بهترین دوربین های مداربسته برای محل کار : دوربین مداربسته به دوربین‌هایی گفته ...


دوربین مداربسته به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در محل خود ثابت هستند و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می‌کنند. از آنجا که اغلب این دوربین‌ها در حفاظت، نظارت و سیستم‌های مانیتورینگ امنیتی به کار می‌روند، این واژه بیشتر به همین حیطه برمی‌گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین‌های ویدئو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می‌گیرد. مجله زندگی ایده آل: « این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است. این مغازه مجهز به دوربین مدار بسته است. این نجاری و خواربار فروشی مجهز به دوربین مدار بسته است. این رستوران، این پیاده رو، این لابی، این بن بست مجهز به دوربین مدار بسته است...» آه خدای من، دنیا کاملا عوض شده و ما داریم توی شهری زندگی می‌کنیم که ظاهرا همیشه خدا مجبوریم در معرض دید دیگران باشیم. گویی از نظر صاحبان اماکن تجاری، هر لحظه قرار است یک سرقت اتفاق بیفتد. دنیا کلا عوض شده و شهرها رفته رفته دارند مناسبات و قواعد خشک خود را به دیگران تحمیل می‌کنند. روده درازی را کنار بگذاریم ؛ قرار نیست در این صفحه حرف‌های روشنفکری زده شود. ما داریم مطلبی برای شما آماده می‌کنیم که بعد از خواندن آن با انواع و کارکرد دوربین‌های مداربسته کاملا آشنا می‌شوید. اگر حالا حس کنجکاوی‌تان تحریک شده، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان بخوانید.

درباره دوربین‌های مدار بسته چه می‌دانید؟

دوربین مداربسته به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در محل خود ثابت هستند و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می‌کنند. از آنجا که اغلب این دوربین‌ها در حفاظت، نظارت و سیستم‌های مانیتورینگ امنیتی به کار می‌روند، این واژه بیشتر به همین حیطه برمی‌گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین‌های ویدئو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می‌گیرد. نوع ساده این سیستم یک دوربین و یک مانیتور است به طوری که تصاویر متحرک جلوی دوربین روی صفحه مانیتور قابل نمایش باشد. در حالت پیشرفته‌تر می‌توان تعداد دوربین‌ها را افزایش داد و نیز انواع سیستم‌های کنترلی از قبیل سیستم کنترل زاویه دید، سیستم بزرگ نمایی دوربین‌ها و سیستم‌های ضبط کننده و انتقال تصاویر، همچنین سیستم چند پارچه سازی تصویر را به این مجموعه اضافه کرد. کاربرد این دوربین‌ها بیشتر در مکان هایی است که حفاظت و حراست از آنجا با نیروی انسانی مقدور یا مقرون به صرفه نیست. این دوربین‌ها به طور کلی برای حفاظت و کنترل استفاده می‌شود. برای مثال در مواردی چون جلوگیری از ارتکاب جرایم، کاربرد صنعتی، کنترل ترافیک و امنیت نقل و انتقالات از دوربین مدار بسته استفاده می‌شود.

بهترین مارک دوربین مداربسته , بهترین دوربین برای عکاسی در بازار , معلومات در باره ارتفاع دوربین مداربسته برای مغازه

ورود دوربین مدار بسته به ایران

اما پرسش اینجاست که تکنولوژی دوربین‌های مدار بسته چه زمانی به ایران آمد؟ جامعه ایرانی ظرف دهه‌های گذشته بازار محصولات تکنولوژیک بود.  اگر به روند ورود کامپیوتر و موبایل به ایران نگاه کنید متوجه خواهید شد که چه سال‌های پر التهابی بر جامعه شهری ایران گذشته است. سرعت زندگی طی این سال‌ها به شدت افزایش پیدا کرد و شهرها از محصولات صنعتی کارخانه‌ها و کمپانی‌های بزرگ اشباع شدند. اما تاریخچه ورود دوربین مدار بسته به ایران را باید در دو دهه پیش جست وجو کرد. این دوربین‌ها چیزی حدود 20 سال است که در ایران فراگیر شده و طی 10 سال گذشته استفاده از آن رشد فزاینده‌ای داشته است. این دوربین‌ها در ابتدا به صورت جنس و کالای تشریفاتی مورد استفاده قرار گرفت اما الان تبدیل به یک کالای ضروری و مورد استفاده شده است.

چه دوربینی بخریم برای چه مکانی؟

اگر در بازارهای تجاری و صنعتی پرسه‌ای زده باشید، می‌دانید که دوربین‌های مدار بسته به طور عمده به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به این نکته مهم که انتخاب نوع دوربین به میزان هزینه و مکان مورد استفاده بستگی دارد، برای آنکه با انواع این دوربین‌ها آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

دوربین‌های آنالوگ

این دوربین‌ها نسل ابتدایی دوربین‌های مداربسته هستند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می‌کنند. صدا و تصویر این دوربین‌ها هر یک توسط کابل دورشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند که یک رشته از سیم‌ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می‌کند.

بهترین دوربین عکاسی حرفهای برای پرتره , کلیپ برای دوربین مداربسته , بهترین دوربین مداربسته

دوربین‌های IP تحت شبکه

دوربین‌های IP نسل جدید دوربین‌های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین‌های دیجیتال نشان داده​اند. این دوربین‌ها همان‌گونه که از نام‌شان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده‌های تصویر و صدا استفاده می‌کنند. یعنی برخلاف دوربین‌های آنالوگ، این دوربین‌ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می‌کنند.

دوربین‌های DOME

معنی کلمه دام (DOME) گنبد است. در واقع دوربین دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده و عنوان دوربین‌های سقفی نیز درباره آنها به کار می‌رود. این دوربین‌ها بیشتر برای نصب روی سقف طراحی شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود هستند. صرف نظر از قابلیت دید در شب یا نوع لنز یا نوع امواج به تمامی دوربین‌های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می‌شود.

دوربین مداربسته , مرجع تخصصی دوربین مداربسته , آموزش نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های دومنظوره

این دوربین‌ها در واقع دوربین‌های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها به صورت دوربین آنالوگ یا دوربین تحت شبکه وجود دارد. استفاده از این دوربین‌ها تنها زمانی توصیه می‌شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین به صورت مستقیم به شبکه مورد نیاز است.

دوربین‌های صنعتی

استفاده از این دوربین‌ها برخلاف نام‌شان در بازار ایران، منحصر به مصارف صنعتی نیست. این دوربین‌ها که نام اصلی‌شان دوربین‌های بادی Body Camera است، دوربین‌های مکعب یا مستطیل شکلی هستند که معمولا قابلیت نصب لنز به‌صورت جداگانه روی آنها تعبیه شده است. از آنجا که سایر دوربین‌ها قابلیت سوار شدن لنز یا تعویض آن را ندارند از این دوربین‌ها بیشتر در جاهایی استفاده می‌شود که زوم یا فوکوس مطلوب باشد.

دوربین مداربسته مهبان , قیمت دوربین مداربسته , نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های ضد آب

به هر دوربین مداربسته که قاب آن طوری طراحی شده باشد که از نفوذ آب به داخل دوربین جلوگیری کند، دوربین‌های ضد آب می‌گویند. ممکن است خود لنز نیز ضد آب (واتر پروف) طراحی شود اما در بیشتر موارد این قاب دوربین است که به عنوان ضد آب شناخته می‌شود.

دوربین‌های مخفی

دوربین‌های مداربسته مخفی می‌توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربین‌های مخفی کاملا ابتکاری است، می‌توان آنها را در هر جای ممکن جاسازی کرد. انواع پیش ساخته آنها در قاب‌های مختلفی مثل قاب سیستم اطفا یا قاب زنگ و ساعت دیواری پریز برق موجود است. معمولا از دوربین‌های مینیاتوری به عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود.


ویدیو : بهترین دوربین های مداربسته برای محل کار