بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان : سال تحصیلی جدید که از راه می‌رسد دغدغه ...



میان وعده های سالم برای دانش آموزان , بهترین میان وعده ها برای کاهش وزن , آشنایی با بهترین لپ تاپ ها برای دانش آموزان و دانشجویان

سال تحصیلی جدید که از راه می‌رسد دغدغه تهیه میان‌وعده در خانواده‌ها و مدارس بیشتر می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها خیال خود را راحت می‌کنند و با دادن پول توجیبی به دانش‌آموز تهیه میان‌وعده را بر عهده خود دانش‌آموز می‌گذارند.

 مسلماً دانش‌آموزان نمی‌توانند ساندویچ مفید، میوه، سبزی یا آجیل با این پول تهیه کنند. نهایتاً اینکه اگر در رابطه با مصرف میان‌وعده‌های سالم توجیه شده باشند شیر خریداری می‌کنند؛ اما از سوپرمارکت نمی‌توان انتظار موادی با ارزش غذایی بسیار بالا داشت.

علاوه بر این اکثر کودکان و نوجوانان در این سنین تمایل به مصرف هله‌هوله و میان‌وعده‌های با ارزش غذایی کم دارند. با توجه به اینکه سنین کودکی و نوجوانی از مهم‌ترین دوران رشد و بلوغ افراد می‌باشد، از این رو توجه به برنامه غذایی در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میوه‌ها و سبزیجات تازه
خوردن میوه‌ها و سبزیجات در زمان زنگ تفریح برای دانش‌آموزان ممکن است کمی مشکل باشد زیرا اکثر دوستانشان ممکن است این قبیل مواد غذایی را مصرف نکنند و حتی وی را مسخره کنند؛ اما اکثر افراد در دلشان چنین فردی را تحسین می‌کنند و به وی غبطه خواهند خورد و همه او را به عنوان شخصی که برای سلامتی خود ارزش قائل است خواهند شناخت.

بوفه مدارس هم بهتر است به جای فروش مواد غذایی کم اهمیت و بی‌ارزشی چون چیپس، پفک، اسنک، شکلات، کیک و …؛ میوه خریداری نمایند و دانه‌ای به دانش‌آموزان بفروشند.

میوه‌های خشک‌شده و برگه‌ها
در بسیاری از آجیل‌فروشی‌ها اکنون انواع میوه‌ها به صورت خشک‌شده وجود دارد. علاوه بر این خود شما هم می‌توانید به‌سادگی بسیاری از میوه‌هایی را که در اختیار دارید خشک کنید.

سیب، گلابی، آلو، زردآلو، هلو، گیلاس، آلبالو و … از جمله میوه‌هایی هستند که به راحتی خشک می‌شوند و در حالت خشک‌شده طعم و مزه جالبی را در دهان ایجاد می‌کنند که با حالت تازه آن متفاوت است و برای بسیاری از کودکان و نوجوانان جذاب می‌باشد. برگه‌های هلو، زردآلو، انجیر خشک، توت خشک، کشمش و … هم علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی مانند روی، مس، آهن، منیزیم و ویتامین E می‌باشند؛ از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

آب‌میوه‌های طبیعی
آب پرتقال طبیعی یکی از بهترین و مناسب‌ترین آب میوه‌ها در فصل پاییز می‌باشد که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و احساس نشاط خوبی را به دانش‌آموزان می‌بخشد.

آب پرتقال را صبح قبل از رفتن دانش‌آموز به مدرسه تهیه کنید، در یک بطری کوچک بریزید و از وی بخواهید که آن را در یخچال بوفه مدرسه بگذارد و زنگ تفریح اول مصرف کند.

 علاوه بر آب پرتقال؛ آب هویج، آب انار، آب سیب، آب مخلوط مرکبات مانند آب پرتقال و نارنگی و گریپ‌فروت هم بسیار مناسب می‌باشند. شربت آب‌لیمو‌ی تازه، عسل، زعفران و هل نیز بی‌نظیر است و غوغا می‌کند.

ساندویچ‌های متنوع
در اینجا ما شما را با ساندویچ‌هایی آشنا می‌کنیم که تهیه آن راحت است و زمان زیادی نمی‌برد. درعین‌حال مواد مغذی لازم برای رشد و افزایش هوش دانش‌آموزان را دارا می‌باشد.

۱- ساندویچ پنیر و سبزیجات: مخلوط نان و پنیر با سبزیجات از نظر پروتئین کامل می‌باشد و تمام نیاز پروتئین دانش‌آموزان را برآورده می‌سازد.

۲- نان، پنیر و گردو: این ساندویچ سرشار از منیزیم، فسفر و مس است و برای تقویت هوش دانش‌آموزان مناسب می‌باشد.

۳- نان و تخم‌مرغ و کره: ساندویچی سرشار از پروتئین و کالری می‌باشد که رشد دانش‌آموزان بالأخص در سنین رشد و دوران نوجوانی را تامین می‌کند.

۴- نان و سیب‌زمینی و پنیر پیتزا: می‌توانید به این ساندویچ مقداری جعفری اضافه و طعمی جدید و بی‌نظیر را برای فرزندتان ایجاد کنید.

آجیل‌ها و تخمه‌ها
یک مشت آجیل سرشار از پتاسیم، منیزیم، مس، آهن، روی و … است. البته توجه داشته باشید که از آجیل‌ها و تخمه‌های بسته‌بندی کمتر استفاده کنید زیرا طعم‌های افزودنی و نمک اضافه‌شده به آن‌ها مناسب نیست و کودکان و نوجوانان باید عادت کنند که مواد غذایی با نمک کمتر مصرف کنند.

میان‌وعده‌هایی بر پایه لبنیات
مصرف لبنیات برای دانش‌آموزان بسیار ضروری می‌باشد؛ زیرا لبنیات بالأخص به صورت کم‌چرب علاوه بر اینکه از چاقی جلوگیری می‌کند، کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین میانسالی پیشگیری می‌نماید. شیر به همراه کیکی کوچک، خرما، موز و … پیشنهاد مناسبی است. البته ماست هم برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، می‌تواند میان‌وعده ای جذاب و مناسب باشد.

هله‌هوله‌هایی مناسب
برخی از مواد غذایی که در گروه هله‌هوله قرار می‌گیرند، به اندازه موارد ذکرشده در بالا مناسب و پر خاصیت نیستند ولی مانند میان‌وعده‌های مضر هم نیستند که خطرناک باشند. از این گروه می‌توانید به صورت متعادل مصرف کنید. البته مصرف این گزینه‌ها برای هر روز توصیه نمی‌شود هفته‌ای ۱-۲ مرتبه از این گروه می‌توانید مصرف کنید. این موارد عبارت‌اند از: پاپ کورن، ژله خانگی، بستنی، کاکائو و …

منبع:armandaily.ir


ویدیو : بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان