بهمنی : به جای سکه ، اوراق بخرید : رئیس كل بانك مركزی به مردم توصیه می‌كند ...


رئیس كل بانك مركزی به مردم توصیه می‌كند به‌جای خرید سكه، پول‌های خود را در قالب سپرده به‌دست بانك‌ها بسپارند یا اینكه پول‌های خود را صرف خرید اوراق‌مشاركت كنند. شرق: رییس‌كل بانك مركزی این روزها چاره‌ای جز ترغیب افراد برای سپرده‌گذاری در بانك‌ها و خرید اوراق‌مشاركت ندارد. او اخیرا به مردم توصیه می‌كند به‌جای خرید سكه، پول‌های خود را در قالب سپرده به‌دست بانك‌ها بسپارند یا اینكه پول‌های خود را صرف خرید اوراق‌مشاركت كنند.

 بهمنی، از زمانی كه توانسته به كمك شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌ها را از آن وضع رقت‌بار دربیاورد، به همه پیشنهاد می‌كند پول‌ها را صرف خرید سكه نكنند تا شاید از این طریق بتواند مانع ورود افراد به بازارهای سكه و ارز شود.

او از افرادی كه درجه ریسك‌پذیری آنان پایین است می‌خواهد وجوه خود را صرف خرید اوراق‌مشاركت و سپرده‌گذاری در بانك‌ها كنند.

حتی وی برای ترغیب بیشتر افراد از نرخ سود اوراق‌مشاركت می‌گوید كه در بسته سیاستی سال‌جاری، 20‌درصد تعیین شده اما احتمال هم می‌دهد كه این نرخ در زمان تحویل به 22‌درصد هم افزایش یابد.

 این پیشنهاد در حالی از سوی رییس‌كل مطرح می‌شود كه نرخ بازده سرمایه‌گذاری در بخش سكه با نرخ سودی كه وی از آن سخن می‌گوید، قابل مقایسه نیست. براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی پژوهشكده پولی و بانكی كه از زیرمجموعه‌های بانك مركزی محسوب می‌شود، در شش ماه نخست سال‌جاری بازده سرمایه‌گذاری در بخش سكه 55‌درصد بوده و در این مدت نرخ بازده سرمایه‌گذاری در بخش ارز 10‌درصد ارزیابی شده است.

البته از آنجایی كه قیمت دلار در نیمه دوم سال‌جاری و به‌ویژه از اواخر آذرماه اوج گرفت، نرخ بازده سرمایه‌گذاری در این بخش بدون شك از نرخ سود 20‌درصدی اوراق‌مشاركت كه رییس كل بانك مركزی وعده می‌دهد، بیشتر بوده است. در 11ماه سال‌جاری نرخ دلار از هزار و 100تومان در ابتدای سال 90 به هزار و 900تومان در همین روزها رسید.

بنابراین كسی كه در ابتدای سال‌جاری دلار خریده باشد به میزان 72‌درصد سود برده است و اما سكه كه قیمتش در ابتدای سال‌جاری چهارصد و 10هزار تومان بود به حدود هشتصد و 10هزار تومان رسیده است.

 افزایش قیمتی تا این اندازه بازدهی به میزان 97‌درصد در پی داشته است. حالا رییس كل بانك مركزی از مردم می‌خواهد چشم‌شان را بر این بازده‌ها كه چندین برابر سود اوراق‌مشاركت و سپرده هستند، ببندند و وجوه خود را به بانك‌ها ببرند و برای یك تا پنج سال سودی معادل 17 تا 20‌درصد در بخش سپرده‌ها دریافت كنند یا اینكه راهكار اوراق‌مشاركت را برگزینند كه براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، سودش 20‌درصد تعیین شده هرچند كه رییس كل وعده داده در زمان تحویل امكان افزایش نرخ سود آن به 22 هم زیاد است.

 در واقع فرار سپرده‌ها از شبكه بانكی از زمانی آغاز شد كه دولت نهم به صورت دستوری نرخ سود بانكی را كاهش داد. در ابتدا با وجود كاهش نرخ سود، نرخ تورم كمتر از نرخ سود تعیین‌شده بود و به همین دلیل مشكلی ایجاد نشد. اما با افزایش نرخ تورم به نزدیك 20‌درصد در سال 86، نرخ سود شبكه بانكی كه به 12‌درصد كاهش داده شده بود به چالش بزرگ نظام بانكی و حتی اقتصاد كشور بدل شد.

 پافشاری دولت با وجود مخالفت كارشناسان با كاهش نرخ سود تا جایی ادامه یافت كه سپرده‌ها از بانك‌ها خارج شدند و با اولین تلاطم‌های بازار ارز راهی این بازار شدند و بعد سر از بازار سكه و طلا درآوردند.

 تنش در بازار ارز تا آنجا ادامه یافت كه دلار به دو هزار و 200تومان رسید و قیمت سكه نیز از یك میلیون تومان گذشت. اعضای شورای پول و اعتبار كه همسو با دولت بودند این بار ترجیح دادند بیش از این بر این سیاست اصرار نورزند و نرخ سود را پس از شش سال افزایش دهند.

 بر این اساس سقف سود سپرده‌ها از 15 به 20‌درصد افزایش یافت اما با تورمی كه تا پایان دی‌ماه به 21‌درصد رسیده بود و نرخ‌های سود را هر چند كه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بالا برده شده بود، از جذابیت لازم انداخت.

 حالا بهمنی كه با وجود تعیین نرخ 1226 تومان شاهد خرید و فروش دلار به قیمت 1900 تومان است و حتی با پیش‌فروش هر سكه تمام‌بهار آزادی به مبلغ 599 هزار تومان هنوز هم قیمت آن در بازار آزاد بیش از 810 هزار تومان است؛ چاره‌ای جز توصیه‌هایی از این دست به مردم ندارد.


ویدیو : بهمنی : به جای سکه ، اوراق بخرید