، منتشر می‌شود آسیبی دائمی به پوست وارد خواهد كرد.

سیگار , ترک سیگار , سیگار کشیدن مهران مدیری

 بعضی خانم‌های جوان برای درخشندگی پوست كه به زیبایی طبیعی آن‌ها اضافه كنند، به سالن‌های زیبایی می‌روند تا پوست خود را برنزه كنند و جالب است كه آن‌ها معتقدند، این كار به نفع آن‌هاست چرا كه باعث محافظت آن‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید می‌شود و بالا بردن اعتماد به نفس را در آن‌ها موجب می‌شود.  برنزه كردن عمیق پوست ممكن است، زیبایی و اعتماد به نفس را برای مدتی افزایش بدهد اما متخصصان سلامت تاكید می‌كنندكه در نهایت، این روش به‌دلیل اشعه ماورای بنفشی كه از این دستگاه‌های برنزه كننده كه به سولاریوم هم معروف است، منتشر می‌شود آسیبی دائمی به پوست وارد خواهد كرد كه این آسیب به حدی است كه ممكن است به سرطان پوست منجر شود.



  آفتاب گرفتن سالم نداریم

دكتر «لین لیتچن فیلد»، مدیر انجمن پزشكی سرطان آمریكا، می‌گوید: «ما این روزها تعداد زیادی بیمار خانم مبتلا به ملانوما یا تومور بدخیم قشر پوست می‌بینیم. طبق پژوهش اخیر، ما معتقدیم كه درصد زیادی از رشد این بیماری مربوط به دستگاه‌های برنزه‌كننده است. این پزشك اظهار داشت، این تصور كه برنزه كردن كم رنگ می‌تواند شخص را از سوختگی‌های شدید پوستی و خطرات آن محافظت كند، كاملا نادرست است.»  لیتچن فیلد می‌گوید:« چیزی به‌عنوان برنزه كردن یا حمام آفتاب سالم وجود ندارد. برنزه شدن، واكنش بدن برای محافظت از خود در برابر چیزی مضر است.  با وجود این، بیشتر زنان در طول ماه‌های تابستان كه اشعه خطرناك ماورای بنفش به‌طور چشمگیری بیش از هر زمان دیگری از سال است، بیشتر وقت خود را زیر نور آفتاب صرف می‌كنند» دكتر «جیمز اسپنسر»، دكتر پوست در سنت پترزبورگ كه عضو انجمن مدیران بیماری‌های پوست آمریكا هم هست، تاكید می‌كند:« این یك واقعیت است كه تشعشع بیش از اندازه اشعه UV، چه شما در فضای باز باشید و چه در فضای سرپوشیده، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.»



سولاریوم , سیگار برگ , مهران مدیری سیگار

  سرطان‌زا، شبیه به  سیگار

 دستگاه‌های سولاریوم تبدیل به خطری جدی شده‌اند. آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان، وابسته به سازمان بهداشت جهانی، این وسایل را در رده افزایش دهندگان خطر ابتلا به سرطان دسته بندی كرده و اعلام كرده است كه این دستگاه‌ها نیز به اندازه كشیدن سیگار سرطان زا هستند.  با این حال، طی بررسی كه در ماه می‌توسط آكادمی بیماری‌های پوست آمریكا انجام گرفته است، با بررسی ٣هزار و 800 خانم جوان، مشخص شد یك سوم از آن‌ها در طول یك سال گذشته برای برنزه كردن به سالن‌های آرایشی سر زده‌اند. حدود یك چهارم آن‌ها هم گفته‌اند كه حداقل یك‌بار در هفته از دستگاه‌های برنزه‌كننده استفاده كرده‌اند. همچنین، این مطالعه دریافته كه ٨١ درصد از خانم‌های جوان گفته‌اند كه گهگاه یا به‌طور مداوم در فضای باز حمام آفتاب می‌گیرند و  در معرض تابش اشعه UV قرار گرفتن در سنین نسبتا پایین، هزینه گزافی دارد. دكتر لین لیتچن فیلد می‌گوید: «سازمان بهداشت جهانی، پژوهشی را منتشر كرد كه در آن آمده است، كسانی كه در معرض پرتوی دستگاه‌های برنزه‌كننده قرار می‌گیرند، ریسك مبتلا شدن به ملانوما قبل از ٣٠ سالگی بسیار بالاست.» همچنین پژوهشگران دریافته‌اند، ابتلا به ملانوما به‌تازگی بیشتر در بخش‌های خاص بدن، به‌ویژه بالا تنه روی می‌دهد. دكتر لین لیتچن فیلد ذكر كرد: «همه پزشكان معتقدند، این مسئله به‌دلیل همه‌گیر شدن استفاده از این دستگاه‌هاست.»



بعضی محققان پوست بر این باورند كه قانونگذاران باید قوانینی تدوین كنند كه دسترسی به این دستگاه‌ها برای افراد زیر ١٨ سال را ممنوع كنند. همچنین قانونگذاران باید توجه كنند كه در مورد مقررات استفاده از آن‌ها سختگیری‌هایی را اعم از میزان تشعشع اشعه UV و مدت زمان قرار‌گیری در آن در هر جلسه برنزه كردن اعمال كنند. برخی از جوانان قطعا از اجرای این قوانین سر باز می‌زنند امازمانی كه خطری شناسایی و تعریف شده باشد، این عمل لازم است. جوانان و افراد مسن به‌طور یكسان باید خود را در طول انجام فعالیت در فضای آزاد، زمانی كه در معرض تابش اشعه طبیعی UV نور خورشید هستند، محافظت كنند.



  باید علیه سولاریوم قانون وضع كرد

خانم‌های جوان بیشتر در خطر اشعه‌های مضر ماورای بنفش كه از تختخواب‌های برنزه‌كننده یا همان سولاریوم ساطع می‌شود، هستند. بررسی آكادمی امراض پوست آمریكا نشان داده است كه خانم‌های بین ١٨ تا ٢٢ سال 2 برابر افراد ١٤ تا ١٧ سال به استفاده از این دستگاه‌ها علاقه دارند. اسپنسر می‌گوید: «جالب بودن، یك هنجار اجتماعی است و مطلوب بودن پوست برنزه هم یك اتفاق عجیب نیست. مردم آنچه می‌بینند دوست دارند اما مشكل این‌جاست كه ادراك شكست‌ناپذیری در جوانان رواج پیدا كرده؛ این فكر كه هیچ‌چیز نمی‌تواند به آن‌ها آسیبی برساند، پس دلیلی وجود ندارد كه از تختخواب‌های برنزه‌كننده برای برنزه كردن بدن‌شان استفاده نكنند، در واقع آن‌ها از خطر آگاه نیستند.»

لیتچن هم می‌گوید: «جوانان بین گرفتن حمام آفتاب در ١٧، ١٨و١٩ سالگی با آنچه در ٤٠ سالگی برای‌شان روی می‌دهد، ارتباطی نمی‌یابند.»

حقیقت تلخی كه پژوهش‌ها آن را تایید كرده، این است كه به راستی ممكن است گرفتن حمام آفتاب به ظاهر و احساس زیبایی در جوانی كمك كند اما این عمل هنگامی كه سن بالا می‌رود باعث خراب شدن پوست و حتی بیماری‌های خطرناك می‌شود. اسپنسر بیان كرد: «اشعه ماورای بنفش در دراز مدت سبب ایجاد چین وچروك و زمختی پوست می‌‌شود كه این از نتایج بالا رفتن سن نیست. شاید آفتاب گرفتن آن‌ها 2 یا 3 هفته به طول انجامد اما این عمل باعث ایجاد چین و چروك زودرس پوست می‌شود. طرفداران پوست سالم در جهت آموزش خانم‌ها در مورد خطرات استفاده از دستگاه‌های سولاریوم، تلاش‌های بسیاری كرده اند اما اكنون بسیاری از آن‌ها معتقدند كه شاید لازم باشد قانونی برای حمایت از آن‌ها وضع شود.»



سیگار کشیدن , سیگار مارلبرو , سیگار سناتور

كلاه  محافظ خوبی نیست

نكات ایمنی در آفتاب كه این 2 پزشك معروف برای شما پیشنهاد كرده‌اند را  با هم می‌خوانیم:
  •   استفاده فراوان از ضد‌آفتاب‌ها. لینچن فیلد می‌گوید: «اكثر افراد به مقدار كافی، كرم‌های ضد‌آفتاب استفاده نمی‌كنند. شما به‌صورت مداوم و منظم به‌خصوص درصورت تعریق یا در آب رفتن دوباره آن را تجدید كنید و از طیف گسترده ضد‌آفتاب‌هایی كه محافظ در مقابل اشعه‌های UVA و UVB هستند استفاده كنید.»
  •  در ساعات اوج گرما در فضای سرپوشیده بمانید. این ساعات معمولا بین ١٠ صبح تا ٤ بعدازظهر است. اسپنسر بیان داشت: «اگر بتوانید به جای ظهر، ساعت ٩ صبح بیرون بروید، در آن ساعت اشعه مضر خورشید شدت كمتری دارد.»
  •  لباس‌های محافظ بپوشید. بلوزهای روشن، آستین بلند و كلاه‌های لبه پهن جلوی نور خورشید را می‌گیرند. لیتچن فیلد می‌گوید: «كلاه برای محافظت در برابر نور خورشید زیاد مناسب نیست زیرا پشت گردن و گوش‌های شما هنوز در معرض آفتاب است.»  حتما عینك آفتابی بزنید. حتما عینك آفتابی چشم‌های شما را از اشعه مضر UV محافظت می‌كند.
  •   از بیرون رفتن لذت ببرید اما كمی هوشمندانه برخورد كنید. اسپنسر گفت: «من همیشه فضای آزاد و ورزش و لذت از زندگی را دوست داشته‌ام. من نمی‌گویم خود را در غار پنهان كنید. بلكه دوست دارم تا عقل سلیم را برای محافظت از خود بكار گیرید.


ویدیو : به جای سولاریوم، سیگار بکشید!